Web Analytics Made Easy - Statcounter

در شرایطی که سوریه به جنگ های نیابتی متعددی تبدیل شده است، باید پرسید آیا امکان تکرار سناریوی افغانستان در سوریه وجود دارد؟ آیا روسیه اجازه چنین اتفاقی را می دهد؟ ۲۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۳ بین الملل آسیای غربی شبه قاره نظرات

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از روزنامه رای الیوم، عبدالباری عطوان سردبیر این روزنامه در مقاله خود با اشاره به سقوط چهار فروند هواپیما در حریم هوایی سوریه در طول یک هفته و جنگ های نیابتی که در خاک آن جریان دارد، پرسید آیا سناریوی افغانستان در سوریه تکرار خواهد شد و آیا رئیس جمهور روسیه اجازه می دهد چنین اتفاقی بیفتد؟

ترافیک هواپیماها در حریم هوایی سوریه

به عبارت بهتر با نگاهی به سقوط چهار هواپیما در حریم هوایی سوریه در طول یک هفته از جمله جنگنده اسرائیلی که هدف موشک سوری ساخت روسیه قرار گرفت و نیز هواپیمای روسیه که با موشک دوش پرتاب آمریکا سقوط کرد، باید گفت در حریم هوایی سوریه ترافیک هواپیماهای دست کم شش کشور جهان دیده می شود که از این تعداد دو کشور یعنی آمریکا و روسیه ابرقدرت هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نشانه های جنگ سرد هر روز قوت می گیرد

همچنین خاک سوریه به جنگ های متعدد نیابتی تبدیل شده است که طرف های آن عربی و غیرعربی هستند و همه این تحولات نشانه جنگ سردی است که هر روز شدت بیشتری پیدا می کند و هر احتمالی در مورد آن وجود دارد.

مسکو کشته شدن پنج روسی در حمله هوایی آمریکا به دیرالزور را تایید کرد

در این میان وزارت خارجه روسیه کشته شدن پنج شهروند روسی در حمله هوایی و موشکی آمریکا به نیروهای هوادار سوریه در شرق دیرالزور را تایید کرد.

در همین ارتباط منابع منطقه ای احتمال دادند، این پنج نفر بازنشسته نظامی بودند که در کنار نیروهای نظامی هوادار سوریه می جنگیددند.

کشته شدن اتباع روسی در حملات مستقیم آمریکا

این اولین بار از زمان آغاز جنگ در سوریه است که اتباع روسی به دلیل حملات مستقیم آمریکا و نه به دست گروههای سوری مسلح تحت حمایت واشنگتن کشته می شوند، بنابراین این اتفاق می تواند پیامدهایی ناخوشایندی داشته باشد و عامل انتقام جویی روسیه شود؛ کشوری که خویشتندار بوده و به طور مستقیم و سریع واکنش نشان نمی دهد.

چرا مسکو  به کشته شدن پنج روسی در حمله هوایی آمریکا اعتراف کرد؟

به هر حال اعتراف سخنگوی وزارت خارجه روسیه به کشته شدن این افراد بی تردید به درخواست مافوق او صورت گرفت تا از این طریق به برخی اخبار رسانه های آمریکا مبنی بر بزرگنمایی آمار تلفات نیروهای روس پاسخ دهد، به این معنی که با صدای بلند اعلام کرد  تعداد این افراد نه 400 نفر نه 200 و نه 100 نفر و نه حتی ده نفر بلکه فقط پنج نفر بود.

احتمال جنگ نیابتی روسیه و آمریکا در خاک سوریه

اما خطر این حمله در تعداد تلفات آن در بین روس ها نیست بلکه در نتایج حاصل از آن و بازتاب آن بر جنگ نیابتی بین دو ابرقدرت در خاک سوریه  است؛ جنگی که متحول شده و جه بسا در روزهای آینده به دلیل هر اشتباهی چه عمدی و چه سهوی  به رویارویی های مستقیم منجر شود و البته  در این خصوص باید به یاد داشته باشیم جنگ جهانی اول به دلیل ترور ولیعهد اتریش شعله ور شد.

آمریکا به فکر خروج از سوریه نیست

از سوی دیگر شاخص ها و نشانه هایی وجود دارد که نشان می دهد آمریکا در صدد نیست نیروهای خود در سوریه که بالغ بر دو هزار نفر هستند، از این کشور بیرون ببرد حتی اکنون که بهانه ورود آنان ه خاک سوریه یعنی مبارزه با داعش وجود ندارد.

در این مورد نه یک مسئول بلکه چند مسئول آمریکایی تاکید کردند، نیروهای این کشور به منظور مقابله با نفوذ ایران در سوریه، تا مدتی نامعلوم در این کشور می مانند.

اظهارات مسئولان آمریکایی در مورد تکرار سناریوی افغانستان در سوریه

از جمله دیدگاههایی که این روزها در بین محافل غربی مطرح است، اینکه دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا و فرماندهان نظامی این کشور به دنبال تکرار سناریوی افغانستان در خاک سوریه هستند به این ترتیب که کُردها و به عبارت دقیق تر نیروهای سوریه دموکراتیک که تحت حمایت واشنگتن هستند به اضافه نیروهای اسلام گرای افراطی و نظامیان جدید، مبارزه با نیروهای روسیه را برعهده بگیرند درست شبیه کاری که افغان ها علیه نیروهای شوروی سابق در آغاز دهه هشتاد قرن گذشته انجام دادند.

واکنش اردوغان به تهدید آمریکا علیه نیروهای ترک در سوریه

در این میان اینکه تصادفی نبود که رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در پاسخ به پل فونک ژنرال آمریکایی از «سیلی عثمانی» صحبت کرد زیرا وی هفته گذشته تهدید کرد چنانچه نیروهای آمریکایی در سوریه هدف حملات ترکیه قرار بگیرند، با واکنش آمریکا روبه رو خواهند شد.

همچنین دولت بهشتلی رهبر حزب ملی گرای افراطی ترکیه و قابل اعتمادترین متحد حزب حاکم این کشور نیز آمریکا را تهدید کرد پنج برابر آنچه در ویتنام شاهد بود، در انتظارش خواهد بود.

این اظهارات نشانه بسیار مهمی نسبت به اتفاقی است که احتمال دارد در آینده رخ دهد.

پوتین مانع تکرار سناریوی افغانستان در سوریه می شود

با این توضیحات به نظر نمی رسد ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه اجازه دهد سناریوی افغانستان در  سوریه تکرار شود و دستاورد بزرگی که در آنجا به ثمر رسانده از بین برود به اضافه اینکه وی رهبر ائتلاف قوی متشکل از قدرت های بزرگ منطقه ای مانند ایران، ترکیه، حزب الله و سوریه و نیز عراق است و حضورنیروهای روس در سوریه نیز قانونی است زیرا به درخواست دولت سوریه صورت گرفته است بر عکس حضور آمریکا که فاقد هرگونه مشروعیت است در سوریه است.

تکرار سناریوی افغانستان، شکست و خفت آمریکا

در مورد تکرار سناریوی افغانستان در سوریه نیز باید گفت،  این آمریکا است که این بار به دام می افتد و چه بسا بهای سنگین و خفت باری در عراق و سوریه بدهد زیرا بیش از هشت هزار سرباز آمریکایی به اضافه شماری از نظامیان بازنشسته در سوریه و عراق مستقر هستند.

نکته قابل توجه اینکه آمریکا که نقشه اش برای برکناری بشار اسد در سوریه مانند نقشه اش در لیبی و عراق شکست خورده است، مورد تنفر بیشتر کشورهای منطقه قرار دارد به استثنای کُردها که متحد جدید آمریکا بوده و اسرائیلی ها که متحد دیرینه آن به شمار می آیند و اگر سفر وزیر خارجه آمریکا به آنکارا با شکست همراه شده و موجب فروپاشی ائتلاف هفتاد ساله آمریکا و ترکیه شود، باید گفت چه بسا نشست سران سه کشور ایران، روسیه و ترکیه در استانبول نقطه آغازی برای شکل گیری مقاومت علیه نیروهای آمریکایی و چه بسا متحدانش در منطقه باشد.

به هر حال صدای طبل جنگ در منطقه بالا گرفته است و سخنی از صلح که آمریکا آن را مدفون کرد، در میان نیست، بلکه روزها و هفته های آینده آبستن رخدادهای غیرمنتظره ای است که چه بسا سرنگونی جنگنده اف 16 اسرائیل در برابر آن کوچک جلوه کند.

انتهای پیام/

R7891/P36447/S8,90,91,1128/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۲۲۳۴۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صندوق بین المللی پول۸۸۰ میلیون دلار به اوکراین داد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، اوکراین سومین فقره از تسهیلات صندوق بین المللی پول به مبلغ ۸۸۰ میلیون دلار را دریافت کرد.

«دنیس شمیهال»، نخست‌وزیر اوکراین روز سه‌شنبه اعلام کرد که اوکراین در چارچوب برنامه مالی جدید، سومین فقره از تسهیلات وام صندوق بین‌المللی پول را به مبلغ ۸۸۰ میلیون دلار دریافت کرد.

کمک‌های مالی کشورها و سازمان‌های غربی به اوکراین در حالی ادامه دارد که چند روز پیش از این روزنامه آمریکایی واشنگتن پست در یادداشتی نوشت که اوکراین بدون کمک ایالات متحده نمی‌تواند جلوی پیشروی نیروهای روسیه را بگیرد.

واشنگتن پست اعلام کرد که کی یف بدون کمک ایالات متحده نمی‌تواند مانع پیشروی نیروهای روسیه شود و اوکراین تبدیل به همان شکست سیاست خارجی در خروج ناموفق نیروها از افغانستان در سال ۲۰۲۱ خواهد شد. بر اساس این گزارش، اوکراین بدون کمک آمریکا خیلی زود شکست سنگین خواهد خورد.

کد خبر 6063278

دیگر خبرها

  • آنچه که امروز در غزه در جریان است، درواقع تکرار حادثه کربلا است
  • انهدام پنجمین تانک «آبرامز» ارتش اوکراین
  • سفر معاون راه آهن روسیه به کابل
  • شروط روسیه برای مذاکره با آمریکا درباره اوکراین/قرار گرفتن رئیس اطلاعات نظامی اوکراین در لیست ترور روسیه
  • دفع حملات تروریست‌ها توسط ارتش سوریه
  • صندوق بین المللی پول۸۸۰ میلیون دلار به اوکراین داد
  • کمک بشردوستانه روسیه به افغانستان
  • جزئیات حملات آمریکایی‌ها به مناطق مسکونی در غرب استان دیرالزور + نقشه میدانی و عکس
  • حملات هوایی آمریکا به چند منطقه درشرق سوریه چند شهید و زخمی بر جا گذشت
  • مسکو: چرا داعش فقط به دشمنان آمریکا حمله می‌کند؟