Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - تهران - ايرنا - يک کارشناس بانکداري پيش بيني کرد، با عرضه اوراق سپرده ريالي 20 درصدي در نظام بانکي، سال آينده شوراي پول و اعتبار به سمت تعديل نرخ هاي کنوني سود سپرده هاي بانکي هدايت شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادي ايرنا، شبکه بانکي از امروز (شنبه) صدور گواهي سپرده يک ساله را به عنوان يکي از ابزارهاي بانک مرکزي براي مديريت بازار ارز کليد زد؛ صدور اين اوراق به مدت يک هفته در بانک ها ادامه دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نرخ سود اين اوراق در حالي 20 درصد تعيين شده که در شرايط کنوني و طبق مصوبه شوراي پول و اعتبار نرخ سود سپرده گذاري يکساله در نظام بانکي 15 درصد و سپرده هاي کوتاه مدت 10 درصد محاسبه مي شود.
«سيدبهاالدين هاشمي» کارشناس بانکداري درباره صدور اين اوراق امروز در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: هرچند اين اوراق با هدف جذب منابع و نقدينگي مردم به سمت شبکه بانکي طراحي شده است اما در نهايت اثر خود را بر نرخ سود در نظام بانکي خواهد گذاشت.
وي همچنين يادآور شد که بسياري از مردم منابع خرد خود را در نزد بانک ها سپرده گذاري کردند تا از سود حاصله از اين محل، بخشي از هزينه هاي زندگي خود را تاميين کنند.
اين کارشناس بانکي تاکيد کرد: الزام بانک ها به رعايت نرخ سود در شهريور ماه گذشته سبب شد تا بخشي از مردم منابع خود را به سمت بازارهاي ديگر از جمله دلار و سکه سوق دادند و به همين دليل در طي ماههاي گذشته شاهد اخلال در اين بازارها بوديم.
هاشمي در ادامه اظهار داشت: البته در اين فرآيند شاهد حرکت نقدينگي از شبه پول به پول نبوديم بلکه پول به صورت غيرنقد در حساب هاي خريداران و فروشندگان جا به جا مي شد.
وي افزود: تحولات اين چند ماه نشان مي دهد که دارندگان سپرده هاي خرد، به سود حساب هاي بانکي به عنوان مکملي براي تامين زندگي خود مي نگرند و وقتي نرخ سود در بانک ها پايين آمد، به فکر کسب سود بيشتر در بازارهاي ديگر افتادند.
هاشمي در عين حال وجود محدوديت در مراودات بين المللي بانکي و انتقال ارز را بر بروز اين نوسان ها در بازار ارز بي تاثير ندانست و گفت: در چنين شرايطي کاهش نرخ سود بانکي منطقي نبود و خاکريز حرکت نقدينگي به سمت بازار ارز و سکه را کوتاه کرد.
اين کارشناس بانکي خواهان برنامه ريزي جامع تر تيم اقتصادي دولت براي مديريت ارز در کشور شد و گفت: شايد با برخوردهاي انتظامي و قضايي نظير دستگير اخلالگران و سفته بازان، براي مدتي بازار آرام شود اما اين رويه ها هيچگاه سبب کاهش نرخ دلار و تقويت پول ملي در بلند مدت نمي شود.
وي با تاکيد بر اينکه تقويت پول ملي به مجموعه اي از سياست هاي پولي، مالي و بودجه اي بستگي دارد، افزود: وقتي طي چند سال به صورت دستوري از کاهش ارزش پول ملي جلوگيري مي کنيم، ممکن است برخي افراد بخواهند از وضعيت سوء استفاده کنند و بازار را به هم بريزند.
هاشمي در ادامه، محدوديت در دسترسي به منابع ارزي، کاهش قدرت وام دهي بانک ها و افزايش تقاضا براي پول در جامعه را يادآور شد و گفت: در چنين شرايطي حتي اگر بانک ها وام با سود 25 درصدي پرداخت کنند، تقاضا براي دريافت آن بالاست.
به گزارش ايرنا، عرضه گواهي سپرده هاي ريالي و ارزي و نيز پيش فروش سکه، سه راهکار بانک مرکزي براي جذب نقدينگي مردم و هدايت سرمايه ها به سمت توليد است تا از اين مسير از ورود سرمايه هاي سرگردان به بازارهايي چون طلا و ارز که مي تواند سبب تلاطم در بازارها و نيز به هم زدن شاخص هاي کلان اقتصادي چون نرخ تورم را در پي داشته باشد، جلوگيري کند.
با مجوز بانک مرکزي، از امروز (28 بهمن) شبکه بانکي اجازه دارد به مدت 2 هفته نسبت به انتشار گواهي سپرده ريالي با نرخ 20 درصد اقدام کند؛ اين اوراق با سررسيد يک سال منتشر مي شود و نرخ بازخريد قبل از موعد آن 14 درصد خواهد بود.
همچنين به شبکه بانکي کشور اجازه داده شده است نسبت به صدور گواهي سپرده ريالي ارز بنيان با سررسيدهاي يک و 2 ساله اقدام کند؛ بر اين اساس نرخ ريال مورد محاسبه در زمان افتتاح گواهي سپرده متوسط نرخ يک ماه قبل سامانه نظارت ارز (سنا) خواهد بود و نرخ سود براي سررسيدهاي ياد شده به ترتيب 4 و 4.5 درصد محاسبه مي شود.
بر اين اساس در زمان سررسيد اين سپرده ها، ارز يا معادل ريالي آن به نرخ متوسط يک هفته قبل سامانه سنا به دارنده اوراق پرداخت مي شود و در صورت بازخريد اين اوراق قبل از سررسيد، سود سپرده کوتاه مدت ريالي (10 درصد) به دارنده اوراق پرداخت خواهد شد.
برنامه ديگر بانک مرکزي، پيش فروش شش ماهه سکه بهار آزادي با نرخ 14 ميليون ريال و پيش فروش يک ساله سکه بهار آزادي با نرخ 13 ميليون ريال از طريق شعب منتخب بانک ملي است.
اخبار اقتصادي ايرنا در تلگرام: IRNAeco@
اقتصام*2025
خبرنگار: ليلا جودي*انتشار دهنده:فرهاد راستي
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۲۴۱۱۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۵۳۰۰ واحد روستایی برای مقاوم سازی به بانک های عامل معرفی شدند

به گزارش خبرگزاری مهر، علی محمد روستا ظهر پنجشنبه در نشست با بانک‌های استان در راستای پرداخت تسهیلات مسکن روستایی، افزود: نظارت بر اعطای تسهیلات بانکی ضرورت دارد.

وی با بیان اینکه تسهیلات اگر در جای درست خود هزینه شود، دغدغه‌ها و نگرانی‌ها از بین می‌رود، گفت: انتظار می‌رود بانک‌ها پرداخت تسهیلات مقاوم سازی مسکن روستایی به این تعداد واحد را تسریع کنند.

روستا اظهار داشت: میانگین پرداخت تسهیلات بانکی مقاوم سازی واحدهای روستایی در سطح کشور، ۵۵ درصد و در استان ۶۲ درصد است که این امر نشان دهنده همکاری خوب و مطلوب شبکه بانکی در این حوزه است.

وی افزود: پرداخت تسهیلات مقاوم سازی مسکن به متقاضیان باید در زمان کمتری انجام شود و بانک‌های استان زمان طولانی پرداخت تسهیلات مسکن را کمتر کنند.

روستا یادآور شد: از مجموع یکهزار و ۴۰۰ واحدی که در زلزله سی سخت، دچار خسارت شدند، ۲۷۰ واحد نیمه تمام مانده است و پیگیری برای اختصاص اعتبار به این واحدها انجام شده است.

کد خبر 6095034

دیگر خبرها

  • چرا انتشار اوراق رهنی مسکن در ایران گره گشا نبود؟
  • بین منافع پست بانک ایران و کارکنان بانک مرزی وجود ندارد
  • اعلام نتیجه اولین حراج اوراق مالی اسلامی دولتی و برگزاری حراج دوم در سال ۱۴۰۳
  • نرخ بهره بین بانکی به ۲۳.۵ درصد رسید + جدول
  • ۵۳۰۰ واحد روستایی برای مقاوم سازی به بانک های عامل معرفی شدند
  • کدام بانک‌ها خدمت چک الکترونیکی را ارائه می‌دهند؟
  • پرداخت تسهیلات جهت مقاوم سازی مسکن روستایی در کهگیلویه و بویراحمد
  • دولت با نظام بانکی شوخی ندارد
  • بانک ها با تسهیلات مسکن چه می‌کنند؟
  • راهکارهای رئیس کمیسیون اقتصادی برای تعدیل قیمت خودرو؛از واردات تا کاهش قیمت بهای تمام شده