Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، آیت الله اعرافی روز پنجشنبه در اختتامیه بیست و سومین جشنواره بین المللی قرآن و حدیث جامعه المصطفی (ص) العالمیه، افزود: در کنار توسعه کمی در جهان اسلام نیازمند مهاجرت علمای توانمند به عنوان پرچمداران اسلام ناب محمدی و معارف اهل بیت (ع) هستیم.
وی با اشاره به هجرت آیت الله مظاهری در سال 74 از قم به اصفهان، گفت: یکی از درس های بزرگ ما از این مرجع تقلید، درس ایثار و گذشت و هجرت در راه خدا است و امروز نیز باید این مسیر به عنوان الگویی برای علما و حوزه های علمیه تبدیل شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


رئیس جامعه المصطفی (ص) العالمیه با اشاره به پیشینه درخشان اصفهان در عرصه های فلسفی، کلامی، فقهی، حدیثی و راه اندازی دهها مکتب علمی در رشته های مختلف علمی پس از اسلام، اظهار کرد: اصفهان یک نقطه عادی جغرافیایی نیست بلکه همواره و بویژه در تاریخ پس از اسلام در ایران، منطقه و جهان تاثیر گذار بوده است.
وی افزود: اصفهان همچنان دارای چهره های علمی، فقهی، حوزوی، دانشگاهی و جهادی است که تاثیر گذاری عمیقی دارند و آیت الله مظاهری رییس حوزه علمیه اصفهان یکی از این چهره ها است.
وی خاطرنشان کرد: سابقه تحصیل، تدریس، تحقیق، تهذیب و به ویژه اهتمام او به مساله خانواده که امروز نیاز جامعه است، هیچگاه از حافظه تاریخ فراموش نخواهد شد.
آیت الله اعرافی با اشاره به فرازهایی از نهج البلاغه در خصوص قرآن، اضافه کرد: به رغم اینکه از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون 30 دستاورد قرآنی داشته ایم ولی هنوز در ابتدای راه هستیم.
وی اظهار کرد: باید در حوزه ترویج فرهنگ عمومی قرآن در سطح عمومی جامعه و در تبلیغات بین المللی فعالیت بیشتری داشت تا مردم بتوانند در سایه آموزه های قرانی، زیبایی زیست قرآنی را تجربه کنند.
مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور، توجه به تفسیرهای نو و توسعه مرزهای دانش قرآنی ناظر به قلمروهای زندگی، سبک زندگی، علوم انسانی و علوم اجتماعی را از دیگر ضرورت های فعالیت های قرآنی دانست و افزود: مشکل امروز ما این است که یا به قرآن پناه نبرده ایم و یا اینکه برخی بصورت غیر مجتهدانه و غیر عقلانی بسوی قرآن رفته اند که نتیجه آن ایجاد جریان تکفیری و داعشی در جهان اسلام است.
مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور گفت: تفسیرهای غلط از قرآن در جریان های تکفیری، کاری کرده است که جهاد اسلامی به عنوان مشعل فروزان فرهنگ اسلامی به ابزاری برای کشتار و قتل عام تبدیل شده است.
وی تصریح کرد: ما انقلابی هستیم و به آرمانهای انقلاب اسلامی پایبند خواهیم بود ولی انقلابی بودن به غیر از داعشی بودن است بنابراین باید بیش از پیش به وحدت جهان اسلام برای آرمان های انقلابی خود تمسک کرد.
رییس جامعه المصطفی (ص) العالمیه با اشاره به نقش این مرکز در گسترش فعالیت های قرآنی در جهان اسلام، افزود: نگاه ما در ترویج فرهنگ قرآنی، نگاه عقلانی و به دور از افراط و تفریط است.
وی با بیان اینکه جامعه المصطفی (ص) دعوت کننده به وحدت اسلامی حول محور قرآن است، تصریح کرد: جامعه المصطفی (ص) به مکتب اهل بیت (ع) عشق می ورزد و در عین حال همه را به مشارکت بزرگ در سایه بهره مندی از دستورات قرآن و اهل البیت (ع) هدایت می کند.
آیت الله اعرافی گفت: امروز جامعه المصطفی (ص) از همه مکاتب اسلامی جذب دانش پژوه دارد و مطابق باهمان مکاتب به این دانش پژوهان درس می دهد زیرا از منظر گفتمان انقلاب اسلامی، امت اسلامی مشترکات فراوان دارد و در کنار هم و در سایه سار قرآن می توانند اقتصاد، فرهنگ، علم و فناوری را توسعه دهند.
وی با اشاره به راهپیمایی با شکوه 22 بهمن سال جاری، گفت: ایران اسلامی با راهپیمایی تماشایی پیمان خود را با آرمان های اسلام ناب محمدی تحکیم کرد.
جامعه المصطفی (ص) العالمیه نهادی علمی، بین المللی با هویت حوزوی است که با هدف گسترش علوم اسلامی در سراسر جهان فعالیت می کند که به تبین، تولید و تعمیق تفکرات و اندیشه های اسلامی و نشر و ترویج اسلام ناب محمدی همت گماشته است.
این نهاد علمی بیش از 55 هزار دانش پژوه مرد و زن را از 122 ملیت جهان تحت تعلیم و تربیت خود قرار داده است که تا کنون بیش از 30 هزار نفر آنان از این مرکز فارغ التحصل و دانش آموخته شده اند.
مرحله نهایی بیست و سومین دوره مسابقات قرآن و حدیث در رشته های حفظ،قرائت ترتیل، قرائت تحقیق، تفسیر موضوعی، تفسیر ترتیبی، مطالعات قرآنی و تفسیر و معارف اسلامی 23 و 24 بهمن در اصفهان برگزار شد.
همچنین مراسم اختتامیه این مسابقات روز پنجشنبه با معرفی خدمات اخلاقی و تربیتی آیت الله مظاهری در مرکز تحقیقات اهل البیت (ع) برگزار شد.
گ/ 7134/ 2093 ** خبرنگار: محمد کامران ** انتشاردهنده: اصغر دواتگر
انتهای پیام

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۲۲۴۲۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بررسی سیر تحول هنرهای قرآنی/ اهمیت نگاه میراث فرهنگی به هنر قرآنی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط‌عمومی نگارخانه ترانه باران، نشست تخصصی «سیر تحول هنرهای قرآنی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی» در راستای اهداف پژوهشی نخستین نمایشگاه تخصصی هنرهای قرآنی «روایت باران» عصر جمعه ۷ اردیبهشت، با حضور اساتید، دانشجویان، خوشنویسان و علاقه‌مندان به هنرهای قرآنی در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.

این نشست تخصصی با سخنرانی سجاد محمد یارزاده رییس دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی فرشچیان، مهدی خانکه استادیار و رییس مدرسه عالی مهارتی دانشگاه فرشچیان، مهدی محمدی استادیار و مدیر گروه هنرهای سنتی و صنایع دستی دانشگاه سوره و محبوبه کاظمی دولابی مدیر نگارخانه ترانه باران همراه بود.

عملکرد مطلوب بخش خصوصی نسبت به بخش دولتی در حوزه هنرهای اصیل ایرانی و اسلامی

سجاد محمد یارزاده رییس دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی فرشچیان در این نشست با اشاره به عملکرد مطلوب نگارخانه ترانه باران به عنوان بخش خصوصی نسبت به بخش دولتی در حوزه هنرهای اصیل ایرانی و اسلامی گفت: دلیل این موفقیت این است که کسی که عاشق این هنرها باشد می‌تواند موفق عمل کند، هنرهای قدسی مرز ندارند. البته طبیعی است که باید به معیشت هنرمندان و اقتصاد هنر هم توجه شود.

وی با اشاره به اینکه هنرمندی که به سمت هنر اصیل برود ماندگار خواهد بود، گفت: یکی از رموز ماندگاری هنر و هنرمند رجوع به متون مرجع است و قرآن یکی از متون مرجع محسوب می‌شود.

در دل قرآن فضای گفت‌وگوی بسیاری درباره هنر وجود دارد

در ادامه نشست مهدی محمدی استادیار و مدیر گروه هنرهای سنتی و صنایع دستی دانشگاه سوره با اشاره به اینکه در دل قرآن فضای گفت‌وگوی بسیاری درباره هنر وجود دارد، بیان کرد: در هیچ کدام از آیات قرآن هنر تقبیح نشده است. در واقع هنر و شعر مورد توجه هستند.

کلیت قرآن یک اثر هنری شاخص است

مهدی خانکه استادیار و رییس مدرسه عالی مهارتی دانشگاه استاد فرشچیان نیز سخنان خود را با محوریت الهی نگاری ادامه داد و با بیان اینکه کلیت قرآن یک اثر هنری شاخص است، گفت: ادبیات نخستین تجلی الهی نگاری است اما در مورد آیات قرآن، ما درباره محکمات تصویرگری نداریم. آثار موجود در این زمینه نشان می‌دهد هنرمندان بیشتر نسبت به متشابهات و بخش‌هایی که روایات متعدد از آنها نقل شده توجه نشان داده و علاقه‌مند به خلق آثار هنری در شاخه‌های مختلف بوده و هستند.

وی با نمایش آثار هنرمندان حوزه نگارگری با موضوع معراج، مباهله، عاشورا و همچنین چند اثر از استاد فرشچیان با استناد به آیات و روایات مانند پنجمین روز آفرینش، ضامن آهو و ... گفت: بعد از دوره صفویه است که هنرمندان و عرفا فرصت پیدا کردند تا متشابهات را در قالب رشته‌های مختلف هنری روایت کنند.

در ادامه این نشست خانکه و یارزاده ابراز امیدواری کردند که برگزاری چنین نشست‌هایی بتواند ارتباط بین گالری ها، بازار هنر و دانشگاه را تقویت کنند.

نگاه میراث فرهنگی به هنرهای قرآنی بسیار مهم است

محبوبه کاظمی دولابی مدیر نگارخانه ترانه باران نیز در پایان این نشست به دلیل برگزاری نمایشگاه تخصصی هنرهای قرآنی «روایت باران» اشاره کرد و گفت: بعد از هتک حرمتی که سال گذشته به قرآن مجید به عنوان فرهنگ اسلامی ما شد، به عنوان مدیر تنها نگارخانه تخصصی هنرهای ایرانی اسلامی وظیفه خود دانستم که به زبان هنر نسبت به این هتک حرمت واکنش نشان دهم، نتیجه آن برگزاری نمایشگاه فاخر «روایت باران» بود. اگر به حریم فرهنگی هر کشوری در جهان توهین شود، فرد فرد آن کشور اعتراض خواهند کرد و صدای آن را به گوش جهانیان خواهند رساند.

وی بیان کرد: از این رو آمادگی آن را داریم که نمایشگاه تخصصی هنرهای قرآنی را در کشورهای دیگر هم برگزار کنیم. مهمترین رسالتی که ما داریم این است که حلقه‌هایی که می‌تواند در این زنجیره نقش داشته باشد را به هم متصل کنیم. چون با هر تفکر و اندیشه‌ای همه ما برای قرآن احترام قایل هستیم و دوست داریم به بهترین شکل ممکن در دنیا فعالیت‌های ترویجی انجام دهیم که علاوه بر تاثیرگذاری در حوزه فرهنگ ایرانی اسلامی، می‌تواند به موضوع معاش هنرمندان این حوزه هم توجه کند.

کاظمی با اشاره به اهمیت کتابت قرآن مجید گفت: هنرهای سنتی به ویژه خوشنویسی، هنری نیست که هنرمند در آن ظرف چند سال بتواند به درجه استادی برسد و دهه‌ها طول می‌کشد. بسیار خوشحالم می‌بینم هنرمندانی داریم که تمام عمر خود را صرف هنری کرده‌اند که نتیجه آن می‌تواند کتابت کلمات نورانی قرآن مجید باشد.

کد خبر 6089607

دیگر خبرها

  • هنر‌های قرآنی از منظر میراث فرهنگی حائز اهمیت است
  • ضعف جریان حوزوی و علوم انسانی اسلامی در به تصویر کشیدن اندیشه خود
  • بررسی سیر تحول هنرهای قرآنی/ اهمیت نگاه میراث فرهنگی به هنر قرآنی
  • اختتامیه جشنواره قرآن و حدیث در تانزانیا برگزار می شود
  • قرآن فضای گفتگوی بسیاری درباره هنر دارد
  • نماینده آیت الله العظمی سیستانی خواستار تربیت شخصیت قرآنی دانش آموزان و دانشجویان شد
  • سند راهبردی جامعه قرآنی عصر رونمایی شد
  • کارگر خالق و محور در امر تولید است
  • تکریم توانخواه حافظ قرآن در کردستان
  • تکریم حافظ قرآن توانخواه در کردستان