Web Analytics Made Easy - Statcounter

خرم‌آباد- روایت خشک‌سالی در لرستان با کاهش بارندگی‌ها، کاهش دبی رودخانه‌ها، کاهش آب سفره‌های زیرزمینی و ... رقم خورد.

به گزارش خبرنگار مهر، رضا آریایی مدیرکل مدیریت بحران لرستان در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران لرستان در سخنانی بابیان اینکه تغییرات اقلیمی همه کشورها را تحت تأثیر خود قرار داده است اظهار داشت: این تغییر اقلیم در برخی از کشورها اثرات خیلی بیشتری دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کاهش بارندگی‌ها و افزایش درجه حرارت هوا

وی بابیان اینکه در منطقه خاورمیانه این وضعیت حادتر شده است گفت: در ۵۰ سال گذشته به‌طور متوسط در کشور ۱۱ میلی‌متر کاهش بارندگی در هر ۱۰ سال را داشته‌ایم.

مدیرکل مدیریت بحران لرستان بابیان اینکه همچنین به ازای هر ۱۰ سال حدود چهاردهم درصد افزایش میزان درجه حرارت هوا را داشته‌ایم افزود: میزان بارندگی‌ها در کشور و استان لرستان ۶۰ درصد نسبت به سال گذشته و ۶۰ درصد نیز نسبت به بلندمدت کاهش پیداکرده است.

آریایی بابیان اینکه این امر چندساله به وجود نیامده بلکه شرایطی بوده که طی چند دهه تداوم، رخ‌داده است تصریح کرد: اگر از الآن تمهیدات لازم در این زمینه اندیشیده نشود به‌طورقطع با مشکلات فراوانی مواجه خواهیم شد.

وی با تأکید بر اینکه رشد روزافزون جمعیت، استفاده بی‌رویه از منابع آبی، عدم برنامه‌ریزی لازم برای مدیریت منابع آب شرایط را روزبه‌روز بدتر می‌کند گفت: اگر منابع آب را ساماندهی نکنیم نمی‌توانیم در آینده وضعیتی بهتر از امروز داشته باشیم.

وضعیت منابع آبی نتیجه بی‌برنامگی‌های دو وزارتخانه

مدیرکل مدیریت بحران لرستان بابیان اینکه در دریاچه «کیو» خرم‌آباد در سال‌های گذشته در دی‌ماه و اوایل بهمن‌ماه دارای آب می‌شد گفت: این در حالی است که این دریاچه امروز صبح و در تاریخ ۲۸ بهمن‌ماه به آب افتاد و این امر نشان از کاهش بارندگی‌ها در استان است.

آریایی با تأکید بر اینکه در هفته‌های گذشته سراب «داریاب» دورود با مشکل تنش آبی مواجه شد گفت: با تمهیدات اندیشیده شده مشکل در این زمینه به‌طور موقت رفع شد.

وی بابیان اینکه تدوین سند راهبردی مدیریت جامع خشک‌سالی استان از دو سال پیش در دستور کار قرار گفت عنوان کرد: در این راستا راهکارهای علمی و کاربردی را برای مقابله با اثرات مخرب تنش آبی در استان اندیشیده شده است.

مدیرکل مدیریت بحران لرستان بابیان اینکه برنامه‌ریزی‌های منسجم و منظمی در رابطه مدیریت آب توسط جهاد کشاورزی و وزارت نیرو صورت نگرفته است گفت: وضعیت امروز منابع آبی کشور نتیجه همین بی‌برنامگی است.

آریایی با تأکید بر ضرورت بازنگری در سند راهبردی مدیریت جامع خشک‌سالی توسط دستگاه‌های اجرایی و اعلام آن به مرکز تحقیقات کشاورزی تصریح کرد: درنهایت این سند در جلسه شورای برنامه‌ریزی استان به تصویب خواهد رسید.

کاهش دبی رودخانه‌ها و سطح آب‌های زیرزمینی

وی بابیان اینکه واقعیت این است که اگر همه در کنار هم قرار نگیریم و منابع آب استان را مدیریت نکنیم به‌طورقطع درسال های آینده مشکلات فوق‌العاده جدی را خواهیم داشت افزود: درگذشته ذخیره بزرگ برفی در هرکدام از قلل خود داشتیم و رودخانه‌ها را پر آب می‌کرد اما امروز رودخانه‌های ما امروز دیگر دبی ندارند و سطح سفره‌های آب زیرزمینی به‌شدت کاهش پیداکرده است.

عبدالرضا بازدار رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان نیز در این جلسه در سخنانی با اشاره به تدوین الگوی کشت در لرستان گفت: در این رابطه ظرفیت‌های منابع آبی و خاکی هر شهرستان و همچنین اقتصاد کشاورز و نیاز کشور را شناسایی کرده‌ایم.

وی بابیان اینکه این الگوی کشت به شهرستان‌ها ابلاغ‌شده است ادامه داد: ما در استان محدودیت‌های شدید آبی داریم، اگر منابع آبی را در استان کنترل نکنیم و در این زمینه نگاه فنی و تخصصی نداشته باشیم به‌شدت آسیب می‌بینیم.

مجبور به زندگی در کنار خشک‌سالی هستیم

مراد سپهوند رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی لرستان نیز در این جلسه بابیان اینکه پدیده خشک‌سالی ذاتی کشور ایران است و از گذشته این پدیده وجود داشته و امروز و در آینده نیز آن را خواهیم داشت افزود: در این راستا این پدیده طی سال‌های اخیر شدت بیشتری پیداکرده است.

وی با اشاره به اینکه باید با این پدیده «بسازیم» و با آن زندگی و معیشت خود را ادامه بدهیم تصریح کرد: متأسفانه برای مقابله با این پدیده در سطح ملی کاری صورت نگرفته و در این زمینه «شبه» سندهایی را تدوین کرده‌ایم که در آن‌ها به راهکارها و راهبردها توجه نشده است.

مدیر مرکز تحقیقات کشاورزی لرستان در ادامه سخنان خود بابیان اینکه سند جامع مدیریت خشک‌سالی در لرستان توسط مرکز تحقیقات کشاورزی تدوین‌شده است افزود: در این راستا باید همه مسائل مرتبط با خشک‌سالی در قالب سند ملی تدوین شود.

سپهوند با اشاره به همکاری دستگاه‌های مختلف در تدوین سند راهبردی مدیریت جامع خشک‌سالی استان بیان داشت: همچنین راهکارها، پیشنهادها و توصیه‌ها نیز در این رابطه پیش‌بینی‌شده است.

مقابله با خشک‌سالی عزم ملی می‌خواهد

مهرداد فتحی بیرانوند مدیرکل محیط‌زیست لرستان نیز در این جلسه در سخنانی بابیان اینکه خشک‌سالی یک موضوع منطقه‌ای نیست بلکه یک موضوع جهانی است تصریح کرد: این پدیده سیستم کل جهان را به‌هم‌ریخته است و در ایران نیز که در یک منطقه خشک و نیمه‌خشک قرارگرفته به‌طورقطع تبعات این پدیده را بیشتر می‌بینیم.

وی با اشاره به اینکه موضوع خشک‌سالی را نمی‌توان در تنها در محدوده استانی موردبررسی قرارداد گفت: ۹۰ درصد آب در حوزه کشاورزی و ۱۰ درصد در بخش شرب و اقتصاد مورداستفاده قرار می‌گیرد.

مدیرکل محیط‌زیست لرستان بابیان اینکه سیاست‌های بخش کشاورزی، شرب و صنعت در مرکز تدوین می‌شود ادامه داد: در این راستا پیشنهاد این بوده تا به نتیجه برسیم این است که این سند در سطح ملی مطرح شود.

فتحی بیرانوند بابیان اینکه این طرح  لرستان به‌عنوان یک طرح پایلوت و پیشنهادی در سطح کشور باید موردتوجه قرار گیرد گفت: همچنین از تجربه سایر استان‌های کویری می‌توان استفاده کرد.

کاهش بارندگی‌ها در لرستان

ناصر هاشمی مدیرکل هواشناسی لرستان نیز در این جلسه بیان داشت: میزان بارندگی‌های استان تاکنون ۱۳۰ میلی‌متر بوده است.

وی بابیان اینکه بارندگی‌های استان نسبت به بلندمدت تا امروز ۵۷ درصد کاهش پیداکرده است ادامه داد: همچنین میزان بارندگی‌ها نسبت به سال گذشته ۵۸ درصد کاهش پیداکرده است.

مدیرکل هواشناسی لرستان گفت: حادترین وضعیت را در شهرستان‌های الیگودرز وازنا داریم و بهترین شرایط بارندگی نیز مربوط به شهرستان‌های کوهدشت و رومشکان است.

هاشمی گفت: وضعیت بارندگی‌ها در استان رو به بهبود است اما نباید انتظار داشته باشیم که خشک‌سالی‌ها و کمبود منابع آبی از بین برود.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۲۴۶۰۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برخلاف بارندگی‌های اخیر؛ کاهش ۲۵.۹ میلی‌متری بارش‌ها در کشور

به گزارش خبرگزاری مهر، بر اساس اطلاعات بارشی سازمان هواشناسی کشور از ابتدای سال جاری آبی تا پایان روز گذشته (۷ اردیبهشت) بیشترین کاهش بارش با منفی ۴۰.۸ درصد مربوط به استان قزوین است. همچنین بارش‌ها در استان سمنان ۴۰.۵ درصد و در تهران ۳۸ درصد کاهش یافته است. در ۲۵ استان کشور بارش‌ها نیز با کاهش بوده که می‌توان به هرمزگان با کاهش ۲۵.۵ درصدی، گیلان با رشد منفی ۲۶.۳ درصد، فارس کاهش ۲۸.۳ درصد، بوشهر با ۲۷.۲ درصد و البرز با کاهش ۲۵.۲ درصد اشاره کرد.

در ۶ استان خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، کرمانشاه، گلستان، همدان و یزد بارش‌ها مثبت شده است. میزان کاهش بارندگی‌ها در استان تهران ۸۶.۴ میلیمتر در مقایسه با دوره بلندمدت است. در استان قزوین کاهش بارش‌ها ۱۰۲.۵ میلیمتر بوده است. در مجموع براساس اطلاعات سازمان هواشناسی، از ابتدای سال جاری تا (۷ اردیبهشت) بارندگی در کشور ۱۲.۷ درصد یا به عبارت دیگر ۲۵.۹ میلیمتر کاهش داشته است.

کد خبر 5999568 زهره آقاجانی

دیگر خبرها

  • ۱۸۵ میلیون متر مکعب آب شرب در لرستان تولید شد
  • سپاه نزدیکترین نهاد به مواضع رهبری است
  • کاهش ۲۵.۹ میلی‌متری بارش‌ها در کشور برخلاف بارندگی‌های اخیر
  • برخلاف بارندگی‌های اخیر؛ کاهش ۲۵.۹ میلی‌متری بارش‌ها در کشور
  • آبراهه‌های چند صدساله خراسان‌شمالی تشنه برف و باران
  • کاهش منابع آب زیرزمینی و آبدهی رودخانه‌های لرستان
  • آبگیری سازه‌های آبخیزداری در پی بارندگی‌های بهاری
  • آبگیری سازه‌های آبخیزداری خراسان جنوبی در پی بارندگی
  • تزریق ۳.۵ میلیون متر مکعب آب به تالاب هشیلان
  • اعلام هشدار نارنجی بارندگی در استان سمنان