Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک متخصص باستان‌شناسی گفت: سازمان میراث فرهنگی کشور می‌تواند در قالب قراردادهایی مشخص، نگهداری برخی مناطق تحت حفاظت آثار باستانی را به تحصیل‌کردگان متقاضی بسپارند تا هم نقش راهنما داشته باشند و هم در جهت حفاظت از این مناطق در بین مردم نیز فرهنگ‌سازی لازم را انجام دهند.

دکتر بهزاد فریادیان با حضور در دفتر ایسنا اظهار کرد: متاسفانه رشته باستان‌شناسی با وجود سابقه‌ای طولانی که دارد در چند سال اخیر و در اکثر مراکز آموزش عالی به رشته‌ای تئوری محور تبدیل شده و دانشجو و دانش‌آموخته‌ی این رشته کمتر به کاوش‌های آموزشی در محوطه‌های باستانی می‌روند و به صورت عملی کار می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تصریح کرد: این روند موجب شده تا دانش‌آموختگان این رشته به دور از هر مهارتی، در زمینه یافتن کار و گرفتن پروژه یا حتی همکاری با اساتید و فعالان این عرصه سرگردان باشند.

این مدرس باستان‌شناسی با بیان اینکه امروز بخش خصوصی بهترین ظرفیت برای کارشناسان و دانش‌آموختگان این رشته است، تصریح کرد: این رشته دانشجویان خلاقی می‌خواهد که به جای چشم امید داشتن به استخدام  ادارات و سازمان‌هایی مانند میراث فرهنگی، بتوانند از فرصت‌هایی که این سازمان‌ها به بخش خصوصی می‌دهند، استفاده کنند.

وی تصریح کرد: امروز در صفحه‌ی فرهنگ  وهنر بسیاری از نشریات و روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها و سایت‌های تحلیلی جای خالی تحصیل‌کردگان باستان‌شناسی احساس می‌شود و مطمئنا اگر کسی با پشتکار  وارد این عرصه‌ها شود هم می‌تواند منشاء خدمات بزرگی باشد و هم می‌تواند از این طریق امرار معاش کند.

وی با بیان اینکه متاسفانه برخی مردم هر جا اثری باستانی باشد، به فکر استخراج اشیاء و عتیقه‌های آن هستند و این مشکل در قسمت‌های مختلف استان قابل انکار نیست و تلاش‌ها و کشفیات یگان حفاظت میراث فرهنگی استان شاهدی بر این مدعا است و حضور دانش آموخته گان این رشته در محوطه‌های تاریخی فرهنگی سبب تغییر نگاه و نگرش  آحاد مردم به سمت خودباوری می‌شود و از طرف دیگر نقطه امیدی برای اشتغال دانش‌آموختگان رشته‌های تاریخ و باستان‌شناسی است.

این مدرس باستان‌شناسی تصریح کرد: البته منظور از اشتغال در این عرصه به معنای پشت‌میزنشینی نیست، بلکه مقصود این است که میراث فرهنگی کشور و به تبع آن ادارات کل استان‌ها می‌توانند در قالب قراردادهایی مشخص، تحرکی وصف ناپذیر در جهت پژوهش‌های میدانی و نگهداری برخی مناطق دارای آثار باستانی را به تحصیل‌کردگان متقاضی بسپارند تا نقش راهنما را نیز داشته باشند و در جهت حفاظت از این مناطق در بین مردم، فرهنگ‌سازی لازم را انجام دهند. این اقدام در جهت آموزش و معرفی فرهنگ وتمدن دیربنه ایران زمین به نسل امروزی و نسل‌های آینده نقش بسزایی خواهد داشت.
انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۲۴۰۲۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همایش پهلوانان و باستانی کاران شهرضا

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز اصفهان؛ رییس هیات ورزش پهلوانی و کشتی زورخانه‌ای شهرضا گفت: به مناسبت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه ای، ورزشکاران این رشته در زورخانه پوریای ولی شهرضا به انجام حرکات ورزش باستانی پرداختند.
محمدرضا حیدرپور افزود: قدمت ورزش زورخانه‌ای در شهرضا به سال ۱۲۲۰ برمی گردد و در حال حاضر ۲۲۰ ورزشکار در این رشته فعالیت می‌کنند که ۷۰ نفر از آنان نوجوانان و جوانان هستند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی


حیدرپور گفت: کمبود زورخانه و فضای زورخانه‌ای مشکل اصلی ترویج و گسترش این ورزش در این شهرستان است که ساخت زورخانه‌های جدید به رفع آن کمک می‌کند.
محمدحسن رحیمی، رییس کانون بسیج ورزشکاران شهرستان شهرضا هم گفت: پهلوانان اصلی شهدا هستند و شهرستان شهرضا ۵۶ شهید ورزشکار تقدیم انقلاب و میهن اسلامی کرده است.

دیگر خبرها

  • شیراز میراث‌دار فرهنگ غنی و شهر انسان‌های معتدل است
  • همایش پهلوانان و باستانی کاران شهرضا
  • نمایش ۵۹ شیء تاریخی به زودی در موزه‌های استان همدان
  • تابوت‌های باستانی «جوبجی» متعلق به سال ۹۸ هستند
  • تابوت‌های باستانی ‌محوطه‌ «جوبجی» متعلق به سال ۹۸ هستند
  • چرا این «دوازده‌وجهی» باستان‌شناسان را حیرت‌زده کرده است؟ (+عکس)
  • می گوید: جسد موجود در تابوت‌ها سالم بودند اما...+ عکس | ماجرای ویدئوی جنجالی تابوت‌های باستانی خوزستان چیست؟
  • ماجرای ویدیوی منتشرشده در خصوص تابوت‌های جوبجی چیست؟
  • ویدیوی منتشرشده در خصوص تابوت‌های جوبجی مربوط به سال ۱۳۹۸است
  • از باستان‌شناسی خلیج‌فارس غافل مانده‌ایم