Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - سفير آفريقاي جنوبي در ايران مي‌گويد پس از عملياتي شدن برجام و برداشته شدن تحريم‌هاي شوراي امنيت سازمان ملل در دو سال گذشته سطح تجارت بين دو کشور خيلي افزايش داشته است، اما همچنان به دليل محدوديت‌هايي که در زمينه بانکي وجود دارد با مشکلاتي مواجه هستيم.
به گزارش گروه سياسي خبرگزاري ميزان به نقل از روابط عمومي سفيران، کشور آفريقاي جنوبي همان طور که از نامش پيداست در جنوبي‌ترين نقطه قاره آفريقا واقع شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کشوري که در درون خود کشوري ديگر را جاي داده است.
آفريقاي جنوبي با کشور‌هاي ناميبيا، بوتسوانا، زيمبابوه، موزامبيک، سوازيلند و لسوتو همسايه است و در حقيقت لسوتو را در درون خود جاي داده است.
آفريقاي جنوبي تاريخ متفاوتي را نسبت به ديگر کشور‌هاي آفريقايي تجربه کرده است. مهاجرت اروپايي‌ها به آن و موقعيت استراتژيک دريايي آن سبب شد تاريخ پرفراز و نشيبي را داشته باشد.
مکس فيلمون وايتد، در اقامتگاه خود به گفتگو با برنامه سفيران نشست و به پرسش‌هاي اين برنامه در زمينه‌هاي مختلف پاسخ داد.
مستند تلويزيوني سفيران به تهيه کنندگي وکارگرداني عبداله عبدي در گروه اقتصاد شبکه پنج سيماي جمهوري اسلامي ايران تهيه شده است.
مشروح اين گفتگو به قرار زير است:
مجري: از کشورتان آفريقاي جنوبي بگوييد؟
مکس فيلمون وايت هد: کشور آفريقاي جنوبي کشور بسيار زيبايي است وهمان طور که در جريان هستيد ملت ما ملت رنگين کمان هستند چراکه مردم کشور ما از رنگ و نژاد‌ها و قوميت‌هاي مختلف هستند و با وجود تنوع قوميت‌ها و قبيله‌ها درکشورمان يک ملت متحد هستيم. ايراني‌هاي زيادي در آفريقاي جنوبي زندگي ميکنند و کشور ما يکي از پيشرفته ترين سيستم‌هاي اقتصادي را در قاره آفريقا دارد. سيستم بانکي موثر وکارامدي دارد و هم چنين آفريقاي جنوبي در مجمع همکاري کشور‌هاي جنوب آفريقا عضو هست و رئيس جمهور زوما رياست اين انجمن را به عهده دارد. در زمينه توليد، آفريقاي جنوبي بسيارموفق عمل کرده است. جامعه مدني بسيارپيشرفت‌هاي داريم و يک کشور بسيار صلح آميز هستيم. آفريقاي جنوبي نقش مهمي در سازمان‌هاي بين المللي ايفا ميکند يکي از آن‌ها جنبش غيرمتعهدهاست که ايران هم يکي از اعضاي آن است و هم چنين ميتوانيم به انجمن کشور‌هاي حوزه اقيانوس هند اشاره کنيم که آفريقاي جنوبي در آن عضو است و در واقع نقش موثري را ايفا ميکند.
مجري: آيا قبل از اينکه شما به عنوان سفير به ايران بياييد، سفري به ايران داشته ايد؟
مکس فيلمون وايت هد: خير من قبل از اينکه به عنوان سفير منصوب شوم سفري به ايران نداشتم، ولي در واقع اطلاعات و شناخت من از ايران برمي گردد به انقلاب اسلامي سال 57 که ما هم در آن دوران درگير مبارزات خودمان براي آزادي بوديم و به اين ترتيب تغييراتي که در اجتماع ايران اتفاق ميافتاد را دنبال ميکرديم. در آن زمان بود که من با تمدن ايران آشنا شدم و اتفاقاتي که در اين قسمت از منطقه اتفاق ميافتاد را پيگيري ميکردم.
چاقوي زنجان و ماهي بندرعباس
مجري: کدام يک از شهر‌هاي ايران را ديده ايد و از شهر‌هاي ايران چه سوغاتي‌هايي را تاکنون خريده ايد؟
مکس فيلمون وايت هد: تاکنون به 15 استان در ايران سفرکرده ام و از هر کدام از آن‌ها هم سوغاتي آوردم، ولي چيزي که دوست داشتم چاقو‌هايي بوده که از زنجان آوردم و ماهي که از بندر عباس گرفتم. ايران يک کشور صنعتي است و تنوع بسيار زيادي در زمينه صنايع دستي دارد. به عنوان مثال از اصفهان فرش خريده ام، اما اينقدر قيمت‌ها بالا هست که بايد خريدم را محدود کنم.
آقاي سفير در ايران چاق شد
مجري: چند سال در ايران هستيد؟ فرهنگ ايران چه تاثيري در زندگي شما به عنوان سفير آفريقاي جنوبي داشته است؟
مکس فيلمون وايت هد: من از سال 2013 در ايران هستم و نوروز سال جديد وارد پنجمين سال ميشود. حضورمن در ايران و در واقع تاثيرات فرهنگ ايران بر زندگي من خيلي مثبت بوده است. ايراني‌ها خيلي انسان‌هاي گرم، صميمي و ميهمان پذيري هستند و هيچ وقت به آن اندازه که در ايران بودم غذا خوردم در عمرم غذا نخورده بودم و حدود ده کيلو در ايران چاق شدم. فرهنگ‌هاي ايران و آفريقاي جنوبي در بسياري از موارد به هم شبيه هستند. هر دو ملت سنت‌هاي خودشان را دارند که به کار ميگيرند. براي مثال يک نمونه اش را بگويم همين که پشت سرميهمان مان آب ميريزيم که يک سنت مشترک است. شهروندان آفريقاي جنوبي در ايران خيلي احساس راحتي ميکنند، انگار که در کشور خودشان هستند. درواقع ايران از ديرباز مراوداتي با کشور‌هاي ساحل شرقي داشته و به همين دليل اشتراکات فرهنگي خاصي بين اين ملت‌ها وجود دارد و اين باعث شده تجربه زندگي من در ايران خيلي لذت بخش باشد.
به دليل محدوديت‌هاي بانکي با مشکل مواجه هستيم
مجري: درباره تعاملات اقتصادي جمهوري اسلامي ايران و آفريقاي جنوبي به ما بگوييد که چه ارزيابي از تعاملات اقتصادي اين دو کشور داريد؟
مکس فيلمون وايت هد: پيش از سال 2010 شايد تجارت بين ايران و آفريقاي جنوبي سه ميليارد دلار بوده که اکثر آن را يعني بخش عمد‌هاي از آن را که حدود 33 درصد ميشد صادرات نفت ايران به آفريقاي جنوبي تشکيل ميداد، ولي اکنون به خاطر مشکلاتي که در زمينه تحريم‌هاي بانکي وجود دارد سطح تجارت بين دو کشور حدود 750 ميليون دلار آمريکا هست. اين آماري که مطرح کردم آماري است که از وزارت تجارت وصنعت ما منتشر شده، ولي پس از عملياتي شدن برجام وبرداشته شدن تحريم‌هاي شوراي امنيت سازمان ملل در دو سال گذشته سطح تجارت بين دو کشور خيلي افزايش داشته است، اما همچنان به دليل محدوديت‌هايي که در زمينه بانکي وجود دارد با مشکلاتي مواجه هستيم.
مجري: مگر نه اينکه يکي از دستاورد‌هاي برجام رفع تحريم‌هاي بانکي بوده چرا هنوزاين تحريم‌ها برداشته نشده است؟
مکس فيلمون وايت هد: سوال خيلي بجايي پرسيديد. در واقع تحريم‌هايي که برداشته شده اند تحريم‌هاي شوراي امنيت سازمان ملل بوده اند، ولي خب امريکا تحريم‌هاي يک جانبه خودش را هم چنان دارد و اين تحريم‌ها هم درباره محور‌هاي فعاليت‌هاي تجاري ميچرخد. ما در آفريقاي جنوبي 5 بانک اصلي داريم که در واقع مالکيت آن‌ها يا سهامداري آن‌ها با کشور‌هاي ديگر صورت ميگيرد. به عنوان مثال استاندارد بانک آفريقاي جنوبي با شراکت انگليس است يا مثلا بانک‌هايي مثل FNB به همين شکل در شراکت با کشور‌هاي ديگر هستند و به همين دليل تحريم‌هايي که از طرف آمريکا اعمال ميشود بر تمامي اين بانک‌ها تاثير دارد. تحريم‌هايي که بر معاملات يورويي بوده برداشته شده و اين قضيه راحتتر انجام ميگيرد، ولي بزرگترين مشکل نه تنها براي آفريقاي جنوبي بلکه براي بسياري از کشور‌هاي آفريقايي هم چنين کشور‌هاي در حال توسعه اين است که با تهديد تحريم شدن بانک هايشان از طرف آمريکا مواجه هستند. به همين دليل اگر اين بانک‌ها بخواهند با ايران روابطي داشتند بايد با اداره کنترل اموال خارجي آمريکا يک مذاکراتي داشته باشند تا بتوانند مجوز برقراري روابط کارگزاري بانک‌ها را اخذ کنند. ما در حال حاضر در حال مذاکره براي اخذ چنين مجوزي هستيم.
افزايش حجم مبادلات غيرنفتي دو کشور به دو ميليارد دلار تا سال 2020
مجري: از سطح و حجم مبادلات بين دو کشور چه قدر راضي هستيد؟ فکر ميکنيد چه اقداماتي براي افزايش سطح معاملات بين دو کشور و سطح تجارت دو کشور بايد انجام شود؟
مکس فيلمون وايت هد: قطعا من از اين حجم فعلي معاملات بين دو کشور راضي نيستم و بايد بسيار بسيار بيشتر از ميزاني که الان هست باشد. در سفري که رئيس جمهور ما به ايران داشتند با جناب رئيس جمهور روحاني به اين توافق رسيدند که حجم معاملات بين دو کشور تا سال 2020 بايد به دو ميليارد دلار برسد. اين موضوع شامل بخش نفت نميشود يعني بايد حجم معاملات غيرنفتي دو کشور به دو ميليارد دلار برسد و بايد بگويم در زمينه کشاورزي، معدن، تکنولوژي، منابع انساني بالقوه‌هاي بسيار زيادي براي همکاري وجود دارد. در بخش سيستم‌هاي بانکي آفريقاي جنوبي پيشرفته است و از طرفي ايران در زمينه صنايع سنگين، مپنا را دارد که خيلي جاي همکاري دارد. هدفي که براي سال 2020 گذاشته شده پايين است و بايد از اين سطح هم بالاتر برويم.
مجري: برنامه شما براي توسعه مبادلات بازرگاني با ايران چيست؟
مکس فيلمون وايت هد: ايران و آفريقاي جنوبي در زمان استقلال آفريقاي جنوبي کميته مشترکي داشتند و اخيرا هم ظريف براي سيزدهمين اجلاس کميسيون مشترک به آفريقاي جنوبي سفري داشتند. در کنار اين کميسيون مشترک به عنوان بخشي از آن ما کميته تخصصي و فني کميسيون مشترک را داريم که به همه جنبه امور‌هاي بازرگاني که بين دو کشور صورت ميگيرد ميپردازد. ما هشت تا جنبه و موضوع اصلي را براي اين همکاري‌ها مشخص کرديم. علاوه بر اين کميته کميته کارگروه معاونان وزير را داريم که در بين جلسات کميسيون مشترک ملاقات‌هايي با هم داريم و نيز شوراي تجارت بين دو کشور را داريم و سعي ميکنيم که اطمينان حاصل کنيم که مسائل همکاري‌هاي بين بخش‌هاي مختلف و حوزه‌هاي مختلف به خوبي صورت ميگيرد. بحث مهم ديگري که ما آن را پيگيري ميکنيم اين است که در واقع سرمايه گذاري مشترک صورت بگيرد هم بين بخش دولتي و هم بين بخش‌هاي خصوصي هر دو کشور و هم چنين بين سازمان‌ها يا موسساتي که فرا دولتي هستند.

همه گزينه‌هاي تجارت با يورو، تهاتر و استفاده از پول رايج دو کشور در معاملات در حال بررسي است
مجري: نظر شما در مورد پيمان پولي دو جانبه چيست؟ آيا ميشود دلار را از معاملات بين دو کشور حذف کرد؟ با توجه به اينکه آفريقاي جنوبي سيستم بانکي پيشرفت‌هاي دارد؟
مکس فيلمون وايت هد: در زمينه تجارت گزينه‌هاي زيادي وجود دارد که الزاما هم دلار را در برنمي گيرد. به عنوان مثال يکي از راه‌ها ميتواند تجارت با يورو باشد که کاملا هم مجاز است و برايش مشکلي وجود ندارد. البته اين بستگي دارد باز به اين که با چه موسس‌هاي اين کار انجام ميشود. يک گزينه ديگر گزينه تهاتر است يا معاملات کالا با کالا است که ميتواند صورت بگيرد. يک گزينه ديگر هم هست گزينه استفاده از پول رايج ايران و آفريقاي جنوبي ريال و رن است که ما همه اين‌ها را در حال بررسي هستيم. يعني ايران و آفريقاي جنوبي به عنوان دو کشور نميتوانند کاملا دلار را به صورت کلي حذف کنند، ولي ايده‌هايي که هست به عنوان مثال توسط بانک بريکس ايده اش مطرح شده که هر کشوري با پول رايج خودش معاملات را انجام ميدهد. ما نميتوانيم تحت سلطه يک کشور و تحت سلطه يک ارز باشيم و به خاطر اين قضيه محدود شويم به خاطر همين بايد راه‌هايي را پيدا کنيم. در واقع سيستم اقتصادي دنيا الان به نفع قدرتمندان است تا به نفع کشور‌هايي که در حال توسعه هستند به همين دليل به عنوان کشور‌هايي که در حال توسعه هستيم نبايد اجازه دهيم که تحت سلطه يک کشور يا يک ارز قرار بگيريم گزينه هايمان محدود شود. کسي که حق انتخاب ندارد يک فرد مرده است. بايد به دنبال حق انتخاب هايمان باشيم.
مجري: شما به عنوان سفير چه فعاليت‌ها و چه تسهيلاتي را براي صادرات تجار ايراني به آفريقاي جنوبي در نظر گرفته ايد؟ ممکن است براي شما صادرات يک محصول خاص مهم باشد و براي اينکه آن را به کشورخودتان برويد براي آن امتيازات ويژه قائل شويد؟
مکس فيلمون وايت هد: دولت آفريقاي جنوبي درگير امر تجارت نيست و فقط بخش خصوصي است که در آفريقاي جنوبي به کار تجارت ميپردازد. براي زمينه‌هاي خاص، دولت يک بحث‌هاي تشويقي ارايه ميدهد که وقتي است که فرض کنيد از ايران کسي بخواهد به آفريقاي جنوبي برود سرمايه گذاري کند و با همکاري يک شرکتي در آفريقاي جنوبي يعني به عنوان يک سرمايه گذاري مشترک به آفريقاي جنوبي باشد که در اين صورت دولت هم يک بسته‌هاي تشويقي برايشان در نظر ميگيرد. مثلا مکاني را در منطقه‌هاي صنعتي برايشان در نظر ميگيرد يا از لحاظ مسائل پولي و مسائل اين چنيني يک بسته‌هايي را در نظر ميگيرد، ولي اين که به اين شکل باشد که براي وارد کردن يک کالاي خاص به آفريقاي جنوبي ترجيحات يا تسهيلاتي برايشان در نظر گرفته باشد به اين شکل نيست. در واقع اين موضوعات قضي‌هاي است که بين دو طرف تجارت کننده اتفاق ميافتد و دولت در آن نقشي ندارد، ولي به عنوان مثال اگر براي تاسيس يک نيروگاه يا يک مجتمع توليد آسفالت در همکاري با طرف آفريقاي جنوبي سرمايه گذاري صورت بگيرد قطعا دولت در سرمايه گذاري براي آن کار و براي تامين مالي آن کار يک بسته‌هاي تشويقي را در نظر ميگيرد و به انجام اين کار کمک ميکند. آفريقاي جنوبي اصولا به واردات تمرکزي ندارد بيشتر روي صادرات تمرکز دارد. ما در بخش توسعه فناوري خيلي کار ميکنيم و ميخواهيم به يک کشور صادر کننده فناوري تبديل شويم که لازم نباشد فناوري مان را از کشور‌هاي ديگر وارد کنيم به همين دليل سفارت ميتواند به يک فرد ايراني که علاقهمند به سرمايه گذاري در آفريقاي جنوبي است طرف سرمايه گذار را در آفريقاي جنوبي معرفي کند و دست اين دو را در دست هم بگذارد و براي اموري که مطرح شد با آن‌ها همکاري کند.
مجري: احساس شما و بهتر است بگويم احساس مردم آفريقاي جنوبي از نشان ساخت ايران چيست؟
مکس فيلمون وايت هد: چيزي که يک مصرف کننده از يک کالا انتظار دارد کيفيت کالا است و ممکن است خيلي از کالا‌هاي ايراني باشد که کيفيتشان از خيلي کالا‌هايي که در کشور توسعه يافته توليد ميشوند بهتر باشند، ولي به عنوان مثال اگر آفريقاي جنوبي دنبال خريد فرش باشد و فرش‌هاي مختلف را در کنار هم مقايسه کند قطعا فرش ايران از لحاظ کيفيت بهتر است، ولي مسئله اين است که آيا از لحاظ مالي توان خريد آن فرش را دارد؟ نام و نشان سازنده کشور کالا اهميت خاصي ندارد تا جايي که کيفيت آن محصول راضي کننده باشد يعني چيزي که تعيين کننده علاقه مصرف کننده به کالا است کيفيت است.به دنبال آن هستيم که جلوگيري از ماليات مضاعف را بين دو کشور داشته باشيم.
مواضع عربستان هيچ تاثيري در مبادلات و روابط اقتصادي بين ايران و آفريقاي جنوبي ندارد
مجري: ميدانيد که آمريکا و عربستان هم در گروه 20 حضور دارند مواضع عربستان سعودي به صورت مشخص وليعهد اين کشور چه تاثيري در روابط اقتصادي آفريقاي جنوبي با ايران دارد؟
مکس فيلمون وايت هد: اين مسئله هيچ تاثيري در مبادلات و روابط اقتصادي بين ايران و آفريقاي جنوبي ندارد. ايران و آفريقاي جنوبي هر دو کشور‌هاي مستقلي هستند. کشور ما با ايران روابط تاريخي دارد و اين کاملا غيرممکن است که بتواند چنين قضي‌هاي بر روابط بين دو کشور تاثير بگذارد. هيچ کشوري نميتواند تعيين کند با چه کشوري وارد مراوده شويم و با چه کشوري مراوده نکنيم و در نتيجه هيچ اجاز‌هاي داده نميشود کسي در اين زمينه اظهارنظري داشته باشد.
مجري: به نظر شما مواضع عربستان مواضع خصمان‌هاي در خصوص ايران است؟
مکس فيلمون وايت هد: تنش‌ها در منطقه خاورميانه زياد هستند و اين که به سطح خطرناکي هم ميرسند و واقعا نميشود اين همه خصومت را در اين منطقه تحمل کرد. از آنجايي که ايران و عربستان سعودي هم دو کشور اصلي و بازيگران اصلي اين منطقه هستند اين خصومت بين آن‌ها نميتواند ادامه پيدا کند و به عنوان مثال در کل منطقه مشکلاتي وجود دارد. مشکلاتي که براي يمن هست و تنش‌هايي که افزايش هم پيدا کرده و بايد راه حلي پيدا شود. در آفريقاي جنوبي ميگوييم وقتي دو برادر با هم درگير هستند و ميجنگند وسط آن‌ها قرار نگيريم و در مشکلاتشان دخالت نکنيم و به همين دليل خيلي مهم است که اين تنش‌هايي که در منطقه وجود دارد مهار شود چراکه که اگر اين مشکلات بالا بگيرد نه تنها براي خاورميانه بلکه براي ما در آفريقاي جنوبي و براي کل دنيا ميتواند خطرساز و مشکل ساز باشد. اين تنش‌هاي ضروري که در نتيجه تحريم قطر و مسئله يمن ايجاد شده خيلي براي منطقه خطرناک هستند و باعث ميشود اين برخورد‌ها و تعارضات بيشتر شوند. به همين دليل اين مسائل بايد توسط ساکنان خود اين کشور‌ها حل شوند. به عنوان مثال درباره اين قطعنام‌هاي که بر عليه ايران مطرح شده کشور‌ها قدرت‌هاي بزرگ بايد مواظب باشند که خودشان را درگير اين تنش‌ها نکنند و به اين تنش‌ها اضافه نکنند. بگذارند اين مسائل حل شود. ما معتقديم که هر کشوري از جمله يمن، سوريه يا عراق بايد مشکلاتشان را خودشان و توسط ساکنان خودشان حل کنند. ساکنان اين کشور‌ها بهترين افرادي هستند که از ماهيت مشکلشان آگاه هستند و در نتيجه کشور‌هاي ديگر تنها بايد يک شرايطي را فراهم کنند که مردم کشور‌هايي که داراي مشکلي هستند بنشينند و با هم به نتيجه برسند. با هم گفت و گو کنند و براي دستيابي به صلح به يک نتيج‌هاي برسند.
مجري: نظرتان در مورد تحريم‌هايي که عليه جمهوري اسلامي ايران وضع شده را ميخواستم بدانم؟ در حمايت از جمهوري اسلامي ايران اقداماتي را انجام داده ايد آيا اين اقدامات براي شما چالش‌هايي را داشته است؟
مکس فيلمون وايت هد: تحريم‌هاي شوراي امنيت سازمان ملل که برداشته شده و تحريم‌هاي ديگري که هنوز بر عليه ايران وجود دارندغيرقانوني است. سازمان بين المللي انرژي اتمي 8 بار تاييد کرده که ايران بر طبق تعهداتش در برجام عمل ميکند. از کساني که هنوز براي ايران و بر عليه ايران تحريم وضع ميکنند ميخواهيم که اين تحريم‌ها را متوقف کنند. اين موضع آفريقاي جنوبي است چراکه ايران براساس تعهداتش عمل ميکند. تحريم‌هايي که در سال 2010 بر عليه ايران وضع شد بر آفريقاي جنوبي هم خيلي تاثير داشت چراکه آفريقاي جنوبي 33 درصد نفتش را از ايران خريداري ميکرد و در آن مقطع مجبور شد از کشور‌هايي مثل آنگولا و عربستان سعودي واردات نفت انجام دهد و در نتيجه ما هم تحت تاثير اين تحريم‌ها بوديم. يکي ديگر از پيامد‌هاي تحريم‌ها مسائل بانکي بود که بانک‌هاي ما چند مليتي هستند و به اين ترتيب آفريقاي جنوبي قرباني اين تحريم‌ها بوده و تنها ايران قرباني نبوده است و بنابراين رفع تحريم‌هاي ايران به نفع کشور آفريقاي جنوبي است و منافع آفريقاي جنوبي هم تامين ميشود، در نتيجه ما در برابر اين تحريم‌ها ميايستيم و ميگوييم تحريم‌هاي يک طرفه غيرقانوني هستند.
اتهامات زده‌شده به ايران مورد قبول نيست
مجري: نظر شما در مورد صحبت‌هاي اخير رئيس جمهور آمريکا درباره ايران چيست؟
مکس فيلمون وايت هد پس از خنده ممتد: من معتقدم هستم که اکنون تنها چيزي که دنيا به آن احتياج ندارد تهديد کشور‌ها است. اظهاراتي که در مورد ايران صورت ميگيرد مبني براينکه ايران از تروريست حمايت ميکند يا عامل بي ثبات کننده در منطقه هست اصلا مورد قبول ما نيست. ما ميدانيم که ايران از لحاظ تاريخي هيچ گاه آغاز کننده هيچ جنگي نبوده بنابراين اين سخنان صحيح نيستند، چون هيچ گواهي براي ثابت کردنشان وجود ندارد و در واقع مطرح کردن اين مسائل هيچ کمکي به حل مشکلات منطقه نميکند. براي داشتن يک دنياي آزاد و در صلح اين مسائل نبايد مطرح شود و مطرح کردن اين مسائل هيچ کمکي به حل مشکلات نميکند و در واقع تنها به افزايش مشکلات اين منطقه کمک ميکند و سرانجام اين سخنان هم صلح نخواهد بود.
مجري: ترامپ از معاهده آب و هوايي پاريس خارج شده و صراحتا چندين بار اعلام کرده ميخواهد از برجام خارج شود و خيلي پاي بندي به برجام ندارد. اگر وي از برجام خارج شود برنامه تان براي ادامه روابط اقتصادي با ايران چيست؟ اينکه يک رئيس جمهور تعهدي به معاهده‌هاي بين المللي را ندارد و در واقع پاي بند نيست شما را در خصوص قراردادهايتان با ايالات متحده امريکا نگران نميکند؟ شما نگران قرارداد‌هاي خودتان با امريکا نيستيد؟
مکس فيلمون وايت هد: در واقع آن‌هايي که با اين قرارداد تغييرات آب و هوايي مخالف هستند کساني هستند که خودشان از اين سوخت‌هاي فسيلي و در واقع مواد مرتبط ديگر بهرهمند هستند و استفاده ميکنند و خيلي واضح است اين قضيه تغييرات آب و هوايي چيزي است که غيرقابل بحث است. من خودم شخصا شاهد کاهش بارندگي و بارش برف در ايران هستم هم چنين در آفريقاي جنوبي. در واقع صرف نظر از چيزي که رئيس جمهور امريکا مطرح ميکند بعضي از اين شهرداران ايالت‌هاي امريکا مثلا شهردار کاليفرنيا خودشان ميدانند که دارند اين مسئله تغييرات آب وهوايي را دامن ميزنند و حتي در اجلاس آب و هوايي که در آلمان برگزار شد هم شرکت کرده اند بنابراين اين قضيه چيزي نيست که بشود انکارش کرد مگر اينکه بخواهد کسي مثل شترمرغ سرش در زمين باشد. در مورد قرارداد‌هايي که مطرح کرديد که آمريکا بخواهد کناره گيري کند بايد ديد دقيقا منظور کدام قراردادهاست. درباره مسائلي که به کشور ما مربوط ميشود در حال حاضر جاي نگراني نيست. ما يک بخش خصوصي خيلي قوي در آفريقاي جنوبي داريم که مربوط به آمريکا ميشود و در واقع قرارداد‌هايي هم داريم مثلا يکي از اين شرکت‌هايي که آنجا کار ميکند جنرال الکتريک است که فعاليت دارد و قرارداد‌هايي که بين بخش‌هاي خصوصي وجود دارند با اين مسائل دچار مشکل نميشوند. ما در اين سطح در حال حاضر مشکلي با امريکا نداريم و اين که جاي نگراني هم وجود ندارد که سرمايه گذاري‌هايي که در آفريقاي جنوبي وجود دارد کناره گيري کنند به هر حال امر رهبري امري است که بالا و پايين دارد و گاهي به عنوان فرد رئيس جمهور تصميم گيرنده نيست تصميم گيري‌ها جاي ديگري انجام ميشود. در مجامع اقتصادي تصميم گيري انجام ميشود و رئيس جمهور نميتواند تاثيري روي آن‌ها داشته باشد.
درباره برجام جاي بازگشت نيست
درباره برجام هم که مطرح کرديد من اصلا فکر نميکنم جاي بازگشت داشته باشد و در حال حاضر اتحاديه اروپا سعي ميکند آمريکا را متقاعد کند که اين قرارداد بهترين قراردادي است که ميتواند بين اين کشور‌ها بسته شود و وقتي الان کشور‌هاي اروپايي سرمايه گذاري‌هاي خوبي در ايران دارند مثلا يک موردش يک سرمايه گذاري 5 ميلياردي در ميدان‌هاي نفتي هست و در واقع وقتي که منابع اقتصادي وجود دارد و امکان همکاري‌هاي اقتصادي است خيلي سخت و خيلي غيرممکن است در يک سيستم اقتصادي بخواهي از اين فرصت‌ها کناره گيري کني و چشم پوشي کني. در نتيجه اين باعث ميشود که امريکا هم در اين زمينه نهايتا مصالحه کند و اين امر را بپذيرد حتي با وجود اينکه امريکا خودش يک کشوري بود که اين مسئله به نتيجه رساندن بحث هست‌هاي ايران را مطرح کرد و خواست که اين مسئله به سرانجام برسد. در نتيجه امريکا ميداند که کنار کشيدنش از گروه 1+5 و حتي کشور‌هاي 1+5 اين را به خوبي ميدانند که کنار کشيدن امريکا پيامد‌هايي براي دنياي غرب در بر خواهد داشت.
مجري: 49 درصد از يکي از بزرگترين اپراتور‌هاي تلفن همراه ايران با بيش از 47 ميليون کاربر متعلق به شرکت MTN آفريقاي جنوبي است اگر واشنگتن دست به تحريم‌هاي جديدي نسبت به اشخاص حقيقي و حقوقي جمهوري اسلامي بزند چه برنام‌هاي براي مقابله با آن و حفظ اين بازار در جمهوري اسلامي داريد؟
مکس فيلمون وايت هد: در اينجا فکر ميکنم که نبايد پيش بيني کنيم که چه اتفاقي ميافتد و چه خطري ممکن است به وجود بيايد. بايد واقع گرا باشيم و با اين واقعيت کنار بياييم. در حال حاضر 49 درصد از اين اپراتور متعلق به شرکت ام تي ان آفريقاي جنوبي و 51 درصد متعلق به ايرانسل ايران است و ما قبلا هم با مشکلاتي مواجه بوديم در بازهي بود که ام تي ان آفريقاي جنوبي نميتوانست پولش را از ايران خارج کند، ولي آن دوران هم گذشت و مشکل هم حل شد و حتي الان ام تي ان سرمايه گذاري‌هاي بيشتري در ايران در زمينه فيبر نوري دارد که سرعت و کيفيت اينترنت را افزايش ميدهد و به همين دليل اگر تحريم‌هايي عليه افراد حقوقي يا حقيقي صورت بگيرد اين ام تي ان و ايرانسل هستند که بايد با همکاري يکديگر راهي را براي حلش پيدا کنند و اين همکاري ام تي ان و ايرانسل بين ايران و آفريقاي جنوبي در واقع نمادي از روابطي است که بايد بين دو کشور وجود داشته باشد. قبلا هم مسائل اين چنيني پيش آمده بود که در واقع افرادي مورد تحريم قرار بگيرند از شرکت‌ها يا مشکلاتي به وجود بيايد، ولي بايد خلاق باشيم و اين مشکلات را حل کنيم و در دام شکست نيفتيم. در آفريقاي جنوبي ما يک ضرب المثل داريم ميگوييم يک کشاورز هميشه يک نقش‌هاي رو ميکند براي اينکه محصولاتش را به بازار برساند و راه حلي براي مشکلش پيدا ميکند و بنابراين ما هم ميتوانيم با کمک همديگر در صورت بروز مشکل به راه حل برسيم.
مجري: تا جايي که من ميدانم آفريقاي جنوبي يک ميليون مسلمان دارد و همان طور که ميدانيد مسلمان‌ها مخصوصا در منطقه خاورميانه در عراق هدف حملات تروريستي واقع شده اند ميخواستم نظر شما را در اين خصوص بدانم و اينکه احساس مسلمان‌هاي آفريقاي جنوبي درباره اتفاقات خاورميانه چيست؟
مکس فيلمون وايت هد: اين جمعيت مسلمان آفريقاي جنوبي بسيار فعال هستند و هم بستگي زيادي بينشان است. ديروز در مقابل وزارت خارجه آفريقاي جنوبي يک تظاهراتي صورت گرفت در حمايت از فلسطين که در واقع تظاهرکننده‌ها خواهان اين بودند که ما بايد براي مسئله فلسطين در خاورميانه بسيار فعالتر عمل کنيم و دولت هم هميشه اعلام همبستگي ميکنند با کساني که در بحران هستند و از آن‌ها حمايت ميکنند و به خصوص مسلمانان به واسطه مذهب مشترکي که دارند براي مشکلات همديگر بسيار ارزش قائل هستند و مشکلات همديگر را مشکلات خودشان ميدانند.
مجري: ميدانيد ايران در يک منطق‌هاي قرار دارد که اين منطقه در شرق و غربش جنگ‌هاي عجيبي رخ داده است. در افغاستان، در عراق، در سوريه، در يمن و.. نگاه شما به عنوان کسي که حداقل حدود 5 سال است در ايران زندگي ميکنيد در خصوص صلح، ثبات و امنيت در جمهوري اسلامي چيست؟ و چه پيامي به فعالان اقتصادي دنيا خصوصا آفريقاي جنوبي دارد؟
مکس فيلمون وايت هد: دلايل شکست و توفيق کشور‌ها دولت‌ها هستندو اگر دولتي قوي باشد و نهاد‌هاي قوي داشته باشد کشور قوي دارد و در واقع بخشي از مشکلاتي که در اين منطقه وجود دارند اين است که بعضي از دولت‌ها ضعيف هستند و حالا من نميخواهم نام اين دولت‌ها را ببرم، ولي چنين دولت‌هايي وجود دارند و راه حلش اين است که اين نهاد‌ها بايد رشد کنند و به يک درج‌هاي از رشد برسند. خوشبختانه بعد انقلاب اسلامي ايران يکپارچگي بيشتري در جامعه ايران ايجاد شده و اين نقاط قوي فرهنگي و تاريخي که وجود دارد باعث شده که اين جامعه به يک جامعه يکپارچه تبديل شود و اين که نقش فرهنگ در جامعه دو جانبه است يعني تاثيري که فرهنگ بر جامعه دارد و تاثيري که جامعه بر فرهنگ دارد که بسيار اهميت دارد. براي ايجاد صلح در اين منطقه به چند عامل نياز داريم که من اينجا مطرح ميکنم يکي از آن‌ها اين است که نيرو‌هاي رقيب در منطقه بايد به پاي ميز مذاکره بنشينند و راه حلي براي مشکلاتشان پيدا کنند. دوم اين است که کشور‌هاي ديگر نبايد در امور کشور‌هاي منطقه دخالتي داشته باشند مثلا رئيس جمهور سابق افغانستان در يکي دو مورد به امريکايي‌هاي هشدار ميداد که کشور ما را ترک کنيد ما خودمان از پس مشکلاتمان بر ميآييم و مشکلات را حل ميکنيم. مشکل سوم افراطي گري در منطقه است و آن‌هايي که از افراطي گري حمايت ميکنند بايد دست از اين حمايت بردارند. افراطي گري يک جرياني نبود که يک شبه به وجود بيايد يک جرياني بود که ساخته شد. در زمينه تروريست وقتي اين مشکل به وجود آمده بايد با آن جنگيد و فقط با حرف زدن نميشود مشکل تروريست را از بين برد. در نتيجه وقتي دولت قوي باشد و مشارکت مردم در آن بالا باشد مانند انتخابات موفقي که چند ماه پيش در ايران برگزار شد و دوره دوم رياست جمهوري روحاني در واقع يک تجربه جالبي بود و يک زمان جالبي بود که در ايران و مردم به بحث و تبادل نظر در مورد نماينده هايشان ميپرداختند و اين عناصر نقش خيلي مهمي ايفا ميکنند.
چه قدر از بازار سرمايه ايران اطلاع داريد و وضعيت آن را چه طور ارزيابي ميکنيد؟
درباره بازار بورس ايران متاسفانه اطلاعات زيادي ندارم. درمورد ظرفيت هايش و اينکه بخواهم ظرفيت هايش را ارزيابي کنم. ولي ميدانم که بازار بورس ژوهانسبورگ يکي از برجسته‌ترين بازار‌هاي بورس در دنيا هست، يکي از قديمي‌ترين و قوي‌ترين هاست و قويترين بازار بورس در قاره آفريقاست. ولي خوب در سطح مراوداتي که بين بانک مرکزي ايران با بانک مرکزي آفريقاي جنوبي وجود دارد اين هست که تفاهم نامه‌اي در دست تهيه است و بازار بورس ايران تمايل دارد که با بازار بورس ژوهانسبورگ در ارتباط باشد براي انتقال تجربيات و ما خيلي علاقه داريم اين اتفاق بيافتد، ولي هنوز نتوانستيم يک قرارداد قطعي و رسمي را بدست بياوريم و در نتيجه من در مورد اين قضيه نمي‌توانم نظري بدهم.
مجري: امسال بورس ايران پنجاهمين سال تاسيس خودش را جشن ميگيرد پيام سفير آفريقاي به بازار سرمايه و بورس ايران چيست؟ اين پيام مخصوص فعالان بازار سرمايه ايران هست.
مکس فيلمون وايت هد: اين که بورس ايران پنجاهمين سال تاسيش را جشن ميگيرد نشان دهنده اين است که سطح اقتصاد ايران به رشد و پيشرفت رسيده و ظرفيت‌هاي آينده اين بازار در بافت منطق‌هاي بسيار زياد است و در واقع هم چنين ايران و آفريقاي جنوبي ميتوانند در زمينه تبادل تجارب و بازار بورس با همديگر همکاري داشته باشند به هر حال هر دو کشوري هستند که در منطقه خاورميانه و در منطقه آفريقا قرار دارند و منتظر هستيم که شرايطي فراهم شود که شرکت‌هاي هر دو کشور در بازار بورس يکديگر ليست و فهرست شوند و بتوانيم در زمينه انتقال تجربيات با همديگر همکاري داشته باشيم.
مجري: مايلم بدانم شما يک هفته کاري تان را در تهران چه طور ميگذرانيد؟
مکس فيلمون وايت هد: خيلي ساده است در ملاقات‌ها شرکت ميکنم، به اداره ميروم و اگر لازم باشد به استان‌ها ميروم و با اتمام کار به منزل باز ميگردم.
مجري: شما چه قدر فارسي ياد گرفته ايد؟
مکس فيلمون وايت هد: اصلا بلد نيستم.
مجري: هيچ جمله اي از فارسي ياد نگرفته ايد؟
مکس فيلمون وايت هد: هيچ چيز ياد نگرفته ام و ميگويم که استعداد زبان آموزي ام خيلي بد است.
مجري: فرصت داريد به عنوان سفير با مردم ايران صحبت کنيد
مکس فيلمون وايت هد: من واقعا از زماني که در ايران بودم لذت بردم و چيز‌هاي زيادي ياد گرفتم. در مورد ميهمان پذير بودن و خونگرمي ايراني‌ها چيز‌هاي زيادي ياد گرفتم و درک کردم و واقعا سپاسگذارم از اين موقعيتي که براي من به وجود آمد که بتوانم ايران را ببينم. قطعا براي گذران تعطيلات به ايران برمي گردم نه به عنوان سفير بلکه بتوانم بيايم ايران و استان‌هايي که نديدم را ببينم. از طرف خود و همسرم از مردم ايران که ميزبان ما در اين کشور زيبا بودند تشکر ميکنم.
انتهاي پيام/

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۲۱۴۴۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیسی روز ملی آفریقای جنوبی را تبریک گفت

رئیس جمهور در پیامی فرا رسیدن روز ملی آفریقای جنوبی را به دولت و ملت این کشور تبریک گفت. - اخبار سیاسی -

به گزارش حوزه دولت خبرگزاری تسنیم، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور در پیامی با تبریک فرا رسیدن روز ملی جمهوری آفریقای جنوبی به «سیریل رامافوزا» رئیس جمهور و مردم این کشور ابراز امیداوری کرد با مساعی و تلاش‌های مجدانه مقامات عالی‌رتبه آفریقای جنوبی و جمهوری اسلامی ایران، دو کشور و دو ملت شاهد توسعه و تقویت روزافزون روابط دوجانبه و اشتراک نظر در عرصه‌های بین‌المللی باشند.

نگاه ایران به آفریقا راهبردی و مبتنی بر منافع جمعی است به گزارش تسنیم، «دومین اجلاس بین‌المللی ایران و آفریقا» روز گذشته با حضور رئیس‌جمهور کشورمان و سران برخی کشورهای آفریقایی در تهران برگزار شد و رئیسی در آن مراسم طی سخنانی بیان کرده بود تفاوت معناداری در نگاه جمهوری اسلامی ایران و کشورهای غربی به قاره آفریقا وجود دارد، ما به دنبال همکاری با کشورهای آفریقایی برای این کشورها و پیشرفت آنها هستیم، اما کشورهای غربی به گواهی تاریخ صرفاً به دنبال چپاول منابع و ثروت‌های کشورهای آفریقایی بوده و هستند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • امیرعبداللهیان روز ملی جمهوری آفریقای جنوبی را تبریک گفت
  • تبریک امیرعبداللهیان به وزیر خارجه آفریقای جنوبی
  • رئیس جمهور فرا رسیدن روز ملی آفریقای جنوبی را تبریک گفت
  • رئیس جمهور روز ملی آفریقای جنوبی را تبریک گفت
  • رئیسی فرا رسیدن روز ملی آفریقای جنوبی را تبریک گفت
  • پیام تبریک رئیس جمهور برای روز ملی آفریقای جنوبی
  • رئیسی روز ملی آفریقای جنوبی را تبریک گفت
  • رییسی فرا رسیدن روز ملی آفریقای جنوبی را تبریک گفت
  • امیدواری برای توسعه روزافزون روابط دوجانبه ایران و آفریقای جنوبی
  • با سازوکارهای اقتصادی فعلی جامعه، کارگر غالباً با مشکل مواجه می‌شود