Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-07@09:25:03 GMT

ميگرن چيست؟

تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۲۳۵۰۹۰

ميگرن چيست؟

خبرگزاري آريا -

ميگرن چيست؟
ميگرن، سردردي تپش دار است که معمولا نيمي از مغز را در بر مي گيرد. چنين سردردي به اندازه اي شديد و طولاني است - چهار ساعت - که مي تواند زندگي روزانه فرد را مختل کنند.
از هر 10 شهروند آمريکايي يک نفر به اين نوع سردرد مبتلا است، اما تعداد زيادي از افراد اعلام کرده اند که سردردهاي تنشي و سينوسي را با سردرد ميگرني اشتباه گرفته اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مواد غذايي، اضطراب و تغييرات هورموني مي تواندد سبب تشديد ميگرن شوند.
علايم و نشانه هاي ميگرن
يکي از علايم و نشانه هاي واضح بروز سردرد ميگرني داشتن درد در چشم ها، پيشاني و شقيقه ها است. سردرد ميگرني سبب مي شود فرد مبتلا نسبت به نور، صدا يا حرکت و ... حساس شود. برخي از افراد با آغاز سردرد، در بينايي شان اختلال ايجاد مي شود و حالت تهوع مي گيرند و استفراغ مي کنند. درد مي تواند فعاليت هاي روزانه افراد را با مشکل جدي مواجه کند.
ميگرن همراه با تشعشع نور
در حدود 20 درصد از افرادي که از سردردهاي ميگرني رنج مي برند 20 دقيقه تا يک ساعت پيش از آغاز درد تشعشع نور را مشاهده مي کنند. آنها نوري شبيه فلاش دوربين، نقاط و راه هاي نوري و ... را مشاهده مي کنند که به آنها " ميگرن کلاسيک " مي گويند.
علايم و نشانه هاي خطرناک ميگرن
برخي از افراد، پيش از آغاز سردردهاي ميگرني خلق و خوي شان تغيير مي کند. تعدادي از اشخاص هيجان زده، افسرده يا زود رنج مي شوند. برخي نيز ممکن است به بوها و مزه ها حساس شوند. اما اکثر افرادي که با سردردهاي ميگرني دست و پنجه نرم مي کنند خميازه مي کشند و احساس خستگي و کوفتگي مي کنند. از هر چهار فردي که از ميگرن رنج مي برد يک نفر 24 ساعت پيش از آغاز سردرد نارسايي فاز را تجربه مي کند.

عامل بروز ميگرن چيست؟
منشاء اصلي ايجاد سردرد ميگرني مشخص نشده است، اما متخصصان باور دارند مواد شيميايي، رگ هاي خوني و اعصاب درون مغز عامل چنين سردردي هستند.
انعکاس نور
سردرد ميگرني برخي از افراد به علل گوناگون از جمله انعکاس نور تشديد مي شوند. انعکاس نور مي تواند به وسيله برف يا آبي که بر روي زمين جمع شده است يا تلويزيون و پرده سينما ايجاد شوند. به چشم زدن عينک هاي آفتابي در طول روز يا شب هنگام براي جلوگيري کردن از انعکاس نور ضروري است.
دلشوره و اضطراب
اضطراب يکي از عوامل اصلي بروز سردرد ميگرني است. در حالي که دوري از اضطراب به طور کلي امکان پذير نيست، بهترين راه براي حفظ آرامش اجراي تکنيک هاي تمدد اعصاب است. در فضاي باز به آرامي تنفس کنيد و با فکر کردن به افکار و موسيقي هاي آرام بخش ميزان اضطراب و دلشوره را کاهش دهيد.
کمبود مواد غذايي و خواب
افرادي که از سردردهاي ميگرني رنج مي برند بايد از رژيم غذايي و الگوي خواب مناسب پيروي کنند. کاهش يا افزايش شديد قند خون، گرسنه ماندن و پر خوري کردن از عوامل اصلي بروز سردرد ميگرني هستند. نوشيدن دست کم هشت ليوان آب در روز و داشتن هفت ساعت خواب راحت شبانه کمک زيادي به کاهش سردردهاي ميگرني مي کند.
تغييرات هورموني
سردردهاي ميگرني بسياري از زنان چند روز پيش يا در طول سيکل قاعدگي که ميزان هورمون استروزن بدن شان کاهش مي يابد آغاز مي شود. برخي از زنان ممکن است براي کاهش احتمال بروز سردرد داروهاي ضد التهاب يا کنترل هورمون مصرف کنند.
مواد غذايي سردرد آور
افرادي که از سردردهاي ميگرني رنج مي برند معتقدند برخي از مواد غذايي سردردشان را تشديد مي کند. برخي از مواد غذايي مانند پنير، شکلات، سويا سس و گوشت هاي فرآوري شده سبب تشديد سردردهاي ميگرني مي شوند.
تيرامين
تيرامين ماده اي است که از تجزيه اسيد آمينه تيروزين در مواد غذايي ايجاد مي شود. اين ماده به احتمال زياد سبب گشاد شدن رگ هاي خوني مي شود که يکي از عوامل اصلي بروز سردرد ميگرني است. برخي از متخصصان توصيه مي کنند از مصرف برخي مواد غذايي مانند پنير، سويا سس و سوسيس و کالباس پرهيز کنيد.

کمک يا مانع؟
ترکيب داروهاي ضد درد و کافئين مي تواند به کاهش سردردهاي ميگرني کمک کند. اکثر افرادي که از سردرد ميگرني رنج مي برند روزانه يک يا دو فنجان چاي يا قهوه مي نوشند. با اين وجود، مصرف بيش از اندازه کافئين نيز مي تواند سبب تشديد سردردها شود.
شناسايي محرک هاي شخصي
محرک هايي را که سبب بروز سردردهاي ميگرني مي شوند را شناسايي کنيد. هر بار که سردردتان شروع مي شود، علايم و نشانه هايي که سبب بروز سردرد شده اند را يادداشت کنيد. اگر محرک هايي را که سبب بروز سردرد مي شوند را شناسايي کنيد، مي توانيد در آينده از شر سردرد خلاص شويد.
چه افرادي به ميگرن مبتلا مي شوند؟
زنان سه برابر بيشتر از مردان به ميگرن مبتلا مي شوند. اگر يکي از اقوام نزديک تان از اين نوع سردرد رنج مي برد، به احتمال بسيار زياد شما نيز به آن مبتلا خواهيد شد. متخصصان باور دارند ابتلا به ميگرن در نتيجه جهش ژنتيکي در مغز نمايان مي شود. اين نوع سردرد در افرادي بروز مي کند که از افسردگي، دلشوره، آسم، عوارض سکته مغزي و نارسايي هاي عصبي ارثي رنج مي برند.

ميگرن در کودکان
در حدود 5 درصد کودکاني که سردرد دارند به ميگرن مبتلا هستند. دخترها بيشتر از پسرها به سردرد ميگرني مبتلا مي شوند. کودکان ممکن است علايم و نشانه هايي بيشتر از سردرد مثل معده درد، حالت تهوع و استفراغ داشته باشند. اگر کودکي پاهايش بلرزد، فرياد بزند و چهره اش رنگ پريده باشد ممکن است به ميگرني که بيماري سرگيجه خوش خيم نام دارد مبتلا است.
تشخيص ميگرن
ميگرن را ابتدا با علايم و نشانه ايي که نمايان شده اند تشخيص مي دهند، اما پزشک تان ممکن است بخواهد علل ديگر بروز سردرد مثل تومور يا خون ريزي را با استفاده از عکس برداري بررسي کند. با استفاده از اشعه ايکس مي توان از دورن مغز عکس برداري کرد. در سال هاي اخير پزشکان با استفاده از ام آر اي مي توانند تصاويري رنگي و دقيق از دورن مغز به دست آورند.
محاسبه تعداد سردردها
پزشک پيش از آغاز پروسه درمان از شما مي خواهد تعداد سردردهاي خود را محاسبه کنيد و تاثير سردرد ميگرني ر ابر زندگي تان بسنجيد. بايد زمان هايي که ميگرن در محل کار، مدرسه، خانواده و ... را نابود کرده را اعلام کنيد.
درمان: داروهاي ضد درد
ترکيب و مصرف داروهاي ضد درد و التهاب مانند آسپرين، ناپروکسين، ايبو پروفن و استامينفون مي تواند به کنترب سردرد کمک کند. با اين وجود، استفاده بيش از حد از داروها ممکن است سردرد را تشديد کند و سبب بروز مشکلات گوارشي شود.
درمان: تريپتان ها
تريپتان ها، داروهايي که براي درمان ميگرن تجويز مي شوند، زماني تاثير گذار هستند که در لحظات ابتدايي اغاز سردرد مصرف شوند. تريپتان هاي متداول عبارتند از: ريلپکس، زوميگ، فرووا و ... افراد مبتلا به فشار خون بالا، بيماران قلبي، اشخاصي که سکته مغزي کرده اند و ... بايد از مصرف تريپتان ها بپرهيزند.
درمان: ارگاتامينز
اگر پس از مصرف تريپتان ها سردردتان آرام نشد، به احتمال زياد پزشک داروهايي مانند dihydroergotamine يا ergotamines به صورت قرص، آمپول يا اسپري هاي تنفسي تجويز خواهد کرد. اين داروها رگ هاي خوني را تنگ مي کنند و عوارضي مانند دردهاي عضلاني، تهوع، سرگيجه و بد طعم شدن دهان دارند. اين نوع از داروها به اندازه تريپتان ها تاثير گذار نيستند و مي توانند تاثير داروهاي ديگر را خنثي کنند.
تحت درمان قرار داريد؟
پس از آن که دو سه سردرد شديد را پشت سر گذاشتيد از خود مي پرسيد براي آرام شدن سردرد داروهاي لازم را دريافت کرده ايد؟ اگر پاسخ تان منفي است، بايد از پزشک بخواهيد داروها و روش هاي درماني ديگر را تجويز کند. مطمئن شويد که داروها را در ساعات اوليه اغاز سردرد مصرف کرده ايد.
منبع:salamatnews.com


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۲۳۵۰۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت تکمیل طرح مدرن فاضلاب شهری هشترود

 قشلاقی در جلسه ستاد پیشگیری و فرماندهی عملیات بحران هشترود درباره ورود فاضلاب شهری به داخل رودخانه شهر چایی (سراسکند چایی و دامناب چایی) این شهرستان هشدار داد و آن را تهدیدی برای محیط زیست دانست.

وی افزود: متاسفانه آبفای هشترود طرح پیشرفته فاضلاب را تکمیل نمی‌کند و پساب‌های ریخته شده به رودخانه شهر موجب بروز بیماری در فصل تابستان و بوی بد می‌شود.

وی اضافه کرد: آب و فاضلاب شهری هم باید در اجرای طرح فاضلاب مدرن شهری اقدامات لازم را انجام دهد و این طرح را هرچه زودتر به اتمام برساند تا مردم مجبور به هدایت فاضلاب‌های خانگی خود به داخل رودخانه نشوند.

فرماندار هشترود گفت: با توجه به اینکه حریم و بستر رودخانه‌های هشترود مشخص نیست اداره امور منابع آب هم باید ترتیبی اتخاذ کند که در اسرع وقت هم حریم و هم بستر رودخانه‌های شهرستان معین شود.

قشلاقی گفت: مشخص نبودن بستر رودخانه‌های داخل شهر و حتی خارج از شهرستان باعث تعرض افراد به این مناطق شده و در صورت بروز سیل و خسارت باید خسارت جبران ناپذیری به افراد خسارت دیده پرداخت شود در صورتی که اصلا حق آنها نیست.

پورصادق شهردار هشترود هم تجهیز آتش نشانی این شهر را خواستار شد و گفت: خودرو‌های آتش نشانی این شهرستان نیاز به تعمیر دارند و در صورت بروز حادثه همزمان در شهرستان با مشکل رو برو خواهیم شد.

وی افزود: با توجه به اینکه بیشتر محلات شهر قدیمی هستند و خودرو‌های سنگین آتش نشانی نمی‌توانند وارد آن مناطق شوند از این رو درخواست تجهیز آتش نشانی را به خودرو‌های سبک از جمله نیسان و موتور داریم تا بتوانیم در صورت بروز حادثه خدمات به مردم بدهیم.

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان شرقی تبریز

دیگر خبرها

  • بلوار شهدای غواص تبریز به دوربین ثبت سرعت مجهز می‌شود
  • روند تعویض شناسنامه در استان بوشهر تسریع می‌شود
  • ارتباط بیماری‌های دهان و دندان با افت عملکرد قلب، مغز و بروز برخی سرطان‌ها
  • ضرورت تکمیل طرح مدرن فاضلاب شهری هشترود
  • لزوم تکمیل طرح مدرن فاضلاب شهری هشترود
  • سمت راست سرتان درد می‌کند؟ این چند روش را امتحان کنید
  • (ویدئو) میگرن چیست؟
  • میگرن چیست؟ (فیلم)
  • ببینید | میگرن چیست؟
  • میگرن چیست؟ + فیلم