Web Analytics Made Easy - Statcounter

قم- ایرنا- رئیس فرهنگستان علوم پزشکی کشور گفت: سال های زیادی است که در دانشگاه های آمریکا و اروپا سلامت معنوی تدریس می شود، ولی کشور ما نسبت به این امر غفلت کرده است و متاسفانه کتاب های ما در این زمینه نیز برگرفته از متون غرب است.

به گزارش ایرنا، سید علیرضا مرندی روز پنجشنبه درپنجمین همایش ملی سلامت معنوی در مرکز همایش های غدیر، افزود: هر چند که غرب عامل جدایی دین از زندگی انسان است، ولی زودتر از ما به فکر سلامت معنوی افتاد و اندیشمندان اروپایی و آمریکایی اقداماتی در این زمینه انجام داده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی تصریح کرد: تدوین مبانی و اصول سلامت معنوی نیازمند همکاری حوزه علمیه است و بدون روحانیت سلامت معنوی ناشناخته باقی می ماند.
وی افزود: علم سلامت معنوی انسان نزد روحانیت است و امید داریم همکاری بین حوزه و دانشگاه در این راستا گسترش یابد.
مرندی با بیان این که سلامت معنوی به عنوان بعد چهارم سلامت در سازمان جهانی بهداشت به تصویب رسیده است، اضافه کرد: ارائه تعریف درستی از سلامت معنوی فرصت مناسبی برای روحانیت است تا جامعه را با توجه به مبانی اسلام ناب محمدی(ص) هدایت نمایند.
وی با اشاره به کمبود منابع اسلامی در این زمینه، ادامه داد: چون در قرون جدید طب را از غرب یاد می گیریم و کتاب های آن ها را مطالعه می کنیم، ملاک های آن ها مورد نظر اندیشمندان کشور است که نگران کننده است.
وی تصریح کرد: بسیاری از افرادی که تلاش می کنند سلامت معنوی را وارد طبابت کنند متدین هستند، ولی مطالب را از غربی ها آموخته اند.
مرندی با بیان این که فرهنگستان علوم پزشکی به فکر افتاده تا این خلاء را پر کند، بیان کرد: سلامت معنوی از لحظه سلامت تا آخر عمر باید بر انسان حاکمیت داشته باشد که این مساله نیاز به کار و تلاش دارد.
وی افزود: مطالعات غربی نشان داده در دینداری که آن ها مدعی هستند چقدر دین در کیفیت زندگی، کاهش افسردگی و حتی شفای کامل بیماران تاثیرگذار است و حتی کسانی که دین ندارند دعا باعث افزایش طول عمرشان شده است.
وی تاکید کرد: اسلام بیش از غرب به زندگی معنوی انسان اهمیت داده است که امیدواریم بتوانیم بعد معنوی را به درستی وارد زندگی مردم کنیم.
رئیس فرهنگستان علوم پزشکی کشور با بیان این که معنویت و درک بیشتر از دین و اعتقادات می تواند در توفیق ما اثرگذار باشد، گفت: فرهنگستان علوم پزشکی در تلاش است بتواند سلامت معنوی را به معنای واقعی خودش که مدنظر اسلام است، ارائه نماید و ثابت کند که سلامت معنوی غربی پاسخگوی نیازهای ما نیست.
پنجمین همایش ملی سلامت معنوی امروز با رویکرد «آموزش و ارتقای سلامت معنوی اسلامی- نقش دانشگاه و حوزه»، در سالن همایش های غدیر دفتر تبلیغات اسلامی قم آغاز شد و فردا به کار خود پایان می دهد.
بیش از 110 مقاله با موضوع هایی از جمله روش شناسی سلامت معنوی، نقش آموزه های دینی در سلامت معنوی، نقش منفی سکولاریسم در سلامت معنوی، معنویت در ازدواج، شاخص ها، چالش ها و راهکارها، سلامت معنوی و آینده های خانواده و سلامت معنوی، رشد و تکامل به دبیرخانه این همایش رسیده است.
«مبانی سلامت معنوی، روش شناسی»، «آموزش و ارتقاء سلامت معنوی در خانواده، ازدواج، همسرداری و فرزندآوری»، «آموزش سلامت معنوی در دوران کودکی، مهد کودک و نظام آموزش و پرورش»، «آموزش سلامت معنوی در نظام سلامت و آموزش عالی» و «نقش مسئولان و مشارکت اجتماعی در سلامت معنوی» پنج نشست تخصصی است که در این همایش ترتیب می یابد.
/2085/ 6133/ خبرنگار: سمیه حیدری ** انتشار- مسلمی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۲۱۵۶۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۴۷ درصد زایمان‌های استان همدان طبیعی است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان، گفت: ۴۷ درصد زایمان‌هایی که در استان انجام شده طبیعی است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از همدان، محمدمهدی مجذوبی ظهر امروز در مراسم گرامیداشت روز ماما با اشاره به نقش مامایی در پروسه سلامت مادر و نوزاد، اظهار داشت: با وجود تلاش جامعه مامایی و مراقبین سلامت، حدود 47 درصد زایمان‌های انجام شده در سال گذشته طبیعی بوده که مستلزم فرهنگ‌سازی و اقدامات گسترده‌تری برای افزایش این مهم است.

وی به نقش اثرگذار ماما در روند زایمان و سلامت مادر و نوزاد، اشاره کرد و گفت: اخلاق حرفه‌ای در روند کار ماما عنصری بسیار مهم است به ویژه در محور جوانی جمعیت و حفظ کرامت مادری، اخلاق حرفه‌ای بسیار مهم است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه مامایی با اغلب شاخص‌های جهانی سلامت از جمله سزارین، زایمان طبیعی، مورتالیتی نوزاد و مادر در ارتباط است، تصریح کرد: بنابراین تقویت توانمندی این قشر موضوع مهمی است که یاید مورد توجه قرار گیرد.

مجذوبی از برگزاری دوره‌های مهارتی برای ماماها و به‌روزرسانی آن‌ها خبر داد و گفت: بدون شک بخش مهمی از موفقیت در حوزه مراقبت‌های سلامت، مرهون تلاش خانواده مامایی است.

وی با تاکید بر اینکه هنوز روند جمعیت با کاهش مواجه است، اما شیب کاهشی کند شده، عنوان کرد: نقش ماماها در افزایش و طرح جوانی جمعیت انکارناپذیر است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان با تاکید بر اینکه سبک زندگی به عنوان عامل اصلی بحران جمعیت مطرح است، تصریح کرد: علوم‌ پزشکی در کنار دیگر دستگاه‌ها وظایفی در این خصوص دارد به ویژه در شهرستان‌ها باید مطالبه از دستگاه‌های اثرگذار مشخص شود‌.

مجذوبی به مسائل و دغدغه‌های قشر ماما اشاره کرد و گفت: برخی مشکلات جامعه مامایی مانند مشکل جذب نیرو منبعث از  سیاست‌گذاری‌های کلان کشور است‌. موضوع فوق‌العاده خاص که طرحی ملی است در طول دو سال گذشته پیگیری می‌شد که در هفته‌های آتی با جزییات ابلاغ خواهد شد و به‌نظر می‌رسد مشمول گروه مامایی نیز خواهد بود.

وی گفت: با توجه به تعدد خدماتی که جامعه مامایی ارائه می‌دهند،  لازم است حمایت‌ها از این قشر پر تلاش و اثرگذار با حمایت مدیران ستادی سر و سامان بیشتری بگیرد.

540 مورد انصراف از سقط در همدان

فاطمه ترکمان‌اسدی در این مراسم، اظهار داشت: این جمع مؤثر مجموعه‌ای ارزشمند، فاخر و اثرگذاری در حوزه سلامت ایجاد کرده‌اند.

وی با بیان اینکه در تناسب جمعیتی دانشگاه، حضور مؤثر بانوان ماما باعث تقویت عملکرد حوزه سلامت شده است، تصریح کرد: از حضور تک تک شما در حرفه و نقش‌های مامایی قدردانی می‌کنم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه برای افق پیشرو، برنامه‌های متعددی پیش‌بینی شده است که با حضور همه ارکان سلامت به ویژه جامعه مامایی به آن‌ها دست خواهیم یافت، گفت: در حال حاضر 60 درصد مادران باردار، حین بارداری به مراکز  بهداشت مراجعه کرده و از مراقبت‌های مامایی بهره‌مند می‌شوند.

ترکمان اسدی افزود: باید تلاش کنیم تا افراد بیشتری قبل از بارداری به مراکز ما مراجعه کنند و مراقبت‌های بارداری را مبتنی بر مشاوره‌های لازم قبل و حین بارداری دریافت کنند.

وی از فوت 8 مادر باردار در سال گذشته خبر داد و گفت: در این راستا باید شاخص‌های مراقبت حین بارداری افزایش کمی و‌ کیفی داشته باشد و امیدواریم که هیچ مادر بارداری به دلیل مسایل مرتبط با بارداری از دست نرود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه حاملگی در گروه سنی ویژه، مستلزم مراقبت ویژه و بیشتر است و باید به صورت تیمی در بخش خصوصی و دولتی از این مراقبت‌ها بهره‌مند شوند، گفت: بنابراین از ماماهای بخش خصوصی درخواست داریم در تقویت مراقبت‌های گروه ویژه، همکاری بین‌بخشی بیشتری با ما داشته باشند.

ترکمان اسدی با بیان اینکه به لطف خدا و همت همکاران حوزه بهداشت، در سال گذشته 540 مورد انصراف از سقط داشتیم، تصریح کرد: در این راستا مشاوره‌های فرزندآوری و ازدواج باید ارتقا یابد و منشور کرامت مادری هم در بخش خصوصی و هم دولتی باید مورد توجه باشد. 

وی با اشاره به این ضرورت که قداست و حرمت رشته مامایی با ارتقای توانمندی‌ها حفظ می‌شود و لازم است با تقویت توانمندی‌های این قشر زحمتکش با قوت و قدرت در تداوم توفیقات حوزه سلامت بکوشیم، افزود: از جمله پرچمداران ابربحران جمعیت و سالخوردگی ماماها هستند که لازم است در کنار مدیران عرصه سیاستگذاری و برنامه‌ریز حضور و فعالیت مؤثری داشته باشند تا در کنار هم کشور را از این بحران برهانیم.

رسول سلیمی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی همدان  نیر در این مراسم، با اشاره به اینکه حدود پنج درصد از جمعیت کارکنان حوزه درمان دانشگاه معادل 715 نفر را ماماها تشکیل می‌دهند اظهار داشت: یکی از معضلات اساسی جامعه امروز، جوانی جمعیت و کرامت مادری است که ماما در رفع این معضل نقش اساسی دارد.

وی گفت: ماما در کیفیت بارداری و زایمان مادر و نوزاد نقش برجسته‌ای دارد که با حفاظت و حراست از جایگاه مامایی می‌تواند به تقویت کیفیت این پروسه کمک کرد.

انتهای پیام/743/

دیگر خبرها

  • ۴۷ درصد زایمان‌های استان همدان طبیعی است
  • رضایت: ساماندهی برنامه‌های آموزشی در جهت اولویت و نیاز کشور است
  • اجرای پویش سلامت دهان و دندان، از امروز
  • تجلیل ازدکترعراقی‌زاده بنیانگذار آموزش دندانپزشکی درهرمزگان
  • کسب چهار افتخار علمی بین‌المللی توسط عضو پیوسته فرهنگستان علوم
  • بیش از ۱۵۰ بهورز در سال جاری در دانشگاه علوم پزشکی مشهد جذب می‌شوند
  • عطیه الهی در دستان پرتوان ماماهاست
  • بهورزان دیده بانان و پیشگامان عرصه سلامت هستند
  • بهورزان دیده بانان عرصه سلامت هستند
  • اجرای طرح بانو توانا در رشته‌های آبی وشنا درکشور