Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-26@09:13:55 GMT

غاري آهکي در آذربايجان غربي کشف شد

تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۲۱۴۱۹۱

غاري آهکي در آذربايجان غربي کشف شد

خبرگزاري آريا - رئيس اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري شهرستان بوکان در جنوب آذربايجان غربي گفت: يک غار آهکي در نزديکي روستاي `رحيم خان` از توابع بخش سيمينه اين شهرستان و در مسير حفاري طرح خط انتقال گاز ايران به ترکيه کشف شد.
به گزارش گروه فضاي مجازي خبرگزاري ميزان، ` اسعد جمياني` با اشاره به کشف اين غار توسط شرکت مجري اين طرح، افزود: اين اثر طبيعي در عمق پنج متري زمين قرار دارد و مي‌تواند به عنوان يک مرکز گردشگري مورد بهره برداري قرار گيرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي ادامه داد: کشف اين غار را اهالي روستاي `رحيم خان` به فرمانداري و اداره ميراث فرهنگي شهرستان اطلاع دادند و با توجه به حساسيت موضوع، کارشناسان جهت بازديد به محل اعزام شدند.
وي با تاکيد بر اينکه غار کشف شده با 315 مترمربع مساحت فاقد هرگونه آثار تاريخي و باستاني است، گفت: اين اثر يک غار آهکي با حفره‌هاي آبي خشک شده بوده که در طول زمان شکل گرفته و در حال حاضر خشک است.
رئيس اداره ميراث فرهنگي و گردشگري بوکان اظهار کرد: با توجه به حساسيت اهالي روستا در خصوص حفظ اين غار، صورت جلسه‌اي توسط دهيار و اعضاي شوراي اسلامي روستا در محل مورد نظر با پيمانکار شرکت گاز منعقد شد و بر اساس آن پيمانکار متعهد شد که مسير خط لوله را به فاصله 10 متري دهنه غار تغيير دهد.
وي ادامه داد: پس از اتمام کار لوله گذاري، عمليات احداث مسير دسترسي به غار توسط دهياري و مسئولان بخش انجام مي‌شود.
خط لوله پارس يکهزار و 745 کيلومتر طول دارد و براي انتقال گاز ايران به اروپا از مسير ترکيه در حال احداث است.
هدف از اجراي اين طرح، انتقال روزانه 110 ميليون متر مکعب گاز طبيعي توليد شده از پنج فاز 20 تا 24 ميدان پارس جنوبي در خليج فارس به اروپاست.
غار‌هاي آذربايجان غربي از جاذبه‌هاي طبيعي گردشگري اين استان پهناور و کوهستاني محسوب مي‌شود و همه ساله گردشگران داخلي و خارجي زيادي را به خود جذب مي‌کند.
غار آبي سهولان در روستايي به همين نام در 42 کيلومتري جنوب شرقي شهر مهاباد، مهم‌ترين و معروف‌ترين غار اين استان به شمار مي‌رود؛ غار آهکي برده بور، غار آب رفته منطقه منگور و غار‌هاي قلعه شاه، مام قوچاق و اشکوتان نيز از ديگر غار‌هاي مهاباد است.
غار تاريخي` تمتمان` در روستايي به همين نام در فاصله 15 کيلومتري و شمال شهر اروميه و غار `علي شيخ` يا` آليشيق` در حدود 45 کيلومتري شمال غربي خوي از ديگر مراکز گردشگري آذربايجان غربي است.
غار‌هاي `اژدها` و `سولدوز` در نقده، غار تاريخي `قلاتاسيان` در سردشت، غار بورينگ در مياندوآب، غار `سومه داران` ماکو، غار‌هاي `قارني ياريخ`، `دريک` و `قرنليق آغل` در سلماس، غار `کرفتو` در تکاب، غار‌هاي `قلعه چي`، غار `کول آباد`، `مکران قران` و `کونه کوتر` در بوکان از ديگر غار‌هاي اين استان محسوب مي‌شود.
منبع:مهر
انتهاي پيام/
خبرگزاري ميزان: انتشار مطالب و اخبار تحليلي ساير رسانه هاي داخلي و خارجي لزوماً به معناي تاييد محتواي آن نيست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضاي رسانه اي منتشر مي شود.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۲۱۴۱۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توجه ویژه دولت سیزدهم برای توسعه راههای آذربایجان‌غربی

ایسنا/آذربایجان غربی استاندار آذربایجان غربی گفت: بیش از ۸۰ هزار میلیارد ریال اعتبار به حوزه راه و مسکن آذربایجان غربی اختصاص داده شده که نشان از توجه ویژه دولت سیزدهم برای توسعه این بخش در استان است.

محمدصادق معتمدیان رو پنجشنبه ۶ اردیبهشت ماه در آیین تودیع و معارفه مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی با بیان اینکه امروز شاهد ارتقای شاخص های راه و مسکن در استان هستیم، اظهار کرد: بخش قابل توجهی از احداث ‌راه‌ها از مسیر قانونی بود که درگذشته مورد توجه نبود.

معتمدیان با تاکید بر اینکه هیچ قطعه راهی در آذربایجان غربی وجود ندارد که بلاتکلیف باشد، گفت: تمامی مسیرهای این استان دارای برنامه کاری و عمرانی جهت توسعه، پیشرفت و آبادانی هستند که در این بین، مسیر رازی - خوی از جمله محورهایی است که در حال تبدیل به مسیر اقتصادی بین‌المللی است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر ۴۶۲ کیلومتر راه اصلی و بزرگراه در آدربایجان‌غربی در قالب ۴۰ کارگاه راهسازی در دست اجرا بوده که حاصل کار مجموعه راه و شهرسازی با تلاش شبانه روزی و تصمیم گیری درست و استفاده از ظرفیت و پتانسیل‌های این استان است.

سرپرست راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی نیز در این آیین اظهار کرد: نهضت ملی مسکن یک تکلیف شرعی درکنار کار حرفه‌ای است که با تمام توان به همراهی بخش خصوصی وبا مشارکت مردم در خانه‌دار کردن بخش مستضعفین تلاش خواهیم کرد.

رسول عطایی در خصوص اراضی دولتی نیز گفت: در مقابل تبعیض و بی عدالتی ایستادگی خواهیم کرد و در زمینه برنامه‌های بازآفرینی شهری نوین نیز با اصول نوین ادامه خواهیم داد.

به گزارش ایسنا، در این مراسم از زحمات سیدمحسن حمزه لو تقدیر و رسول عطایی به عنوان سرپرست راه و شهرسازی استان معرفی شد. 

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • احداث ۴۶۲ کیلومتر راه اصلی و بزرگراه در آذربایجان غربی
  • اختصاص ۸۰ هزار میلیارد ریال اعتبار به حوزه راه و مسکن آذربایجان غربی
  • توجه ویژه برای توسعه راه های آذربایجان غربی
  • تاکید استاندار آذربایجان غربی برجذب سرمایه گذار در بخشهای گردشگری و کشاورزی
  • تاکید استاندار آذربایجان غربی برجذب سرمایه گذار در بخهشای گردشگری و کشاورزی
  • آذربایجان‌غربی ۱۸۰۳ اثر ثبت شده ملی دارد
  • توجه ویژه دولت سیزدهم برای توسعه راههای آذربایجان‌غربی
  • معرفی مدیرکل جدید راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی
  • اجرای ۸۰ پروژه مرمتی و عمرانی در آذربایجان‌غربی
  • اختصاص ۸۰۰ میلیاردریال برای اجرای طرح‌های مرمتی در آذربایجان غربی