Web Analytics Made Easy - Statcounter

به اعتقاد استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران، آمریکا با رژیم‌های دیکتاتوری بهتر همکاری می‌کند. ترکیه یک کشور دموکراتیک است که افکار عمومی نقش مهمی در این کشور دارد. افکار عمومی ترکیه نیز گرایش‌­های آمریکاستیزی پیدا کرده‌اند. ۲۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۰ بین الملل آسیای غربی سیاست خارجی نظرات

«جعفر حق پناه»، کارشناس مسائل ترکیه و استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری تسنیم، در خصوص امکان شکل­ گیری تنش جدید میان آنکارا و واشنگتن در منبج، با اشاره به اینکه افکار عمومی ترکیه گرایش­‌های آمریکا ستیزی پیدا کرده‌اند، بیان داشت: واشنگتن و آنکارا علی­رغم اختلافات می­‌توانند دست به موازنه سازی بزنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با توجه به راهبرد واشنگتن در مواجهه با بحران­‌های منطقه­‌ای گفت: اگر از منظر استراتژی خاورمیانه‌ای آمریکا نگریسته شود، واشنگتن به‌ عنوان نمونه در مورد بحرانی که در سوریه پیش آمده است، درصدد مداخله پرهزینه برای مدیریت بحران‌های منطقه‌ای نیست.

کارشناس مسائل ترکیه با تأکید بر جایگاه کنونی آنکارا در بین متحدان آمریکا اشاره داشت: واشنگتن سعی دارد با متحدان منطقه‌ای خود نوعی موازنه سازی انجام دهد و ترکیه در این میان جزء متحدان دست دوم شده است. عربستان و اسرائیل متحدان اصلی آمریکا محسوب می­‌شوند.

وی با اشاره به دیدگاه عمومی به واشنگتن در ترکیه تأکید داشت: اصولاً آمریکا با رژیم‌های دیکتاتوری بهتر همکاری می‌کند. ترکیه یک کشور دموکراتیک است که افکار عمومی نقش مهمی در این کشور دارد. افکار عمومی ترکیه نیز گرایش­‌های آمریکا ستیزی پیدا کرده‌اند.

حق پناه با توجه به تنش­‌های کنونی آمریکا و ترکیه به دنبال اختلافات طرفین گفت: علی‌رغم اینکه بین آنکارا و واشنگتن اتحاد استراتژیک برقرار است؛ اما در بسیاری از جنبه‌ها نیز ممکن است رقابت و اختلاف‌نظرهای جدی وجود داشته باشد.

وی با تأکید بر اهمیت حزب اتحاد دموکراتیک و یگان­های مدافع خلق برای واشنگتن اشاره داشت: نمونه‌ای از اختلافات ترکیه و آمریکا در سوریه مشخص است. کردها برای آمریکا تنها نیروی سکولار قابل اعتماد هستند که روی زمین قدرت دارند و در شکل‌­دهی به معادلات سوریه جدید پس از داعش می‌توانند نقش‌آفرین باشند.

کارشناس مسائل ترکیه با اشاره به نگاه آنکارا به مشکل امنیتی خود در نزدیکی مرزهای جنوب شرقی این کشور تأکید داشت: نیروهای دموکراتیک سوریه برای ترکیه یک تهدید به‌حساب می‌آیند؛ لذا چالش کنونی بین آنکارا و واشنگتن جدی است.

وی با توجه به تلاش آمریکا و ترکیه برای رسیدن به راه‌حل مشترک گفت: آن­ها سعی می­‌کنند از طریق اتحاد با یکدیگر در مقابل محور ایران- روسیه دست به موازنه سازی بزنند. در نهایت چالش‌هایی که بین ترکیه و آمریکا به وجود می‌آید، ممکن است قابل مدیریت باشد و این مسئله بسیار حاد نخواهد بود.

انتهای پیام/

R1396/P36447/S8,90,95/CT3 واژه های کاربردی مرتبط اخبار "ترکیه"

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۲۲۵۹۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترکیه تمام روابط تجاری با تل‌آویو را تعلیق کرد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از بلومبرگ، پس از ادعای تل‌آویو مبنی بر اینکه آنکارا نیز مانع دسترسی کشورهای ثالث به بنادر ترکیه جهت تجارت با اسراییل شده است، ترکیه روابط تجاری خود با رژیم صهیونیستی به طور کامل به حالت تعلیق درآورد.

بلومبرگ به نقل از دو مقام ترکیه‌ای آگاه به امور مدعی شد که تمام صادرات و واردات ترکیه به مقصد و از مبدا اسراییل، تعلیق شده است.

یسرائیل کاتز، وزیر خارجه صهیونیست‌ها به طور جداگانه مدعی شد که آنکارا همچنین اقدام به ممانعت از واردات و صادرات مرتبط با اسراییل در بنادر ترکیه کرده است. وی با متهم کردن آنکارا به نقض توافقات تجاری با تل‌آویو، گفت که به «وزارت خارجه اسراییل دستور داده است تا با تمرکز بر سایر کشورها، به‌دنبال جایگزین باشند.»

وزیر خارجه صهیونیست‌ها درباره اینکه کدام بنادر ترکیه از مراودات تجاری با تل‌آویو ممانعت به عمل آورده‌اند، شفاف‌سازی نکرد. به گفته یک منبع دیپلماتیک به المانیتور، وزارت خارجه رژیم صهیونیستی در حال حاضر تاثیرات تصمیم ترکیه درباره توقف صادرات را تایید کرده است.

ترکیه در ماه آوریل اعلام کرد این کشور تا زمان اعلام آتش‌بس در نوار غزه، صادرات طیف گسترده‌ای از محصولات خود را به اسراییل محدود خواهد کرد. براساس اعلام وزارت تجارت ترکیه، این محدودیت ۵۴ محصول مختلف شامل آهن، سنگ مرمر، فولاد، سیمان، آلومینیوم، آجر، کود شیمیایی، تجهیزات ساختمانی و همچنین سوخت موشک و هواپیما را شامل می‌شود.

کد خبر 6095330

دیگر خبرها

  • دانشجویان در آمریکا و اروپا بیداری افکار عمومی را رقم زدند
  • ترکیه برای بازگشت به برنامه مونتاژ F-35 شرط گذاشت
  • پایان روابط تجاری ترکیه ـ اسرائیل/ اردوغان در جنگ غزه به دنبال چیست؟
  • معاون رئیسی: افکار عمومی غربی به این جمع‌بندی رسیدند که آمریکا نماد ظلم و ستم است
  • عضو خبرگان رهبری: اگر گفته‌های ما منطقی باشد مردم به سمت دین گرایش پیدا می‌کنند
  • ترکیه به توقف تجارت با اسرائیل تا زمان آتش بس دائمی غزه ادامه می‌دهد
  • آیت‌الله حسینی بوشهری: اگر گفته‌های ما منطقی باشد مردم به سمت دین گرایش پیدا می‌کنند
  • ترکیه همه روابط تجاری با تل‌آویو را تعلیق کرد
  • ترکیه تمام روابط تجاری با تل‌آویو را تعلیق کرد
  • انتقاد اردوغان از بی‌تفاوتی غرب نسبت به نسل‌کشی در غزه توسط صهیونیستها