Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسکانیوز»
2024-04-30@10:36:42 GMT

آلودگی‌ زخم کارون را عمیق‌تر کرده است

تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۲۲۲۲۶۹

آلودگی‌ زخم کارون را عمیق‌تر کرده است

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ افزایش دمای هوا و به دنبال آن خشکسالی پی در پی که تغییرات اقلیم را بوجود آورده است، باعث کاهش ذخایر آبی کشور شده است و خشک شدن رودخانه ها، دریاچه ها و تالاب ها در این زنجیره طبیعی اتفاق می افتد.

رسوبات برخاسته ازخشک شدن منابع آبی منجر به وقوع پدیده گرد و غبار شده که این سیکل ترکیبی، اکوسیستم منطقه را تحت تأثیر قرار داده است و به چالشی برای مردم تبدیل شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کارون پرآب ترین و بزرگترین رودخانه ی ایران، بخش اعظمی از آب شهر اهواز را تأمین می کند اما شاهرگ حیات و تمدن اهواز این روزها وضعیت بحرانی خود را سپری کرده و به وضع اضطراری و فوق بحرانی رسیده است و به دلیل بی توجهی مسؤلان در برخی مقاطع عبوری شهر اهواز کارون خشک شده است که اگر آلودگی ناشی از ورود پساب ها به کارون را هم در نظر بگیریم بهتر می توان شرایط حاد و اضطراری این رودخانه را درک کرد.

در همین مورد محمد درویش فعال محیط زیست و عضو هیأت علمی مؤسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع می گوید؛ زمانی که میانگین توزیع، در مقاطع پل اهواز از 250 متر مکعب در ثانیه کمتر شود، نشان دهنده وضعیت بحرانی کارون است که در تاریخچه ی کارون میانگین توزیع آب تا 60 هزار متر مکعب نیز ثبت شده است که تلورانس بالایی را نشان می دهد.

او ادامه می‌دهد: اگر میانگین توزیع آب از 250 متر مکعب در ثانیه کمتر شود شیب آب در خلیج فارس منفی و آب شور خلیج فارس بر نخلستان ها سوار می شود که برای کشاورزی خطرناک است و شور شدن اراضی و کاهش حاصل خیزی را به دنبال خواهد داشت.

مدیر بخش سیاست محیط زیست در مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری خاطر نشان کرد: علاوه بر خشکسالی و تغییر اقلیم که سبب شده است تا ریزش های آسمانی در بالادست کارون و کوهرنگ کاهش پیدا کند، عوامل انسانی نیز باعث می شود که میانگین دبی کارون کاهش یابد و از مهمترین این عوامل انسانی افزایش بارگذاری در تمامی استان های بالادست خوزستان است.

او تصریح کرد: افزایش جمعیت، وسعت اراضی کشاورزی، استفاده از پیشرفت تکنولوژی مثلا موتورهای پمپاژ، سدسازی و طرح های انتقال بین حوزه ای باعث شده تا حق آبه کارون کاهش پیدا کند و امروزه کارون در بدترین وضعیت خود قرار بگیرد.

درویش با بیان اینکه بیش از یک میلیون هکتار از اراضی کشاورزی را حوزه ی آب خیز کارون تأمین می کند خاطرنشان کرد: این در حالی است که این اراضی باید 500 هزار هکتار باشد و تا زمانی که نتوانیم معیشت جایگزینی برای کشاورزی آن منطقه ایجاد کنیم و رویکرد غالب به جای توسعه کشاورزی در اراضی شیب دار، تبدیل مراتع و جنگل ها به اراضی دیمی و رونق گردشگری باشد؛ حتی وزارت نیرو نیز نمی تواند حق آبه ی کارون و تالاب های خوزستان را تأمین کند.

عضو هیأت علمی مؤسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع افزود: متأسفانه غلبه تفکر سازه ای در مدیریت آب هنوز حرف اول را می زند و عملکرد سازمان حفاظت محیط زیست نگران کننده است چون ملاحضات محیط زیستی ندارد.

درویش ادامه داد: طرح های متعددی برای انتقال آب از کارون وجود دارد که از آن جمله می توان به طرح ونک-سمیرم-رفسنجان ،طرح بهشت آباد و طرح گلاب اشاره کرد که قرار است آب را از کارون به کاشان،اصفهان، یزد، کرمان و رفسنجان انتقال دهد و همگی باعث تشدید بحران کارون می شوند.

در ادامه سید راضی نوری، نماینده ی مردم شوش در مجلس شورای اسلامی می گوید: در خصوص بحران کارون، مسأله‌ خشکسالی و کم آبی به دلیل کاهش ذخیره آب پشت سدها و رهاسازی آب به داخل رودخانه ها حائز اهمیت است.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: ورود پساب کارخانه‌ها به رودخانه کارون شرایط زیست محیطی سختی را به وجود آورده است زیرا مجموعه جانداران و گیاهانی که از آب کشاورزی استفاده می کنند با مشکل مواجه شده اند. سال های گذشته نیز کم آبی وجود داشت اما امروزه آلودگی تصاعدی مزید بر علت شده و لازم است مسائل بهداشی بیشتر رعایت شود.

او تصریح کرد: انتظار داریم که با رعایت حق آبه کارون و تالاب های استان، رهاسازی آب صورت گیرد و امیدواریم با بارش نذورات آسمانی ذخایر آب پشت سدها افزایش یابد.

نوری افزود: انتقال آب باید از دریای عمان و خلیج فارس به وسیله شیرین کنندها صورت گیرد تا اثرات زیست محیطی را برای آیندگان به دنبال نداشته باشد که متاسفانه، در حال حاضر انتقال آب بین حوزه ای بیشتر از سرچشمه بالای کارون، کرخه و دز حتی دریاچه ی خزر انجام می شود.

او ادامه داد: اعتبارات خاصی در مجموعه محیط زیست در نظر گرفته شده است و مبلغی حدود 150 میلیون دلار از طریق صندوق توسعه ی ملی با اجازه مقام معظم رهبری برای کنترل ریزگردها، در نظر گرفته شده که در صحن علنی مجلس پیگیری خواهد شد.

مهمترین عامل آلاینده‌های معدنی رودخانه کارون، سد گتوند است

در همین زمینه عباس پاپی‌زاده بالنگان نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی گفت: طبیعت از سیستم خودتنظیمی دقیقی برخوردار است و کارون نیز از همین قانون تبعیت می کند که در سال های گذشته در سراسر دنیا خشکسالی رخ داد اما حیات تالاب ها اخیرا با مشکل مواجه شده و عامل اصلی این موضوع انسان است.

او افزود: هدف از سدسازی، استفاده از آب ذخیره شده در زمان خشکسالی است و به همین دلیل سدهایی در خوزستان ساخته شد و با وجود آنکه سال گذشته ترسالی بود، امسال آبی در پشت سدها ذخیره نشده است هم چنین در بحث انتقال بین حوزه ای با سیاست ها و برنامه های اشتباه، آب مازادی که در پشت سدها باید ذخیره و در خشکسالی به فریاد مردم خوزستان می‌رسید، انتقال پیدا کرد.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مهمترین عامل آلاینده‌های معدنی رودخانه کارون، سد گتوند است خاطرنشان کرد: قبل از ساخت سد گتوند آب رودخانه در بالادست شیرین و در پایین دست قابل شرب بود اما بعد از احداث سد گتون و وجود کوه نمکی در پشت سد با آبگیری، به مرور زمان قسمت هایی از کوه نمکی در آب حل و به صورت محلول درآمد که در لایه های عمیق تر، آب سد به حد اشباع رسیده است.

او تصریج کرد: اگر مقداری از این آب استخراج و در فضای آزاد قرار گیرد، ظرف مدت کوتاهی بلور تشکیل می شود که باعث شده میزان شوری آب کارون 3 تا 4 برابر گذشته افزایش پیدا کند.

نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی گفت: عامل دیگر آلودگی، عدم مدیریت فاضلاب ها و پساب های صنعتی، کشاورزی و خانگی رها شده در کارون است.

پاپی زاده ادامه داد: در استان خوزستان صنعت نیشکر ایجاد شده است در حالی که مدیریتی برای فاضلاب آن در نظر گرفته نشده و پساب بعضی از شهرهای بالادست مانند شوشتر، گتوند، دزفول و شوش آرام آرام وارد آب رودخانه می شود و آب شرب مردم پایین دست را تقریبا غیرقابل استفاده کرده است که دولت باید در جهت جداسازی پساب های سرازیر شده به کارون سرمایه گذاری کند.

همان طور که گفته شد بزرگترین رودخانه کشور به مکانی برای رها سازی بی رویه ی پساب های شهری، صنعتی و کشاورزی تبدیل شده است که به گفته مسئولان، ورود پساب کشاورزی مهمترین عامل آلوده کننده کارون است.

اوج بحران زیست محیطی را می توان در صحبت های یوسفی نماینده شهر اهواز در مجلس شورای اسلامی دریافت که گفته است اگر فاضلابی که وارد کارون می شود خارج شود، قسمت های پایین این رودخانه نیز خشک می‌شود که نشان می دهد اراده‌ای راسخ برای احیای کارون وجود ندارد و این رودخانه حیاتی همچون زاینده رود در حال خشک شدن است.

با توجه به ثبت رود کارون به عنوان اثر طبیعی فاخر در سازمان میراث فرهنگی؛ لازم است سازمان حفاظت محیط زیست برای احیای رگ حیاتی جنوب غرب کشور سیاست های مشخصی را اتخاذ کند که تدوین برنامه و بودجه مشخص برای جداسازی پسابها از رودخانه را می‌طلبد هم چنین برای رفع بحران کارون ضروری است از فناوری های جدید چون پردازش تصاویر ماهواره ای کمک گرفت که با توجه به پوشش گسترده و دسترسی آسان می توان از دانش متخصصان این حوزه استفاده کرد.

منبع: شهر فردا

400

کارون شاهرگ زخم عمیق فاضلاب اثر طبیعی میراث فرهنگی احیا رگ حیاتی

منبع: ایسکانیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۲۲۲۲۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جراح ماهی ؛ از جالب ترین شگفتی های خلقت با 30 سال عمر (+عکس)

عصر ایران - جراح ماهی (Surgeonfish) به هر یک از حدود 86 گونه ماهیان گرمسیری با بدنی لاغر و پهن از خانواده Acanthuridae گفته می شود. جراح ماهی ها اندازه ای کوچک دارند.

آنها دارای یک باله پشتی و یک یا چند خار تیز در قسمت پایه دم خود هستند که می تواند بریدگی های عمیق ایجاد کند. خارها که از نظر تیزی شبیه چاقوی جراحی هستند، ممکن است در جای خود ثابت باشند یا قابلیت جمع و باز شدن داشته باشند.

جراح ماهی ها بیشتر جلبک خوار هستند. این ماهی ها از نظر شکل و رنگ دارای الگوهای مختلفی هستند. بیشینه درازای آنها به طور معمول 50 سانتیمتر است. جراح ماهی ها در صخره های مرجانی در دریاهای گرم سراسر جهان یافت می شوند.

پس از جفت گیری و تخم ریزی، تخم جراح ماهی به لاروی به نام آکرونوروس (Acronurus) تبدیل می شود. این لارو شفاف و فاقد فلس است و مدت زیادی را در آب های عمیق سپری می کند.

همانطور که بزرگتر می شود، جراح ماهی به کف اقیانوس در نزدیکی خط ساحلی نزدیک شده و به یک ماهی نوجوان تبدیل می شود. جراح ماهی پس از حدود یک یا دو سال بالغ می شود. آنها ماهی هایی با عمر طولانی هستند و گزارش هایی از ماهی هایی با 30 سال سن یا بیشتر وجود دارند.

 

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: ماهی سر گوسفندی دیده اید؟! (+تصاویر)

دیگر خبرها

  • جمع‌آوری یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون فوت‌مکعبی گازهای همراه
  • انتقال آب رودخانه ماربر، تیشه‌ای بر ریشه رودخانه و سد کارون۳
  • استفاده از فاضلاب برای کشاورزی جرم است
  • جراح ماهی ؛ از جالب ترین شگفتی های خلقت با 30 سال عمر (+عکس)
  • مشعل های شرق کارون جمع آوری می شوند
  • شرنگ شیرابه در کام خزر
  • شرنگ شیرابه در کام خزر/ میلیون‌ها مسافر به شوق شنا از راه می‌رسند
  • پاکسازی ساحل رودخانه کارون از پسماند‌های پلاستیکی
  • پاکسازی ساحل رودخانه کارون از پسماند‌ها پلاستیکی
  • تخلیه فضولات حیوانی رودخانه روستای همای علیا را آلوده کرد + فیلم و تصاویر