Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری شبستان:«نظریه اسلامی امنیت اجتماعی شده» ارزیابی نهایی توسط داوران و کسب نمره ۸۴.۳ (از صد) و درجه «خوب»، به عنوان شانزدهمین نظریه دبیرخانه هیأت حمایت از کرسی های نظریه پردازی به ثبت رسید.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از روابط عمومی دبیرخانه هیأت حمایت از کرسی‌های نظریه پردازی، نقد و مناظره، با همکاری معاونت علمی دبیرخانه کرسی‌های نظریه پردازی و کمیته دستگاهی دانشگاه امام صادق (ع) اجلاسیه کرسی تخصصی «نظریه اسلامی امنیت اجتماعی شده» برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

در این نشست علمی که با ارائه دکتر اصغر افتخاری، عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق (ع) همراه بود، دکتر ابراهیم متقی، دکتر عبداله خانی و دکتر رضا سیمبر به عنوان شورای داوران، و دکتر ارسلان قربانی، دکتر جمال شفیعی، دکتر حسین ذوالفقاری و دکتر جلال درخشه به عنوان شورای ناقدان حضور داشتند.

 

دکتر اصغر افتخاری توضیحات خود را پیرامون «نظریه اسلامی امنیت اجتماعی شده» با اشاره به سابقه مطالعات پژوهشی در حوزه امنیت گفت: خلأ مطالعاتی پژوهش‌های امنیتی در سطح دانشگاه‌ها و مؤسسات علمی، زمینه‌ساز عبور از مرحله نقد و ارزیابی، و نورد به مرحله بومی سازی و ارائه نظریه در این زمینه است.

 

وی با اشاره به تاریخچه موضوع از مطالعات خود به عنوان ضلع سوم یک پازل نام برد و تصریح کرد: بررسی مبانی و سیره اسلامی در رابطه با الگوی اسلامی ایرانی این نظریه، و بررسی نقش آن در ثبات و یا زوال امنیت، محور تحقیقات در ارتباط با این نظریه می‌باشد.

 

استاد تمام دانشگاه امام صادق (ع) در ادامه گفت: در خصوص امنیت اجتماعی شده دو رویکرد سلبی و ایجابی وجود دارد که ما رویکرد ایجابی را بر اساس مبانی دینی پذیرفتیم و مورد بررسی قرار دادیم. رویکرد سلبی رویکرد کارشناسان و نظریه پردازانی است که می‌گویند امنیت را باید بر اساس ساختار جامعه ساخت‌. اجتماعی شدن یعنی اینکه دولت مرکزیت دارد و متولی ساخت امنیت می‌باشد. ولی باید به‌گونه‌ای باشد که جامعه با آن مشکلی نداشته باشد‌.

 

وی تاکید کرد: این تلقی سلبی از امنیت اجتماعی است. مثلاً دولت موظف است که به اقتصاد جامعه توجه داشته باشد و اقتصاد را لحاظ کند که در این رویکرد دو نوع جامعه داریم. در جوامعی که دولت قدرتمند وجود دارد جامعه تحت کنترل دولت می‌باشد. در رویکرد سلبی  می‌گویند اگر می‌خواهید امنیت را ایجاد کنید ابعاد اجتماعی آن فراموش نشود. در این کتاب این مسئله مورد نقد از منظر مبانی دینی و اسلامی قرار گرفته است.

 

افتخاری در توصیف رویکرد ایجابی نظریه بیان کرد: رویکرد ایجابی  به این صورت است که جامعه به عنوان خاستگاه تولید امنیت بایستی به تشکیل امنیت بپردازد. تجربه جمهوری اسلامی ایران به خوبی نشان می‌دهد که امنیت در جامعه ساخته می‌شود. ما در این کتاب، نظریه اجتماعی را در کنار مکتب ایجابی کوپنهاگ مطرح کردیم. با این تفاوت که در نگاه دینی هویت‌ها باز نیستند و باید در چهارچوب تلقی شوند و هویت نباید جای ارزش‌ها را بگیرد بلکه بایستی در چهارچوب باشد.

 

دکتر افتخاری با اشاره به اختصاص یک فصل به بحث روش شناسی، از دسته‌بندی و جایابی آیات مختلف قرآن کریم در ارتباط با این نظریه در فصل دیگر کتاب سخن گفتند. به نحوی که ارتباط آیات با هم و جایگاه آن‌ها در قبال این نظریه به خوبی تبیین شده است.

 

این استاد دانشگاه،‌ با اشاره به استفاده از اصل عدم تعارض گفت:‌ رویکرد ما در تبیین مبانی دینی و به کارگیری اصل عدم تعارض زمینه اجتهاد متجزی را فراهم کرد و مانع اجتهاد به رأی شد. چرا که ما به دنبال تطبیق نبودیم بلکه سعی کردیم به گونه‌ای عمل کنیم که به عنوان مثال نظریه ما نه تنها در تضاد با نظر اندیشمندان اسلامی نباشد بلکه تکمیل کننده مطالب اندیشمندان دینی باشد.

 

در ادامه ناقدان حاضر در جلسه به نقد و بررسی مطالب مطرح شده توسط دکتر افتخاری پرداختند. دکتر ذوالفقاری رویکرد ایجابی مطرح شده‌ را قابل نقد توصیف کرد و با اشاره به مصادیقی هم‌چون امر‌به معروف و نهی‌از منکر و مراتب آن در دین اسلام رویکرد سلبی این نظریه را متذکر شد.

 

در ادامه دکتر درخشه با اشاره به عاریتی بودن «نظریه امنیت اجتماعی شده»، از چگونگی ایجاد یک بنای مستقل، بر اساس مبانی دینی پرسش کردند و هم‌چنین خواستار تبیین جایگاه دولت در این نظریه و کارکرد این نظریه در بررسی بحث ناامنی شدند.

 

در ادامه داوران به بررسی نظرات مطرح شده پرداختند و در جلسه‌ای جداگانه ارزیابی نهایی توسط داوران صورت گرفت که با نمره 84.3 (از صد) و درجه «خوب» به تصویب هیأت داوران رسید.

 

گفتنی است، از بین 37 اجلاسیه کرسی‌های تخصصی با دفاع موفق؛ تا کنون 16 نظریه، 18 نوآوری و 3 نقد به ثبت رسیده است.

پایان پیام/9

منبع: شبستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۲۴۶۹۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هم اندیشی بین المللی اصحاب ادیان و مساله غزه برگزار می شود

به گزارش خبرگزاری مهر، هم اندیشی بین‌المللی «اصحاب ادیان و مساله غزه» با حضور رهبران ادیان توحیدی در تهران برگزار خواهد شد.

محمد کاشی زاده مدیر ارتباطات بین‌الملل پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اعلام این خبر گفت: همزمان با خیزش فرهیختگان و دانشجویان جهان در حمایت از مردم مظلوم و بی دفاع غزه هم اندیشی بین‌المللی «اصحاب ادیان و مساله غزه» با حضور رهبران و بزرگان ادیان الهی در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار خواهد شد.

کاشی زاده افزود: در این هم اندیشی که با مشارکت برخی نهادهای فرهنگی بین المللی کشور از جمله سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، معاونت فرهنگی وزارت ارشاد اسلامی و دیگر مراکز مرتبط برگزار می‌شود آیت الله علی اکبر رشاد، مؤسس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، حجت الاسلام دکتر محمدمهدی ایمانی پور رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با حضور اصحاب ادیان: حاخام یونس حمامی رهبر دینی کلیمیان ایران، سیبوه سرکیسیان خلیفه و اسقف اعظم مسیحیان ارامنه وانیا سرگیز خوری اسقف کلیسای آشوری کلدانی کاتولیک، دکتر فرحان چحیلی نماینده و سخنگوی جامعه روحانیت صابئین مندایی ایران، یوبالیت آلدو کشیش کلیسای شرق آشوری و دکتر افشین نمیرانیان رئیس انجمن زرتشتیان تهران و دکتر پدرام سروش پور عضو انجمن موبدان ایران ایراد سخنرانی خواهند داشت.

لازم به ذکر است هم اندیشی بین‌المللی اصحاب ادیان و مساله غزه صبح سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ از ساعت ۰۹:۳۰ تا ۱۲ در محل در تالار علامه جعفری (ره) پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی (احمد قصیر)، خیابان پژوهشگاه برگزار می‌گردد.

کد خبر 6096108 سمانه نوری زاده قصری

دیگر خبرها

  • جامعه‌شناختی تفکرات اجتماعی
  • اسلامی: به دنبال خلق فناوری در حوزه انرژی اتمی هستیم
  • عفاف و حجاب موضوع اجتماعی و فرهنگی است
  • سردار رادان: دشمن به دنبال کارزارهای خیابانی است
  • دشمن دنبال گرفتن چادر از بانوان است/سنجش کارآمدی هر نظام با امنیت
  • (ویدئو) آجرلو: موافق لایحه عفاف و حجاب هستم؛ اگر به صحن می‌آمد بهتر بود
  • فیزیک ثابت کرد که «دشمنِ دشمنِ شما واقعاً دوست شماست»
  • دشمن دشمن شما، واقعا دوست شما است؟
  • برگزاری وبینار بین‌المللی «شیخ بهایی؛ معمار تمدن‌ساز»
  • هم اندیشی بین المللی اصحاب ادیان و مساله غزه برگزار می شود