Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-27@22:32:33 GMT

فتح کشورهای اسلامی با الگوی معیشت غربی

تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۲۴۳۱۳۴

فتح کشورهای اسلامی با الگوی معیشت غربی

هر تمدنی دست به نهادسازی می‌زند تا شکل زندگی و معیشت جامعه را مطابق الگوی خود تغییر دهد، همانطور غرب با نهادهایی که بر اساس قواعد خودش ساخته شدند توانسته الگوی معیشت خود را در سایر جوامع پیاده کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صنعت8، وقتی اسلام در شبه جزیره عربستان حاکم شد، کسی فکر نمی‌کرد که تا چند قرن بعد، چهره برخی قسمت‌های اروپا چنان دگرگون شود که قابل مقایسه با سایر کشورهای اروپایی نباشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

پیشرفتی که اسلام در پایتخت اسپانیای آن روز یعنی قرطبه ایجاد کرد قرن‌ها بعد به لندن و پاریس رسید، ولی سوال اصلی اینجاست که اسلام چطور یک کشور اروپایی را از تمدن مسیحی کاتولیک گرفت و الگوی خود را در آنجا پیاده کرد.

 

در یک بررسی تاریخی می‌توان فهمید نهادهایی که براساس قواعد اسلام به وجود آمده‌اند، به تدریج شکل زندگی مردم را تغییر دادند و اسلام را پیاده کردند، در واقع این نهادها باعث پیشرفت شبه جزیره عربستان و زمینه ساز یک کشور اسلامی شد و البته این روش تنها مختص اسلام نیست.

 

هر تمدنی دست به نهادسازی می‌زند تا شکل زندگی و معیشت جامعه را مطابق الگوی خود تغییر دهد، همانطور غرب با نهادهایی که بر اساس قواعد خودش ساخته شدند توانسته الگوی معیشت خود را در سایر جوامع پیاده کند.

 

نهادهایی مثل بانک، بورس و بیمه، در همه جا هستند و حتی در کشورهای اسلامی، الگوی معیشت غرب را پیاده می‌کنند، در حالی که اسلام برای اداره معیشت، دارای الگوی مشخص است و توان اداره جامعه را دارد.

 

خمس، زکات، صدقه، انفاق، قرض، وقف و مجموعه عقود اسلامی از جمله نهادهای الگوی معیشت اسلام هستند که می‌توانند به بهترین شکل معیشت را اداره کنند.

نهادها به زندگی مردم شکل و ارزش‌ها و اعتقادات را تغییر می‌دهند، مثلا در بورس افراد سوداگر، هیچ‌گاه از ضرر دیگران ناراحت نمی‌شوند و حتی با حمله‌های سفته‌بازانه، برای مردم عادی، تله می‌گذارند و سود می‌برند و می‌توان گفت افرادی که به این نهاد وارد می‌شوند چنین روحیه‌ای پیدا می‌کنند.

 

در بانک نیز مردم سپرده‌گذاری می‌کنند، سود می‌گیرند و پول عملا برای آن‌ها کار می‌کند و در عمل پولی که می‌توانست صرف قرض‌الحسنه شود را درگیر قرض ربوی می‌کنند.

 

بیمه نیز تلاش می‌کند از نگرانی و ترس مردم از آینده سود ببرد و حتی به آن دامن بزند، با پول‌های مردم ثروت‌های بزرگی به دست آوردند.

 

عملا در نهادهای الگوی معیشت غرب «طمع» حرف اول را می‌زند و روح حاکم بر تمامی فعالیت‌های معیشتی است، نهادهایی که به طمع سود بیشتر تجمیع ثروت می‌کنند و برای اَبَرطبقه پول می‌سازند.

روح حاکم بر الگوی معیشت اسلام، قناعت است و نهادهای آن در خدمت برپایی عدالت و قسط است، نهادهایی که به جای تجمیع به توزیع ثروت می‌پردازند تا هر چیز در جای خود قرار بگیرد سهم هرکس هرآنچه که هست به او داده شود.

 

بر خلاف الگوی معیشت غرب که انسان‌محور است و محصول آن افراد طماع و سوداگر هستند، الگوی معیشت اسلام، الگویی خدامحور است و افراد را قانع و ایثارگر بار می‌آورد.

 

وقتی افراد در نهادهای مختلف الگوی معیشت اسلام، بارها انفاق و بخشش را تمرین می‌کنند، نه‌تنها طمع در روحیه آن‌ها از بین می‌رود، بلکه روحیه بخشندگی و ایثار در آن‌ها رشد می‌کند و سوال بزرگی اینجا مطرح می‌شود که چرا این الگوی معیشتی در جامعه حاکم نیست؟

 

از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی در پی رسیدن به جامعه اسلامی بوده‌ایم، در حالی که امروز نهادهای الگوی معیشت غرب، در عمل حرص، طمع و ربا را در جامعه نهادینه می‌کنند که ذاتا با اسلام در تضاد هستند، حقیقتی که امام خمینی (ره) نیز به آن اشاره داشته‌اند: « چنانچه ربا در یک کشوری مثل کشور ما خدای نخواسته، باز در بانکش، در تجارتش، در بین مردمش باشد، ما نمی‌توانیم بگوییم که ما جمهوریمان اسلامی است.»

 

یکی از گام‌های مهم در رسیدن به جامعه اسلامی، زدودن نهادهای الگوی معیشت غرب و جایگزین کردن آن‌ها با الگوی معیشت اسلامی است، مسیری که پیمودن آن، جز با اقتصاد مقاومتی، امکان‌پذیر نیست، همچنان که خداوند، پیامبر (ص) و یارانش را در سوره هود آیه ۱۱۲، به مقاومت و ایستادگی امر می‌کند.

 

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۲۴۳۱۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازگشت ۳۰۰۰ واحد تعطیل به تولید/ ۱.۲ میلیون نفر بیمه شدند

وزیرکار با اشاره به اینکه بالغ بر یک میلیون و ۲۰۰هزار نفر بیمه شده اجباری و اختیاری جدید وجود دارد گفت: مطابق آمارها وعده تحقق یک میلیون شغل محقق شد.دولت ۳۰۰۰واحد بزرگ و متوسط تعطیل شده را به چرخه تولید برگرداند. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم, سید صولت مرتضوی, وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پیش‌ خطبه‌های نماز جمعه امروز تهران هفتم اردیبهشت ماه 1403 با تبریک هفته کارگر و روز کارگر گفت: این روز را به همه کارگران سختکوش که به عنوان پایه های اساسی اقتدار و عظمت اقتصادی کشور هستند تبریک می گویم و یاد و خاطره 14هزار شهید کارگر را گرامی می دارم.

 وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری گفت: از منظر نظام مقدس اسلامی و دیدگاه اسلام همانطور که در بیانات مقام معظم رهبری به زیبایی اشاره کردند تفاوت مبانی بین کارگر با نگاه اسلامی و مکتب اسلام با کارگر در سایر مکاتب قرار دارد. اسلام کاگر را عزیز می‌پندارد این قشر را عامل پویایی و سلامت جامعه می‌داند اما در سایر مکاتب کارگر را ابزار تولید می‌دانند. ما کارگر را خالق تولید محور تولید، و صاحب نظر در امر تولید می‌دانیم.

مرتضوی گفت: در حال حاضر شاهد تحولات شگرفی در عرصه‌های سیاسی هستیم که  اولًا حمله هفت ماهه رژیم غاصب به باریکه غزه و کشتار بیش از 35 هزار نفر از زنان و کودکان و بی‌پناهان گردن آویز همه سردمداران حقوق بشر به خصوص استکبار جهانی و جامعه اروپایی و کشورهای نابخردی که ذیل بیرق اسلام حکومت می‌کنند، اما با کمال تاسف آب به آسیاب دشمن می‌ریزند، این اقدام شجاعانه مختصری که تحت عنوان وعده صادق علیه رژیم صهیونیستی محقق شد سبب شد که معادلات و رایج بر جهان بازتعریف شوند دگرگونی به وجود بیایند. نه جهان اسلام بلکه بشریت تشنه عدالت به توانمندی های خودشان پی ببرند اکنون دنیا به این نتیجه رسیده است که هیمنه پوشالی استکبار جهانی و تفکر شکست ناپذیر رژیم صهیونیستی و گنبد آهنین آنها تبدیل به بیت العنکبوت شده است.

وزیر کار تعاون و رفاه اجتماعی بیان کرد: همه صاحبان نظر که اندکی اندیشه آزادیخواهانه دارند و مستقل هستند امروز این عظمت ایران اسلامی را می‌ستایند. ما به روح شهدای بزرگ محور مقاومت بهترین سلام‌ها را تقدیم می‌کنیم و از نیروهای مسلح و مقتدر نظام جمهوری اسلامی جامعه کار و تولید همواره پشتیبانی می‌نماید تقدیر میکنیم.

 وی ادامه داد: نکته حائز اهمیت دیگر موضوع شعار سال است تقریبا یک دهه است که مقام معظم رهبری شعار سال را محوریتش را موضوع اقتصادی قرار داده است امسال حضرت آقا شعار سال را جهش تولید با رکن بودن و محور بودن و همراهی مردم تعریف کرده‌اند.آقا فرمودند جهش با رشد متفاوت است قطعا بیاناتی که رهبری می‌فرمایند و قواعدی که تبیین می‌فرمایند برگرفته از احکام و آموزه‌های دینی است و ثانیا با مطالعه کامل و احاطه اشرافیت جامع بر وضعیت اقتصادی جهان و توانمندی‌های ایرانی اسلامی است.ما به عنوان کوچکترین خادم جامعه کارگری از این سخنگاه مقدس به مردم و مقام معظم رهبری عرضه می‌داریم به جامعه کار و کارگران و کارفرمایان دست در دست یکدیگر می‌نهند و امسال مانند سال قبل که آقا فرمودند رشد تولید، حتماً به جهش تولید توجه ویژه خواهیم کرد و این فرمان رهبری را بر دیده خواهیم نهاد و انشاالله شرمنده عزیزامان نخواهیم بود.

مرتضوی با اشاره به گزارشی از عملکرد کار، وزارت تعاون و رفاه اجتماعی خاطر نشان کرد:  در سال گذشته با فضل الهی و عنایت دولت کریمه یکی از محوری‌تری دستورات کار اشتغال بود و دولت توانست وعده یک میلیون فرصت شغلی را محقق کند و با افتخار و با آماری متقن که روایتگری‌اش با تمام اصول و قواعد سنجشی همسازی دارد، تبیین کند.

به گفته وی گزارش سازمان تامین اجتماعی حاکی از آن است که بالغ بر یک میلیون و 200هزار نفر بیمه شده اجباری و اختیاری جدید وجود دارد و گزارش مرکز آمار ایران بیانگر آن است که نرخ بیکاری به 8.1درصد رسیده که کمترین نرخ بیکاری در طول تاریخ است. 

وزیر کار با اشاره به بیانات رهبر انقلاب در زمینه ثبات شغلی کارگران خاطر نشان کرد: حضرت آقا در بیانات روز چهارشنبه فرمودند که نباید کارخانجات و کارگاه‌ها به تعطیلی کشانده شود. خوشبختانه دولت سیزدهم نزدیک به 10هزار کارگاه نیمه فعال را به ظرفیت اسمی رساند و 3000واحد بزرگ و متوسط تعطیل شده را به چرخه تولید برگرداند و رابطه بنگاهداران و بانک‌ها را اصلاح کرد. رئیس جمهور دستور دادند اگر کارفرمایی بدهکار بانکی است هیچ بانکی اجازه تعطیل کردن کارگاه و کارخانه را ندارد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به توسعه فرایند صدور مجوزها در حوزه اشتغال خرد و خانگی اظهار کرد: در حوزه تکافل اجتماعی دولت کارهای بزرگی را انجام داده از جمله اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی که خوشبختانه 20میلیون خانوار بالغ بر 60میلیون نفر با درصد استقبال 90 در آن مشارکت کردند؛ البته این طرح هم ممکن است مثل هر طرحی مشکلاتی داشته باشد که به مرور زمان آن را برطرف می‌کنیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • واکنش ایران به اعمال تحریم برخی از کشورهای غربی علیه نیروهای مسلح
  • مشکلات جهان اسلام در نتیجه عدم توجه به توصیه های علمای جهان اسلام است/ هدف صهیونیسم بین الملل ایجاد فاصله میان کشورهای اسلامی است
  • حجاب، مسیر مصلحت جامعه
  • چرا غرب دنبال ترویج بی‌بند‌وباری در ایران است؟
  • رشد اقتصادی جامعه و رونق معیشت مردم مرهون تلاش کارگران است
  • مأموریت ویژه جامعه قرآنی ارتقای ظرفیت‌های معنوی کشور است
  • منزلت و مقام عالی معلم باید پیوسته مورد تکریم جامعه باشد
  • بازگشت ۳۰۰۰ واحد تعطیل به تولید/ ۱.۲ میلیون نفر بیمه شدند
  • کارگر خالق و محور در امر تولید است
  • رئیسی: غربی‌ها، آفریقا را برای خودشان می‌خواهند اما ما آفریقا را برای آفریقا می‌خواهیم