Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - بعد از ماه ها گمانه زني، پزشکان اخيراً در مقاله اي تازه به تشريح بيماري مرموزي پرداخته اند که بلاي جان ديپلمات هاي آمريکايي مقيم کوبا شد. اگرچه منشا اين بيماري هنوز در هاله اي از ابهام قرار دارد، پزشکان «تقريباً مطمئن» هستند که ارتباطي به يک سلاح صوتي ندارد.
اين پزشکان به بررسي وضعيت 21 نفر از افرادي پرداخته اند که در سفارت آمريکا حاضر بوده اند و پي بردند که تمام نشانه هاي بيماري -نظير سردرد، اختلالات خواب و تغيير روحيات- همگي از آسيب هاي مغزي حکايت دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما نکته غافلگيرکننده اينست که در هيچ يک از اين ديپلمات ها، نشانه اي از تروماي مغزي ديده نمي شود.
پزشکان مي گويند کارمندان سفارت ايالات متحده «بدون اينکه دچار ضربه مغزي شوند، دچار ضربه مغزي شده اند». دکتر داگلاس اسميت، مدير مرکز آسيب هاي مغزي دانشگاه پنسيلوانيا و همکاران وي عقيده دارند بيماري اين افراد، يک نوع اختلال کاملاً جديد است که احتمالاً تحت تاثير شرايط زيست محيطي مشترک آنها در هاوانا به وجود آمده است.

از سال 2016 ميلادي بود که ديپلمات هاي آمريکايي مقيم کوبا، شروع به تجربه مجموعه اي غيرمتعارف از علائم بيماري، مانند سرگيجه، حالت تهوع و کاهش شنوايي کردند. همه ديپلمات ها به جز يک نفر، در اظهارات خود گفتند که پيش از آغاز اين علائم، صدايي عجيب شده اند يا لرزشي خفيف را در خانه ها و اتاق هاي خود احساس کرده اند.
اظهارات کارمندان سفارت آمريکا اين ترس را به وجود آورد که ديپلمات هاي اين کشور، هدف نوعي از تسحيلات مايکروويو قرار گرفته اند؛ با اين حال پليس فدرال آمريکا نتوانست شواهدي براي اثبات اين مسئله بيابد. تا پاييز 2017، بالغ بر 80 نفر که به نوعي با سفارت آمريکا ارتباط داشتند از علائم مشابهي رنج بردند و تعداد قربانيان اين بيماري به 24 نفر رسيد.
هنوز مشخص نيست چه عاملي اين علائم را در مبتلايان به وجود آورده، اما پزشکان حدس مي زنند صداي مرموزي که توسط بيماران شنيده شده محصولي فرعي از آن چيزي بوده که حقيقتاً به آنها آسيب مي زده است. به عنوان مثالي واضح براي تفهيم اين مسئله، مي توان به صداي شليک يک گلوله اشاره کرد؛ در واقع هنگام شليک با يک سلاح، اين گلوله است که شخص را از پاي در مي آورد و نه صداي آن.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۲۱۹۵۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ام‌ اس زودرس قابل تشخیص است؟

 به گزارش تابناک، متخصصان در تاریخ ۱۹ آوریل در مجله Nature Medicine گزارش دادند در یک مورد از هر ۱۰ مورد ابتلا به ام اس، بدن سال ها قبل از شروع علائم، شروع به تولید مجموعه مشخصی از آنتی بادی ها در خون می‌کند.

متخصصان دریافتند این الگوی آنتی بادی ۱۰۰ درصد تشخیص ام اس را پیش بینی می کند. هر بیمار حامل این مجموعه از آنتی بادی ها به ام اس مبتلا شد.

آنها امیدوارند این آنتی بادی ها روزی مبنای یک آزمایش خون ساده برای غربالگری ام اس باشند.

دکتر «مایکل ویلسون»، متخصص ارشد مغز و اعصاب از دانشگاه کالیفرنیا، سانفرانسیسکو (UCSF) گفت: در چند دهه اخیر، حرکت در زمینه درمان ام‌ اس جدی‌تر و قوی‌تر صورت گرفته است.

ام اس زمانی رخ می دهد که سیستم ایمنی بدن به سیستم عصبی مرکزی حمله می‌کند و به غلاف محافظ اطراف رشته‌های عصبی به نام میلین آسیب می‌رساند. این امر سیگنال‌های ورودی و خروجی مغز را مختل می‌کند و باعث بروز علائم مختلفی می‌شود که حواس را مختل کرده و بر توانایی حرکت تأثیر می‌گذارد.

برای این مطالعه، متخصصان نمونه های خون گرفته شده از ۲۵۰ بیمار مبتلا به ام اس را که قبل و بعد از تشخیص آنها جمع آوری شده بود، غربالگری و آنها را با نمونه خون افراد سالم مقایسه کردند.

متخصصان تصور می‌کردند با مشاهده اولین علائم بیماری در بیماران ام‌ اس، شاهد جهش در آنتی‌بادی‌ها خواهند بود.

در عوض، آنها دریافتند که ۱۰ درصد از بیماران ام اس سال ها قبل از تشخیص، سطوح بالایی از آنتی بادی های اتوآنتی بادی - آنتی بادی هایی که می توانند به خود بدن حمله کنند – داشتند.

به گزارش نشریه تخصصی «مدیکال اکسپرس»، هنوز مشخص نیست که چه چیزی باعث ام اس در ۹۰ درصد دیگر بیماران می شود، اما متخصصان بر این باورند که آنها اکنون یک علامت هشدار اولیه قطعی مبنی بر بروز این بیماری، دارند.

علائم ام‌ اس می تواند حاد یا مزمن باشد و از فردی به فرد دیگر متفاوت است. مهم این است که از علائم مختلف این بیماری آگاه بود. علائم بیماری ام‌ اس ممکن است شامل موارد زیر باشد:

- مشکلات حرکتی مانند احساس خستگی یا ضعف هنگام راه رفتن، صحبت کردن یا بلعیدن

- گزگز یا بی حسی در اندام ها

- اختلال عملکرد مثانه و روده

- اختلال شناختی

- تغییرات خلقی یا افسردگی

- لرزش یا اسپاسم

- سرگیجه

- اختلال بینایی

در موارد شدید، افراد مبتلا به ام‌اس ممکن است دچار نابینایی و/یا فلج شوند.

در حال حاضر هیچ درمان شناخته شده‌ای برای ام‌اس وجود ندارد. بنابراین، مدیریت علائم، فاکتوری ضروری برای داشتن یک زندگی سالم همراه با این بیماری است. پزشک ممکن است بسته به شدت علائم بیماری درمان‌های استروئیدی، تزریق خون یا فیزیوتراپی را انتخاب کند.

منبع: ايسنا

دیگر خبرها

  • کمبود این ویتامین باعث سرطان پروستات و سرطان سینه می‌شود
  • با عوارض ناشی از گازگرفتگی حیوانات چه باید کرد؟
  • آزمایش خون ممکن است ام‌اس زودرس را تشخیص دهد
  • ام‌ اس زودرس قابل تشخیص است؟
  • علل پرش و اسپاسم عضلانی
  • علائم سرطان روده بزرگ را بشناسیم
  • دیپلمات سابق آمریکایی: کابینه اسرائیل روانی است
  •  دیپلمات آمریکایی در اعتراض به سیاست بایدن در غزه استعفا کرد
  • بیماری‌های خودایمنی که باعث ریزش مو می‌شوند
  • استعفای دیپلمات آمریکایی در اعتراض به جنگ غزه