Web Analytics Made Easy - Statcounter

کارشناس مسایل اقتصادی گفت: اقتصاد مقاومتی انجام نمی‌شود مگر اینکه از زیر سلطه‌ی دلار و یورو خارج شویم چرا که سلطه‌ی دلار و یورو مانند مین‌ها و چاشنی‌های انفجاری هستند که آمریکایی‌ها در دل اقتصاد ما و اقتصاد جهان سومی‌ها کاشتند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ عبدالمجید شیخی در گفت‌و‌گو با خبرنگار صبح توس؛ در خصوص علل افزایش نرخ ارز اظهار کرد: ناتوانایی دولت در تنظیم بازار علت افزایش نرخ ارز است و در واقع می‌توان گفت دولت به مقوله‌ایی به نام تنظیم بازار اعتقادی ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کارشناس مسایل اقتصادی با بیان اینکه متأسفانه سعی دولت در تنظیم بازار پولی، بازار سرمایه و بازار کالاها و خدمات و کار نیست گفت: در اقتصاد اسلامی تنظیم بازار جزو وظایف رکین و مهم یک دولت و نظارت بر این مهم جزئی از این وظیفه است.

وی بیان داشت: ابعاد تنظیم بازار به اقتضای شرایط زمانی و مکانی متفاوت و متکثر است و علت تورم هم ناشی از سلطه‌ی دلار و یورو بر بازار و عدم کنترل دولت  بر روی بازار ارز و پول است.

شیخی افزود: به همین دلیل دلالان و سفته بازان و پولشویان بازار باعث فزونی این مشکل شدند و بهانه‌ی آنها هم تحریم‌هایی بود که آمریکایی‌ها اعلام کردند و رویه‌ایی هم که اکنون دولت در پیش گرفته است و نظارت نمی‌کند قطعا نتایج خوبی برای دولت بعدی نخواهد داشت.

عضو هیئت علمی دانشگاه ابراز کرد: البته کنترل‌های فیزیکی و غیر فیزیکی بازار راهکار و راه‌ حل دراز مدتی نیست و مسلما تا زمانی که دلار و یورو جزو سبد تقاضای ارزی ما است همچنان آسیب پذیر هستیم.

وی گفت: اقتصاد مقاومتی انجام نمی‌شود مگر اینکه از زیر سلطه‌ی دلار و یورو خارج شویم چرا که سلطه‌ی دلار و یورو مانند مین‌ها و چاشنی‌های انفجاری هستند که آمریکایی‌ها در دل اقتصاد ما و اقتصاد جهان سومی‌ها کاشتند.

شیخی ادامه داد: راه حل این است که پولمان را بین‌المللی و با قراردادهای پولی دو جانبه و چند جانبه کارمان را آغاز کنیم تا از زیر سلطه دلار و یورو خارج شویم؛ ممکن است بعضی افراد غربزده راه حل‌هایی مانند افزایش نرخ ارز، تثبیت نرخ ارز یا مدیریت شناور نرخ ارز را ارائه کنند اما این موارد چاره ساز اقتصاد ما نیست.

وی بیان داشت: کسانی که این راهکارها را ارائه می‌کنند اقتصاد اسلامی را نفهمیدند و اطلاعات ضعیفی دارند و الگوهای غربی در ذهن آنها نقش بسته است، الگوهایی که ناشی از تزریق تفکر مسلط بر جهان سرمایه‌داری است.

کارشناس مسائل اقتصادی ابراز کرد: این افراد قالب‌های فکری غربی‌ها را پذیرفته‌ و به عبارتی غرب زده‌اند اما آیا آمریکایی‌ها هم مانند ما عمرشان را تلف می‌کنند که نرخ دلار و ارز کشورهای دیگر را چند تعیین کنند؟! یا افزایش و کاهش دهند؟! و یا مدیریت شناور داشته باشند؟! یا تثبیت کنند؟!  قطعا برای آنها افزایش و کاهش نرخ ارز مهم نیست به این جهت که پولشان پول رایج بین‌المللی است.

وی گفت: باید ببینیم کشورهایی که پولشان پول رایج بین‌المللی است چه اقداماتی انجام دادند که به این مرحله رسیدند؛ قبل از کنفرانس برتون وودز، دلار یک پول بین‌المللی شده بود و آمریکا در کنفرانس برتون وودز 1944 تنها امضای کشورهای جنگ زده و کشورهای مرعوب و طرفدارش را گرفت.

شیخی بیان داشت: وقتی یک کشور با کشور دومی مبادله می‌کند کشور سوم هم با این دو کشور مبادله می‌کند و بعد چهارمی و پنجمی و الی آخر به این مهم  افزوده می‌شود و به مرو زمان مورد پذیرش همه قرار می‌گیرد و پول بین‌المللی می‌شود.

وی یادآور شد: متأسفانه راهبرد دولت ما با بهانه‌ایی به نام برجام، سازش و کرنش در برابر بیگانه بود و فکر می‌کرد با استمالت و دلجویی از دشمن می‌تواند مشکلات داخلی را حل کند و خاصیت بی‌خاصیتی لیبرال‌ها که در دولت ما نفوذ  کردند این است که به جای توجه به توانمندی‌ها و ظرفیتهای کشور خودمان به دشمنان ما توجه دارند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۲۲۳۸۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نرخ دلار و یورو در مرکز مبادله ارز

هر اسکناس دلار آمریکا به ۴۴ هزار و ۷۸۳ تومان و حواله دلار نیز به ۴۱ هزار و ۸۱۴ تومان رسید.

به گزارش مشرق، در معاملات امروز (چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) مرکز مبادله ارز و طلای ایران هر اسکناس دلار آمریکا به ۴۴ هزار و ۷۸۳ تومان و نرخ حواله دلار نیز به ۴۱ هزار و ۸۱۴ تومان رسیده است.

قیمت هر اسکناس یورو در مرکز مبادله ایران به ۴۸ هزار و ۲۲۵ تومان و نرخ حواله یورو نیز به ۴۵ هزار و ۲۷ تومان رسیده است.

از سوی دیگر اسکناس درهم امارات ۱۲ هزار و ۱۹۴ تومان ارزش‌گذاری شده و نرخ حواله درهم نیز ۱۱ هزار و ۳۸۵ تومان است.

دیگر خبرها

  • جذب ۵۴۰ میلیون دلار سرمایه ارزی در استان هرمزگان
  • نرخ دلار و یورو در مرکز مبادله ارز
  • آخرین وضعیت بازار رمزارزها؛ قیمت بیت‌کوین صعودی شد؟
  • اقتصاد جهانی بی رمق می شود!
  • طلای جهانی ثابت شد
  • آیا با خوردن تخم‌مرغ لاغر می‌شویم؟
  • قیمت دلار و یورو در مرکز مبادله ایران امروز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت
  • قیمت دلار، سکه و طلا در بازار امروز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • جدیدترین قیمت دلار، یورو و درهم در مرکز مبادله ارز | دلار امروز چند شد؟
  • اختلاف نرخ ارز، زخمی کهنه بر پیکر اقتصاد ایران؛ ضرورت تصمیم قاطع دولت برای تک نرخی کردن دلار