Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-03@00:25:31 GMT

میرهدایت سیدمرندی؛ مورخ کاریکاتوریست

تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۲۳۸۰۰۲

میرهدایت سیدمرندی؛ مورخ کاریکاتوریست

تبریز - ایرنا - دکتر میرهدایت سیدمرندی، متولد سال 1332 شمسی مرند و دکترای تاریخ، روزنامه نگار، کاریکاتوریست، نقاش و مولف چندین کتاب به زبان های فارسی و ترکی است.

وارد فروشگاه لوازم خانگی اش که می شوی، گویا به یک موزه تاریخ و هنر و رسانه آمده ای؛ در کنار ظروف شیشه ای و کریستال که برای فروش در ویترین قرار داده، اولین دوربین عکاسی اش همراه با چندین دوربین قدیمی عکاسی و فیلمبرداری توی چشم می زند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مجموعه آثار و فعالیت هایش را به صورت منظم در قالب چندین مجموعه مجزا، ساماندهی کرده است، از کاریکاتورهای منتشر شده اش در مجله ها و روزنامه های ایرانی و ترکیه ای گرفته تا مجموعه شخصی سکه های قدیمی کشورهای جهان و عکس های تاریخی شهر مرند.
گفت و گوی خواندنی ایرنا با میرهدایت سیدمرندی ،مورخ، نویسنده و فعال فرهنگی را در سطرهای دنبال کنید.

**انتشار کاریکاتور در روزنامه های ترکیه
میرهدایت سیدمرندی با اشاره به زندگی پرفراز و نشیب خود اظهار کرد: من از کلاس نهم علاقه داشتم به نیروی هوایی بروم، اما لیسانس خود را در رشته رادیولوژی گرفتم و 30 سال در بیمارستان شهدای مرند خدمت کردم و سال 1386 بازنشسته شدم.
وی ادامه داد: دو سال در قونیه ترکیه در رشته دندانپزشکی تحصیل کردم که به خاطر مشکلات خانوادگی، مجبور شدم درس را رها کرده و به ایران برگردم؛ در نهایت رشته ام را تغییر داده و کارشناسی ارشد را در رشته تاریخ در شبستر گذراندم.
سیدمرندی افزود: سپس دکترای تاریخ را در ترکیه اخذ کردم و پایان نامه ام را با موضوع 'ایلخانان و آثار باقی مانده آنان در ایران' نوشتم.
وی با اشاره به خاطره شیرین انتشار اولین اثرش در نشریه گفت: اولین نقاشی ام سال 1348 در کیهان بچه ها منتشر شد که هنوز هم آن صفحه را نگه داشته ام، سال 1348 وقتی 17 سال بیشتر نداشتم، اولین کاریکاتورم در مجله 'کیهان بچه ها' چاپ شد.
نویسنده مرندی ادامه داد: اولین طرحم نیز پنج چهره از انسان بود، سپس صدها کاریکاتورم در مجله ها و نشریه های 'کیهان'، 'گل آقا' و... چاپ شد، 30 کاریکاتورم نیز در روزنامه های ترکیه به چاپ رسید که مجموعه کاریکاتورهایم با 122 اثر در کتابی با عنوان 'سه نقطه' منتشر شده است.
سیدمرندی با بیان اینکه صدها مقاله ام نیز در روزنامه های منطقه ای و ملی منتشر شده است، عنوان کرد: ماهنامه 'آفتاب آذربایجان'، که امروز دیگر منتشر نمی شود، هر ماه یک داستان کوتاهم را منتشر می کرد.
وی افزود: در روزنامه ترکیه ای 'قورتولوش' نیز کاریکاتورهایم به نام مرند و ایران منتشر می شد حتی برخی از کاریکاتورهای ضدآمریکایی را نیز در این روزنامه ترک زبان به چاپ رسانده ام.
قدیمی ترین عکاس هنری مرند تاکید کرد: در سال 1367 نیز در جشنواره سینمای جوان کشور، رتبه اول ایران را در رشته عکاسی کسب کردم، عکاسی را نیز از زمان کودکی آغاز کردم، از 13 سالگی دوربین عکاسی داشتم در حالی که داشتن یک دوربین در آن زمان، یک آرزو بود.

**انتشار 6 کتاب با جلد قرمز
سید مرندی با اشاره به اینکه تاکنون شش کتابم منتشر شده است، گفت: کتاب 'نگاهی به تاریخ مرند' در سال 1387 و کتاب 'مرند قدیم به روایت تصویر و سند' در سال 1391 منتشر شد که در سال 1393 نیز برگزیده چهارمین جشنواره کتاب سال تبریز شد.
وی گفت: در سال 1392 دو کتاب داستان های کوتاه ترکی با نام های 'ساری گلین' و 'آپاردی سئللر سارانی' را منتشر کردم، در سال 1393 نیز کتاب 'نگاهی به تاریخ مرند' با اصلاح و الحاقات جدید مجدد به چاپ رسید.
سیدمرندی افزود: هم اکنون نیز سه کتاب در دست نگارش دارم، کتاب 'تیمور ابن عرب شاه' به زبان استانبولی در ترکیه چاپ خواهد شد، و جلد دوم کتاب 'مرند قدیم به روایت تصویر و سند' را نیز در دست تهیه دارم که پنج سال است روی آن کار می کنم، داستان های کوتاه ترکی با عنوان 'قیرمزی' هم در دست چاپ است.
این مولف مورخ با اشاره به دلایل انتخاب رنگ قرمز در جلد کتاب های چاپی اش ابراز کرد: برای اینکه مرندی ها در قدیم، بیشتر رنگ قرمز می پوشیدند، چرا که در آن زمان، روغن مخصوصی در مرند وجود داشت که آن ها را جوشانده و از آن، رنگ قرمز خوش رنگی به دست می آوردند حتی لباس های سربازان نیز از همین رنگ انتخاب می شد و بیشتر مردم نیز علاقه وافری به این رنگ داشتند.
سید مرندی با انتقاد از عدم حمایت از نویسندگان در ایران گفت: کتاب ها هم با هزینه شخصی خودم چاپ شده، حتی به عنوان خرید هم حمایت نمی شود، مسئولان حمایت مادی و معنوی ندارند.

**اشتباه بزرگ در افسانه سارای
وی با اشاره به هدف از انتشار داستان کوتاه 'ساری گلین' خاطرنشان کرد: در ادبیات فارسی، شعر پیرامون این داستان فورلکلوریک نوشته شده است اما نثر و داستان نداریم، از طرفی کشور ارمنستان می خواهد این فولکلور را به نام خود ثبت کند.
سید مرندی با اشاره به فلسفه نگارش کتاب 'آپاردی سئللر سارانی' ادامه داد: داستان مکتوب درباره سارای داریم که فیلم آن نیز توسط یدالله صمدی ساخته شده است، اما سارای در این فیلم، خودش را به خاطر عشق به رودخانه انداخته است، این در صورتی است که در دین اسلام، این عمل، خودکشی محسوب می شود و حرام است.
وی افزود: مگر می شود فردی که اقدام به خودکشی می کند به یک اسطوره تبدیل شود؟ در این داستان، این اشتباه فیلم سارای را اصلاح کردم.

** مظلومیت مشاهیر جهانی مرند
سیدمرندی با اشاره به دلایل تحصیل در رشته تاریخ در کنار فعالیت های هنری و رسانه ای، اظهار کرد: من از بچگی عشق به تاریخ داشتم، اما در سال 1357 در رشته کاردرمانی رتبه اول را کسب کردم، اگر از اول فریب درآمد را نمی خوردم و از ابتدا تاریخ می خواندم امروز موفق تر بودم، چنان علاقه ای به تاریخ داشتم که در سال 1349 بر روی بام ارک تبریز حاضر شدم.
وی در پاسخ به این سوال که چرا برغم داشتن دکترای تاریخ، به کار اجرایی در این زمینه وارد نشده است، عنوان کرد: تا حد توان و اطلاعاتم برای تاریخ شهر مرند کار کرده ام، اما فضا فراهم نبود که به صورت اجرایی وارد شوم.
سیدمرندی گفت: در سال های اخیر، به عضویت شورای نامگذاری معابر شهری مرند درآمده ام و در آنجا نیز بسیار تلاش کردم که نام برخی مشاهیر مرند بر روی خیابان های این شهر گذاشته شود.
وی خاطرنشان کرد: یکی از این مشاهیر، شهباز مرندی است که یک چهره جهانی به شمار می رود و قبر این عارف بزرگ، امروز در کشور پاکستان به عنوان یک زیارتگاه درآمده است که البته معجزات بزرگی نیز از ایشان دیده شده است.
سیدمرندی ادامه داد: پروفسور سید جلال الدین تهرانی دیگر شخصیت مرندی است که مشاور شاه بلژیک بود و در دوره حکومت پهلوی، پنج بار به عنوان وزیر انتخاب شده است که در سال 1366 در پاریس درگذشت و در سال 1370، پیکر ایشان به فرمان رهبر معظم انقلاب به حرم حضرت امام رضا منتقل و در 10 متری مزار حضرت ثامن الحجج دفن شد.
وی افزود: این شخصیت برجسته مرندی، سه هزار کتاب خطی داشت که به موزه امام رضا (ع) و دانشگاه تهران اهدا کرد و آثار نجومی بسیاری به موزه نجوم مشهد اهدا کرده است.
سید مرندی خاطرنشان کرد: محمدرضا شاه بعد از فرار از کشور، ریاست شورای سلطنت را به وی سپرد، اما وی با استعفای خود در نزد امام خمینی در پاریس، بزرگ ترین خدمت را به ایران و انقلاب اسلامی کرد.
این دکترای تاریخ عنوان کرد: یوسف صباغ، پدر بهداشت و درمان مرند نیز خدمات بسیاری به این شهر کرده است، احداث اولین بیمارستان، خانه بهیاری و خانه پزشکان در مرند از خدمات ماندگار وی محسوب می شود که البته اخیرا خیابانی به نام وی در مرند نامگذاری شد.

**آثار تاریخی مرند در حال از بین رفتن است
سیدمرندی به مظلومیت های مرند در حوزه میراث فرهنگی اشاره کرد و گفت: میراث فرهنگی در کشور ما هنوز احیا نشده و جایگاه واقعی خود را پیدا نکرده است، در شهر مرند هم که وضع به مراتب بدتر است.
وی افزود: در سال 1390 میراث فرهنگی، کاروان سرای 800 ساله 'آلاک' را در یک اقدام غیرعلمی کندوکاو کرد اما نیمه کاره رها شد، با این کار میراث فرهنگی، سوالی ایجاد شدکه اگر نمی توانستند مرمت این اثر تاریخی را به اتمام برسانند چرا عایق طبیعی خاک این اثر را زخمی کردند که امروز شاهد از بین رفتن آن هستیم.
سیدمرندی ادامه داد: سال 1372 سردرب کاروان سرای آلاک را از بین بردند، با تراکتور اهالی روستا تخریب کردند؛ سال 1390 نیز میراث فرهنگی به نام بازسازی خاکبرداری کرد که هم اکنون آجرها در انبساط و انقباض آب و هوا رها شده است.
وی گفت: پیرخموش مرند، یک بقعه تاریخی زیرزمینی در مرند محسوب می شود که در سال 1394 میراث فرهنگی آن را به بهانه مرمت، کنده کاری کرد و خاک هایش را بیرون ریخت، اوایل سال 1395 بدون محافظ، زیر باد و باران و برف رها شد که در بارش سنگین برف صدمه دید.
سیدمرندی ادامه داد: با پیگیری های مصرانه بنده، مجبور شدند روی آن نایلون بکشند که آن هم از بین رفت، در نهایت به میراث فرهنگی شکایت کردم که آن ها هم مجبور شدند روی آن با فلز سایه بان بگیرند که آن هم در حال از بین رفتن است.
وی با اشاره به قدمت تاریخی محراب مسجد جامع مرند اظهار کرد: عملیات مرمت محراب مسجد جامع این شهر از سال 1386 نیمه کاره رها شده است، به طوری که این محراب تاریخی، از دیوار جدا شده است که با پیگیری بنده جلوی آن شیشه سکوریت گرفته اند تا حداقل محافظی برای آن باشد.
شهرستان مرند با 250 هزار نفر جمعیت در 70 کیلومتری تبریز مرکز آذربایجان شرقی واقع است.
تنظیم: نعمت مرادپور**انتشار: عزیزی راد
6132/518

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۲۳۸۰۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شرایط استرداد جرایم مالیاتی اعلام شد

به گزارش خبرنگار مهر، محمدهادی سبحانیان رییس کل سازمان امور مالیاتی، بخشنامه در خصوص استرداد جرایم مالیاتیکه من غیر حق از مؤدی دریافت شده را ابلاغ کرد.

در این بخشنامه آمده است: در راستای اجرای دادنامه شماره ۲۰۸۰ مورخ ۱۴۰۱/۹/۲۲ هیات عمومی دیوان عدالت اداری و پیرو بخشنامه شماره ۲۰۰/۵۶۹۴۴ د مورخ ۱۴۰۲/۸/۲۱ با موضوع اصلاح مفاد بخشنامه تفویض اختیار بخشودگی جرایم و تقسیط بدهی مالیاتی یادآور می‌شود وفق مقررات مربوطه در مواردی که اصل مالیات قابل استرداد تشخیص داده شود، استرداد جرایم متعلقه نیز امری بدیهی بوده و اساساً موضوع بخشودگی این جرایم قابل طرح نخواهد بود مع الوصف به تبعیت از مفاد دادنامه فوق مقرر می دارد.

در تمامی مواردی که از اطلاق مقررات صادره؛ از جمله بند (۷) بخشنامه شماره ۲۰۰/۱۴۰۱/۱۰ مورخ ۱۴۰۱/۲/۱۰، بند (۸) بخشنامه شماره ۲۰۰/۱۴۰۱/۱ مورخ ۱۴۰۱/۱/۷، جزء (۴) از بند (۳) بخشنامه شماره ۲۰۰/۹۸/۴۵ مورخ ۱۳۹۸/۵/۲۷ و بند (۲) بخشنامه شماره ۲۰۰/۹۷/۲ مورخ ۱۳۹۷/۱/۲۶ و اصلاحیه آن به شماره ۲۰۰/۹۷/۴۹ مورخ ۱۳۹۷/۳/۲۳ با موضوع تفویض اختیار بخشودگی جرایم مالیاتی این تلقی صورت گرفته باشد که در صورت من غیر حق بودن مطالبه اصل مالیات بخشودگی جرایم مالیاتی متعلقه در اختیار سازمان امور مالیاتی است میبایست وفق احکام قانونی مربوط نسبت به استرداد جرایم فوق به درخواست مودی یا منظور نمودن به حساب مالیات دوره یا دوره های بعدی اقدام شود.

کد خبر 6092774 سمیه رسولی

دیگر خبرها

  • یادواره شهدای سنگر سازان بی سنگر مرند
  • آزادسازی آب شرب از صنایع آذربایجان شرقی
  • میزگرد نگاهی به هشت چالش تاریخی؛ پروژه کوروش درخدمت اسرائیل؟
  • سرگذشت فارسی‌زبانان آسیای میانه /نگاهی به کتاب «تاریخ تاجیکان ورارود»
  • فراخوان سی‌ودومین جایزه جهانی کتاب سال منتشر شد
  • ۴ ویژگی منحصربه‌فرد در کتاب‌های تاریخ شفاهی
  • پلمب ۴۸ واحد صنفی متخلف در مرند
  • هشدار به ساکنان ایلام
  • شرایط استرداد جرایم مالیاتی اعلام شد
  • کتاب تاریخ مفهوم عدالت اجتماعی در دوران مشروطه نقد می شود