Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-03-19@06:06:09 GMT

زیباترین مفهوم سبک زندگی در سوره حمد نهاده شده است

تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۲۲۲۹۵۵

زیباترین مفهوم سبک زندگی در سوره حمد نهاده شده است

دکتر محمد حسین فلاح روانشناس و عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی یزد زیباترین مفهوم سبک زندگی را تفسیر سوره حمد دانست.

دکتر محمدحسین فلاح به مناسبت برگزاری همایش ملی دوروزه سبک زندگی و سلامت به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد، مفهوم سبک زندگی سالم را تشریح کرد و گفت: «دیدگاه من از سبک زندگی نقشه ای است که انسان برای زندگی انتخاب می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

احساس می کنم بهترین سبک زندگی در سوره حمد بیان شده و خلاصه قرآن است و نقشه زندگی انسان در این سوره ترسیم شده است.»

وی اظهار کرد: «صراط مستقیم مسیر سبک زندگی درست است؛ انسان می تواند در این راه به آن توانایی بالقوه خود که جانشین خدا شدن بر روی زمین است و قدم قدم و لحظه به لحظه به خدا نزدیک شدن دست یابد و چقدر زیباست که خداوند یک فریضه ای به نام نماز به ما داده است که حداقل روزی ده بار با خواندن سوره حمد در نماز نقشه زندگی خود را مرور می کنیم فراموش نکنیم سبک زندگی ما صراط مستقیم است.»

فلاح در پاسخ به این سوال که آیا معنویت با سلامت افراد در ارتباط است؟ گفت:‌ «در نظریه های جدید روانشناسی و در سیستم ارزشی معنی دهی، درمانی داریم به نام معنی درمانی وقتی درون انسان تهی شود همیشه احساس نیاز می کند؛ اگر این درون تهی خود را با تجملات، اجناس لوکس و خودآرایی پر کنند هرگز سیر نمی‌شود. بهترین روش برای پرکردن تهی های انسان باورهای دینی و معنویت است. اکنون معنویت به عنوان ریشه های درمان روانشناختی است. اگر شخصی بتواند به رنج های زندگی خود معنویت بدهد و زندگی را گذرا بداند موفق است.»

این روانشناس ادامه داد: «امروزه حتی غربی ها هم به سمت شادی های عمیق روی آورده اند، شادی عمیق شادی است که انسان مقام رضا داشته باشد، بزرگترین شادی آن است که انسان از رذایل اخلاقی بیرون آید. انسان خسیس و مغرور نباشد و بتواند با خرد خود و با توجه به حجت درون و پیامبر درون خود درست رفتار کند.»

عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی یزدخاطرنشان کرد: «شادی یعنی رسیدن به مقام رضا، آمیخته نشدن با دنیا، رهاشدن از رذایل اخلاقی. ببینید که انسان حسود هر روز چقدر حسرت می خورد با وجود اینکه خداوند به او نعمت های زیادی داده است. انسانی که آزاد است از رضایت های اخلاقی به معنای واقعی شاد و سپردن کارها به خدا و توکل به او باعث شادی است.

به گزارش خبرنگار آنا، روزهای 26 و 27 بهمن جاری با دعوت از اندیشمندان و صاحب نظران در عرصه های مختلف سبک زندگی نخستین همایش ملی سبک زندگی و سلامت به میزبانی واحد یزد در سالن همایش مرحوم دکتر علی سلطانی در حال برگزاری است.

گفت‌وگو از مهلا فلاح

منبع: آنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۲۲۲۹۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بدون ایمان، هر قیامی ناپایدار و بی‌فرجام است

خبرگزاری مهر- گروه دین و اندیشه: انسان در طول تاریخ، تمامِ همتش پاسخ به نیازهایش بوده، چرا که انسان ذاتاً موجودی نیازمند آفریده شده است. خطر مهلکی که در کمین انسان است، از یک سو تشخیص نادرست نیازهایش است و از سوی‌دیگر تجویز پاسخ‌های نادرست به این نیازها. ارمغان انبیای الهی برای عبور دادن انسان‌ها از این گردنه پرخطر، چیزی نیست مگر تعالیمی از جنس وحی الهی؛ قرآن کریم آن تحفه گران‌بهایِ بی‌نظیرِ شفابخشِ هدایت‌کننده‌ای است که به‌واسطه حضرت محمد (ص) از طرف خدای متعال برای انسان فرستاده‌شده است. انسان به سرمنزل آرامش، اطمینان و رضایت‌مندی در این دنیا نمی‌رسد مگر به‌واسطه استمداد و بهره‌مندی عملی از این کتابِ باعظمت.

قرآن کریم، حقایقی را به انسان تعلیم می‌دهد که انسانِ قرن بیست‌ویکم، با وجود تمام پیشرفت‌های مادی بشری که به دست آورده است هیچ‌گاه توان و امکان دانستن آن‌ها را نداشته و ندارد، حقایقی که اگر برای انسان آشکار شود و به آن‌ها عمل کند، سبب قدرتمندی و رستگاری‌اش می‌شود. لذا فقط کسانی می‌توانند از گمراهی آشکار خارج شوند و به‌سوی تباهی نروند، که مورد تعلیم کتاب خدا قرار گرفته باشند. قرآن، کتاب حکیم، کتاب کریم و کتاب هدایتی است که هرکسی با آن نشست‌وبرخاست نماید، بینایی او افزوده می‌شود و قلب او به نور هدایت روشن و توانش برای پیمودن راه حق مضاعف می‌شود.

بهره‌مندی از قرآن، فقط با انس و ارتباط مداوم با این چشمه نورانی است که محقق می‌شود. حفظ قرآن شاید جز بهترین راهکارهای ایجاد انس و ارتباط مداوم با قرآن کریم باشد. حفظ قرآن اگر همراه با فهم و استفاده مکرر آیات در زندگی باشد، می‌تواند بهانه انس بیشتر ما با قرآن کریم شود. باید تلاش شود تا حفظ قرآن کریم مقدمه جاری شدنِ قرآن در صحنه‌های گوناگون زندگی یکایک انسان‌ها شود. متن زیر حاصل تلاش دارالقرآن کریم برای تبیین و همچنین حفظ موضوعی آیات قرآن کریم است که در روزهای ماه مبارک رمضان تقدیم نگاه شما می‌شود.

آنچه در ادامه می‌خوانید بخش ششم مجموعه «زندگی با آیه ها» برگرفته از کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن حضرت آیت الله خامنه ای است:

یَا أَیُّهَا النَّاسُ قَدْ جَاءَکُمْ بُرْهَانٌ مِنْ رَبِّکُمْ وَأَنْزَلْنَا إِلَیْکُمْ نُورًا مُبِینًا

ترجمۀ تدبری آیۀ ۱۷۴ نساء

«یَٰٓأَیُّهَا ٱلنَّاسُ» ای مردم! «قَدۡ جَآءَکُم بُرۡهَٰنٞ مِّن رَّبِّکُمۡ» دلیل قاطعی، یعنی قرآن، برای اتمام حجت و هدایت‌شدنتان از سوی پروردگارتان آمد. این قرآن اتمام حجت می‌کند و بهانه‌ای برای هدایت‌نشدن باقی نمی‌گذارد «وَأَنزَلۡنَآ إِلَیۡکُمۡ نُورٗا» و برای شما، نور مورد نیاز برای روشن‌ساختن مسیر زندگی‌تان نازل کردیم که این نور، همان قرآن است، «مُّبِینٗا» نوری واضح و روشن‌کننده. هدایت قرآن مِثل نور است و برای کسانی مفید خواهد بود که ایمان واقعی داشته باشند. نور ایمان به قرآن، در هر نقطه‌ای از مسیر، ادامه مسیر را روشن می‌کند و نیازی نیست -جز به اجمال در تعیین هدف و نوید آرمان‌ها- همۀ جزئیات مسیر را از اول نشان دهد.

فیل و شمع

فیل اندر خانه‌ای تاریک بود

مردمی که فیل ندیده بودند، قرار شد فیل را در تاریکی لمس و برای دیگران توصیف کنند. اولی پشت فیل را لمس کرد و گفت: فیل یک تخت است! دومی: بادبزن است! او گوش را لمس کرده بود. سومی: ستون! و چهارمی: ناودان!

فیل اما، هیچکدام نبود، و هیچ‌یک فیل را نفهمیده بودند؛ چرا؟ چون از نور خبری نبود.

در کف هریک اگر شمعی بدی / / اختلاف از گفتشان بیرون شدی

حال قصه این عالم و حقایق آن، همان قصه تاریکخانه و فیل است و تمام اختلافات بشر ریشه در نبود شمع دارد و تا شمعی در کف نباشد، همین ماجرا جاری است و همین آش و همین کاسه. و آدم‌ها از حقایق عالم همان‌قدر فاصله دارند که آن جماعت از حقیقت فیل؛ مگر کسانی که با کلام و کتاب خدا حشر و نشری داشته باشند.

قرآن در این تاریکخانۀ عالم، درست وصف و مثال همان شمع در آن خانه تاریک را دارد؛ لذا فرمود: «وَأَنزَلۡنَآ إِلَیۡکُمۡ نُورٗا».

گام‌به‌گام با نور ایمان

خیلی چیزها نمی‌گذارد که انسان بفهمد. غرورِ انسان نمی‌گذارد انسان بفهمد. جهالت‌ها نمی‌گذارند انسان ببیند و بفهمد. پندارها و خرافات نمی‌گذارند یک انسان یا یک ملت، حقیقت را درک کند و بفهمد. نظام‌های جائرانه نمی‌گذارند که انسان‌ها بفهمند و بدانند. حجاب‌ها و مانع‌های گوناگون، از درون و از برون، مانع می‌شوند از اینکه انسان، گوهر عقل و خرد خداداد را به‌کار بیندازد و بداند و بفهمد. او را در ظلمت نگه می‌دارند. انسان را در زندانی از تاریکی‌ها می‌نشانند. او را از نور، از فروغِ درک و فهم صحیح دور نگه می‌دارند.

یکی از ارکان خوشبختی انسان و از عناصر سعادت انسان این است که انسان از این ظلمت‌ها، از هرآنچه برای او ظلمت می‌آفریند، نجات پیدا کند و به نور و فروغ حقیقت راه پیدا کند و شعاعی از نور حقیقت بر دل او بتابد. پس اول، هدایت لازم است به آن معنایی که توضیح داده شده؛ دوم، نور لازم است، و این‌ها دو چیزند. [۱]

در قدم اول، هیچ‌یک از رهبران و بزرگان و راهروان و دنباله‌روان نمی‌دانستند قدم دهم چیست. بنده گاهی مثال می‌زنم: می‌گویم در یک بیابانی که فرض کنید ده‌ها کیلومتر یا بیشتر، طول و عرض این بیابان است، در یک شب تاریک و مُظلم، نه ماهی، نه ستاره‌ای، جناب‌عالی دارید تنها راه می‌روید، یک دانه چراغ‌قوۀ کوچک، یک لامپ نمره‌پنج کوچک، یک شمع کوچک هم در دستت است. به شما بگویند آقا، با این شمع باید تا آخر آن بیابان بروی. شما یک نگاهی می‌کنی، می‌گویی آقا، این شمع من تا شعاع یک متر را بیشتر روشن نمی‌کند. من همۀ این ده کیلومتر را با همین یک شمع بروم؟ این شمع من فقط یک متر را روشن می‌کند، من ده کیلومتر بروم؟ این یک منطقی است که آدم بی‌اطلاع، بی‌تجربه، ناوارد، ممکن است داشته باشد. جوابش چیست؟ جواب این منطق کور چیست به‌نظر شما؟ [۲]

همین یک متری که روشن هست برو، همین یک قدمی که می‌توانی برداری و می‌دانی کجا می‌گذاری بردار، اگر یک قدم دیگر در مقابلت روشن نشد، نرو؛ اگر شد، باز هم برو. خواهی دید که تا آخر بیابان، تدریجاً روشن خواهد شد و تو این راه را خواهی پیمود و به منزل خواهی رسید. [۳]

ایمان و امید

تنها راه نجات انسان برای گذر از گردنه‌های سخت دنیا، بهره‌مندی از تعالیم وحی الهی در زندگی فردی و اجتماعی می‌باشد. قرآن کریم، آن گنج بی‌پایان و اکسیر اعظمی است که موجب حرکت به سمت زندگی عزتمندانه در دنیا و آخرت می‌شود.

نقطه آغاز حرکت و قیام هر فرد و جامعه، ایمان است. ایمان یعنی پذیرش و پایبندی انسان به‌آنچه که برای آن و در راه آن سعی و مبارزه می‌کند. بدون ایمان، هر قیامی ناپایدار و بی‌فرجام و هر قیام‌کننده‌ای دل‌مرده و بی‌نشاط است. تأکید قرآن کریم بر روی «ایمان» و معرفی آن به‌عنوان برترینِ خصلت‌های آدمی، از توجه به همین نکته سرچشمه می‌گیرد.

اما ایمان واقعی چیست؟ آن‌وقتی ایمان راستین در کسی وجود دارد که بر اساس آن ایمان «عمل» کند. به بیان دیگر، متن زندگی فرد مؤمن، از غیرمؤمن کاملاً متفاوت است. شعاع ایمان باید در اعضا و جوارح انسان بلکه بالاتر، باید در نظامات اجتماعی جامعه انسانی ظاهر شود.

این ایمان نباید تقلیدی و یا از روی تعصب باشد؛ بلکه باید کاملاً آگاهانه و بر پایه تفکر و ادله روشن باشد. ایمانی ماندگار است که با استدلال حاصل شده باشد. در غیر این صورت با کوچک‌ترین شبهه از بین می‌رود.

این مؤمنان هستند که در مقابل دشمنانشان و کارشکنی‌های آنان همیشه برترند. در واقع شکست‌ناپذیری و قدرتمند شدن، یکی از ثمرات ایمان حقیقی است.

البته یکی از مهم‌ترین آفات ایمان، ایمان گاه‌گاهی و دل‌بخواهی است. کسی که دنبال راحتی در دنیا باشد، دستورات سخت را از آسان تفکیک می‌کند و فقط به آن‌هایی عمل می‌کند که خطری برای دنیایش نداشته باشد!

اگر کسی ایمان واقعی داشته باشد، هیچ‌گاه در بن‌بست باقی نمی‌ماند و همیشه راه خروج را پیدا می‌کند. این به آن معنا نیست که مؤمن در ابتدای مسیر، تمام راهِ رسیدن به مقصد را درک می‌کند بلکه مقصود این است که او در هرکجای مسیر که باشد، با نور ایمان، حداقل گام بعدی خود را می‌یابد. این هدایتی است که فقط نصیب مؤمنین می‌شود.

[۱] طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، جلسه ۶، ص ۱۶۸.

[۲] همان، جلسه ۶، ص ۱۷۷.

[۳] همان، جلسه ۶، ص ۱۷۷.

کد خبر 6046613

دیگر خبرها

  • ایمان در سایه عمل صالح/ روایت «زندگی با آیه‌ها»
  • انسان‌های موفق امروز، کودکان آگاه دیروز هستند
  • شرح دعای سحر|مفهوم تمامیت کتاب هستی
  • (ویدئو) روایت عجیب تجربه‌گر از وحشت در جهنم برزخی در برنامه زندگی پس از زندگی
  • صفت عفت تنها به زنان اختصاص ندارد
  • شرط بهره‌مندی انسان از شفاعت قرآن، انس با آن است
  • چرا بوم‌شناسان می‌گویند این اصطلاح همچنان مهم است؟
  • بدون ایمان، هر قیامی ناپایدار و بی‌فرجام است
  • قرآن کریم ریسمانی متصل بین خدا و بندگان است
  • «آیه‌های زندگی» مروج سبک زندگی قرآنی است