پایهگذاری سیاستهای عمومی بر پایه فقه کلان
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۲۱۶۳۲۰
به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوانازقم؛ آیتالله اراکی،دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی ظهر امروز در دومین روز از نخستین کنفرانس حکمرانی و سیاستگذاری عمومی با محور سیاستگذاری فرهنگ که در سالن جلسات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، با ارائه تعریفی از فقه و سیاستگذاری عمومی اظهار داشت: دو گونه فقه داریم، ما معتقدیم که قسمت اعظم فقه متعارف فقه خرد است چراکه فقه مستنبط ما فقه پاسخگویی به نیازها بوده و همه علوم نیز پاسخگویی به نیازی است که تبدیل به مسئله و تولید علم میشود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی با بیان اینکه ما جامعهای داشتهایم که جامعه مسلمین بوده اما جامعه اسلامی نبوده است، افزود: مردم برای یافتن تکلیف عملی خود به فقها مراجعه میکردند و تکلیف عملی و فردی خود را میپرسیدند، و این پرسشها بهتدریج تبدیل به فقه شده است.
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به تکالیف جامعه ابراز کرد: همانگونه که فرد تکلیفی دارد جامعه نیز دارای تکالیفی است، گاه میشود افراد جامعه مطیع بوده و عمل به تکلیف میکنند و برخی مواقع نیز اینگونه نیست.
آیتالله اراکی با اشاره به حدیثی قدسی گفت: بر اساس این روایت، اگر امتی همه اعمالشان خوب باشد اما پیرو امام جائر باشند خداوند ثوابی برای آنها در نظر نمیگیرد اما در طرف مخالف جمعیتی باشند که خلافکاری دارند اما به ولایت امام عادل اعتقاد دارند، خداوند اطاعت جمعی را از آنها میپذیرد و مورد لطف و عنایت خود قرار میدهد.
دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با تأکید بر حاکمیت نظام سیاسی واحد در جامعه گفت: شخصیت فردی انسان به این است که اراده واحدی حاکم است و اگر اراده انسان در مسیر اطاعت از خدا قرار گرفت مطیع فردی میشود، اگر میخواهیم جامعه واحدی داشته باشیم باید فرمانروایی در جامعه داشته باشیم و این فرمانروا مطاع باشد و ملاک شکلگیری جامعه اسلامی میثاق اطاعت از رهبری و اطاعت از فرمان او است.
آیتالله اراکی میثاق دوم را نصرت بیان و تصریح کرد: خداوند در آیات قران کریم ویژگیهایی را برای جامعه مبتنی بر نصرت بیان کرده که این جامعه واحد سرنوشتش واحد است و جامعهای ایمانی بدون این دو میثاق شکل نمیگیرد و هر جامعهای تنها با دو میثاق ولایت و نصرت شکل میگیرد.
وی بیان کرد: در دو دهه اخیر هیچ حکومتی جز جامعه آمریکا کشته نداده است، اما مردم این کشور از قانون حکومت خود اطاعت میکنند و مالیات میپردازند و ولایت و نصرت دارند.
دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی ولایت رسولالله را ولایت خداوند بیان و خاطرنشان کرد: ملاک وحدت جامعه این است که اگر جامعه یک فرمانروا داشت و مردم از او اطاعت میکردند این جامعه یک جامعه رو به تکامل بود.
وی گفت: اگر بخواهیم یک بسته فقهی را بهطور کامل اجرا کنیم این کار عملی نیست، بلکه باید بهتدریج و بهصورت فازی اجرا شود، و مشکلات جامعه ما نیز به این مسئله برمیگردد که بهصورت تدریجی بستههای فقهی را اجرا نکردهایم.
دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با تأکید بر اینکه باید بسترهای لازم برای اجرای احکام اسلامی در جامعه فراهم شود، گفت: برای نمونه، عمل گردش مالی که در بانکها انجام میگیرد ربطی به رفتار فردی ندارد و مربوط به سیاستهای جامعه است،ما معتقدیم که سیاستهای عمومی را میتوان بر پایه فقه کلان پایهگذاری کرد.
انتهای پیام/ش
برگزاری کنفرانس حکمرانی و سیاستگذاری عمومی در قممنبع: باشگاه خبرنگاران
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۲۱۶۳۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
جلائیپور، استاد دانشگاه: برای عملیات «وعدهٔ صادق» به قدر کافی پیوستهای دیپلماتیک و مربوط به سیاست داخلی و اقتصاد تمهید و عملیاتی نشده/ به جای انسجام داخلی و افزایش همبستگی ملی و رضایت عمومی شهروندان، شاهد تجدید طرح گشت ارشاد بودهایم
به گزارش جماران؛ حمیدرضا جلائیپور استاد دانشگاه در یادداشتی در روزنامه هم میهن نوشت:
در سیاست پیچیدهٔ ملی و جهانی امروز کم پیش میآید که موضع نیروها در برابر یک پدیده بتواند به عنوان شاقول و مرزگذارِ روشنِ اخلاقی و سیاسی عمل کند. موضع هر نیروی سیاسی در برابر عملکرد اسرائیل آپارتایدی و اشغالگر در شش ماه گذشته از این نمونههای کمیاب است. اسرائیلی که اساسا از ابتدا مبتنی بر اشغال، ترور، ایدئولوژی صهیونیستی، نسلکشی، پاکسازی قومی و استعمار شهرکنشین شکل گرفت و چند دهه مبتنی بر همین ابزارها و متکی به حمایت نواستعماری آمریکا و اروپا و با نقض مستمر و سیستماتیک حقوق و آزادیهای اساسی فلسطینیان و قوانین بینالمللی پیشروی کرد، در شش ماه گذشته کلکسیون بیسابقهای از جنایات جنگی را در برابر دوربین رسانهها و گوشیهای هوشمند در جهان شبکهای مرتکب شد.
برای عموم ایرانیان (حتی ناراضیان شدید) روشنگر است که بخش بزرگی از اپوزیسیون غیرملی نهتنها آشکارا در طرف اسرائیل نسلکش و کودککش ایستادند و در برابر قتل عام ۴۰ هزار فلسطینی (اکثرا کودک یا زن) و انواع جنایت جنگی هولناک و فریب و دروغ مستمر اسرائیل سکوت کردند، بلکه رسانهها و رهبران این اپوزیسیون وابستهٔ مالی و سیاسی نتانیاهو شدهاند. اپوزیسیون وابسته به اسرائیل طرف اشتباه این شاغول مرزگذار ایستاد و از جمله به همین دلیل افول کرد و ضربهای کاری و بلندمدت خورد.
مسالهٔ فلسطین و آرمان فلسطین قبل از انقلاب ۵۷ هم وجود داشت و امروز با مواضع اخیر حماس هم روشنتر شده است که خود اسرائیل (در نظر و عمل) و آمریکا (در عمل، چنانکه در وتوی اخیرش متبلور شد) تنها موانع تشکیل دولت مستقل فلسطینیاند، و نه ایران که به آن رای مثبت داد. با این حال روشن است که اسرائیل میکوشد مثل دو دههٔ گذشته پروژهٔ امنیتیسازی ایران را پیش ببرد، از ایران مترسکی برای کاهش فشار روی خودش و ایجاد ائتلاف با کشورهای منطقه بسازد و در دشنهزنی به ایران در خارج و داخل مرزهایش پیشروی کند. حملهٔ اسرائیل به ساختمان دوم سفارت ایران در سوریه گام جدید اسرائیل آپارتایدی و خطای راهبردی آن بود که باز بخش بزرگی از اپوزیسیون با محکوم نکردنش نشان داد منافع ملی و قوانین بینالمللی برایش اهمیت و اولویتی ندارد.
پاسخ ایران به حملهٔ اسرائیل اشغالگر در عملیات وعدهٔ صادق نیز رخداد بزرگی بود که باز بخش بزرگ از اپوزیسیون نتوانست اهمیتش را دریابد. برجام مهمترین شاهکار دیپلماتیک و مولفهٔ قدرت نرم ایران و وعدهٔ صادق مهمترین شاهکار بازدارندهٔ سخت ایران در دهههای اخیر بوده است. نیرویی که نتواند این واقعیت را ببیند و چنان از روزمرگیهای سیاسی و اختلافهای دیگر ارتفاع بگیرد که اهمیت این دو مولفه در قدرت و منافع ملی ایران را درک کند به ضعف و عدم صلاحیت خودش گواهی میدهد. وعدهٔ صادق نشان داد که سرمایهگذاری همهٔ دولتهای پس از جنگ بر بازدارندگی موشکی و سرمایهگذاری دههٔ اخیر ایران بر پهپادها در دفاع ملی کارساز بوده است. وعدهٔ صادق مصداق روشنی از دفاع مشروع مطابق قوانین بینالمللی، با اهداف نظامی، بدون تلفات انسانی و به قصد پیشگیری از جنگ بود و به خاطر عقلانیت قابل توجهی که در اجرای آن بارز بود به جنگ نیانجامید، بر قدرت ملی افزود و ایران را به نسبت چند ماه پیش در برابر جنگ پرشدت، حملهٔ نظامی و پیشرویهای اسرائیل مصونتر کرد. با این حال، پایدارسازی دستاوردهای صبح صادق نیازمند تقویت دیگر مولفههای قدرت ملی، از جمله دیپلماسی تواناتر، اقتصاد توانمند و افزایش انسجام داخلی و رضایت عمومی شهروندان است.
متاسفانه شواهد نشان میدهد برای عملیات موفق و مدبرانهٔ وعدهٔ صادق به قدر کافی پیوستهای دیپلماتیک و مربوط به سیاست داخلی و اقتصاد تمهید و عملیاتی نشده است. به جای انسجام داخلی و افزایش همبستگی ملی و رضایت عمومی شهروندان، در هفتههای گذشته شاهد احکام قضایی و تجدید طرح گشت ارشاد بودهایم که بر شکافها و نارضایتی میافزاید و ناعادلانه است. متاسفانه همین سوءحکمرانیها زمینهسازی کرده است برای این واقعیت تلخ که دانشجویان ایرانی حتی به نسبت دانشجویان آمریکایی حساسیت و اعتراض کمتری به نسلکشی اسرائیل نشان میدهند. آمریکایی که عملا پشتوانهٔ نسلکشی اسرائیل میشود و در دانشگاههایش معترضان به نسلکشی سرکوب میشوند صلاحیت و مشروعیت اخلاقی پند و اندرز حقوق بشری به کشورهای دیگر ندارد، ولی صداوسیما و حکمرانانی که از سرکوب دانشجویان معترض در ایران حمایت میکنند و با گشت ارشاد و احکام قضایی ناعادلانه بر صورت آزادیها پنجه میکشند هم صلاحیت نقد سرکوب در آمریکا را از دست میدهند و در جامعهٔ ناراضی نسبت به سهمگینترین جنایات جنگی اسرائیل اشغالگر حساسیتزدایی میکنند. با این حال، سوء حکمرانیها نباید قطبنمای اخلاقی شهروندان آگاه و نیروهای سیاسی ملی را از کار بیاندازد و صدای اعتراضشان به نسلکشی و سرکوب و تجاوز اسرائیل کودککش به میلیونها فلسطینی و سفارت ایران را کوتاه کند. در همین بزنگاهها و با همین شاقولهای مرزگذار است که عیار ملی و اخلاقی بودن نیروها سنجیده میشود.