Web Analytics Made Easy - Statcounter

اولین جلد از مجموعه «قلمرو وحشت» شامل داستان‌های کوتاه وحشتناک آمبروس بیرس توسط نشر چشمه منتشر و راهی بازار نشر شد.

به گزارش خبرنگار مهر، مجموعه داستان «قلمرو وحشت» نوشته آمبروس بیرس به تازگی با ترجمه پرویز همتیان بروجنی توسط نشر چشمه منتشر و راهی بازار نشر شده است. این کتاب، اولین عنوان از «مجموعه کامل داستان‌های کوتاه هولناک و به یادماندنی» است که در برنامه انتشار این ناشر دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کتاب پیش رو همچنین، دویست و چهل و نهمین عنوان مجموعه «داستان غیرفارسی» است که توسط چشمه چاپ می‌شود.

آمبروس بیرس میان نویسندگان قرن نوزدهم آمریکا به خاطر داستان‌های کوتاه درباره جنگ داخلی آمریکا و همچنین داستان‌های تکان‌دهنده و هولناک، محبوبیت زیادی دارد. گرچه به نظر می‌رسد او همراه با ادگار آلن پو شاعر و نویسنده آمریکایی در حوزه ادبیات وحشت قلم زده اند، اما آثار بیرس به گونه ای است که نوشته‌هایش را در سبک و سیاقی منحصر به فرد و خاص خودش قرار می‌دهد. ویژگی اساسی آثار این نویسنده، طنز تلخ، کوتاه گویی، به تصویر کشیدن نابهنجاری‌های اجتماعی و فردی و همچنین کند و کاو روان شناسانه در عمق ذهن انسان هستند.

یکی از ویژگی‌های دیگر آثار آمبروس بیرس، نمایش کاستی‌های روحی روانی قهرمانان داستان‌هایش است. این نویسنده معتقد بوده انسان‌ها حتی در اوج جسارت و تهور، بدون کاستی‌های روحی نیستند و همین کاستی در بسیاری موارد بر ناکامی‌ها و شکست‌هایشان مهر تائید می‌گذارد. مرگ در همه داستان‌های بیرس، نقشی اساسی ایفا می‌کند و گرچه مرگ بسیاری از قهرمان‌هایش در فضایی غریب رخ می‌دهد، اما این دستاور همیشه با آرامش، خاموشی و سکوت همراه است.

از این نویسنده پیش تر، کتاب «فرهنگ شیطان» در ایران ترجمه و چاپ شده و حالا مجموعه کامل داستان‌های کوتاه و هولناک او در قالب دو جلدِ «قلمرو وحشت» منتشر می‌شود که کتاب پیش رو، اولین جلد از آن است. دو جلد این مجموعه در کل ۴۵ داستان کوتاه را در بر خواهد گرفت.

جلد اول «قلمرو وحشت» ۲۳ داستان کوتاه را شامل می‌شود که عناوین شان به این ترتیب است:‌هایتای چوپان، ساکن کارکوزا، متقاضی، ناظری در کنار مُرده، مرد و مار، تشییع جنازه جان مورتونسون، موجود لعنتی، تاکی بر خانه، حاضر در مراسم اعدام، جاده مهتابی، بازداشت، یک پارچ شربت، در اقامت گاه اِکرت، انگشتِ وسط پای راست، ماجرای نولان، دشواری عبور از دشت، توهم استیلی فلمینگ، کودکِ خانه به دوش، آن سوی دیوار، مردی از بینی، محیط مناسب، بانویی از ردهورس، اعجوبه.

در قسمتی از داستان «حاضر در مراسم اعدام» می‌خوانیم:

هفت سال بعد، یک شب کشیش کامینگز، کشیشی «باپتیست» که در آن بخش از کشور سرشناس بود، سواره از کنار مزرعه بیکر عبور می‌کرد. هوا خیلی تاریک نبود: بخشی از ماه، جایی بالای‌هاله رقیقی از مه که زمین را پوشانده بود، دیده می‌شد. آقای کامینگز که اکثر مواقع فردی سرحال و بشاش بود، آهنگی را با سوت می‌نواخت و گاه آن را قطع می‌کرد تا واژه تشویق آمیز دوستانه ای را به اسبش بگوید. هنگامی‌که به پل کوچکی روی تنگ دره ای خشک رسید، هیکل مردی را روی پل دید که در پس زمینه خاکستری جنگل مه آلود به وضوح قابل تشخیص بود. مرد چیزی را به پشتش بسته بود و چوب دستی سنگینی در دست داشت. مشخص بود یک دست فروش دوره گرد است. مرد تا حدی حواس پرت به نظر می‌رسید، مانند آدمی‌ خواب گرد. وقتی آقای کامینگز به مقابل مرد رسید، دهنه اسب را کشید، با لحنی دوستانه سلام کرد و او را دعوت کرد در درشکه بنشیند... کشیش همچنین گفت «اگر با من می‌آیید.» مرد سرش را بلند کرد و به چهره کشیش نگاه کرد، اما پاسخی نداد و حرکتی نکرد. پدر روحانی با سماجت و حالتی صمیمانه دعوتش را تکرار کرد. مرد در پاسخ به این دعوت دست راستش را از پهلویش جدا کرد و در همان حال که لبه پل ایستاده بود، به پایین اشاره کرد. آقای کامینگز از بالای سر مرد به درون تنگ دره نگاه کرد، اما هیچ چیز غیرعادی ندید. سپس از دره چشم برداشت تا بار دیگر با مرد صحبت کند، اما او ناپدید شده بود.

این کتاب با ۱۷۷ صفحه، شمارگان ۷۰۰ نسخه و قیمت ۱۶ هزار تومان منتشر شده است.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۲۳۶۰۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معرفی بهترین مستندهای جهان

آفتاب‌‌نیوز :

اگر مستندبین حرفه‌ای هستید یا حتی اگر تنها با مستند‌های حیات وحش که از تلویزیون پخش می‌شود آشنایی دارید، پیشنهاد‌هایی که در اینجا برای شما داریم می‌تواند حسابی سر ذوق تان بیاورد.

تاریخچه وحشت عامیانه

کارگردان: کی‌یرلا جانیس

سال ساخت: ۲۰۲۱

اگر از خوره‌های ژانر وحشت هستید و شب‌ها تا یک فیلم ترسناک نبینید خواب‌تان نمی‌برد، این مستند را از دست ندهید. دوستداران ژانر وحشت به زیروزبر این ژانر توجهی وسواس‌گونه دارند و سبک‌ها، زیرگونه‌ها و تکنیک‌های فیلم‌های این ژانر را به دقت بررسی می‌کنند. وحشت عامیانه یا وحشت فولکلور یکی از زیرگونه‌های ژانر وحشت در سینما و ادبیات است که از عناصر عامیانه برای وحشت‌آفرینی استفاده می‌کند. این مستند کاوشی در تاریخچه وحشت عامیانه از پیدایش آن به واسطه گسترش‌اش در تلویزیون بریتانیا در دهه ۱۹۷۰ تا احیای آن در دهه گذشته است.

فریدا

کارگردان: کارلا گوتیرز

سال ساخت: ۲۰۲۴

فریدا کالو، نقاش مکزیکی، بین سال‌های ۱۹۰۷ تا ۱۹۵۴ زندگی کرد و با اینکه زندگی نسبتا کوتاهی داشت، اما به دلیل هنجارشکنی‌هایش یکی از چهره‌های مهم هنر معاصر به شمار می‌رود. چهره فریدا برای کسانی هم که با تاریخ هنر و نقاشی آشنایی ندارند آشناست چراکه فریدا خودنگاره‌های زیادی از خود کشیده بود. فریدا پس از تصادفی سخت در سال ۱۹۲۵ برای اولین بار شروع به نقاشی کرد و درد‌های خودش، هم‌جنسانش و ملتش را روی بوم آورد. زندگی پرماجرای فریدا تا به حال موضوع چند مستند و فیلم داستانی بوده. این مستندانیمشین هم نگاهی به زندگی این نقاش برجسته مکزیکی دارد.

چهار دختر

کارگردان: کوثر بن هنیه

سال ساخت: ۲۰۲۳

روزی دو دختر بزرگ‌تر الفه، زنی تونسی که مادر ۴ دختر است، ناپدید می‌شوند. کوثر بن هنیه، کارگردان تونسی، از بازیگران حرفه‌ای دعوت می‌کند تا نقش دو دختر غایب را بازی کنند. برای الفه که غم غیاب دخترانش را بر دوش می‌کشد، حضور بازیگرانی در نقش آن‌ها به معنی سر باز کردن زخم‌های دل و جانش است. بن هنیه موقعیتی بدیع را شکل داده و تجربه‌ای منحصربه‌فرد را در برابر دوربین ایجاد کرده که سویه‌های عاطفی و روانی مختلفی دارد. این مستند که برداشت‌هایی را از امید، طغیان، خشونت، خواهری و… عرضه می‌کند، سوال‌هایی اساسی را درباره شالوده جوامع ما به بحث می‌گذارد.

منبع: همشهری آنلاین

دیگر خبرها

  • دستگیری عاملان ایجاد رعب وحشت در باقرشهر
  • چاپ مجموعه‌داستانی درباره شهدای شاه چراغ و اغتشاشات ۱۴۰۱
  • عشق در قلمرو حیات وحش؛ وقتی حیوانات عاشق می‌شوند (عکس)
  • حمله خرس وحشی به یک دامداری در ایلام و تلف شدن دام‌هایش
  • معرفی بهترین مستندهای جهان
  • ببینید | ترس و وحشت یک گربه هنگام تماشای انیمیشن تام و جری
  • کوتاهی دستگاه‌های خدمات‌رسان مدیریت شهری را ضعیف جلوه می‌دهد
  • حمله خرس به دامدار ایلامی و تلف دام‌هایش
  • حمله خرس به دامدار ایلامی پس از ورود به قلمرو حیوان
  • حمله خرس به دامدار ایلامی در پی ورود به زیستگاه