Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@23:46:15 GMT

گل طلایی آقای گل جهان در آوردگاه فرهنگ

تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۲۲۳۹۵۲

گل طلایی آقای گل جهان در آوردگاه فرهنگ

تهران - ایرنا - این هفته، میراث فرهنگی ، به سبب دو رویداد چهل سالگی موزه فرش با حضور علی دایی و نقض رای ابطال ثبت ملی خانه چهل و پنج ساله علیزاده، در کانون توجه بود.

به گزارش خبرنگار ایرنا این هفته سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری روز های پرتکاپویی سپری کرد.
در شرایطی که امسال صنایع دستی بخش فعال تر این سازمان بوده این هفته میراث فرهنگی و گردشگری دو بخش پررنگ تری بودند که انگار در پایان سال، جان تازه ای گرفته اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



** قطار مثلث طلایی ؛ یک فرصت طلایی
در سه گانه سازمان میراث فرهنگی، ابتدای هفته خبر ورود نخستین قطار گردشگری با عنوان مثلث طلایی (مسیر تهران- شیراز-اصفهان- یزد)، روز شنبه همزمان با نهمین روز دهه فجر و سی و نهمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی وارد ایستگاه راه آهن اصفهان شد.
این قطار با سه سالن چهار تخته 40 نفره غزال شرکت ریل سیر کوثر و یک واگن رستوران با 60 مسافر، بعداز ظهر چهارشنبه 18 بهمن از ایستگاه تهران حرکت خود را آغاز کرد و روز پنجشنبه 19 بهمن به ایستگاه سعادت شهر استان فارس وارد شد.
طرح مثلث طلایی گردشگری ایران شامل سه استان فارس، اصفهان و یزد است که توسط مسئولان این استان ها به تصویب رسیده و اقدامی نو و مورد حمایت ویژه هر سه استان برای برند سازی در بخش گردشگری محسوب می شود.
طرح مثلث طلایی گردشگری ایران توسط بخش دولتی و خصوصی اجرا می شود.
از سال 1393 تاکنون 20 قطار و امسال چهار قطار گردشگری بین المللی وارد اصفهان شده است.

** نقض رای ابطال ثبت ملی خانه تاریخی علیزاده
با پیگیری به موقع و ارائه مستندات لازم در دیوان عدالت اداری توسط اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران ، رای بدوی ابطال ثبت ملی خانه تاریخی علیزاده نقض و شکایت شاکیان رد شد.
با بررسی و ارائه مستندات لازم توسط کارشناسان و پیگیری بخش حقوقی سازمان میراث فرهنگی رای بدوی ابطال ثبت ملی خانه تاریخی علیزاده توسط دیوان عدالت اداری صادر و این بنا در ثبت ملی باقی ماند.
پیش از این، خانه علیزاده براساس رای دیوان عدالت ابطال ثبت و از فهرست میراث‌فرهنگی ملی خارج شده بود که پرونده این موضوع از چند ماه اخیر در دیوان عدالت اداری مورد بررسی است.
خانه تاریخی مهندس علیزاده بهترین معمار تهران حدود 45 سال پیش در دوره پهلوی دوم در پیچیده ترین شکل ممکن بر روی تپه های خیابان الهیه در پنج طبقه ساخته شده، این خانه از لحاظ فنی واجد ارزش فرهنگی و معماری ویژه است.
خانه تاریخی علیزاده در خیابان آفریقا، تقاطع بزرگراه مدرس، خیابان گلناز، پلاک 5 واقع شده که سال 84 ثبت ملی شد.

** تفاهمنامه میراث‌فرهنگی و پست‌بانک ایران
روز دوشنبه هفته ای که گذشت، سازمان میراث‌ فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری و پست ‌بانک ایران به منظور موضوع اجرای قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری تفاهمنامه همکاری امضا کردند.
این تفاهمنامه با موضوع اجرای قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی، ارائه خدمات مالی و بانکی و همچنین اعطای تسهیلات به طرح‌های غیردولتی در حوزه صنایع‌دستی برای ایجاد مراکز عرضه و فروش صنایع‌دستی است.
علاوه بر این، فروشگاه‌های مجازی و الکترونیک صنایع‌دستی، توسعه و احداث کارگاه‌های تولیدی صنایع‌دستی، خرید و بهسازی ابزار و تجهیزات تولیدی مورد نیاز صنعتگران، تولیدکنندگان و مراکز آموزشی صنایع‌دستی و همچنین تأمین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی مستقر در نواحی صنعتی و شهرهای کمتر از ده‌هزار نفر جمعیت به متقاضیان حقیقی، حقوقی و تعاونی در مناطق روستایی و عشایری از دیگر موضوعات تفاهم نامه است.
منابع مالی این تفاهمنامه به میزان 10درصد از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی (موضوع قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری) و منابع داخلی بانک به نسبت مساوی تامین خواهد شد.
براساس این تفاهمنامه، پست‌بانک ایران متعهد شده، نسبت به افتتاح حساب برای سازمان و زیرمجموعه و سایر شرکت‌های طرف قرارداد اقدام کند و معادل منابع موضوع قانون مذکور از محل منابع خود و به صورت تلفیفی نسبت به اعطای تسهیلات اقدام کند.
در این تفاهمنامه آمده است: پست‌بانک ایران پس از بررسی‌های اولیه در مکان‌های معرفی شده از سوی سازمان میراث‌فرهنگی نسبت به نصب و راه‌اندازی دستگاه‌های خودپرداز و پایانه فروش و درگاه IPG اقدام کند.
پست‌بانک ایران براساس این تفاهمنامه، طرح‌های معرفی شده از سوی سازمان میراث‌فرهنگی را که از نظر اقتصادی، فنی و سوابق بانکی و ضوابط تضمینات و غیره مورد بررسی قرار گرفته است، به صورت کتبی طی مدت بیست روز از تاریخ معرفی به واگذارنده تامین اعتبار کند.

** فاینانس اتریش برای گردشگری کوهستان ایران
در میانه هفته، در نشست تخصصی شرکت های سرمایه گذاری دو کشورایران و اتریش در زمینه گردشگری کوهستان رایزن بازرگانی سفارت اتریش در تهران کریستف گراب مایر و سعید اوحدی معاون سرمایه گذاری سازمان میراث فرهنگی حضور داشتند.
رایزن بازرگانی سفارت اتریش در تهران گفت: ظرفیت و جاذبه های گردشگری ایران جایگاه خاصی در جهان دارد ، از این رو برای ارائه خدمات در زمینه گردشگری کوهستان در قالب خط اعتباری ( فاینانس ) بین دو کشور آماده ایم.
معاون سرمایه گذاری و برنامه ریزی سازمان میراث فرهنگی نیز در این نشست اظهار کرد: بر اساس هشت جلسه مشترک کمیسیون اقتصادی ایران و اتریش یکی از کارگروه ها به گردشگری اختصاص یافت و در جلسه ای که مسوولان ارشد بانک مرکزی ایران با مسوولان اتریشی داشتند یک خط اعتباری مالی بین دو کشور برقرار شده که بر آن هستیم که بخشی از این خط اعتباری را به پروژه های هیات تجاری اتریشی در باره مجموعه های گردشگری ورزشی ایران از جمله ظرفیت هایی که در پیست های اسکی کوهستانی خود داریم اختصاص دهیم.
مدیرکل توافق های ملی گرد شگری نیز در این نشست تاکید کرد: گردشگری ورزشی یکی از مزیت های ایران است و آمار نشاان می دهد در 9 ماه سال جاری پذیرای گردشگران کوهستان و اسکی بیش از 41 کشور دنیا بودیم و این رقم در مقایسه با سال گذشته سه برابر شده است.
محمدرضا پوینده افزود: پیست های اسکی در ایران نسبت به سایر کشورها ارزان است و ما از سرمایه گذاری خارجی در این زمینه استقبال می کنیم.
به نظر می رسید در این نشست شرکت های اتریشی بیشتر از آنکه هدف سرمایه گذاری در گردشگری ایران را داشته باشند در صدد ارائه خدمات نوسازی تجهیزات پیست های ایران و استفاده از خط فاینانس بین دو کشور بودند.

** خطر افزایش آثار تقلبی میراثی برای موزه‌ها
روز سه شنبه در نخستین همایش «تعیین اصالت اشیای تاریخی، فرهنگی و هنری» با اشاره به نگرانی فزاینده درباره افزایش آثار تقلبی و جعلی در حوزه میراث فرهنگی و خطر اشیای جعلی برای موزه‌ها و پژوهش‌های باستان‌شناسی اعلام شد: استقبال از این همایش پیام و دغدغه‌ی نگران کننده‌ای دارد و آن افزایش آثار تقلبی وجعلی در حوزه میراث فرهنگی است.
این همایش پیامی داشت به این مضمون که به موازات تولید و ورود پرشمار آثار جعلی به حوزه میراث فرهنگی که خود به نیات و اهداف مختلفی انجام می‌شود، موجی از حساسیت‌های عمومی نسبت به هویت‌خواهی و اصالت‌طلبی در آثار حوزه میراث فرهنگی نیز شکل گرفته است .

** چهلمین سالگی موزه فرش با حضور آقای گل جهان
چهارشنبه 25 بهمن هم مراسم چهلمین سال تاسیس موزه فرش ایران با حضور عیسی کلانتری رییس سازمان محیط زیست، محمد حسین طالبیان معاون سازمان میراث فرهنگی، علی دایی، کریم باقری وجمعی از علاقه‌مندان برگزار شد. به این مناسبت، چهل فرش از دوره صفویه به این مناسبت در موزه به نمایش گذاشته شده‌اند.
موزه فرش ایران 40 سال پیش در بهمن 1356، در تهران افتتاح شد تا جهان هنر شاهد افتتاح اولین موزه تخصصی فرش در ایران باشد. موزه فرش به‌عنوان اولین موزه تخصصی فرش در جهان از گنجینه بزرگ و مهمی برخوردار است که برخی ازآثار این گنجینه در چهل سال گذشته درقالب کاتالوگ یا نمایشگاه‌های خاص، در معرض تماشای علاقه‌مندان قرار گرفته است.
فراهنگ**3079** 1823 گزارش: علی اسدی** انتشار: طاهره نبی اللهی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۲۲۳۹۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای پروژه‌های گردشگری با بیش از ۲۰ همت سرمایه‌گذاری

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل گفت: در حال حاضر قریب به ۹۰ پروژه در حوزه گردشگری استان اردبیل در حال اجرا است که سرمایه‌گذاری بیش از ۲۰ همتی در این پروژه‌ها انجام می‌شود و نشان‌دهنده حرکت رو به جلوی گردشگری استان اردبیل است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از اردبیل، حسن محمدی ادیب در دیدار با مسئولان بانک گردشگری اظهار کرد: در حال حاضر قریب به ۹۰ پروژه در حوزه گردشگری استان اردبیل در حال اجرا است که سرمایه‌گذاری بیش از ۲۰ همتی در این پروژه‌ها انجام می‌شود و نشان‌دهنده حرکت رو به جلوی گردشگری استان اردبیل است.

وی افزود: ما از بانک گردشگری به‌عنوان یک بانک تخصصی و متولی در حوزه گردشگری انتظار داریم که در حوزه گردشگری اردبیل با توجه به پتانسیل‌های موجود فعالیت ویژه‌ای داشته باشد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل تاکید کرد: اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل حمایت ویژه‌ای از سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری انجام می‌دهد و موافقت اصولی بی‌نام برای مناطق و پروژه‌های مستعد در استان صادر شده است که بانک گردشگری می‌تواند در این راستا با مشارکت سرمایه‌گذاران در این موارد فعالیت کند.

محمدی ادیب ادامه داد: همچنین مطابق توافقات اولیه به‌دست آمده تشکل‌های حرفه‌ای گردشگری استان با بانک گردشگری در راستای همکاری‌های بیشتر و تعریف ساز و کارهای حمایتی تفاهمنامه امضا می‌کنند تا بتوانیم از ظرفیت مجموعه‌های گردشگری استان و منابع بانک گردشگری برای رونق و توسعه این صنعت در استان استفاده کنیم.

کد خبر 748853

دیگر خبرها

  • اجرای پروژه‌های گردشگری با بیش از ۲۰ همت سرمایه‌گذاری
  • سرمایه‌گذاری خارجی در گردشگری در دولت سیزدهم ۱۸ برابر شد
  • درگیری دو سازمان دولتی در میانکاله
  • انتقال اشیای تاریخی موزه ایران باستان به موزه آذربایجان تبریز
  • ‌کرمان‌ میزبان سومین جشنواره ملی چند رسانه‌ای میراث فرهنگی
  • بازهم درگیری دو سازمان دولتی در میانکاله
  • بازهم درگیری دو سازمان دولتی در میانکاله | مقاومت محیط‌ بانی در برابر اقدام غیر قانونی میراث فرهنگی | توضیحات فرمانده یگان محافت محیط زیست
  • میمند فارس شهر ملی شیشه‌گری می‌شود
  • میمند فارس شهر ملی شیشه‌گری شود
  • زیرساخت‌های گردشگری شهر دژکرد اقلید تقویت و توسعه می‌یابد