Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا- پنجمين همايش بين المللي صنعت خودرو تهران در حالي اين هفته برگزار شد که دست اندرکاران اين صنعت اميدوارند با توسعه ارتباطات بين المللي و تکميل زنجيره تامين بويژه رقابت پذير کردن بخش هايي مانند قطعه سازي، کشور را به بازارهاي جهاني گره بزنند.

به گزارش خبرنگار اقتصادي ايرنا، پنجمين همايش بين المللي صنعت خودرو تهران با محور «زنجيره تامين رقابت پذير (مواد اوليه، قطعه سازي، لجستيک)» بيست و چهارم بهمن ماه آغاز شد تا به گفته کارشناسان، براي بررسي صنعت خودرو و صنايع وابسته مانند قطعه سازي فرصتي را فراهم کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به باور کارشناسان، پس از تحريم ها، در فضاي به وجود آمده مي توان آزادانه و بدون هزينه کرد ارز اضافي براي دور زدن تحريم ها، به فکر انتقال فناوري و به روزرساني صنعت خودرو و صنايع وابسته باشيم؛ کاري که بيش از سه سال است که پله پله در حال انجام آن هستيم.
**تاريخچه برگزاري همايش صنعت خودرو تهران
نگاهي به دستاوردهاي دوره‌هاي پيشين اين همايش نشان مي‌دهد اين نشست‌هاي بين‌المللي به زمينه‌اي براي جذب سرمايه‌گذاران خارجي در اين صنعت راهبردي تبديل شده و دستاوردهايي همچون تاسيس شرکت ايکاپ (شرکت مشترک پژو با ايران خودرو) را رقم زده است.
نخستين دوره از اين همايش در سال 1392 با هدف معرفي صنعت در عرصه‌ بين‌المللي برگزار شد. اين در شرايطي بود که صنعت خودرو ايران در سال‌هاي 1391 و 1392 با بحران توليد روبرو شده و شمارگان توليد نيز به يک سوم سال 90 کاهش يافته بود. با اين حال استارت آشنايي سرمايه‌گذاران خارجي با صنعت خودرو ايران زده شد.
با ادامه روند برگزاري اين همايش در سال 1393، دومين همايش با هدف تبيين راهبرد صنعت خودرو ايران و با حضور مقام هاي صنعت خودرو از 25 کشور جهان و پيام رييس انجمن جهاني خودروسازان برگزار شد.
در اين سال رشد توليد خودرو رقم خورد و خودروسازان توانستند از پيچ توليد به سلامت عبور کنند و از بحران فاصله بگيرند.
يکي از دلايل رشد توليد در اين سال، از يک‌ سو به آغاز مذاکرات شرکت‌هاي خارجي حتي با وجود اجرايي نشدن برجام و اميد به آينده‌اي بهتر بود و از سوي ديگر، تحولات انجام شده در اين صنعت منجر به رقم زدن رشد توليدي معادل 50 درصد شد.
در عين حال سومين همايش بين‌المللي صنعت خودرو فرصتي را فراهم کرد که تا در فضايي دور از حاشيه، مذاکراتي بين خودروسازان داخلي و همتايان خارجي که پيش از اين متوقف شده بود، ادامه يابد.
اين دوره از همايش با استفاده از نتايج پيشين با اهداف مهمي چون تسريع در رشد صنعت خودرو از طريق جذب سرمايه‌گذاري و تعامل با شرکاي خارجي جديد، معرفي فناوري، توليدات و نوآوري‌هاي صنعت خودرو، آگاهي مديران از پيشرفت‌هاي روز خودروسازي جهان، ارتقاي نقش و جايگاه صنعت خودرو در ميان ساير صنايع و غيره برگزار شد.
در اين فضا آخرين قوانين و مقررات کشور و نيز برنامه‌ها و شرايط خودروسازان داخلي درباره سرمايه گذاري‌هاي خارجي بويژه در بخش صنعت خودرو ارائه و تبيين شد.
شايد بتوان سومين همايش را سنگ بناي حضور شرکت‌هاي خارجي در صنعت خودرو ايران دانست.
اين شرايط در حالي بود که در نخستين روزهاي بهمن ماه 1394 و همزمان با سفر هيات بلندپايه ايراني به پاريس، قرارداد از سرگيري همکاري‌هاي گروه صنعتي ايران خودرو و پژو که پس از مذاکراتي طولاني نهايي شده بود با حضور رييس جمهوري اسلامي ايران، نخست وزير فرانسه، وزير صنعت، معدن و تجارت وقت و مديران ارشد صنعتي 2 کشور به امضاي مديران عامل 2 خودروسازي رسيد که بر اساس آن براي نخستين بار يکي از خودروسازان برتر جهان از طريق سرمايه‌گذاري مالي مستقيم در صنعت خودرو ايران حضور پيدا کرد.
چهارمين دوره اين همايش يين‌المللي که با رويکرد فروش و خدمات پس از فروش در بهمن ماه پارسال برگزار شد، شاهد ميهماناني در سطح تراز نخست خودروسازي جهان بود و در حالي که در دوره‌هاي پيشين، نمايندگان مديران عامل شرکت‌هاي خودروسازي حضور يافته بودند.
در اين دوره، مديران عامل شرکاي خارجي صنعت خودرو حاضر شدند تا زمينه را براي مذاکرات بيشتر و حتي انعقاد قرارداد فراهم کنند.
** همايش پنجم؛ بهمن 1396
همايش بين المللي صنعت خودرو در پنجمين دوره در هفت محور اصلي، زنجيره تامين رقابت پذير، مواد اوليه، قطعه سازي و مجموعه سازي و لجستيک را بررسي کرد.
رييس پنجمين همايش بين المللي خودرو تهران که معاون توسعه صنايع حمل و نقل سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران (ايدرو) در گفت وگو با ايرنا اعلام کرد: ايدرو به عنوان متولي صنعت خودرو کشور، بر مديريت يکپارچه گسترش و نوسازي صنايع هدف از طريق بسيج منابع و فراهم ‌آوري ملزومات توسعه صنعتي پرشتاب، متوازن و رقابت‌پذير در عرصه جهاني تمرکز کرده است.
به گفته «بهزاد اعتمادي» انعقاد قراردادهاي سرمايه گذاري مشترک با حجم مجموع يک ميليارد و 800 ميليون دلار از دستاوردهاي برگزاري چهار دوره پيشين اين همايش بود.
اعتمادي تصريح کرد: تداوم حضور صنعت خودروسازي ايران در بازارهاي بين المللي بجز با گسترش تعاملات بين المللي و ورود به زنجيره هاي جهاني تامين ميسر نخواهد شد.
وي ادامه داد: توليد ساليانه يک ميليون و 600 هزار دستگاه خودرو در کشور، وجود ظرفيت توليد ساليانه 2 ميليون دستگاه خودرو و برنامه ريزي براي افزايش آن به ساليانه سه مليون دستگاه در افق 1404، ما را بر آن وا مي دارد تا به موازات آن زنجيره تامين و ارزش شکل بگيرد.
اين مسوول اضافه کرد: وجود دستکم يک هزار و 200 قطعه ساز و مجموعه ساز در کشور، اشتغال قابل توجهي را به وجود آورده است و از اين رو، در همايش پنجم به دنبال اتصال قطعه سازان داخلي با همتايان خارجي آنها بوديم.
در همين پيوند و در آيين افتتاحيه اين همايش، وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: در سال‌هاي گذشته در جلب و جذب سرمايه گذاري خارجي به معناي صحيح آن در صنعت خودروسازي، همچنين توليد پلت فرم‌هاي جديد و تحقيق و توسعه به خوبي عمل نکرده ايم.
«محمد شريعتمداري» تاکيد کرد امروز از سرمايه‌گذاري خارجي در صنعت خودروسازي استقبال مي‌کنيم، حتي از سرمايه‌گذاراني که بخواهند بيش از 50 درصد سهم در اين صنعت داشته باشند.
شريعتمداري افزود: بايد تلاش کنيم تحقيق و توسعه مشترک را توسعه داده و همچنين مرکز تحقيقات مشترک را در ايران راه اندازي کنيم که البته اين مهم در قراردادهاي مشترک سرمايه گذاري اخير ديده مي شود.
وي يادآور شد: تا سال 2030 ميلادي 10 تا 50 درصد توليد برخي خودروسازان مطرح جهاني به سمت خودروهاي برقي خواهد رفت که هم فرصت و هم تهديدي براي صنعت خودروسازي است اما هنوز از اين صنعت فاصله چنداني نداريم.
اين عضو کابينه دولت دوازدهم، توجه به شرکت هاي نوپا (استارتاپ ها) در صنعت خودرو کشور را خواستار شد و گفت: تا سال 2030 بيش از 50 درصد خودروهاي سواري جهان «نيمه خودران» و سهم خودروهاي تمام خودران ها 15 درصد مي شود؛ بنابراين خودروسازان بايد از امروز به اين سمت حرکت کنند.
توانمندي توليدکنندگان مواد و قطعات و همچنين همپايي فناوري و قطعه سازان با طراحي هاي نوين، 2 محور اصلي اين همايش بود.
** قطعه سازان ايراني خود را با فناوري هاي روز تطبيق دهند
رييس انجمن قطعه سازان فرانسه در حاشيه اين همايش به ايرنا گفت: قطعه سازان ايراني براي حضور در زنجيره تامين جهاني خودرو بايد به سرعت خود را با فناوري هاي روز انطباق دهند که در اين زمينه و با توافق هاي انجام شده، آموزش ايراني ها از سوي شرکت هاي فرانسوي در حال انجام است.
«جک موج»* افزود: خودروسازان ايران و فرانسه همکاري تنگاتنگي با يکديگر دارند و ايران بازار بسيار خوبي براي خودروسازان و قطعه سازان فرانسوي است.
به گفته وي، ايراني ها نيز براي ارتقاي سطح کيفي توليدات و صنعت قطعه سازي خود، همچنين کسب دانش و فناوري هاي جديد به اين همکاري نياز دارند.
به گزارش ايرنا، در حاشيه اين همايش، نمايشگاهي به ابعاد سه هزار متر مربع از صنعت خودرو و قطعه سازي کشور برپا شد.
همچنين برگزاري نشست هاي رو در رو (بي. تو. بي)، امضاي تفاهمنامه ها و گفت وگو در زمينه زنجيره تامين خودروهاي سنگين و تجاري از محورهاي همايش تهران بود.
در اين همايش بين المللي علاوه بر 220 ميهمان خارجي از آلمان، فرانسه، کره جنوبي، ژاپن، چين، تايوان، هند، روسيه، ترکيه، عراق، ترکمنستان و ايتاليا، يک هزار و 560 نفر از کارشناسان و فعالان صنعت خودرو کشور حضور داشتند.
..........................
* Jacues Mauge
اخبار اقتصادي ايرنا در تلگرام: IRNAeco@
اقتصام*3065*1961
گزارش: محمد ملک دار* انتشار دهنده: مريم مسعود
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۲۱۵۲۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ورود انبوه اتباع غیرمجاز افغانستانی به ایران تبعاتی برای سایر اتباع مجاز دارد

به گزارش قدس خراسان،  اصغر بلوکیان در آیین سوگواری مهاجران افغانستانی مقیم مشهد به مناسبت سالروز شهادت امام جعفرصادق(ع) در حسینیه هراتی های این شهر اظهار کرد: حاکمیت کنونی افغانستان باید زمینه‌های امنیتی و معیشتی بازگشت مهاجران مقیم این کشور در ایران را فراهم کند.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی سازمان ملی مهاجرت افزود: این طور نمی شود که حاکمیت افغانستان خودش را از مسوولیت مهاجران و مردم این کشور سبک دوش کند و تازه گاهی اوقات پارازیت هم بدهد بلکه باید زمینه بازگشت همه اتباع افغانستانی را نیز فراهم کند.

وی ادامه داد: هیچ کس حاضر نیست در غربت بماند البته بازگشت به شرطی است که زمینه زندگی آبرومندانه و امن در افغانستان فراهم باشد و این توقع از حاکمیت کنونی افغانستان زیاد نیست چرا که مردم افغانستان قانع و کم توقعند و اصلا زندگی مصرفی ندارند.

بلوکیان گفت: مساله دیگر این است که چرا سازمان ملل جلوی فجایع افغانستان را قبل از وقوع نمی‌گیرد چون گاهی خود همین نهادهای بین المللی ایجاد کننده بدبختی‌های افغانستان هستند و بعد از وقوع این اتفاقات یک ریال، یک ریال می‌خواهند به رفع مشکل کمک کنند!

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی سازمان ملی مهاجرت افزود: واقعیت این است که ایران دیگر ظرفیت پذیرش اتباع جدید را ندارد، قبلا فردی به عنوان پناهنده و در شرایط خاص به ایران می‌آمد اما این که امروز هرکسی غیرقانونی از مرزها عبور کند و بیاید ایران، قابل قبول نیست.

وی اضافه کرد: ورود انبوه اتباع غیرمجاز افغانستانی به ایران تبعاتی برای سایر اتباع مجاز دارد و طبیعی است حجم خدمات برای اتباع قانونی مقیم ایران کاهش پیدا خواهد کرد.

بلوکیان گفت: کمبود فضای آموزشی برای اتباع مجاز یکی از مشکلاتی است که در پی ورود اتباع غیرقانونی به ایران ایجاد می‌شود چون تعداد اتباع مجاز و ظرفیت مدرسه‌ها برای این اتباع، محدود و از پیش تعیین شده است و حضور اتباع جدید خدمت رسانی برای این افراد را با مشکل مواجه می‌کند.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی سازمان ملی مهاجرت به ارائه خدمات درمانی به اتباع خارجی مقیم ایران نیز اشاره و اضافه کرد: تقریبا هفته‌ای ۳۰۰ پرونده از استان‌ها برای دریافت مجوز ارائه خدمات به بیماری‌های خاص اتباع خارجی به سازمان ملی مهاجرت ارسال می‌شود اما وقتی انبوه اتباع غیرمجاز وارد ایران شوند نمی‌توانیم این گونه خدمات خاص را به همه اتباع بدهیم و این موضوع برای اشتغال، دانشگاه، بیمه و سایر موارد نیز صدق می‌کند.

وی ادامه داد: الان سطح علم، سواد و حرفه آموزی مهاجران افغانستانی مقیم ایران بالاست و قابل مقایسه با مثلا دهه ۶۰ نیست لذا باید از این ظرفیت‌ها استفاده شود.

بلوکیان گفت: ظرفیت‌های علمی، اقتصادی و سرمایه گذاری افغانستان باید به کشورشان بازگردند و حاکمیت کنونی افغانستان باید از این افراد برای آبادانی کشورش استفاده کند، چرا افغانستان باید همین طور خرابه و بدون فناوری بماند و بقیه کشورها پیشرفت کنند؟

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی سازمان ملی مهاجرت افزود: جامعه افغانستان در همه حوزه‌ها نخبه دارد، چرا فرزند مسلمان و نخبه افغانستانی تلاش کند خود را به اروپا، کانادا و استرالیا برساند و جایی و برای کسانی کار کند که آنها عامل ایجاد مشکلات در افغانستان هستند، حتی گاهی سفارتخانه‌های خارجی و برخی در پوشش سازمان‌های مردم نهاد برای جذب نخبه‌های افغانستانی در دیگر کشورها فراخوان می‌دهند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • نمایشگاه نفت راهی برای اتصال بخش خصوصی به دولتی
  • صنعت نوشت‌افزار ایران در بازار جهانی کجا ایستاده است؟
  • وزیر صنعت: برای تولید اتوبوس نیازمند خارجی‌ها نیستیم
  • برای تولید اتوبوس و کشنده نیازمند خارجی‌ها نیستیم
  • نگاه نوآورانه واحدهای تولیدی برای ورود به عرصه رقابت خارجی
  • همایش «دین، سلامت و کمک‌ های بشر دوستانه» برگزار می شود
  • نخستین پلتفرم هیبریدی الکتریکی در جهان توسط چری ساخته شد
  • بررسی شرایط تیروکمان برای ورود به المپیک/ رکورد خوب، شرایط سخت
  • ورود انبوه اتباع غیرمجاز افغانستانی به ایران تبعاتی برای سایر اتباع مجاز دارد
  • نقره و خودروهای برقی/ نقش فلز نقره در صنعت انرژی‌های تجدیدپذیر!