Web Analytics Made Easy - Statcounter

دانش > پزشکی - همشهری آنلاین:
محققان هشدار می‌دهند درمان سرطان سینه که شامل شیمی درمانی و پرتودرمانی است می‌تواند ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را افزایش دهد.

به گزارش خبرنگار مهر، با وجود پیشرفت‌های پزشکی و افزایش طول عمر مبتلایان به سرطان سینه، اما بازماندگان بعد از سن ۶۵ سال، عمدتا به دلیل بیماری قلبی جان‌شان را از دست می‌دهند تا سرطان سینه.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در سرطان سینه HER-۲ و سایر انواع سرطان‌های سینه از درمان‌هايی استفاده می‌شود که ماهیچه قلب را تضعیف کرده و مشکلی موسوم به نارسایی قلبی ایجاد می‌گردد.

همچنین سایر درمان‌ها هم بر عروق قلبی تاثیر گذاشته و موجب بروز بیماری عروق کرونر یا انسداد رگ‌های خونی می‌شوند.

«لاکزمی مهتا»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه ایالتی اوهایو، در این باره می‌گوید: «هر بیماری که در معرض درمان سرطان سینه قرار می‌گیرد، چه در ابتدا مبتلا به بیماری قلبی باشد یا نه، باید از عوارض احتمالی درمان بر قلبش آگاه باشد.»

وی در ادامه تاکید می‌کند که این موضوع به معنای اجتناب از قرارگیری در معرض درمان سرطان نیست. در برخی موارد، پس از قطع درمان و یا اضافه کردن داروهای قلبی می‌توان عملکرد قلب را بهبود بخشید.

استفاده از داروی شیمی درمانی «دوکسوروبیسین» در درمان سرطان سینه می‌تواند به سلول‌های قلب آسیب رساند، اما دادن تدریجی دارو به جای دادن یکجا دارو ممکن است ریسک نارسایی قلبی را کُند نماید.

محققان به استفاده بیشتر از پرتودرمانی تاکید دارند. همچنین رژیم غذایی سالم، عدم استعمال دخانیات، حفظ فشارخون، کلسترول و قندخون سالم می‌تواند از این آسیب‌ها پیشگیری کرده یا به حداقل برساند.

در همین زمینه: چربی اضافی بدن ریسک سرطان سینه را افزایش می‌دهد ورزش عامل افزایش طول عمر مبتلایان به سرطان سینه مواد خوراکی ممنوعه برای بیماران مبتلا به سرطان سینه افزایش خطر ابتلا به سرطان پستان با مصرف سوسیس کاهش وزن حتی اندک از خطر ابتلا به سرطان سینه می‌کاهد شب کاری ریسک سرطان سینه را افزایش می‌دهد آسپرین خطر ابتلا به سرطان سینه را در زنان دیابتی کاهش می‌دهد

منبع: همشهری آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۲۰۸۶۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کم‌تحرکی عامل بسیاری از بیماری‌ها

نسیم بهنیافرد رئیس مرکز تشخیص زودهنگام بیماری‌های غیر واگیر و سرطان بیمارستان شهید صدوقی یزد گفت: این مرکز با حضور پزشکان متخصص و فوق تخصص و با تجهیزات پیشرفته در زمینه تشخیص سرطان، آماده ارائه خدمات به مراجعان است. خدمات انجام شده در این مرکز با تعرفه دولتی و تحت پوشش بیمه‌های پایه و بسته‌های حمایتی صورت می‌گیرد.

وی اظهار داشت: شهروندان می‌توانند برای دریافت خدمات آموزشی و مشاوره، ویزیت و اقدامات تشخیصی (ماموگرافی، سونوگرافی، وکیوم بیوپسی، پاپ اسمیر، اندوسکوپی، کولونوسکوپی و …) به صورت مستقیم به مرکز مراجعه کنند یا اینکه از طریق مراکز بهداشتی تست‌های اولیه غربالگری را انجام داده تا در صورت نیاز به این مرکز ارجاع داده شوند.

بهنیافرد ادامه داد: همچنین مشاوره‌های تخصصی از جمله مشاوره تغذیه، درمان‌های حمایتی، تسکینی، لنفوتراپی و روانپزشکی و… در مرکز تشخیص زودهنگام سرطان بیمارستان شهید صدوقی به بیماران ارائه می‌گردد.

وی با اشاره به اهمیت تشخیص زودهنگام سرطان گفت: خوشبختانه درباره سرطان‌هایی که در استان شایع است (سرطان روده بزرگ، پروستات، پستان، تیروئید، دهانه رحم و…) تست‌های غربالگری و تشخیص زودهنگام وجود دارد که در مراحل اول امکان تشخیص سرطان و درمان به موقع آن را فراهم می‌آورد.

رییس مرکز تشخیص زودهنگام بیماری‌های غیر واگیر و سرطان افزود: اگر سرطان در مراحل اول تشخیص داده شود و درمان‌های پیشرفته و به موقع جراحی، رادیوتراپی و شیمی درمانی و.. صورت گیرد احتمال بقای عمر قابل قبول بیماران از ۷۵ درصد به ۹۰ درصد افزایش می‌یابد.

بهنیافرد خاطر نشان کرد: تغذیه ناسالم و چاقی، کم‌تحرکی، مصرف کم سبزیجات، مصرف الکل و دخانیات، مواجهه با امواج رادیو اکتیو و آلاینده‌های محیط (آب، خاک و هوای آلوده) و استرس از عوامل خطر ابتلا به سرطان هستند.

وی ادامه داد: دو عامل دیگر از جمله افزایش سن و سوابق فامیلی مثبت (ژنتیک) هم از عومل مهم ابتلا به سرطان هستند که با توجه به اینکه اقدام موثری جهت کاهش نفوذ این دو عامل در بروز سرطان نمی‌توان انجام داد، تنها راه کاهش اثر این دو عامل در میزان مرگ و میر و ناتوانی‌های ناشی از بیماری سرطان انجام تست‌های غربالگری و اقدامات تشخیصی سرطان در مراحل اولیه می‌باشد.

رییس مرکز تشخیص زودهنگام بیماری‌های غیر واگیر و سرطان به روند رو به رشد ابتلا به سرطان درایران و سایر کشور‌ها هم اشاره کرد و گفت: اگر چه میزان ابتلا به سرطان و سرعت رشد آن در استان یزد و کشورمان ایران بالاست و شیب تندی دارد ولی میزان ابتلا نسبت به بسیاری از کشور‌های اروپایی و آمریکا کمتر است.

وی اظهار داشت: در کشور‌های توسعه یافته، با وجود افزایش و رشد میزان ابتلا به سرطان، نسبت مرگ و میر سرطان در این کشور‌ها با آموزش عوامل خطر و علائم هشدار دهنده و همچنین انجام تست‌های غربالگری و تشخیص زودهنگام سرطان رو به کاهش است و میزان موفقیت در درمان و میانگین بقای عمر بیماران افزایش داشته است.

بهنیافر افزود: سرطان پروستات در استان یزد از سرطان پوست پیشی گرفته‌است و مقام اول کشوری را دارد. سرطان پستان در بانوان هم در استان مقام اول و در کشور نیز رتبه‌های اول و گاهاً دوم را داراست.

وی خاطرنشان ساخت: کارشناسان مرکز تشخیص زودهنگام سرطان در بیمارستان شهید صدوقی یزد از طریق ارائه خدمات مشاوره تلفنی در ساعات اداری پاسخگوی سوالات شهروندان هستند. شماره‌های ۰۳۵- ۳۱۸۳۴۲۴۵ و ۰۳۵- ۳۱۸۳۴۲۴۶ برای نوبت دهی و مشاوره تلفنی است.

باشگاه خبرنگاران جوان یزد یزد

دیگر خبرها

  • تحقیق جدید: کمبود خواب با افزایش ریسک ابتلا به دیابت نوع ۲ پیوند دارد
  • تحقیق جدید؛ کمبود خواب ریسک ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهد
  • کم‌تحرکی عامل بسیاری از بیماری‌ها
  • رژیم غذایی DASH در کاهش خطرات پس از درمان سرطان سینه موثر است
  • بیماری سالک در دامغان کنترل شد
  • افزایش مبتلایان به سرطان در بلخ
  • فیبریلاسیون دهلیزی عامل زمینه ساز قوی برای نارسایی قلبی است
  • نقش فندق در کاهش ریسک ابتلا به سرطان
  • تشخیص زودهنگام سرطان سینه با دستاورد محققان ایرانی
  • روزنه امید برای بیماران مبتلا به سرطان خون