Web Analytics Made Easy - Statcounter

بر اساس یافته های پژوهشی دانشگاه پنسیلوانیا تکالیف زیاد خانگی، یادگیری دانش آموزان را چندان افزایش نمی دهند بلکه باید معلمان را آموزش داد تا به جای کمیت، کیفیت تکالیف خانگی را افزایش دهند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آرمان زنان، ظهر که از مدرسه می آید به سرعت کتاب هایش را در می آورد و شروع می کند به نوشتن، هر چقدر به او می گویم اول ناهار بخور و استراحت کن و بعد مشق هایت را بنویس گوشش بدهکار نیست؛ پسرم به من می گوید معلم هفت صفحه مشق داده است و باید همه را سریع بنویسم، گاهی پای کتابش خوابش می برد از بس خسته می شود و قلم می زند؛ این ها حرف های یک مادر جوان است که از کار برخی معلمان گلایه دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مریم پناهی یکی از مادرانی است که از این موضوع گلایه دارد و به خبرنگار آرمان زنان، می گوید: فرزندم کلاس اول ابتدایی است و گاهی تا هشت صفحه در روز مشق می نویسد، بارها به معلمش گفته ام که این کار به ضرر دانش آموزان است و آنها خسته می شوند و گاهی تکالیفشان را به ما می سپرند و یا خواهر و برادرها برایشان انجام می دهند اما معلم کار خودش را انجام می دهد.

مهدوی یکی از معلمان ابتدایی است که معتقد است زیاد شدن تکالیف هم بار اضافی بر روی دوش دانش آموزان می اندازد هم آنها را نسبت به درس و مدرسه بی انگیزه می کند. او می گوید: من دانش آموزی داشته ام که به خاطر اینکه معلم سال قبلش به او زیاد تکلیف می داد می خواست ترک تحصیل کند که با مشاوره و راهنمایی برخی از معلمان و خانواده از این کار منصرف شد.

مولایی یکی دیگر از معلمان است که با دادن تکلیف زیاد به دانش آموزان موافق است، او می گوید: تکلیف زیاد دانش آموزان را می سازد، وقتی زیاد می نویسند کلمات ملکه ذهنشان می شود و هیچ وقت آنها را فراموش نمی کنند.

به اعتقاد مولایی، در گذشته معلم ها مشق زیاد می دادند و دانش آموزان نسبت به امروز درس خوان تر هم بودند هر چند که این مدل تدریس در اغلب کشورها منسوخ شده است اما باز هم در ایران و کشورهای دیگر این کار انجام می شود.

بر اساس تحقیقات انجام شده در بین 50 کشور جهان معلمان سه کشور ایران، تایلند و یونان بیشترین تکالیف خانگی را به دانش‌آموزان می‌دهند و در مقابل دانش‌آموزان سه کشور ژاپن، چک و دانمارک کمترین میزان تکلیف خانگی را دارند که با توجه به این موضوع باید دید دانش آموزان کدام کشورها از لحاظ درسی قوی تر هستند.

عباسعلی داوودی از مدیران آموزش و پرورش در این خصوص به خبرنگار ما می‌گوید: مهارت آموزی دانش آموزان در کشور به دو طریق خواندن و نوشتن انجام می شود اما انگار این روزها بازار نوشتن داغ تر از بازار خواندن است البته برخی از معلمان در چگونگی به کارگیری این موضوع سلیقه ای عمل می کنند.

داوودی می افزاید: زحمت معلمان در کلاس از سال ۷۸ که کتاب های دوره ابتدایی تغییر کرد و کتب جدیدالتالیف روی کار آمد چند برابر شد اما مولفان کتاب ها معتقدند بیشتر تمرینات باید در کلاس انجام شود چون همه آنان باید هدف‌‎دار و با نظارت معلم باشد تا نقاط قوت و ضعف را پیدا کنند.

حال باید پرسید آیا برای همه درس ها یک روش را باید به کار گرفت و یک فرمول را به ذهن سپرد، آیا برای تاریخ وجود تکلیف ضروری است، حفظ طوطی وار بعد از مدتی فراموش می شود، یکی از ویژگی های معلمان خلاق برای هر درس این است که روش های گوناگون را در نظر می گیرند چرا که همه فراگیران با یک روش یاد نمی گیرند، فردی قوه شنیداری قوی تری دارد و شخص دیگری از طریق تمرین کردن، نتیجه بهتری می گیرد.

با توجه به تفاوت های فردی، فرهنگی و اجتماعی نمی توان گفت یک روش کاملا درست است بنابراین باید ویژگی های یک تکلیف خوب را دانست؛ تکلیف می تواند در مدرسه انجام شود و فعالیت هایی که در مورد یک مدرسه اتفاق می افتد ممکن است جای دیگر متفاوت باشد در نتیجه باید بسته به شرایط فرهنگی و اجتماعی خانواده تکلیف داده شود به زبانی دیگر ما نیازمند ساختارشکنی و ابداع روش های نو هستیم.

ارتقاء حرفه ای معلمان و اصلاح نگرش مدیران، زمینه مناسبی برای رشد دانش آموزان فراهم می کند؛ در جهانی که هر هفت روز در آن علم بشر دو برابر می شود ما نیازمند تغییر هستیم البته از سویی نباید تغییرات مثبت و رو به رشد هم در مدرسه هم نگرش معلمان را نادیده بگیریم و در مقابل باید دید چقدر از آموزش و پرورش حمایت شده است.

تغییر نگرش صرفا با بخشنامه به وجود نمی آید باید دید آیا شرایط مطلوب تری برای یادگیری هست؛ چرا باید همه به یک سمت بنشینند؛ آیا تعداد معلمان متناسب تعداد دانش آموزان است؟

مطالعات نشان می دهد هیچ یک از این دانش آموزان، انگیزه مطلوبی برای انجام تکالیف ندارند زیرا پژوهش ها نشان می دهند بهترین انگیزه یک انگیزه درونی و میل به یادگیری است.

دانش آموزی که به این مرحله برسد از یادگیری بیشتر احساس لذت می کند و برای جلوگیری از فراموشی و دریافت حدود آگاهی و ناآگاهی های خویش به خودارزیابی می پردازد و چنان که بر اساس یافته های همان پژوهش در دانشگاه پنسیلوانیا تکالیف زیاد خانگی، یادگیری دانش آموزان را چندان افزایش نمی دهند بلکه باید معلمان را آموزش داد تا کیفیت تکالیف خانگی را افزایش دهند نه کمیت آنها را.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۲۴۰۶۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت بسیج همه دستگاه‌ها و اقشار برای تجلیل و تکریم معلمان

به گزارش قدس خراسان، یعقوبعلی نظری در نخستین جلسه شورای آموزش و پرورش استان که در محل استانداری برگزار شد، با اشاره به روز بزرگداشت معلم و گرامیداشت یاد و خاطره شهید مطهری اظهار کرد: بسیاری از ناهنجاری‌ها و معضلات اجتماعی با محوریت آموزش و پرورش و مدارس در نقاط مختلف می‌تواند برطرف شود.

استاندار خراسان رضوی گفت: در شهر مناطقی وجود دارد که دچار فقر فرهنگی هستند و می‌توان با استفاده از ظرفیت مدرسه و مسجد برای ساماندهی آن‌ها فکری کرد.

وی بیان کرد: یکی از شاخص‌ها در ارزیابی مدارس و معلمان موفق می‌تواند این باشد که یک مدرسه یا معلم چقدر توانسته در حل معضلات اجتماعی محله و خانواده دانش‌آموزان مؤثر باشد.

نظری متذکر شد: مولدسازی ظرفیت مناسبی است که در حوزه‌های مختلف از جمله توسعه فضاهای آموزشی می‌توان از آن بهره برد. در همین راستا پنج بسته مولدسازی به ارزش ۲۰ همت به شورای عالی مولدسازی رفته است.

استاندار خراسان رضوی همچنین بسیج همه دستگاه‌ها و اقشار را برای تجلیل و تکریم معلمان خواستار شد و آمادگی مدیریت استان را برای کمک به مسأله مسکن فرهنگیان به عنوان یک اولویت اعلام کرد.

دیگر خبرها

  • ضرورت بسیج همه دستگاه‌ها و اقشار برای تجلیل و تکریم معلمان
  • آموزش تفکیک پسماند به بیش از ۱۰۰۰ دانش‌آموز پیش‌دبستانی در اصفهان
  • از متن تا حاشیه تغییر کتب درسی
  • صحرایی: ۱۰۰ هنرستان به ظرفیت پذیرش دانش آموزان مهارتی اضافه شد
  • فراهم شدن امکان تغییر رشته تحصیلی دانش آموزان
  • ضرورت توجه به افزایش معدل امتحانات نهایی دانش‌آموزان
  • فعالیت کلاس‌های درس مدارس خوزستان تا روز آخر
  • ضرورت افزایش آگاهی والدین از هدایت تحصیلی دانش آموزان
  • ضرورت آموزش حفاظت و نگهداری از طبیعت به دانش آموزان
  • یاد گرفتن زبان انگلیسی باید در چه سنی انجام شود؟