Web Analytics Made Easy - Statcounter

سفیر آفریقای جنوبی در ایران با بیان این که برجام جای بازگشت ندارد هشدار داد کنار کشیدن از این تعهد بین‌المللی، پیامد‌هایی برای دنیای غرب در بر خواهد داشت. به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری دانشجو، ویلیام مکس وایتد، سفیر آفریقای جنوبی در ایران در برنامه سفیران شبکه پنج سیما با بیان این که متاسفانه اطلاعات زیادی درباره بازار سرمایه ایران ندارم گفت: بازار بورس ژوهانسبورگ یکی از برجسته‌ترین بازار‌های بورس در دنیا و همچنین یکی از قدیمی‌ترین و قوی‌ترین بورس‌های دنیا است و نیز از قویترین بورس‌ها در قاره آفریقا می‌باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی افزود: در سطح مراوداتی که بین بانک مرکزی ایران با بانک مرکزی آفریقای جنوبی وجود دارد، تفاهم‌نامه‌ای در دست تهیه است و بازار بورس ایران تمایل دارد که با بازار بورس ژوهانسبورگ در ارتباط باشد که البته این موضوع برای انتقال تجربیات میان بورس‌های دو کشور موضوعی خوب و مناسب است و ما هم علاقه زیادی داریم که این اتفاق بیافتد. هر چند هنوز نتوانستیم یک قرارداد قطعی و رسمی را در این زمینه بدست بیاوریم.

مکس وایتد در پاسخ به این پرسش که امسال بورس ایران پنجاهمین سال تاسیس خودش را جشن می‌گیرد، بر این اساس پیام سفیر آفریقای به بازار سرمایه و بورس ایران چیست؟ اذعا داشت: این که بورس ایران پنجاهمین سال تاسیس خود را جشن می‌گیرد نشان‌دهنده این است که سطح اقتصاد ایران به رشد و پیشرفت رسیده و ظرفیت‌های آینده این بازار در بافت منطقه‌ای بسیار زیاد است.

سفیر آفریقای جنوبی در ایران افزود: در این راستا ایران و آفریقای جنوبی می‌توانند در زمینه تبادل تجارب و بازار بورس با یکدیگر همکاری داشته باشند، چرا که هر دو، کشوری‌هایی هستند که در منطقه خاورمیانه و در منطقه آفریقا قرار دارند و منتظر هستیم که شرایطی فراهم شود که شرکت‌های هر دو کشور در بازار بورس یکدیگر لیست و فهرست شوند و بتوانیم در زمینه انتقال تجربیات با همدیگر همکاری داشته باشیم.

وی همچنین در درباره تعاملات اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و آفریقای جنوبی گفت: پیش از سال ۲۰۱۰ شاید تجارت بین ایران و آفریقای جنوبی سه میلیارد دلار بوده که بخش عمده آن را که حدود ۳۳ درصد را شامل می‌شود، صادرات نفت ایران به آفریقای جنوبی تشکیل می‌داد، ولی پس از عملیاتی شدن برجام و برداشته شدن تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل در دو سال گذشته سطح تجارت بین دو کشور خیلی افزایش داشته است. با وجود این به دلیل محدودیت‌هایی که در زمینه بانکی وجود دارد با مشکلاتی مواجه هستیم.

سفیر آفریقای جنوبی در ایران ادامه داد: قطعا ما از حجم فعلی معاملات بین دو کشور راضی نیستم و این آمار باید افزایش یابد. بر این اساس در سفری که رئیس جمهور آفریقا به ایران داشت در دیدار با رئیس جمهور ایران به این توافق رسیدند که حجم معاملات بین دو کشور تا سال ۲۰۲۰ باید به دو میلیارد دلار برسد.

وی افزود: البته این موضوع شامل بخش نفت نمی‌شود یعنی باید حجم معاملات غیرنفتی دو کشور به دو میلیارد دلار برسد و باید بگویم در زمینه کشاورزی، معدن، تکنولوژی، منابع انسانی بالقوه بسیار زیادی برای همکاری وجود دارد.

مکس وایتد اظهار داشت: دولت آفریقای جنوبی درگیر امر تجارت نیست و فقط بخش خصوصی است که در آفریقای جنوبی به کار تجارت می‌پردازد. بر این اساس برای زمینه‌های خاص، دولت یک بحث‌های تشویقی ارایه می‌دهد به عنوان مثال زمانی که از ایران کسی بخواهد به آفریقای جنوبی برود سرمایه‌گذاری کند و با همکاری یک شرکتی در آفریقای جنوبی یعنی به عنوان یک سرمایه‌گذاری مشترک به آفریقای جنوبی باشد، در این صورت دولت آفریقا هم بسته‌های تشویقی برایشان در نظر می‌گیرد.

وی همچنین درباره برجام گفت: من اصلا فکر نمی‌کنم برجام جای بازگشت داشته باشد و در حال حاضر اتحادیه اروپا سعی می‌کند آمریکا را متقاعد کند که این قرارداد بهترین قراردادی است که می‌تواند بین این کشور‌ها بسته شود. ضمن این که وقتی در دوران پسابرجام، کشور‌های اروپایی سرمایه‌گذاری‌های خوبی در ایران دارند و امکان همکاری‌های اقتصادی بیشتر وجود دارد، بنابراین خیلی سخت و خیلی غیرممکن است که در یک سیستم اقتصادی از این فرصت‌ها کناره‌گیری و چشم‌پوشی کرد.

سفیر آفریقای جنوبی در ایران افزود: در نتیجه این باعث می‌شود امریکا هم در این زمینه نهایتا مصالحه کند و این امر را بپذیرد؛ چرا که امریکا می‌داند که کنار کشیدنش از این تعهد بین‌المللی، پیامد‌هایی برای دنیای غرب در بر خواهد داشت.

منبع: خبرگزاری دانشجو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۲۲۳۳۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گزارش سفیر ایران در روسیه به امیرعبداللهیان

«کاظم جلالی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه، با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش ایسنا، کاظم جلالی در این دیدار گزارشی از آخرین وضعیت محل ماموریت خود و روابط دو کشور ایران و روسیه ارائه کرد.

جلالی با اشاره به گسترش روابط اقتصادی دو کشور، بر فراهم آمدن زیرساخت‌های تعاملات تجاری از جمله موضوع ترانزیت، گمرک و مسایل پولی و بانکی تاکید کرد.

همچنین در این دیدار آخرین وضعیت موافقت‌نامه جامع دو کشور مورد بررسی قرار گرفت.

وزیر امور خارجه نیز در این دیدار با توجه به رویکردهای مشترک دو کشور ایران و روسیه در بسیاری از مسایل بین‌المللی و منطقه‌ای، بر لزوم تلاش برای ارتقای بیش‌از پیش روابط دو کشور در حوزه‌های مختلف به‌ویژه در زمینه اقتصادی و تجاری در راستای توجه ویژه‌ی رؤسای جمهور دو کشور تاکید کرد.

انتهای پیام‌

دیگر خبرها

  • ایران مقصدی جذاب برای اندونزیایی‌ها
  • ریزش بورس ادامه دار شد؛ ریزش ۱۲ هزار واحدی شاخص
  • سفیر کشورمان در روسیه با امیرعبداللهیان دیدار کرد
  • 8 نکته درباره سخنان دوم بانکی پور: به جای سرک کشیدن به "تختخواب" دیگران ، حواس تان به "سفره" مردم خودمان باشد
  • گزارش سفیر ایران در روسیه به امیرعبداللهیان
  • دیدار سفیر ایران در روسیه با امیرعبداللهیان
  • سفیر ایران در دوشنبه: امنیت در آسیای مرکزی حائز اهمیت است
  • فروریختن یک ساختمان چند طبقه در آفریقای جنوبی/ ۳ نفر کشته شدند
  • اسلامی: به دنبال خلق فناوری در حوزه انرژی اتمی هستیم
  • ترکیه تجارتش با چین، هند و آفریقا را جایگزین رژیم صهیونیستی می‌کند