Web Analytics Made Easy - Statcounter

شیراز - ایرنا - توسعه تکنولوژی پیشرفته و کاهش تحرک در محیط های کار باعث شده که مشاغل به سمت یکجا نشینی بیشتر پیش بروند و فعالیت های جسمانی مانند راه رفتن یا ملاقات همکاران کاهش پیدا کرده، طرح «ایستگاه کار نشسته – ایستاده»که در دانشکده بهداشت شیراز اجرا می شود بر اساس یک دستاورد از یک پژوهش علمی می کوشد تا این کم تحرکی را جبران کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرگروه ارگونومی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز شنبه در این باره به ایرنا گفت:کارکنان دفتری یکی از بزرگترین گروه های شغلی هستندکه به طور عمده در حالت نشسته و بی تحرک کار می کنند؛ در مطالعه ای که توسط همکاران و پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی شیراز بر روی کارکنان دفتری در شهر شیراز انجام دادند، مشخص شد که میانگین ساعاتی که این افراد به صورت نشسته کار می کنند، 6 و نیم ساعت در روز است.
دکترعلیرضا چوبینه افزود: نشستن طولانی مدت موجب بیماری های متابولیک، دیابت نوع دو، چاقی، بیماری های قلبی- عروقی، افزایش فشار خون سیستولیک، سرطان سینه و کولون(روده بزرگ)، اختلالات اسکلتی- عضلانی و مرگ و میر زودرس می شود.
او با بیان اینکه، یکی از راه حل هایی که می توان در محیط های اداری برای کاهش زمان نشستن از آن بهره جست، ایستگاه های کار نشسته - ایستاده است گفت: استفاده از این ایستگاه های کار باعث کاهش زمان نشستن، بهبود خلق و خو و عملکرد، کاهش ناراحتی های اسکلتی- عضلانی می شود.
چوبینه افزود: پژوهشی در قالب پایان نامه دکترای ارگونومی در مرکز تحقیقات علوم بهداشتی به همت هادی دانشمندی طراحی و تدوین شده و هم اکنون در دانشکده بهداشت در حال اجراست که فرضیه این مطالعه این است که استفاده از ایستگاه های کار نشسته - ایستاده می تواند بر مولفه های سلامتی تاثیر مثبت داشته باشد.
او که مسئولیت راهنمایی پروژه را دارد گفت:‌در این روش فرایند کار به گونه ای تدوین شده که بسیاری از کارها با یک برنامه زمان بندی شده به صورت ایستاده یا نشسته و منطبق با سلامت تن و نظرات کارشناسی ارگونومی اجرا شود .
ارگونومی ، دانش بکار بردن اطلاعات علمی موجود دربارهٔ انسان و روش‌های علمی تولید چنین اطلاعاتی در طراحی محیط کار است.
ارگونومی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های انسان را بررسی می‌کند و سپس اطلاعات به دست آمده را در طراحی مشاغل، فراورده‌ها، محیط‌های کار و تجهیزات به کار می‌بندد.
خبرنگار : نیکنام خشنودی ** انتشار:‌غلامرضا مالک زاده
6113 /1876

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۲۴۴۰۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ر ادیو تمام قد به احترام معلمان ایستاده

برنامه های گفتگو محور با حضور کارشناسان و مهمانان مختلف از جمله برنامه هایی است که تقریبا تمامی شبکه های رادیو به آن اهتمام دارند و بطور ویژه با اساتید و معلمان به گفتگو می نشینند و شاخص های معلم نمونه و ویژگیهای برتر این شغل را با تعمیم به شغل انبیاء که در کلام حضرت امام(ره) بیان شده بود مطرح و چالشهای تربیتی و آموزشی را ضمن طرح موضوع به بحث و گفتگو می گذارند.از جمله برنامه های وسیعی که در سطح کلان سیاستگذاری رادیو امسال به آن توجه شده؛ موضوع ایجاد پویشهای مختلف با توجه به ذات زندگی های اینترنتی و شبکه های اجتماعی است که طی ابتکاری «رادیو آوا» و «رادیو پیام »که دو شبکه رادیویی پرطرفدار هستند پویش« معلم من» را ایجاد کرده اند و در میان آیتم های مختلف و ساعات مختلف روز به این پویش رنگ و بوی شنیداری جذاب می بخشند که یا همراه با اخبار و اطلاعات است و یا با موسیقی های خاطره انگیز ادوار محتلف که در گذشته های نه چندان دور در چنین ایامی مدارس پر از شور و شوق بود و همه دانش آموزان با نشاط زائد الوصفی و با گل و هدیه برای معلم در حالی که مدارس تزیین شده بودند در کلاس های درس حاضر می شدند و در ذهن همه ما آن روز روز به یاد ماندنی و فراموش نشدنی است که همگی آن را روز معلم می نامیم.رادیو سلامت نیز با با ایجاد پویش« یک جمله زیبا به آموزگارم» خود را همراه با سایر شبکه های رادیویی کرده و در خلال برنامه های خود بطور گسترده از مخاطبین خود می خواهد که ضمن مشارکت در پویش مورد نظر، معلمین نمونه را مردم معرفی کنند و خاطرات دوران دانش آموزی را که معلمین در آن خاطرات نقش دارند بیان کنند.

به اذعان مدیر فضای مجازی این شبکه (شبکه سلامت) استقبال از این پویش به رغم شروع چند روزه آن بسیار خوب بوده که و پایگاه مجازی رادیو در همین راستا فعالیتهای بسیار زیادی را داشته که نشان دهنده اقبال مردم از این موضوع بوده.توجه رادیو نمایش در این مقطع زمانی نیز به موضوع معلم و روز معلم دارای وجه نمایشی بالایی است که با دو نمایش موضوعی در این ایام مهمان لحظات مخاطبین خود خواهد بود و قطعا نمایش «ماشه ای روی اندیشه» به نویسندگی سهیلا خدادادی می تواند لحظه های شیرینی را برای شنوندگان این شبکه رادیویی فراهم نماید.در مجموع تمام شبکه های رادیو، برنامه های اختصاصی و توجه ویژه به روز معلم دارند که هدف نهایی از این برنامه ها ضمن تکریم و گرامی داشت یاد استاد شهید مطهری، ترویج احترام در خور شان به معلمانی است که شاید هر کدام مشکلات خاص خودشان را علاوه بر مشکلات آموزشی مدارس داشته باشند.

دیگر خبرها

  • مافیای واردات مرغ در کمین نشسته‌ان
  • مافیای واردات مرغ در کمین نشسته‌اند
  • کاهش فرآیند صدور گواهی پایان کار ساختمان در شیراز
  • کاهش آسیب‌های اجتماعی با بهره گیری از تولیدات علمی و پژوهشی جامعه دانشگاهی گیلان
  • ر ادیو تمام قد به احترام معلمان ایستاده
  • ◄ دوربین های آزادراه اصفهان شیراز ؛ چگونه تصادف های مرگبار را 85 درصد کاهش دهیم؟
  • آمار شهدای غزه به ۳۴ هزار و ۵۳۵ نفر افزایش یافت
  • مجموعه شعر «رو به جهان ایستاده ام رو به تو» منتشر شد
  • حذف انتقال ویروس‌های خطرناک دستاوردی نوین در سازمان انتقال خون
  • حذف انتقال ویروس‌های خطرناک از طریق خون دستاوردی نوین در سازمان انتقال خون