Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری شبستان:قائم مقام مؤسسه آموزشی امام خمینی(ره)گفت: مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره)یک نهادحوزوی است که ازبدوتاسیس تاکنون فعالیت های مختلف علمی، آموزشی و پژوهشی راباهدف ارتقای فرهنگ جامعه و ترویج تعالیم اسلام و مکتب اهل بیت (ع) انجام داده است

 حجت الاسلام حجت الاسلام محمود رجبی عضوجامعه مدرسین و قائم مقام مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) در گفتگو با خبرگزاری شبستان در قم، با اشاره به عملکرد مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) از زمان تاسیس تا کنون گفت: این موسسه نهادی حوزوی است که تحت نظارت عالیه مقام معظم رهبری مدظله‌العالی و ریاست حضرت آیت‌الله مصباح اداره می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی افزود: این مؤسسه در سال 1354 با هدف کارآمدی‌سازی و روزآمدی فضلای حوزه در پاسخگویی به نیازهای دینی و فرهنگی ، تربیت اساتید و محققان صاحب‌نظر در علوم انسانی و تولید علوم انسانی اسلامی تحت عنوان بخش آموزش مؤسسه در راه حق آغاز به فعالیت کرد.

 

 عضو جامعه مدرسین ادامه داد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1359 علامه مصباح گزارشی از برنامه‌های مؤسسه به محضر حضرت امام خمینی(ره) ارائه و حضرت امام بر توسعه برنامه‌ آموزشی موسسه تأکید و تأمین بودجه آن را بر عهده گرفتند.

 

 قائم مقام مؤسسه آموزشی امام خمینی(ره) تصریح کرد: در سال 1364 باتأسیس بخش پژوهش و دایر کردن رشته‌های تخصصی علوم انسانی با رویکردی انتقادی، فعالیت‌های مؤسسه تحت عنوان بنیاد فرهنگی باقرالعلوم علیه‌السلام و در سال 1370 به عنوان یک نهاد حوزوی به نام مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی‌(ره) ادامه یافت.

 

وی اظهار داشت: در سال 1374 اساسنامه مؤسسه در شورای عالی انقلاب فرهنگی و برنامه آموزشی آن در شورای گسترش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و نیز شورای عالی حوزه‌های علمیه به تصویب رسید و به عنوان یک نهاد آموزش عالی حوزوی رسمیت یافت.

 

حجت الاسلام رجبی یاد آور شد: مؤسسه امام خمینی (ره) در 15 رشته از علوم انسانی و اسلامی در مقاطع کارشناسی، ارشد و دکتری با مجوز وزارت علوم دوره‌های آموزشی برگزار می‌کند و به فعالیت‌های پژوهشی در راستای اهداف خود، به‌ویژه تولید علوم انسانی اسلامی می‌پردازد.

 

وی افزود: فعالیت‌های مؤسسه با رعایت قوانین و مقررات نظام و ضوابط اجرایی دفتر مقام معظم رهبری و در چارچوب مصوبات و تصمیمات هیأت امنا هیأت رئیسه صورت می‌گیرد.

 

قائم مقام مؤسسه آموزشی امام خمینی(ره) خاطر نشان ساخت: مؤسسه برای تحقق اهداف خود و در راستای ارتقای فرهنگ جامعه و ترویج تعالیم اسلام و مکتب اهل بیت علیهم‌السلام درقلمروهای آموزش، پژوهش و امور فرهنگی فعالیت های چشمگیری داشته است.

 

عضو جامعه مدرسین ابراز داشت: مؤسسه امام خمینی(ره) دارای 16 رشته و گروه علمی می باشد که در سه مقطع کارشناسی، ارشد و دکتری به طلاب دارای گواهی پایان سطح 2 حوزه‌های علمیه که در آزمون ورودی مؤسسه موفق گردیده اند علوم انسانی و اسلامی را آموزش می‌دهد.

 

حجت الاسلام رجبی عنوان کرد: در این مؤسسه گروه‌ها و رشته‌های مختلفی از اخلاق، ادیان، اقتصاد،تاریخ، تاریخ اندیشه معاصر، تفسیر و علوم قرآن، جامعه شناسی،حقوق، روانشناسی، علوم تربیتی، علوم سیاسی، فلسفه، کلام وفلسفه دین، مدیریت، معارف اسلامی وعرفان آموزش داده می شود .

 

فارغ التحصیلی بیش از 3 هزار طلبه در دوره های آموزشی مؤسسه

وی افزود: تا کنون 3هزار و550نفر از طلاب حوزه‌های علمیه دوره‌های مؤسسه را گذرانده و فارغ‌التحصیل شده‌اند و در سال جاری هزارو 80نفر در سه مقطع یادشده مشغول به تحصیل هستند همچنین تا کنون 2هزارو277 نفر از طلاب تحت پوشش آموزش فقه و اصول قرار گرفته و هم‌اکنون 641 نفر از طلاب در این دروس شرکت می‌کنند.

 

قائم مقام مؤسسه آموزشی امام خمینی(ره) گفت: به‌منظور ارتقاءو تعمیق سطح معلومات قشر تحصیلکرده جامعه در زمینه فرهنگ و معارف اسلامی،مرکز آموزش‌های مجازی فرهنگ و معارف اسلام در سال 1386تأسیس گردید و تا کنون مجوز برگزاری دوره‌های آموزشی علوم و معارف اسلامی را در دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد دریافت و در مقطع کارشناسی با شیوه‌ای بی‌بدیل 807نفر از دانشجویان را از طریق آزمون سراسری پذیرفته و در رشته معارف اسلامی آموزش داده است و هم اکنون 470دانشجو در این مرکز مشغول به تحصیل هستند.

 

حجت الاسلام رحبی اظهار داشت: طرح ولایت یکی دیگر از برنامه‌های آموزش غیررسمی مؤسسه است که در آن مبانی اندیشه و نظام تفکر دینی از زیربنایی‌ترین آموزه‌ها تا دکترین حکومت اسلامی مبتنی بر ولایت فقیه به صورت استدلالی در قالب یک نظام فکری به اقشار فرهیخته جامعه آموزش داده می‌شود و تا کنون 54 هزارنفر از اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها، دانشجویان، طلاب، دبیران و نخبگان از سراسر کشور این دوره را گذرانده‌اند.

 

آموزش کاربردی مهارت های زندگی به بیش از 44 هزارطلبه

وی افزود: آموزش‌های کاربردی در زمینه مهارت‌های زندگی، مدیریت فرهنگی، مشاوره ، مهارت های تحقیق وترجمه ،مهارت های تدوین متون درسی ،مهارت های تدریس و... یکی دیگر از آموزش‌های غیررسمی مؤسسه است که به صورت کارگاه یا دوره‌های آموزشی کوتاه مدت ارائه می‌شود همچنین تا کنون44هزارو 951نفر این دوره‌ها را گذرانده‌اند و یکصد نفر در حال گذراندن این دوره‌ها می‌باشند.

 

عضو جامعه مدرسین تصریح کرد: مؤسسه امام خمینی(ره) در راستای اهداف خود در برخی ازقلمروفعالیت های دایره‌المعارف علوم عقلی که محقق مورد نیاز در حوزه وجود نداشته، اقدام به برگزاری سه دوره پژوهشگری تربیت محقق عرفان نظری ودو دوره تربیت محقق منطق نموده و73 فارغ‌التحصیل محقق عرفان نظری و منطق داشته است.

 

قائم مقام مؤسسه آموزشی امام خمینی(ره) گفت: مجموع دانش‌آموختگان دوره‌های رسمی و غیر رسمی موسسه 103هزارو 551 نفر می‌باشند که دانش‌آموختگان طلبه دوره‌های رسمی موسسه علاوه بر همکاری با موسسه در مسائل آموزشی، پژوهشی و مدیریتی، در قلمروهای آموزشی، پژوهشی، مدیریتی، و فرهنگی در حوزه و دانشگاه و نهادهای تصمیم‌ساز و تصمیم‌‌گیر در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران نقش برجسته‌ای داشته‌اند.

 

انتشار بیش از 10 هزار طرح پژوهشی در موسسه امام خمینی(ره)

وی یاد آور شد: معاونت پژوهشی مؤسسه نیز در راستای اهداف موسسه در 16رشته علمی فعالیت‌های مختلفی را انجام داده است که در این زمینه تا کنون 887 طرح پژوهشی پایان یافته و توسط انتشارات مؤسسه منتشر شده و 149 طرح نیز در دست انتشار است.

 

حجت الاسلام رجبی اذعان داشت: مجموعه مجلات علمی موسسه امام خمینی(ره) 29 مجله می باشد که 10 مجله علمی ـ پژوهشی در 282 شماره و 4 مجله علمی ـ ترویجی در 306 شماره و 6 مجله علمی ـ تخصصی در 42 شماره را منتشر کرده است ، همچنین تا کنون موسسه29 کارگروه علمی با 202محقق برای اجرای طرح‌های کلان پژوهشی تأسیس کرده است.

 

وی خاطر نشان ساخت: به منظور آموزش عملی مهارت‌های تحقیق تا کنون معاونت پژوهش 66دوره کاروزی تحقیق برگزار کرده و 536 دانش‌پژوه این دوره ها را گذرانده اند.

 

تألیف اولین دایره‌المعارف تخصی علوم عقلی اسلامی

قائم مقام مؤسسه آموزشی امام خمینی(ره) عنوان کرد: این مرکز با هدف تألیف اولین دایره‌المعارف تخصی علوم عقلی اسلامی (فلسفه، کلام، منطق وعرفان) و دانشنامه‌های تخصصی مربوط تشکیل شده و مقالات دایره المعارفی را در موضوعات منطق و عرفان نظری ارائه کرده است.

 

حجت الاسلام رجبی ادامه داد: موسسه امام خمینی (ره) تا کنون 6 اصطلاح نامه با عناوین اصطلاح نامه منطق، اصطلاح نامه معرفت شناسی،اصطلاح نامه فلسفه اشراق، اصطلاح نامه عرفان نظری، اصطلاح نامه فلسفه و اصطلاح نامه کلام منتشر کرده است .

 

همچنین در بخش کتاب شناسی نیز تا کنون 15کتاب شناسی اجمالی در15 مجلد و4کتاب شناسی تفصیلی در 12 مجلد منتشر شده همچنین تا کنون 9 معجم در 29 مجلد به چاپ رسیده و انتشار 2 فرهنگ نامه در6 مجلد و 19 اثر در 21 مجلد تحت عنوان گنجینه معرفت و تک نگاری از دیگر آثار این مؤسسه می باشد.

 

عضو جامعه مدرسین افزود: با توجه به تجارب نزدیک به نیم‌قرن فعالیت‌های موسسه، کمبودهایی در روحانیون حوزه وجود دارد که منشأ ناکارآمدی و حتی خسارت برای دین و نظام می‌شود که می توان به مباحثی ازجمله مباحث فرهنگی ـ تربیتی و بصیرتی به‌ ویژه مسائل اخلاقی اشاره کرد به همین دلیل یکی از دل مشغولی‌های موسسه از آغاز تاکنون پیشگیری از این کاستی‌ها و در صورت لزوم مقابله با آنها بوده است.

 

وی گفت: ازاین‌رو، از بدو تأسیس مسائل اخلاقی، تربیتی و مسائل فرهنگی و بصیرتی کلیه نیروهای انسانی موسسه، به‌ویژه دانش‌پژوهان واساتید مورد نظربوده و از آغاز فعالیت موسسه تدابیری صورت گرفته و برنامه‌های مختلفی اجرا شده و ایجاد معاونت فرهنگی موسسه، مرکز تربیت مربی اخلاق، دفتر ارتباطات فرهنگی و مرکز مشاوره مأوا نیز به همین منظور تأسیس شده اند.

 

قائم مقام مؤسسه آموزشی امام خمینی(ره) اظهار داشت: برگزاری جلسات تهذیب و اخلاق،. برگزاری دوره‌های تربیت مربی اخلاق با هدف تربیت مربیان شایسته، مرکز تربیت مربی اخلاق،سامان دادن 5 نشریه فرهنگی، برگزاری 77 نشست‌ فرهنگی خانه خوبان،تهیه و پخش مجموعه 400 قسمتی معرفی اسلام به زبان انگلیسی، برگزاری 577 نشست‌ علمی ـ فرهنگی کانون طلوع،اعزام10 هزار استاد به مراکز آموزش عالی و نهادهای انقلابی و حوزه‌های علمیه در سراسر کشور، برگزاری همایش‌های فرهنگی ملی و برگزاری نمایشگاه‌های فرهنگی، بصیرتی از جمله فعالیتهای فرهنگی مؤسسه امام خمینی(ره) می باشد .

 

حجت الاسلام رجبی در پایان گفت: یکی از مسائل مورد نیاز جدی جامعه اسلامی و حوزه‌های علمیه ارائه مشاوره با توجه به تعالیم و فرهنگ اسلامی است که مرکز مشاوره مأوا فعالیت‌های مختلفی را در زمینه برگزاری دوره‌های تربیت مشاور، برگزاری دوره‌های آموزش کاربردی مانند مهارت‌های زندگی، سبک زندگی اسلامی فرزند‌پروری،‌تربیت دینی فرزندان، آسیب‌های روانی، روان‌شناسی نوجوان و ارائه مشاوره به 30هزار و 123 نفر انجام داده همچنین در بخش آثار علمی 52 عنوان کتاب‌های کاربردی و 37 عنوان تک‌نگاره ارائه کرده است.

 

پایان پیام/348

منبع: شبستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۲۰۹۳۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امام رضا، محل وفاق تمام مسلمانان جهان است

به گزارش خبرگزاری صداوسیما  و به نقل از روابط عمومی شورای عالی انقلاب فرهنگی، محمد مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جلسه دبیران و مدیران جشنواره بین‌المللی فرهنگی و هنری امام رضا (ع) در دوره بیست‌ویکم افزود: برگزارکنندگان در این دوره مجموعه‌ای از عناصر هنری در بخش‌های مختلف را گردآوری کردند. حضور افراد تراز اول در این جلسه فرصت مغتنمی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: جشنواره فیلم رضوان اتفاق مبارکی است و هرآنچه در جلسه مطرح شد سرشار از امید و انگیزه برای آینده بود.

اسماعیلی افزود: جشنواره امام رضا (ع) باید به عنوان معتبرترین جشنواره فرهنگی هنری کشور قرار گیرد چراکه تمام داشته‌ها و افتخارات فرهنگی هنری ما به برکت وجود امام رضا (ع) است.

وی با اشاره به کتاب دو قرن سکوت عبدالحسین زرین‌کوب گفت: آغاز قرن سوم همزمان با حضور علی‌بن موسی الرضا است و این درخشش تمدن اسلامی و ایرانی که از قرن سوم درخشش خود را آغاز کرده و در قرن پنجم به قله خودش رسیده، نشان دهنده‌ی این موضوع است که اساسا نام دیگر این تمدن تمدن رضوی است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: مجالس در این دوره به صورت مجالس علمی و آزاداندیشی بوده و به‌طور کلی هر جامعه‌ای که می‌خواهد به حوزه تمدنی برسد با استفاده از ذات آزاداندیشی است که در فرهنگ اسلامی جاری است. دوره جمهوری اسلامی دوره‌ای نو از تمدن نوین اسلامی است. ما در حال بازخوانی تمدن رضوی هستیم.

اسماعیلی با اشاره به نگاه بین‌المللی در بنیاد امام رضا گفت: حضرت رضا (ع) محل وفاق تمام مسلمانان جهان است. در سفر اخیر خود به پاکستان مشتاقان از مردم تا مقامات برای زیارت امام رضا (ع) ابزار علاقه می‌کردند.

وی افزود: بعد از امام حسین (ع) در میان ائمه‌اطهار (ع) این میزان از تشویق به زیارت را برای امام رضا (ع) داریم چرا که منبع فیض است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: افتخار داریم در این جشنواره همگی خادم امام رضا (ع) باشیم.

اسماعیلی در پایان با آرزوی بهره‌مندی از شفاعت و عنایت امام رضا (ع) و صلوات بر محمد و آل محمد به جلسه پایان داد.

جلسه دبیران و مدیران بیست‌ویکمین دوره جشنواره امام رضا (ع) ۸ اردیبهشت با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در محلل این وزارتخانه برگزار شد.

تبادل نظر درباره رویکرد‌های آتی جشنواره و ارائه گزارشی از فعالیت‌های انجام‌شده از محور‌های این جلسه بود.

سیدمحمد هاشمی جانشین وزیر فرهنگ، سیدمحمود اسلامی معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ، فرهاد قائمیان دبیر بیست‌ویکمین دوره جشنواره بین‌المللی و فرهنگی امام رضا (ع)، سعید زمانی مدیرعامل بیست‌ویکمین جشنواره بین المللی امام رضا(ع)، محمدحسین لطیفی دبیر جشنواره فیلم رضوی و فیلم رضوان و جمعی از دبیران و مدیران این دوره از جشنواره از حاضران در جلسه بودند.

دیگر خبرها

  • نهاد کتابخانه‌ها با کمیته امداد تفاهمنامه امضا می‌کند
  • تدوین آئین‌نامه تاسیس و اداره موزه‌های دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و پژوهشی کشور
  • امام رضا، محل وفاق تمام مسلمانان جهان است
  • ضعف جریان حوزوی و علوم انسانی اسلامی در به تصویر کشیدن اندیشه خود
  • برگزاری دوره آموزشی آفات مکنده در یزد
  • دیدار مدیران مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) با رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان+تصاویر
  • (تصاویر) حضور شخصیت‌های حوزوی در منزل سید حسین خمینی
  • برگزاری پنج دوره تخصصی توانمندسازی مشاغل گردشگری در گلستان
  • برگزاری ۴۳ دوره آموزشی صنایع‌دستی در گلستان
  • تسلیت رئیس موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) در پی درگذشت خانم معصومه حائری