Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، در اوایل سال 2014 که کودتاچیان نظامی حکومت را در دست داشتند، پنج نفر خبرنگار میانماری به علت انتشار گزارش هایی در مورد ادعای وجود کارخانه سلاح های شیمیایی برای استفاده نظامی در این کشور در دادگاه متهم به زندان های طولانی مدت بیش از یک دهه شدند.

واکنش آنگ سان سوچی که در آن زمان به عنوان یکی از نمایندگان مخالف دولت فعالیت داشت، به این احکام قضایی بسیار تند بود و آنها را افراطی دانست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



حزب لیگ ملی به رهبری آنگ سانگ سوچی در انتخابات هشتم نوامبر 2014 توانست حکومت نظامیان را کنار بزند و برای نخستین بار در دهه های گذشته یک حکومت غیرنظامی را جایگزین آن کند؛البته به رغم وعده های آنگ سان سوچی در مورد احیای قانون و ایجاد فضای باز سیاسی در این کشور، به علت تسلط نظامیان در نهادها و بنیان های اصلی قدرت این موضوع تاکنون تحقق نیافته است.

پس از گذشت 3 سال و نیم از آن تاریخ همچنان تعداد زیادی خبرنگار و روزنامه نگار محلی و خارجی توسط نظامیان میانماری به رغم وجود دولت غیرنظامی که رهبری آن را سوچی برعهده دارد، دستگیر و راهی زندان می شوند، به ویژه افرادی که گزارش های مرتبط با سرکوب اقلیت مسلمان روهینگیایی را مورد پوشش خبری قرار می دهند.

به همین دلیل نهادهای حقوق بشری در دنیا خواستار آزادی خبرنگاران بازداشت شده در میانمار و از جمله دو خبرنگار وابسته به یک شبکه خارجی هستند که مسئولیت پوشش اخبار کشتار مردم روهینگیا را برعهده داشتند، اما مسئولان میانمار این درخواست را رد کرده و هشدار دادند که این دو نفر با حداکثر مجازات ،14 سال زندان روبه رو هستند.

2 خبرنگار میانماری برای یک شبکه خبری خارجی رخدادهای بحران روهینگیایی ها را در ایالت «راخین» پوشش می دادند؛ آنها در روز 12 دسامبر 2017 (21 آذر 96) در پی دعوت مقامات پلیس میانمار برای صرف شام به دیدار آن‌ها رفتند و در همان جلسه بازداشت شدند؛ طبق گزارش پلیس میانمار این دو خبرنگار اسناد امنیتی مربوط به وضعیت ایالت «راخین» را در اختیار داشته اند.

قانونی که خبرنگاران بازداشتی طبق آن محاکمه می‌شوند با عنوان حفاظت از اطلاعات، از قوانین برجای مانده از دوران استعمار بریتانیا در میانمار است که می‌تواند منجر به حکم 14 سال زندان برای این 2 خبرنگار شود.

گفته می شود احتمالا این دو نفر به اسنادی در مورد دستورات ویژه فرماندهان ارتش در مورد پاکسازی قومی مردم روهینگیا دست پیدا کرده اند.

خصومت علیه رسانه ها در میانمار از زمانی که آنها سرکوب های گسترده مردم روهینگیا را در رسانه های مختلف منتشر کردند، شدت یافته است.

"بیل ریچاردسون" نماینده سابق سازمان ملل که برای یک حضور در یک کمیته مشورتی به سوچی در میانمار حضور پیدا کرده بود، پس از مدتی از این فعالیت کناره گرفت.

وی گفت که این کمیته در واقع اقدامات دولت سوچی و ارتش را توجیه می کند و به همین دلیل از آن خارج شده است.

ارتش تحت حمایت دولت میانمار از ماه اوت 2017(شهریور 96) تاکنون به طور سازمان یافته با اعمال خشونت و سیاست های سرکوبگرانه، قتل و تجاوز مستمر علیه اقلیت مسلمان روهینگیا، سبب کشتار بیش از شش هزار و 700 نفر و فرار بیش از 700 هزار نفر از آنها از ایالت راخین به بنگلادش شده است.

بازماندگان این پاکسازی نژادی بارها مستندات متعددی از جزئیات قتل صدها نفر از روستاییان و مسلمانان روهینگیایی در پی حمله ارتش و گروههای افراط گرای بودایی ارائه کردند که نشان می دهد این سرکوب ها کاملا هدفمند و برنامه ریزی شده انجام شده است.

تاکنون بیش از 10 گور جمعی در روستاهای راخین شناسایی و کشف شده که اجساد صدها نفر از روهینگیایی ها در آنها دفن شده است.

این در حالی است که سوچی نه تنها در قبال این کشتارها سکوت اختیار کرده بلکه نسبت به سرنوشت خبرنگاران بازداشت شده که بخشی از این کشتار وسیع را آشکار ساخته اند، نیز واکنش مناسبی نداشته است.

"شاون کریسپین"نماینده جنوب شرق آسیا در کمیته حمایت از حمایت از روزنامه نگاران در نیویورک در این زمینه می گوید:بر اساس گزارش های رسیده در میانمار برای جلوگیری از انتشار اخبار در مورد نظامیان و صاحبان قدرت از تمام روش های مختلف قانونی و غیرقانونی استفاده می شود.

منبع: تقریب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۲۳۸۷۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سندرز: متهم کردن اسرائیل به کشتار فلسطینیان یهودی‌ستیزی نیست بلکه تبیین حقیقت است

«برنی سندرز» سناتور آمریکایی ایالت ورمونت امروز یکشنبه در گفتگو با شبکه تلویزیونی سی ان ان اعلام کرد که کابینه راست‌گرا، افراطی و نژادپرست بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی، فاجعه انسانی را در غزه ایجاد کرده است.

این سناتور آمریکایی در ادامه تصریح کرد: متهم کردن اسرائیل به کشتار ۳۳ هزار فلسطینی یهودی‌ستیزی نیست، بلکه روشن کردن یک حقیقت است.

وی در ادامه افزود: ما باید به هر شکلی با یهودی‌ستیزی مخالفت کنیم. کاری که کابینه راست‌گرا، افراطی و نژادپرست نتانیاهو انجام می‌دهد، در تاریخ معاصر جنگ‌ها بی‌سابقه است. آنها (اشغالگران صهیونیست) در ۶.۵ ماه گذشته کشته ۳۳ هزار فلسطینی را کشته و ۷۷ هزار تَن را زخمی کرده اند؛ یک سوم از این تعداد را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند. اسرائیل بیش از ۶۰ درصد از اماکن مسکونی آنها را ویران کرده است.

«برنی سندرز» تأکید کرد: آنها (صهیونیست‌های اشغالگر) سیستم بهداشت و درمان در غزه را ویران کرده اند؛ زیرساخت‌ها را از بین برده اند. برق نیست. آب بسیار کمی وجود دارد.

سناتور آمریکایی ایالت ورمونت در ادامه افزود: در حال حاضر احتمال وقوع گرسنگی و قحطی گسترده در غزه وجوددارد. وقتی شما این اتهامات را مطرح می‌کنید، این یهودستیزی نیست؛ بلکه واقعیت دارد. یهودی ستیزی، اسلام هراسی و سایر اشکال تعصب را به هر شکلی محکوم کنیم. ما باید به فاجعه انسانی بی سابقه‌ای که در حال حاضر در غزه رخ می‌دهد توجه کنیم. آنها دارند غزه را به طور کامل ویران می‌کنند.

منبع: مهر

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل خاورمیانه

دیگر خبرها

  • درخواست پارلمان عربی برای تحقیقات در مورد کشف گور‌های جمعی در غزه
  • سندرز: متهم کردن اسرائیل به کشتار فلسطینیان یهودی‌ستیزی نیست بلکه تبیین حقیقت است
  • متهم کردن اسرائیل به کشتار ۳۳ هزار فلسطینی، یهودی‌ستیزی نیست
  • حملات نظامیان صهیونیست و استقامت مردم جنوب لبنان
  • حمایت دانشگاهیان مازندران از خیزش جهانی دانشجویی
  • ملزم بودن رعایت پرهیز‌های دارویی آنتی بیوتیکی طیور زنده قبل از ارسال به کشتارگاه‌ها
  • ۱۸ میلیون راس دام سبک آماده کشتار است
  • واکنش به کشتار در غزه؛ حقیقت جنبش‌های دانشجویی در آمریکا
  • همراهی پدر دانشجو با دخترش در تظاهرات حمایت از فلسطین
  • نظامیان آمریکا از سرکوب دانشجویان حامی فلسطین دست بکشند