Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-05-07@17:04:25 GMT

سفر بیگانه‌ای ناشناخته در منظومه شمسی

تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۲۱۹۹۰۲

سال گذشته جسم ناشناخته و عجیبی در آسمان مشاهده شد که دانشمندان و منجمان را بر آن داشت تا آن را بیشتر بررسی کنند. در نگاه نخست، جسمی که شامگاه ۱۹ اکتبر ۲۰۱۷ (۲۷ مهر ۱۳۹۶) در آسمان مشاهده شد، تنها نقطه‌ای کم‌نور بود که به سرعت از برابر دورنمایی مملو از ستاره عبور می‌کرد و بدون شک، چیزی غیر از دنباله‌دار یا سیارکی به نظر نمی‌رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این جرم میان‌ستاره‌ای پیش از این مشاهده نشده بود؛ اما مشاهده آن برای اولین بار حوزه جدیدی را در نجوم گشود و پرسش‌هایی اساسی را پیرامون سیستم شکل‌گیری سیارات مطرح کرد.

سیارک‌ها و دنباله‌دارها معمولا هنگام چرخیدن به دور خورشید، مداری بسته و بیضوی را طی می‌کنند؛ اما برخلاف تصور، مسیر این شیء بیگانه، منحنی بازی بود و به‌وضوح نشان می‌داد که به دور خورشید نمی‌چرخد. سرعت حرکت آن هم در نقطه حضیض خورشیدی (نزدیک‌ترین نقطه مدار به خورشید) از ۳۸ کیلومتر بر ثانیه فراتر می‌رفت که برای فرار به فضای بین‌ستاره‌ای کفایت می‌کند.

مطالعاتی که تا شامگاه ۲۵ اکتبر ۲۰۰۷ (۳ آبان ۱۳۸۶) روی آن انجام گرفت، تایید کرد که این شیء ناشناخته که C/۲۰۱۷U۱ نام گرفت، جسمی میان‌ستاره‌ای است. وقتی ستاره‌ای از فروریزش گرانشی ابرهای گاز مولکولی شکل می‌گیرد، برخی مواد خام آن باقی می‌مانند. این مواد باقی‌مانده، قرص تختی از گردوغبار را ایجاد می‌کند که به‌آهستگی با برخورد به یکدیگر، رشد می‌کنند، به جسمی بزرگ‌تر تبدیل می‌شوند و درنهایت سیارات را شکل می‌دهند.

گهگاه این مواد باقی‌مانده در اثر برخورد با یکدیگر، تعامل با میدان گرانشی سیارات یا به‌خاطر اثر گرانش ستاره‌ای در حال عبور، از مدار کسل‌کننده خود به بیرون پرت می‌شوند. در منظومه شمسی، اجرامی هستند که بیشتر از دیگر اعضای منظومه مستعد خروج هستند. این اجرام یخ‌زده همان هسته‌های دنباله‌داری موجود در کمربند «کوییپر» و ابر «اورت» هستند که خارجی‌ترین نواحی منظومه شمسی را تشکیل می‌دهند.

دانشمندان با مشاهده و مطالعه سه مورد «فعالیت دنباله‌دار»، «منحنی نوری» که از طریق آن بتوانند شکل شیء را مشخص کنند و «طیف‌نگاری» از نور ساطع‌شده از آن برای تشخیص مواد معدنی روی سطح آن به گردآوری اطلاعات پرداختند. این جرم میان‌ستاره‌ای مانند بیشتر دنباله‌دارها عمود بر صفحه منظومه شمسی حرکت می‌کند و چرخش وضعی آن بین ۷ تا ۸ ساعت طول می‌کشد.

رنگ آن قرمز مات و شبیه دنباله‌دار تناوبی ۶۷ با نام «چریوموف-گراسیمنکو» که در سال‌های ۲۰۱۴ (۱۳۹۳) تا ۲۰۱۶ (۱۳۹۵) مورد بررسی فضاپیمای «روزتا» قرار گرفت. این رنگ حاصل میلیاردها سال واکنش نور فرابنفش خورشید با مولکول‌های ساده کربنی مانند متان است که به شکل‌گیری ترکیبات آلی پیچیده و قرمزرنگی موسوم به «تولین» منجر می‌شود.

زمانی که دنباله‌دارهای منظومه شمسی به خورشید نزدیک می‌شوند، یخ موجود در برخی از آن‌ها به گاز تبدیل می‌شود و جو قابل‌رویتی را موسوم به «گیسو» و سپس دو دنباله ایجاد می‌کند. در مورد جسم مورد بررسی، محققان مدرکی از چنین فعالیت‌هایی پیدا نکردند. این شیء که سیارکی سنگی بود، در ظاهر بی‌عیب و نقص می‌نمود. نام رسمی آن به A/۲۰۱۷ U۱ و سپس به I/۲۰۱۷ U۱ Oumuamua تغییر یافت. واژه Oumuamua(اوموآموا)، عبارتی از زبان بومیان هاوایی است که «اولین پیام‌آور از دوردست‌ها» معنی می‌دهد. این شیء شاید طی سفری طولانی از فضای میان‌ستاره‌ای، با پرتوهای کیهانی بمباران‌شده است؛ یکی از پرانرژی‌ترین تشعشعات عالم که از هسته‌های اتمی پرانرژی تشکیل شده و در واکنش‌ با ترکیبات شیمیایی اجرام، پوسته ضخیمی از تولین‌ها را شکل می‌دهند.

این پوشش پوسته‌ای ممکن است مانع از خروج گاز و رشد دم غبارآلود در «اوموآموا» هنگام عبور از نزدیکی خورشید شده باشد؛ این احتمال هم مطرح است که این جرم به‌سادگی یخ خود را در حین برخورد با پرتوهای کیهانی پرانرژی از دست داده باشد. محققان بر این باورند که «اوموآموا» با ترکیبی سرشار از یخ آغاز شده است.

نبود یخ تنها شگفتی این جرم میان‌ستاره‌ای نبود؛ شکل آن هم عجیب بود. همچنان با پیشروی «اوموآموا»، این شیء به سمت بالای صفحه دایره‌البروج حرکت می‌کند. با این کار، زمانی که نور از کناره‌های متفاوت آن بازتاب می‌شود، روشنایی آن تغییر می‌کند. نور با نسبت ۱ به ۱۰ از بخش‌های مختلف آن بازتاب می‌شود؛ بنابراین طول آن ۱۰ برابر طولانی‌تر از پهنایش است.

این مسئله شگفتی دانشمندان را رقم زده است، زیرا چنین نسبتی با ابعاد اجرام شناخته‌شده در منظومه شمسی همخوانی ندارد. برخی محققان معتقدند که نسبت درست باید بیشتر از این‌ها باشد و محور چرخش «اوموآموا» ممکن است با توجه به خط دید ما، کج شده باشد، بنابراین، ما آن را کوتاه‌تر از حالت واقعی آن مشاهده می‌کنیم.

برخی دیگر از محققان نیز برخلاف گروه دیگر، معتقدند ازآنجایی‌که ما این شیء را در زاویه‌ای نسبت به خورشید می‌بینیم، تنها بخشی از آن نور را منعکس می‌کند و همین امر، طول آن را افزایش می‌دهد. آن‌ها نسبت درست را ۱ به ۶ پیشنهاد می‌دهند.

بیشتر اجرام همسایه ما در منظومه شمسی، به‌نوعی دایره‌ای شکل یا ناصاف هستند و به دنبال فرآیندی طبیعی به وجود آمده‌اند. به گفته محققان، هر چیزی در ابتدا از حالتی کشیده تشکیل شده؛ اما طی هزاران سال بر اثر انفجارهای ایجادشده، تغییر شکل می‌دهد. «اوموآموا» نمونه‌ای از آن‌هاست که به‌تازگی و پیش از نابودی از سیستم منظومه‌ای خود جداشده است.

اگر دانشمندان بخواهند به درک بهتری از تفاوت میان «اوموآموا» و دیگر اجرام منظومه شمسی دست پیدا کنند، باید جزئیات بیشتری از این جسم میان‌ستاره‌ای سرگردان بیابند. دانشمندان تخمین زده‌اند که ۱۰هزار شیء میان‌ستاره‌ای در اندازه «اوموآموا» هستند که از مدار سیاره نپتون به خورشید نزدیک‌تر می‌شوند. هرسال ۱۰۰۰ عدد از آن‌ها جدا می‌شوند و ۱۰۰۰ شیء دیگر جایگزین‌شان می‌شوند. این اولین نمونه از این اجرام بیگانه بود و ممکن است ازاین‌پس نمونه‌های دیگری را ببینیم. انتظار می‌رود از سال ۲۰۲۲ (۱۴۰۱) که قرار است تلسکوپ عظیم ۸٫۴ متری تحقیقاتی Synoptic در شیلی شروع به کار کند، نمونه‌های عجیب‌تری هم دیده شود. این تلسکوپ می‌تواند هر شب بیش از ۱۵ ترابایت اطلاعات از آسمان جمع‌آوری کند.

منبع: پارسینه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۲۱۹۹۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جمهوری اسلامی؛ عصر شکوفایی ادبیات اقوام/ شیرنوایی نابغه ای که ناشناخته مانده است

خبرآنلاین - مهرداد خوشکار مقدم: «غلامرضا رزمی» متولد ۱۳۵۷ تبریز، شاعر و پژوهشگر ادبیات ترکی آذربایجانی است که با انتشار مجموعه ای پنج جلدی، جایگاه «نظام الدین امیر علی‌شیر نوایی» را در ادبیات ترکی و فارسی احیا و مسیر جدیدی در حوزه پژوهش آثار فراموش شده ایجاد کرده است. در عشق و علاقه وی به پژوهش همین بس که با وجود از دست دادن شغل خود در دوران کرونا، تمام پس انداز خود را صرف پژوهش و خلق این اثر کرده است.

به همین مناسبت گفتگویی با وی ترتیب داده ایم که می خوانید:

غلامرضا رزمی کیست و چگونه به حوزه شعر و ادب گرایش پیدا کرد؟

از کودکی به واسطه پدرم که عاشق ادبیات عاشقی بود با فولکلور و داستانهای قدیمی آذربایجان آشنا شده و گلستان سعدی نیز اولین کتاب در حوزه ادبیات فارسی بود که از عمویم هدیه گرفتم. بعدها با اشعار شعرای ترکی چون صراف و سیدعظیم شیروانی نیز آشنا شده و اواخر دبیرستان متوجه شوم می توانم شعر بگویم… با حضور در جلسات کتابخانه شهید مطهری دبیرستان فردوسی و نیز انجمن های ادبی، رفته رفته وارد این حوزه شدم.

آیا عشق به ادبیات را در دانشگاه نیز ادامه دادید؟

در دانشگاه تا ارشد اصلاح نباتات تحصیل کردم اما ادبیات را رشته دانشگاهی ندیدم، ذات ادبیات عشق و تحقیق است… مواردی که در دانشگاه های امروزی بدان توجهی نمی شود.

با توجه به حضورتان در انجمن های ادبی مختلف، نقطه عطف ورود شما به حوزه ادبیات ترکی آذربایجانی کجا بود؟

تا ۸۵ در هر دو حوزه ادبیات فارسی و ترکی فعالیت داشتم. در اواسط دهه ۸۰ بود که به دنبال تاسیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تبریز، سیدقاسم ناظمی (کاردار فرهنگی ایران در ترکیه) آن زمان به عنوان نخستین رئیس این سازمان به ما اعتماد کرد و منجر به ایجاد فضای جدیدی در ادبیات ترکی آذربایجانی شد.

تاسیس جشنواره بین المللی خط سوم به صورت دو زبانه (ترکی-فارسی) با حمایت سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تبریز یکی از شاهکارهای آن ایام بود که فضای افراطی و حساسیت به ادبیات اقوام را به سوی عقلانیت و اعتدال سوق داد… البته مسیری که بعدها با کج سلیقگی برخی مدیران تداوم نیافت.

به نظر می رسد چاپ دوره پنج جلدی «نظام الدین امیر علی‌شیر نوایی» با اقبال گسترده ای در محافل علمی داشته است در این مورد بگوئید که چگونه با این شخصیت آشنا شده و پروژه تحقیقاتی خود را چگونه آغاز کردید؟

سال ۹۱ بود که یکی از دوستان ادیب ام دوره چهار جلدی از کتاب امیرعلی شیرنوایی را که در استانبول منتشر شده بود به من اهدا کرد و این موضوع نقطه آآغاز آشنایی ام با آثار این ادیب و شاعر توانمند قرن نهم شد.

اهمیت علمی و ادبی «امیر علی‌شیر نوایی» چیست و چه چیزی باعث گرایش شما به سمت تحقیق و پژوهش در آثار وی شد؟

«امیر علی‌شیر نوایی» در ۳۰ سالگی به عنوان مشاور سلطان حسین بایقرا، آخرین پادشاه تیموری منصوب شد. تاثیر وی در شکوفایی علمی و فرهنگی هرات در جهان اسلام را با جایگاه خواجه نظام الملک در دوره ایلخانان مقایسه می کنند.

با اینحال اما چهره این ادیب و دانشمند ایرانی در داخل کشور شناخته شده نیست. او ۳۰ اثر تالیف کرده که ۲۹ جلد آن در کتابخانه های مهم جهان اسلام موجود بوده اما کتاب «زبده التواریخ» او هنوز پیدا نشده است.

آثار وی به چه زبان هایی منتشر شده اند؟

دو کتاب «دیوان فارسی» و «رساله معما» از آثار او به زبان فارسی بوده و بقیه آثارش به زبان ترکی تالیف شده است. در آن عصر فارغ از اینکه کتاب های مولفان به چه زبانی نگاشته شده، نام آن باید عربی می بود لذا عنوان تمام آثار امیرعلی شیرنوایی و نویسندگان هم عصر او، عربی است.

عمده آثار امیرعلی شیرنوایی در چه حوزه هایی است؟

از ۲۹ جلد موجود تعداد ۱۳ دیوان نظم است و بقیه به صورت نثر نگاشته شده اند.

مهمترین کتاب وی کتاب «محاکمه اللغتین» است که در حوزه ادبیات، به مقایسه زبان ترکی و فارسی پرداخته و با کتاب «میزان الاوزان» برای اولین بار رساله عروض ادبیات ترکی را نگارش کرد که کاملترین اثر ادبیات ترکی در این حوزه محسوب می شود.

علی شیر نوایی همچنین اولین تذکره الشعرای ترکی را به نام «مجالس النفائس» منتشر کرده که بعد از او مرجع تمام تذکره نویسان ادبیات ترکی و فارسی شده و حتی تذکره دولتشاهی سمرقندی نیز به سفارش او نگاشته شده است.

او در حوزه عرفان نیز دست به قلم بوده به طوریکه در کتاب «نسائم المحبه» تذکره و اندیشه ۷۷۰ عارف و صوفی آن عصر را جمع آوری و به زبان ترکی منتشر کرده است.

در سایر حوزه های علوم چه آثاری پدید آورده است؟

یکی از آثار قابل تامل امیرعلی شیرنوایی در حوزه تاریخ نگاشته شده… وی با تحقیق در سلسله های پادشاهی ایران «تاریخ ملوک عجم» را از ابتدا تا یزدگرد سوم جمع آوری و به رشته تحریر درآورده است.

کتاب «تاریخ انبیا و حکما» نیز یکی دیگر از آثار او به شمار می رود که به زندگی پیامبران حضرت آدم تا حضرت محمد (ص) و فیلسوفان و حکمای یونان و ایران اختصاص دارد.

در حوزه سیاسی اجتماعی نیز کتاب «محبوب القلوب» را نوشته و همچنین مشاغل و اصناف و مناصب و شرح وظایف و حدود شرعی و فقهی و وظایف حکومتی عصر تیموری را به رشته تحریر درآورده که برای پژوهش در دوران تیموری منبعی ارزشمند به شمار می آید.

با توجه به شرایط آن دوران، امیرعلی شیرنوایی تابع چه مذهبی بوده است؟

شاید بتوان گفت که او پاسخ به این سئوال را در کتاب «نظم الجواهر» داده است. او در این اثر ۲۸۸ حدیث از حضرت علی (ع) را در قالب رباعی سروده و در اثبات شیعه بودن خود، به حضرت امیر (ع) تقدیم کرده است.

او همچنین ۴۰ حدیث از پیامبر (ص) نیز به صورت رباعی سروده است.

افراد تاثیرگذار در زندگی امیرعلی شیرنوایی چه شخصیت هایی بودند؟

در وهله نخست، «سید حسین اردشیر» صوفی نامدار آن دوران در تشکیل شخصیت علمی و ادبی شیرنوایی، موثر بوده و پدر معنوی وی به شمار می رود.

سلطان حسین بایقرا دومین فرد تاثیرگذار زندگی وی به شمار می آید که از کودکی باهم دوست بوده و در دربار درس خوانده بودند. گرچه شیرنوایی در ۳۰ سال اول زندگی خود مشقت های زیادی متحمل شده اما بعد از روی کار آمدن سلطان حسین بایقرا، زندگی او نیز متحول می شود.

سومین فرد موثر در زندگی او، عبدالرحمن جامی شاعر بنام آن عصر است.

نوایی همچنین در کتابی از فردی به نام «پهلوان محمد» کشتی گیر نام برده که در زندگی او تاثیرگذار بوده است.

پس از عصر تیموری چه بر سر امیرعلی شیرنوایی و آثار او آمد؟

بعد از سقوط تیموری در سال ۹۱۷ شاه اسماعیل هرات را فتح کرده و نسخ بسیاری از آثار او را به تبریز منتقل و بخشی در هرات باقی ماند؛ اما با فتح تبریز توسط عثمانی ها اغلب نسخ خطی غارت و به استانبول منتقل شده و امروزه نیز همانجا نگهداری می شوند.

با اینحال آثار خطی امیر علی شیرنوایی در ایران هم کم نیست به طوریکه در همین کتابخانه مرکزی تبریز نیز ۲۰ اثر نفیس او نگهداری می شود که ۱۱ نسخه از آثار وی خطی است.

و بقیه آثار او در کجا نگهداری می شود؟

بر اساس تحقیقاتی که انجام داده ام، عمده آثار وی در موزه توپ قاپی استانبول بوده اما نسخه های نفیس دیگری در مصر، ازبکستان، روسیه، انگلیس و برخی از کتابخانه های معتبر جهان موجود است.

عمده اهمیت علمی و جایگاه ادبی امیر علی شیر نوایی در تاریخ ایران چیست؟

امیرعلی شیر نوایی در آثار خود روحیه ایران گرایی دارد و تمام اقوام را داخل تاریخ ایران می بیند. لذا می توان او را منادی وحدت ترکی و فارسی دانست.

گرچه تاثیرات او را نمی توان به یک حوزه خلاصه کرد اما شاید مهمترین تاثیر وی، ابداع زبان مرجع برای نگارش به ترکی با الفبای عربی و لهجه ترکی جیغاتای است که از قرن نهم تیموری تا عصر صفوی و قاجاریان و همزمان در دولت عصمانی مورد استفاده قرار می گرفت.

آثار و مکاتبات به جای مانده از منشی نادرشاه افشار و مکاتبات «نشاط اصفهانی» اولین وزیر خارجه ایران عصر فتحعلی شاه تا اذعان «یحیی کمال» عثمانی به رواج این خط و زبان حکایت از تاثیر او در این حوزه دارد.

چگونه این رسم الخط و زبان معیار از بین رفت؟

ترکی غرب شامل آذربایجان و قلمرو عثمانی تحت تاثیر زبان های عربی، فارسی و روسی بوده اما ترکی شرق از خراسان تا مرز سین کیانگ چین کمتر دچار تغییر و تحول شده بود.

در قرن ۱۹ و ۲۰ چندین حادثه تاریخی باعث می شود که این رسم الخط و زبان معیار از بین برود. جدایی هرات از ایران در زمان ناصرالدین شاه و معاهده گلستان و ترکمنچای و جدایی بخشی از ایران و تسلط روسیه به قفقاز جنوبی در دوران فتحعلی شاه است. وقوع جنگ جهانی اول و سقوط امپراطوری عثمانی نیز منجر به روی کار آمدن آتاتورک و تغییر رسم الخط از الفبای عربی به لاتین شده و بدین ترتیب اتصال نسل های بعدی به آثار فرهنگی و تمدنی گذشته قطع می شود.

همزمان با این تحولات، سلسله قاجار نیز در ایران سقوط کرده و با روی کار آمدن پهلوی، دشمنی با اقوام ایرانی آغاز می شود.

با این اوصاف، وضعیت در دوره جمهوری اسلامی چگونه است؟

هرچقدر هم از برخی سیاست های فرهنگی انتقاد داشته باشیم، باید اذعان داشت که انصافاً جمهوری اسلامی عصر شکوفایی ادبیات اقوام ایرانی به ویژه ترکی آذربایجانی است؛ چراکه در این دوره سیاست های کلان، ماهیت اسلامی دارد نه قومیتی. او عقیده دارد اگر کمی عقلانیت در حوزه فرهنگی و هنر حاکم شده و فضا بازتر شود، وضعیت بهتر از این هم خواهد شد.

جایگاه علی شیر نوایی را در حوزه شعر و ادبیات چگونه ارزیابی می کنید؟

سئوال خوبی است. باید در یک سطر اینگونه گفت که جایگاه امیر علی شیر نوایی در ادبیات ترکی مانند حافظ و سعدی و نظامی در شعر فارسی است با این تفاوت که شعرای فارسی هرکدام در یک حوزه نامدار هستند ولی علی شیر نوایی در تمام حوزه های شعر ترکی شاهکار است به حدی که از قرن ۹ به بعد تمام ادبیات ترکی و حتی بخشی از ادبیات فارسی تحت تاثیر او قرار دارد.

تحقیقات من نشان می دهد قله های ادبیات ترکی و فارسی تحت تاثیر آثار نوایی است به طوریکه دلیل اصلی ایجاد سبک هندی در شعر فارسی نیز آثار علی شیر نوایی بوده به طوریکه صائب تبریزی به عنوان یک شاعر ترک زبان، تحت تاثیر آثار نوایی قرار گرفته و با بازگردان سبک دیوان نوایی به فارسی، سبک هندی را بنیان نهاده است.

صائب تبریزی در یکی از سروده های خود، علاقه و تاثیر نوایی در آثار خود را اینگونه سروده است:

کاش آن ترک ستمکار به قرآن می‌داشت

اعتقادی که به دیوان نوایی دارد

تاثیرات نوایی تا صده های اخیر نیز تداوم داشته به طوریکه فضولی، دیگر شاعر بزرگ ادبیات ترکی نیز بیشترین تاثیر را از علی شیر نوایی گرفته است.

در ادامه راه چه برنامه ای برای آثار دیگر امیر علی شیر نوایی دارید؟

خمسه نوایی که نظیره ای است بر خمسه نظامی آماده چاپ است...

امیر علی شیر نوایی به میراث و هویت فرهنگی مشترک ایران با کشورهای ترک زبان منطقه تبدیل شده لذا تلاش می کنم جایگاه این شاعر، ادیب و دانشمند ارزشمند ایرانی را که در داخل کشور ناشناخته مانده احیا کنم.

سپاس از وقتی که در اختیار ما قرار دادید.

۴۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902915

دیگر خبرها

  • کمربند کویپر و ابر اورت: لبه‌های منظومه شمسی!
  • هوش مصنوعی ناشناخته‌های کیهان را کشف می‌کند
  • درگیری اسد با صدام حسین سر حمایت از ایران! / گنجینه جواهرات ملی ایران از نمای نزدیک / ستاره مصنوعی چینی، شش برابر داغ‌تر از خورشید! / دو شگرد برای افزایش بهره‌وری روزمره / روش تشخیص ایمیل‌های کلاهبرداری
  • چرا مشتری ۷۹ قمر دارد ولی زمین فقط یکی؟
  • سیاره مشتری ممکن است عامل وجود ماه زمین باشد
  • دنباله‌دارها، سیارک‌ها و شهاب‌سنگ‌ها: بازدیدکنندگان فضا
  • پختن، سرنوشت شوم زمین و زمینیان؟
  • از اعداد «هم‌‌نهشتِ کَرجی» تا دنباله فیبوناچی| شرح آب‌شناس بزرگ ایرانی از قنات
  • جمهوری اسلامی؛ عصر شکوفایی ادبیات اقوام/ شیرنوایی نابغه ای که ناشناخته مانده است
  • سید جمال‌الدین اسدآبادی مبارز و قهرمان ملی در برابر استعمار، اما ناشناخته برای نسل جوان