Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - تهران - ايرنا - رييس مجلس شوراي اسلامي بر ضرورت همکاري همه دستگاه‌ها و قواي سه گانه براي حل مشکل ريزگردها تاکيد کرد وگفت: وزارت نيرو هرچه سريع تر نسبت به تخصيص حق آبه محيط زيستي در خوزستان و ساير نقاط کشور اقدام کند.

به گزارش روز پنجشنبه ايرنا از خانه ملت، علي لاريجاني در نشست ويژه رسيدگي به ريزگردهاي خوزستان، اظهار داشت: اکنون مساله ريزگردها در استان خوزستان پيچيده تر شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رييس سازمان محيط زيست معتقد است اگر ما حدود 600 ميليون متر مکعب آب داشته باشيم مي‌توانيم مرطوب سازي برخي کانون هاي ريزگردها را انجام دهيم.
وي با بيان اين که مرطوب سازي بايد با سرعت بيشتري انجام تا مشکل مردم حل شود، افزود: وزارت نيرو حق آبه محيط زيستي را کامل اختصاص دهد تا مرطوب سازي کامل تري انجام شود.
رييس مجلس شوراي اسلامي تصريح کرد: منابع آبي در کشور کم است و جهاد کشاورزي هم بايد مصرف بهينه را رعايت کند تا نتايج بهتري حاصل ‌شود.
لاريجاني خاطرنشان کرد: سرعت رسيدگي به ريزگردهاي خوزستان بايد افزايش يابد، ادامه داد: سازمان محيط زيست بايد فکري به حال خوزستان، ايلام، سيستان و بلوچستان و ساير استان هاي درگير بکند و براي هرکدام برنامه و مدلي خاص داشته باشد.
** 12 هزار هکتار مالچ پاشي براي مقابله با ريزگردها
محمود حجتي وزير جهاد کشاورزي نيز در اين جلسه گفت: بعد از گفت و گو در بهمن سال گذشته شد، دو منطقه شناسايي شد که منطقه بحراني از منطقه جنوب شرق اهواز شروع ‌شده و در حد کمتري به هنديجان مي‌رسيد که منطقه اي با مساحت حدود 350 هزار هکتار است.
وي خاطرنشان کرد: منطقه فوق بحراني مربوط به جنوب شرق اهواز بود که حدود 42 هزار هکتار است، کاري که شروع شد براي اين بود که آب را به اين منطقه برسانيم و نهال کاري کنيم و پنج هزار هکتار نهال کاري انجام شد ولي بايد توجه داشت که نهال کاري پس از 3 سال جواب مي دهد.
وزيرجهاد کشاورزي افزود: همزمان تلاش شد تا کانال 47 کيلومتري احداث شود و عملا اين کانال آبگيري شد و آب از دو هفته پيش به تالاب منصوري رسيد که اين تالاب 14 هزار هکتار است. اکنون بيش از 2 هزار و 700 هکتار در اين دو هفته مرطوب شده است. اين کانال طراحي شده که 20 متر آب بتواند از خودش عبور دهد.
حجتي ادامه داد: آبي که ما براي اين کانال مي گيريم، از کانالي است که براي آبزي پروري آزادگان آبرساني مي‌کند و در واقع حق آبه آنها را مصرف مي‌کنيم و آنها نيز هر روز مشکل دارند ولي به آن ها گفته‌ام که اين آبگيري موقت است و در آينده آب را بايد از کارون بگيريم.
وي همچنين گفت: در اين راستا تاکنون 12 هزار هکتار مالچ پاشي هم صورت گرفته است.
وي با بيان اين که تالاب منصوري اگر سرريز کند به شادگان مي ريزد، يادآور شد: مشکل ما حق آبه آبي است که بايد مشخص شود چقدر است و ما کانالي را طراحي کرديم که بايد به منتهي اليه جنوب شرق اهواز تا به سمت هنديجان برسد. در تالاب منصوري که 14 هزار هکتار است آب به صورت ثقلي مي‌رود و تالاب شريفي نيز 12 هزار هکتار است.
** 345 هزار هکتار منبع توليد ريزگرد داخلي در خوزستان وجود دارد
رضا اردکانيان وزير نيرو نيز در اين نشست گفت: آبي که تخصيص داده شده براي زيست محيطي است و براي رهاسازي مهياست، در اين 4 ماه اخير به دنبال حل مساله فاز دوم 550 هزار هکتار بوديم و همين آب موجود است. در همکاري با وزير جهاد کشاوري مساله حل شد و تامين آب فاز دوم مشکلي ندارد و سازمان برنامه بودجه نيز پشتيباني مالي مي‌کند.
وي يادآور شد: منابع مالي و آبي جديدي نيست ولي بنا را بر اين گذاشته ايم که بين سازمان محيط زيست، وزارت جهاد کشاورزي، وزارت صنعت و وزارت نيرو موضوع آب را واحد بدانيم و تقسيم نکنيم که همين امر سبب شده تا موضوع آب شکل خوبي را پيدا کند.
وزير نيرو تصريح کرد: علت به نتيجه رسيدن در مورد فاز دوم 550 هزار هکتار همين مفاهمه بود و علت اين که 14 طرح را اين 4 دستگاه به نتيجه رسانده‌اند در نتيجه همين مفاهمه است و بايد با کم آبي سازگار شويم.
اردکانيان با بيان اين که 345 هزار هکتار منبع توليد ريزگرد داخلي در خوزستان داريم و پاييز و زمستان گريبان گير مي شوند، گفت: نيازمند حداقل امکانات براي پايش اين موضوع هستيم، سازمان برنامه و بودجه حمايت کند تا مرکز مختصري ايجاد شود و پايش مرتبي انجام شود.
غلامرضا شريعتي استاندار خوزستان نيز در اين نشست اظهار داشت: مشکل اکنون خوزستان نهر بهره نيست، زيرا کانال شيلات 35 متر مکعب بر ثانيه مي تواند آب منتقل کند و به کارون نيز وصل است و 15 متر مکعب بر ثانيه نياز فاز اول است که فعال است و فاز دوم که هنوز فعال نشده است، اکنون مشکل انتقال آب نداريم بلکه مشکل تخصيص آب داريم.
استاندار خوزستان با بيان اين که يکي از مشکلات ما خشکسالي است زيرا دِبي رودخانه کارون به 120 متر مکعب بر ثانيه کاهش يافته، بيان کرد: وزارت نيرو نيز مشکلاتي دارد و امکان انتقال آب بيش از اين را ندارند و بايد اين مشکل به نحوي حل شود.
وي با يادآوري اين که آبي با 35 متر مکعب بر ثانيه که وزارت جهادکشاورزي 20 متر مکعب آن را مي خواهد و 15 متر مکعب بر ثانيه نيز براي شيلات است، تامين نمي شود، افزود: در محل هايي که نهال کاري مي‌شود نياز به آب دائم نداريم ولي در جاهايي که مرطوب سازي مي‌شود هر سال به آب دايم نياز هست.
شريعتي با يادآوري اين که کانون اصلي ريزگرد که در روزهاي اخير و سال گذشته بوده هنوز دست به آن نزده‌ايم که در مدينات در شرق و تالاب شريفيه به سمت مدينات است، ادامه داد: سال گذشته امکان اين کار را نداشتند و کاري در آن حوزه نکردند و اکنون نيز اين کانال کشيده شده بايد به سمت آزادراه اهواز بندر امام برود و از زير آزاد راه آب به سمت تالاب شريفيه پمپاژ شود که حداقل 6 ماه زمان مي برد، درآن حوزه پيرامون سه هزار هکتار معارضاني دارد.
در اين جلسه که بيشتر نمايندگان استان خورستان در مجلس شوراي اسلامي و برخي از نمايندگان ساير استان هاي درگير ريزگردها حضور داشتند نسبت به اهميت موضوع و تعجيل در علاج واقعه نظرات خود را مطرح کردند.
**ريزگردهاي با منشاء خارجي تا يک ماه ديگر شروع مي شود
همچنين عيسي کلانتري رييس سازمان حفاظت محيط زيست اظهارداشت: ريزگردهاي با منشا داخلي حداقل تا يک ماه ديگر پايان مي يابد و ريزگردهاي خارجي شروع مي شود .
وي افزود: مسئولان مربوطه از هم اکنون 7 ماه وقت دارند، اظهار داشت: متوليان از اکنون بايد بدانند براي امسال اگر 600 ميليارد تومان نيز اختصاص دهند همين حالا نمي توانند کاري را انجام دهند و براي سال بعد 7 ماه وقت دارند و اکنون نيز نمي توان کاري کرد و منطقي اين است که تحمل کنيم براي سال آينده به آسان ترين وجه ممکن يعني مرطوب سازي کنيم.
رييس سازمان حفاظت محيط زيست يادآور شد: مساله مهم تر اين است که بحران گسترده اي در چهار ماه آينده خواهيم شد و همه کشور گرفتار مي‌شود و برنامه‌هاي نرمال خود را نمي توانيم دنبال کنيم، وزارت جهاد کشاورزي حداقل بايد يک ميليون هکتار کشت بهاره خود را در کل کشور را کاهش دهد تا بتوانيم بحران را در کل کشور حل کنيم.
وي ادامه داد: بايد به کشاورزان خسارت بدهيم و مابه التفاوت توليد را وارد کنيم و اينکه مسئله فقط ريزگرد نيست و در سال زراعي موجود نمي توان در خوزستان کشت نرمال را داشت، (اگر به دنبال حل جدي بحران هستيم) اين انتظار را بايد داشته باشيم که کشت بهاره و تابستانه آن‌ها مختل مي‌شود.
کلانتري در ابتداي اين جلسه نيز گزارش کاملي به منشا ريزگردها در فصول مختلف و لزوم تخصيص حق آبه هاي محيط زيستي در خوزستان و ساير نقاط کشور ارائه کرد.
لاريجاني رييس مجلس شوراي اسلامي در پايان اين جلسه اظهار داشت: مساله بسيار مهم است و نياز به کمک همه دارد و حتما بايد همکاري و هم فکري بين همه دستگاه ها و قوا باشد.
وي تاکيد کرد: وزارت نيرو هر چه سريع تر نسبت به تخصيص حق آبه هاي محيط زيستي در خوزستان و ساير نقاط کشور اقدام نمايد و جهاد کشاورزي هم در جهت رسيدن اين آب ها به کانون هاي بحراني اقدام نمايد.
رييس مجلس يادآور شد: در بودجه امسال هم با اذن مقام معظم رهبري و با همکاري مجلس و سازمان برنامه و بودجه مبالغ خوبي براي اين منظور لحاظ مي کنيم.
لاريجاني با بيان اينکه در کميته پيگيري امور ريزگردها نمايندگاني از مجلس شوراي اسلامي به عنوان ناظر حضور داشته باشند، گفت: اين موضوع مهم و اساسي در يک جلسه اختصاصي در مجلس با حضور دستگاه هاي ذيربط مورد بررسي بيشتر قرار مي گيرد.
در اين نشست وزيران نيرو، جهاد کشاورزي، رييسان سازمان هاي حفاظت محيط زيست و برنامه و بودجه و تعدادي از اعضاي هيات رييسه مجلس شوراي اسلامي و نمايندگان استان هاي خوزستان و ساير استان هاي درگير ريزگردها حضور داشتند.
سيام**9314**1336
تنظيم: داود توسلي**انتشاردهنده: عبدالحميد راجي
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۲۱۸۰۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آخرین حلقه نیروگاه‌سازی کشور تکمیل شد

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، علی‌اکبر محرابیان امروز در بازدید از کارخانه‌های گروه مپنا در جمع خبرنگاران ضمن تبریک روز کارگر به عموم کارگران کشور اظهار کرد: صنعت نیروگاهی کشور امروز با رونمایی و راه‌اندازی سامانه ژنراتور‌های گازی، در کل صنعت نیروگاهی خودکفا شده و آخرین حلقه نیروگاه‌سازی کشور نیز با توان متخصصان داخلی تکمیل شد.

محرابیان در ادامه سخنان خود به عملکرد دولت سیزدهم در بخش نیروگاهی کشور اشاره و بیان کرد: طی عملکرد دولت سیزدهم با کمک بخش‌های مختلف بیش از ۸۵۰۰ مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور افزوده شد و این مهم نقش بسزایی در رفع ناترازی برق کشور داشته است.

وزیر نیرو با اشاره به لزوم حمایت مالی از واحد‌های نیروگاهی کشور به منظور افزایش راندمان و توسعه ظرفیت گفت: با وجود اهمیت بالای حمایت مالی از طرح‌های توسعه ظرفیت نیروگاهی کشور، صندوق توسعه ملی به تعهدات خود در این حوزه به خوبی عمل نکرده است.

وی در همین رابطه اضافه کرد: موضوع رفع ناترازی نیاز به سرمایه‌گذاری دارد که این اتفاق علاوه بر افزایش رفاه عمومی همچنین به افزایش بازدهی در حوزه انرژی منجر شده و به اقتصاد کشور نیز کمک شایانی خواهد کرد.

وزیر نیرو در ادامه سخنان خود به برنامه‌های وزارت نیرو برای عبور موفق از اوج بار ۱۴۰۳ اشاره کرد و گفت: طی سه سال اخیر برنامه‌های مشخصی برای مدیریت بار مصرف برق فصل گرم در دستور کار قرار گرفت که در سال ۱۴۰۱ برای این موضوع ۱۰۰ اقدام، در سال ۱۴۰۲ تعداد ۱۴۰ اقدام و برای فصل گرم سال جاری نیز ۱۸۰ اقدام طراحی و‌اجرا شد.

محرابیان با تشریح بخش‌های مختلف برنامه‌های وزارت نیرو برای مدیریت مصرف برق در سال جاری گفت: بخشی از اقدامات وزارت نیرو در این راستا به توسعه شبکه‌های انتقال، توزیع، افزایش پست‌ها و نظایر آن مرتبط است و بخشی نیز به افزایش ظرفیت و راندمان نیروگاهی کشور چه در بخش حرارتی و چه در بخش برقابی باز می‌گردد.

وی با تاکید بر ضرورت مشارکت همه بخش‌های مصرف کننده برق برای عبور موفق از اوج بار سال جاری گفت: با توجه به تجارب دو سال گذشته در حوزه مدیریت مصرف برق، برنامه‌ریزی ویژه‌ای برای افزایش مشارکت بخش‌های مختلف در نظر گرفته شده است که از جمله آن می‌توان به اختصاص پاداش‌های ویژه به مشترکان بخش خانگی اشاره کرد.

محرابیان در همین رابطه اظهار کرد: بیش از ۸۰ میلیون پاداش اعم از هدایایی، چون لوازم برقی کم مصرف مورد نیاز خانه و خانواده، صد‌ها خودرو، بسته‌های اینترنتی و... برای مشترکان کم مصرف در تابستان سال جاری در نظر گرفته شده است که به افشار محتلف مانند کودکان، نوجوانان، بانوان و... که در مسابقات مربوطه شرکت کرده و در مدیریت مصرف برق سال جاری نقش آفرینی کنند، اهدا می‌شود.

وزیر نیرو در پاسخ به پرسشی درباره نحوه مدیریت مصرف برق صنایع نیز اظهار کرد: سال گذشته برای اولین بار میزان مصرف کلی برق صنایع از میزان مصرف برق بخش خانگی در ایام فصل گرم سال فراتر رفت.

محرابیان در ادامه با تاکید بر اهتمام وزارت نیرو برای تامین برق کافی برای صنایع در دوره اوج بار مصرف امسال ادامه داد: بر اساس تفاهمنامه‌ای که با وزارت صمت و بر اساس قانون منعقد شده است، صنایع بزرگ ملزم به ایجاد نیروگاه به منظور تامین بخشی از برق مورد نیاز خود هستند.

وی با بیان این که انرژی مورد نیار صنایع امسال نیز در ساعات مختلف تامین می‌شود، گفت: هم اکنون ۵ واحد نیروگاهی صنایع در استان‌های مختلف کشور به بهره‌برداری رسیده است و صنایعی که اقدام به احداث نیروگاه‌های خود تامین کرده‌اند، در اولویت اجرای برنامه‌های مدیریت مصرف برق قرار نمی‌گیرند.

وزیر نیرو در پاسخ به پرسش دیگری درباره میزان واردات و صادرات برق کشور گفت: تبادل برق با کشور‌های همسایه یکی از سیاست‌های اصلی وزارت نیرو است که به صورت کلی در طول یک سال ما ٨٠ درصد صادرات و ٢٠ درصد واردات دا‌ریم.

وزیر نیرو در این بازدید همچنین گفت: گروه تولیدی مپنا یکی از افتخارات صنعت کشور است که نقش مهمی در اجرای فعالیت‌های نیروگاهی چه در داخل و چه در خارج از کشور دارد.

محرابیان با تاکید بر اینکه گروه مپنا به طور کامل مورد حمایت دولت قرار دارد، ادامه داد: این گروه صنعتی توانسته است در طول سال‌های گذشته با به روزرسانی دانش مهندسی و تکنولوژی، همسو با دانش روز جهان حرکت کند و نقش اثرگذاری در پاسخ به نیاز کشور در حوزه انرژی ایفا کند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • آخرین حلقه نیروگاه‌سازی کشور تکمیل شد
  • خبر خوش وزیر نیرو/ صنعت نیروگاهی ایران خودکفا شد
  • ارائه راهکارهای محیط زیستی برای توسعه صنایع در سواحل «مکران»
  • انهدام باند قاچاق کبک‌های وحشی در شهرستان سنندج
  • انهدام باند قاچاق کبک‌های وحشی در سنندج
  • ضرورت تدوین دستورالعمل واحد فعالیت محیط زیستی در سطح محلات
  • وصول عوارض و معوقات آلایندگی محیط زیستی در استان سمنان پیگیری شود
  • هنرمندان برای حل مشکلات زیست‌محیطی پای کار آمدند
  • برنامه‌های وزارت علوم برای ماندن نخبگان/ با تخلفات کنکوری سریع برخورد شد
  • این ۱۰۰ شرکت سال ۱۴۰۲ ارز نیمایی گرفتند | گمرک اسامی ارزبگیران را منتشر کرد