Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری گفت: در استان خراسان جنوبی به‌عنوان یک استان محروم و با حداقل امکانات، بارورسازی ابرها را انجام دادند و توانستند با یک هزینه حداقلی، بارندگی را ایجاد کنند. 

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو از مشهد، حسین قدیانی در اختتامیه نهمین جشنواره جهادگران علم و فناوری سازمان بسیج علمی،پژوهشی و فناوری خراسان رضوی  که در محل دانشکده علوم پایه دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، بیان داشت: ما در آستانه اربعین انقلاب اسلامی هستیم و همواره اربعین با بلوغ از نظر اندیشه، فکر و استعدادی همراه است همانطور که در ادبیات فرهنگ اسلامی برای اربعین اهمیت خاصی قائل هستند و ما بر این باوریم پیامبر اکرم (ص) در چهل سالگی مبعوث شدند؛ بنابراین امسال باید انقلاب اسلامی به یک بلوغی رسیده باشد و بتواند در دنیای پر تلاطم امروزی خود را اثبات کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: ما از ابتدای پیروزی انقلاب شاهد فراز و فرودهای بسیار بودیم و جمهوری اسلامی به دلیل نفی دو استکبار شرق و غرب همواره مورد هجمه این دو تفکر و تمدن قرار گرفته و شاهد تهدیدات بسیاری بودیم.

رئیس سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری کشور تصریح کرد: به لطف خدا توانستیم سختی‌ها را پشت سر بگذاریم و در این مسیر هر آنجا که ما به داشته‌های خود و آموزه‌های دین تاکید کردیم آنجا موفق عمل کرده‌ایم. 

قدیانی با اشاره به اینکه در سال 64 تقریباً وضعیت جنگ ما به یک گره اساسی ‌خورد، تصریح کرد: بعد از عملیات بدر در اواخر سال 63 کشور در وضعیت سخت محاصره اقتصادی اداره می‌شد؛ به‌طوری که قیمت نفت به 11 دلار رسید و هزینه استخراج نفت ما برای هر بشکه 7 دلار بود؛ اما در همان زمان وقتی عزیزان ما با همه سختی‌ها آرایش نظامی بومی ایجاد کردند، عملیات والفجر در کارنامه انقلاب اسلامی ثبت کردیم که در ادبیات نظامی یک محل آغاز در فناوری‌های نظامی در دنیا مطرح شد.  

وی با بیان اینکه تمام علوم تولید شده در عرصه نظامی را می‌توان با توکل و ایثار از خود گذشتگی به‌هم ریخت، گفت:  امسال در آستانه 40 سالگی انقلاب باید با افتخار عرض کنیم عده‌ای شجاعانه و عالمانه انقلاب را به اینجا رساندند و امروز عنصر بسیجی به عنوان اصلی‌ترین بازیگر انقلاب اسلامی باید کاملا بصیر و آگاه باشد‌. 

رئیس سازمان بسیج علمی،پژوهشی و فناوری خاطرنشان کرد: ما در انقلاب خود به دنبال احیای تمدن اسلامی هستیم و این تمدن برای خودش فرهنگ دارد و ساری و جاری کردن فرهنگ در جامعه نیازمند علم است؛ چون علم وظیفه‌اش توصیف پدیده‌ها است و فرهنگ پدیده‌ای است که از طریق علم باید در جامعه توصیف شود. 

قدیانی ادامه داد:  می‌خواهیم عدالت علوی و اقتصاد اسلامی را با علوم غربی اجرا کنیم و چون در زمین آنها بازی می‌کنیم وقتی می‌خواهیم تورم را از بین ببریم توسعه از بین می‌رود و برعکس؛ در واقع علت تضاد جدی در اقتصاد این است که می‌خواهیم با علوم برگرفته از غرب مدینه فاضله اسلامی ایجاد کنیم که این اتفاق محقق نمی‌شود. 

وی با بیان اینکه علم یکی از مولفه‌های قدرت ملی است، خاطرنشان کرد: علم هم به‌عنوان یک قدرت انحصاری در قدرت ملی موثر است و هم می‌تواند بر مولفه‌های دیگر قدرت ملی اثر بگذارد. 

رئیس سازمان بسیج علمی،پژوهشی و فناوری افزود: اگر ما بتوانیم علم بومی متناسب با فرهنگ انقلاب اسلامی تولید کنیم آن وقت می‌توانیم این انقلاب را به دنیا صادر کنیم و علم در این راستا هم علوم انسانی و هم علوم تجربی و فتی و مهندسی را شامل می‌شود. 

قدیانی تصریح کرد: خراسان رضوی به عنوان قطب گردشگری سلامت مطرح می‌شود؛ اما وضعیت سلامت در کشور چگونه است؟ در علوم انسانی نیز وضعیت خوب نیست؛ چون از نظر مبنا با غرب مشکل داریم وضعیت سیستم قضایی ما را ببینید.  قوانین ما برگرفته از یکسری قوانینی است که متاسفانه شاید برخی قسمت‌ها رنگ و لعاب اسلامی داشته باشد اما در بحث‌و مبنای مابقی را به دلیل نگرانی و هراس از سازمان‌های حقوق بشری بین‌المللی نتوانستیم قوانین اسلامی را در جامعه ساری و جاری کنیم  لذا نیازمند خانه تکانی اساسی در حوزه علمی هستیم.  

وی با اشاره به ضرورت برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی درمورد همه حوزه‌ها در دانشگاه‌ها گفت:  انقلاب ما یک انقلاب پیش‌رونده و پیش‌برنده است و باید در درون و محتوا نیز اینگونه عمل کند. 

رئیس سازمان بسیج علمی،پژوهشی و فناوری ادامه داد: ما همواره شعار می‌دهیم انقلاب ما یک انقلاب حسینی و برگرفته از فرهنگ عاشورا است اما بالاترین ساختار سیاسی در کشور ما پس از رهبری،  شورای عالی امنیت ملی است یعنی برای ما در انقلاب امنیت ملی بالاترین کلیدواژه است؛ درحالی که آیا در مکتب امام حسین(ع) امنیت بالاترین کلیدواژه است یا کلیدواژه‌های بالاتری نیز داریم؟ 

قدیانی تصریح کرد: در واقع کلیدواژه‌هایی در انقلاب ما وجود دارد که بالاتر از امنیت است اما ما آنها را در ساختار سیاسی کشور نیاورده‌ایم و لذا وقتی دانشجو می‌خواهد در نظام سیاسی کشور نقش آفرینی کند اصلاً با این کلیدواژه‌ها آشنا نیست و در نتیجه تحلیل غلطی ارائه می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: آنچه در دانشگاه‌های امروز ما تدریس می‌شود لازم اما کافی برای اداره جامعه اسلامی نیست در واقع محصول مطرح کردن امنیت ملی بدون بحث بشری، انسانی و اعتقادی می‌شود شعار نه غزه و نه لبنان؛ بنابراین دانشگاه ما باید تکان بخورد و در حوزه علم و فناوری تغییر اساسی ایجاد شود.

رئیس سازمان بسیج علمی،پژوهشی و فناوری با بیان اینکه اگر قرار باشد در حوزه علم پیرو غرب باشیم، پس چرا شعار مرگ بر آمریکا سرمی‌دهیم، گفت: نیازمند یک نگاه دیگر هستیم  و این یک شکل دیگر نگاه کردن باید از یک مجموعه پیشتازی اتفاق بیفتد که در این 40 سال اثبات کرده که توانایی لازم را دارد و آن بسیج است. 

قدیانی تصریح کرد: در این راستا در استان خراسان جنوبی به‌عنوان یک استان محروم و با حداقل امکانات بارورسازی ابرها را انجام دادند و توانستند با یک هزینه حداقلی، بارندگی را ایجاد کنند. 

وی با تاکید بر اینکه انقلاب اسلامی در آستانه تحول اساسی و نیازمند یک حرکت جدی است، گفت: تهدیدات آینده انقلاب اسلامی تهدیدات دانشی است و طبق سخنرانی مقام معظم رهبری دوران تهدیدات سخت گذشته است البته همواره باید آماده باشیم اما عمده برخوردها در حوزه دانشی است؛ بنابراین اگر بسیج خود را در این زمینه آماده نکرده باشد در حفاظت از دستاوردهای انقلاب اسلامی کم می‌آورد. 

رئیس سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری ادامه داد: ما باید در رشته‌ها و حوزه‌های مبنایی قدرت آفرین گام برداریم در این راستا باید تمامی مجموعه‌های علمی، دانشجویان حزب‌الهی،  اساتید، متخصصین و غیره پای کار بیایند و یک انقلاب در عرصه علم و فناوری رقم بزنند. 

قدیانی خاطرنشان کرد: ما در کشور 4 میلیون دانشجو و 180 هزار عضو هیئت علمی داریم اما  از نظر فناوری رتبه 78 را در دنیا داریم و از نظر اقتصادی وقتی به سرانه جمعیت تقسیم کنیم نزدیک به رتبه 100 هستیم  چرا که علم ما رو به فناوری و فناوری رو به ثروت حرکت نمی‌کند و این دردهایی است که باید بگوییم و برای آن راه‌حل بیابیم.

گفتنی است، نهمین جشنواره جهادگران علم و فناوری خراسان رضوی از ۲۴ بهمن جاری در دانشکده علوم دانشگاه فردوسی مشهد آغاز شد و بعد از سه روز پایان یافت. ۶۷ اثر منتخب از مخترعان خراسان رضوی شامل ۱۱ اثر از بانوان و ۵۶ اثر از مردان در این نمایشگاه عرضه شد. ۱۰ شرکت دانش بنیان استان نیز محصولات خود را در این نمایشگاه عرضه کردند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۲۳۸۴۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جذب و تربیت سالانه دو هزار نیروی متخصص در حوزه فناوری کوانتوم

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، مرکز پژوهش، فناوری و نوآوری کوانتوم با حضور معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس‌جمهور در دانشگاه علم و صنعت ایران افتتاح شد.

روح الله دهقانی با بیان اینکه تربیت و پرورش نیروی انسانی اثرگذار، نخستین وظیفه ستاد توسعه فناوری‌های اپتیک و کوانتوم است و در این راستا، ترویج، اطلاع رسانی و تبلیغ برای جذب سالانه حداقل دو هزار نفر در حوزه کوانتوم در دستور کار ستاد است، گفت: از ۱۰ دانشجوی پسادکتری توسط ستاد کوانتوم برای فعالیت در این مرکز نوآوری حمایت می شود تا کمکی به تسهیل فرآیند تربیت و توانمندسازی نیروی انسانی حوزه کوانتوم صورت بگیرد.

عملیات «وعده صادق» از مصادیق توانمندی کشور در عرصه دفاعی و نظامی

وی با اشاره به نقش برجسته و پررنگ علم و فناوری در اقتدارآفرینی و امنیت کشور عنوان کرد: عملیات غرورآفرین «وعده صادق» که یکی از مصادیق توانمندی و اقتدار کشور در عرصه دفاعی و نظامی است که بزرگی و هژمونی این عملیات بر دو رکن مهم اتکا دارد که نخستین و مهم‌ترین این ارکان، برخورداری ایران از دانش و فناوری بومی کافی برای اجرای چنین عملیاتی است. در حقیقت مصداق واقعی «العلم سلطان» به وضوح‌ در این عملیات، نمایان بود و جهان، توانمندی دانشی و فناورانه ایران و توانمندی در کاربردی سازی آن را به وضوح دریافت.

دهقانی ادامه داد: دومین رکن این عملیات را می‌توان بهره مند بودن کشورمان از موهبت فرماندهانی دارای شجاعت، وتدبیر و درایت استفاده و به کارگیری این توانمندی دانست. فرماندهان توانمندی که به مدد رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی از چنین شجاعتی برخوردارند و این دو رکن در کنار هم، برای دوستان ایران مقتدر، امری تحسین برانگیز و برای دشمنانش، موضوعی هراسناک است.

معاون علمی رییس جمهور، دانشگاه علم و صنعت را یکی از پیشران‌های توسعه علم و فناوری در صنعت کشور دانست و افزود: ورود این دانشگاه به عرصه حمایت و توسعه فناوری‌های تحول‌آفرین و پیشران، موضوعی دلگرم کننده و زمینه‌ساز تربیت نیروی انسانی متخصص و مجرب برای حرکت در توسعه و کاربردی‌سازی فناوری‌های تحول آفرینی همچون کوانتوم، به واسطه شرکت‌های دانش بنیان است و در همین راستا، معاونت علمی از تحقیقات، پروژه‌های تحقیق و توسعه و شکل‌گیری شرکت‌های نوپای این دانشگاه و تعریف پروژه های جدید حمایت می‌کند.

معرفی ۱۱۰ استاد شاخص در تربیت نیروی انسانی با اعطای «جایزه شیخ مفید»

رییس بنیاد ملی نخبگان ضمن تبریک روز معلم به تمامی معلمان و آموزگاران اظهار داشت: آن چه امروز از شرکت های دانش بنیان و دستاوردهای فناورانه و نواورانه در عرصه های مختلف در اختیار داریم را مرهون دانشگاه‌ها هستیم. بعضا کم لطفی و بی مهری هایی نسبت به دانشگاه ها صورت می‌گیرد و جایگاه آن‌ها در توسعه اقتصاد دانش‌بنیان کم اهمیت تلقی می‌شود، این در حالی است که رشد و رونق امروز زیست بوم دانش بنیان کشورمان را مرهون دانشگاه‌های کشور هستیم. انعقاد موافقت‌نامه های معاونت علمی و دانشگاه ها پیمانی است از سوی معاونت علمی با دانشگاه های مطرح کشور که در مسیر تقویت و تسهیل فعالیت های فناورانه، شکل گیری شرکت‌های دانش‌بنیان دانشگاهی و رشد و بالندگی فعالیت‌های فناورانه ونوآورانه گام برمی‌دارند.

به اعتقاد معاون علمی رییس جمهور، دانشگاه فراتر از آن‌که که کارخانه تولید علم، تولید و توسعه فناوری باشد، کارخانه تربیت نیروی انسانی متعهد و توانمند است ولی این موضوع و نقش فاخر در دانشگاه قدری کمرنگ شده است.

وی افزود: امسال جایزه ای تحت عنوان جایزه شیخ مفید تعریف شده است که با کمک دانشجویان نخبه دانشگاهی و بدون اعلام هیچ فراخوانی، استادانی را که انتخاب اول دانشجویان هستند و نقش اثرگذاری در تربیت و اعتلای نیروی انسانی دانشجو دارند مورد تقدیر و حمایت قرار می‌دهد.

دهقانی با اشاره به اعطای یک بسته حمایتی ۱۰ میلیارد ریالی به برگزیدگان این جایزه عنوان کرد: این جایزه شامل ۱۰۰۰ امتیاز است که تا ۴۰۰ امتیاز آن قابل دریافت به صورت نقدی بوده و بخش دیگر آن شامل استفاده از گرنت‌های خدمات شبکه آزمایشگاهی، پژوهانه‌ها و دریافت حمایت‌های دانشجویان مانند تسهیلات سربازی است.

روح الله دهقانی فیروز آبادی معاون علمی و فناوری رییس جمهور همچنین در جمع خبرنگاران گفت: سال گذشته ستاد توسعه فناوری های ابتیک و کوانتوم در معاونت علمی شکل گرفت که این ستاد بسیار قوی در حال کار کمک کردن به توسعه فناوری های کوانتومی در کشور است.

وی افزود: یکی از برنامه های این ستاد کمک به دانشگاه ها است برای اینکه مراکز نوآوری توسعه فناوری های کوانتومی در دانشگاه شکل بگیرد که در کنار آن هم دانشجویانی آموزش ببینند هم اساتید بتوانند تحقیق و پژوهش انجام بدهند و همچنین فناوری های مورد نیاز صنعت تامین بشود این مرکز که یک مرکز نو آوری خیلی خوب در دانشگاه علم و صنعت است که به کمک معاونت علمی و چندین نهاد مرتبط شکل گرفته و امروز افتتاح شد.

وی ادامه داد: در حال حاضر این مرکز در بحث شبکه ارتباطات امن کوانتومی که مربوط به بحث ارتقای امنیت و همچنین بحث شبکه سازی، افزایش کیفیت و ویژگی های دیگر فناوری است فعالیت می کند که امیدوار هستم سریع تر پاسخ هاو خروجی خیلی خوبی را برای صنعت کشور داشته باشد و حمایت ها ادامه پیدا کند که این مرکز یک مرکز شناخته شده در سطح جهان و منطقه باشد.

کد خبر 6092225

دیگر خبرها

  • روح تمدنی انقلاب اسلامی در مباحث علمی جاری شود
  • علم و فناوری به عنوان مولفه‌های مهم قدرت محسوب می‌شوند+فیلم
  • سالانه ۲۰۰۰ نفر در حوزه کوانتوم تربیت و جذب می‌شوند
  • جذب و تربیت سالانه دو هزار نیروی متخصص در حوزه فناوری کوانتوم
  • در حوزه مالکیت فکری بسیار عقب هستیم
  • نیازمند تحول در نگرش عمومی جامعه در حوزه وقف هستیم
  • تحول بی‌واسطه با مردم
  • بارش‌های اخیر ایران محصول ابردزدی و بارورسازی ابرها است؟
  • آیا بارورسازی ابرها در کشورهای همسایه باعث بارش سیل‌آسا در ایران شد؟
  • آدرس غلط در بحث ایمنی خودرو‌ها | تحول در حوزه هوش مصنوعی