Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شریان»
2024-03-29@02:21:17 GMT

آخرین پاسبان مردگان زرتشتی در ایران

تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۲۴۱۸۶۴

«آقا شهریار» جلوی در ورودی دخمه نشسته است. زیاد حرف نمی‌زند و فقط با نگاهش از کسانی که مشتاقند با او عکس یادگاری بگیرند‍ پذیرایی می‌کند. او با ارزش‌ترین میراث زنده این دخمه قدیمی است.


به گزارش شریان نیوز،به نقل از ایسنا سال‌ها زرتشتیان مرده‌هایشان را به دست این مرد داده و او مرده‌ها را بر دوش خود بالای کوه برده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس آداب زرتشتیان، دخمه‌ها محل قرار دادن مرده‌ها بوده تا خوراک لاشخورها شوند. دخمه‌ها سازه‌های مدوری هستند که با دیوارهای نسبتا بلند بر سر تپه‌ها بنا شده‌ و چند سالی است که به مکان توریستی در یزد تبدیل شده‌اند.

آقا شهریار، «نساسالار» این دخمه تاریخی در یزد است. نساسالار کسی است که مرده‌ها را بعد از انجام دادن آداب مربوطه، بالای تپه و به داخل دخمه‌ها می‌برد. او آخرین نساسالار زنده زرتشتیان است.

به گفته اهالی منطقه صفائیه  در 15 کیلومتری جنوب شرقی یزد، او از 45 سالگی با همکارش مشغول به کار می‌شود؛ همکاری که خودش هم بعد از فوت به دست آقا شهریار به بالای تپه برده شده تا در دخمه قرار گیرد.

نگاه آقا شهریار، گنگ است. معلوم نیست به چه چیزی فکر می‌کند. خدا می‌داند که در این سال‌ها با مردگان از نگاهش چه‌ها گذشته و حالا از فکرش چه‌ها می‌گذرد. او سال‌ها باری را از جنس خودش به دوش کشیده است؛ باری از جنس خانواده، دوست، آشنا و غریبه.

حدود 51 سال است که قرار دادن اجساد در این دخمه‌ها ممنوع شده است اما با این حال او هر صبح اولین نفر بر در این دخمه‌ها حاضر می‌شود و آخرین نفر از آنجا می‌رود؛ مثل صاحبخانه‌ها.

ایسنا - پارمیسا طهماسبی‌زاده

دسته بندیتصویر

منبع: شریان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shariyan.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شریان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۲۴۱۸۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصاویر جالب از تیری آنری در 12 سالگی؛ شم گلزنی بالای ستاره فرانسوی در کودکی / فیلم

به تازگی ویدیویی از 12 سالگی تیری آنری و شم گلزنی بالای ستاره فرانسوی در این سن منتشر شده است.

دانلود (3.2MB)

دیگر خبرها

  • واکنش هاشمی، وزیر پیشین بهداشت به مرگ پرستو بخشی پزشک جوان: سکوت وزارت بهداشت مایه‌ شرمساری است/ چرا نظام پزشکی مماشات می‌کند؟ چرا همه ما مرده‌ایم؟ همه ما که با سکوتمان در عادی سازی این خودکشی‌ها کمک می‌کنیم
  • «صبح تبریز»؛ با یاد شهریار عدل
  • ماجرای کسانی که چهره آدم دارند،اما قلب آنها قلب حیوان است
  • تصاویر جالب از تیری آنری در 12 سالگی؛ شم گلزنی بالای ستاره فرانسوی در کودکی / فیلم
  • گور دخمه سنگر،یادگاری از دوران اورارتویی در ماکو
  • جزئیات بازسازی مجموعه تئاتر محراب در سال ۱۴۰۳/ ۲ پروژه پلاتوسازی در شهریار و پرند به نتیجه رسید
  • تمرین با نشاط سپاهان در حضور شهریار و کاوه؛ گزارش تصویری
  • بازدید استاندار تهران از ستادهای نوروزی خدمات سفر غرب این استان
  • انگیزه بالای وحید امیری در تمرینات پرسپولیس
  • در قرآن ۷ مورد از نمونه‌های احیای مردگان در همین دنیا داریم