Web Analytics Made Easy - Statcounter

وین - ایرنا - صدراعظم اتریش روز شنبه در کنفرانس امنیتی مونیخ، خواستار تمرکز دوباره بر ایده اولیه اتحادیه اروپا مبنی بر وحدت در عین کثرت و تنوع، برای بازیابی قدرت اروپا و همچنین تقویت همکاری های دفاعی و امنیتی در این قاره شد.

به گزارش ایرنا؛ سباستین کورتس سخنان خود را در کنفرانس مونیخ با ارائه تصویری از وضعیت جهان آغاز کرد و گفت: اروپا با کانون های مشکل احاطه شده، اوکراین هنوز به آرامش نرسیده، بهار عربی به زمستان تبدیل شده و مشکل آوارگان آفریقا ممکن است در آینده تشدید شود و مشکلات بیشتری برای اروپا ایجاد کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: این درحالی است که مراکز قدرت جهانی در حال تغییر است، آمریکا با احیای اقتصادی در حال عقب نشینی از صحنه جهانی است و چین خلاء ایجاد شده را از لحاظ سیاسی و اقتصادی پر می کند.
صدراعظم 31 ساله اتریش افزود: وقتی من 18 ساله بودم، شاهد پیوستن 10 عضو جدید به اتحادیه اروپا بودم، اما امروز یک کشور در تدارک خروج از اتحادیه اروپاست. اگر ما میخواهیم به عنوان اتحادیه اروپا، قدرت خود را بازیابیم، باید بار دیگر به ایده اولیه این اتحادیه و شعار 'وحدت در کثرت' که سال 2000 مطرح شد، بازگردیم. ما درصدد هماهنگ کردن خیلی از مسائل بوده ایم، اما این موجب شده که برخی اوقات تمرکز خود را بر مسائل اصلی و مهم از دست بدهیم .
وی با بیان این مطلب که اروپا گرفتار مناقشه های درونی بین شمال و جنوب و شرق و غرب اروپا شده و در سطح جهانی نقش کوچک تری ایفا می کند، گفت: باید به شعارها و ایده های اولیه و اصلی اتحادیه اروپا بازگردیم و در این صورت قدرت لازم را در صحنه جهانی خواهیم داشت.
صدر اعظم اتریش با طرح پیشنهادهایی برای اصلاحات در اتحادیه اروپا، خواستار محافظت مشترک از مرزهای بیرونی اتحادیه اروپا شد و افزود: تنها در این صورت می توانیم همچنان مرزهای درونی اروپا را باز نگاه داریم. وی همچنین خواستار تمرکز بر میراث مسیحی - یهودی و تاریخ اروپا، دمکراسی و حقوق بشر به عنوان پایه های مهم اتحادیه اروپا شد.
کورتس همچنین در اظهارنظری که برخی رسانه های اتریش آن را برای صدراعظم کشوری بی طرف در اروپا، غیرمعمول توصیف کردند، خواستار تمرکز بر تقویت همکاری های امنیتی و دفاعی این قاره شد و گفت: اتریش به عنوان کشوری بی طرف، نقش خاصی دارد، اما آمادگی خود را برای همکاری در طرح 'پسکو' (همکاری ساختاری دائمی دفاعی در اروپا PESCO) اعلام کرده ایم. وضعیت های حقوقی متفاوت باید محترم شمرده شود و اگر می خواهیم صلح بلندمدت را در اروپا و پیرامون آن تضمین کنیم و شریکی جدی در عرصه بین المللی باشیم، باید افزایش همکاری های نظامی و دفاعی، هدف مشترک ما باشد.
صدراعظم اتریش همچنین با ارایه پیشنهاد لزوم کوچک تر شدن اتحادیه اروپا از لحاظ ساختار اداری، افزود: خروج انگلستان از اتحادیه اروپا باید فرصتی برای کوچک کردن ساختارهای اتحادیه و کاهش تعداد نمایندگان پارلمان اروپا و تعداد کمیسیونرها باشد، تا این ساختار برای آینده مناسب شود. وی همچنین خواستار کاهش مقررات و بروکراسی اداری در این نهاد اروپایی شد.
کورتس همچنین با تاکید بر استفاده از ظرفیت های دیجیتالی، گفت: تقریبا تمام شرکت های بزرگ اینترنتی، آمریکایی یا چینی هستند و اروپایی ها باید در این زمینه در سامانه و نظام آموزشی خود بازنگری کنند و فرهنگ کارآفرینی جدیدی ایجاد کنند. وی در بخش دیگری از اظهاراتش بر توسعه منابع تجدیدپذیر انرژی تاکید کرد تا وابستگی و اتکای اروپا به واردات انرژی کاهش یابد و از محیط زیست هم محافظت شود.
کنفرانس امنیتی مونیخ 2018 که پنجاه و چهارمین دوره این نشست است، از روز جمعه 27 بهمن ماه (16 فوریه) در هتل بایریشر هوف مونیخ آغاز به کار کرد و برنامه نشست امسال بطور خاص بر مساله آینده اتحادیه اروپا به عنوان بازیگر جهانی و همچنین روابط آن با روسیه و آمریکا، متمرکز است. همچنین تهدیدهای رویاروی نظم لیبرال بین المللی، مناقشه های متعدد در خاورمیانه به خصوص روابط رو به وخامت کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و تحولات سیاسی در منطقه ساحل (آفریقا) نیز مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت. در کنار این مسائل، به موضوعات مربوط به کنترل سلاح به خصوص تنش های مربوط به برنامه هسته ای کره شمالی، نیز توجه خواهد شد.
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان قرار است بعدازظهر یکشنبه در این کنفرانس سخنرانی کند و پس از او نیز عادل الجبیر وزیر امور خارجه عربستان، سخن خواهد گفت.
اروپام**1078**1486**خبرنگار: بابک جعفری**انتشاردهنده: محسن شریفی**

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۲۵۰۷۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فلسطین نشست فوق‌العاده اتحادیه عرب را خواستار شد

فلسطین برگزاری نشست فوق‌العاده شورای اتحادیه عرب را جهت بررسی تحولات مناطق فلسطینی و نیز تشدید حملات شهرک‌نشین‌های صهیونیست در کرانه باختری خواستار شد.

به گزارش مشرق، «مهند العکلوک» نماینده دائم فلسطین در اتحادیه عرب در گفتگویی که با خبرگزاری رسمی فلسطین (وفا) داشت، برگزاری نشست فوق‌العاده شورای اتحادیه عرب را جهت بررسی تحولات مناطق فلسطینی به ویژه جنایات کشتار جمعی رژیم صهیونیستی در غزه مرتکب می‌شود و نیز تشدید حملات شهرک‌نشین‌های صهیونیست در کرانه باختری خواستار شد.

العکلوک در این گفتگو تاکید کرد: کشور فسلطین درخواست کرد نشست غیرعادی شورای اتحادیه عرب در سطح نمایندگان دائم در اسرع وقت برگزار شود.

نماینده دائم فلسطین در اتحادیه عرب گفت: این درخواست با توجه به تداوم جنایت کشتار جمعی در حق ملت فسلطین در نوار غزه و تشدید حملات و اقدامات تروریستی شهرک‌نشین‌ها در کرانه باختری اشغالی از جمله قدس مطرح شد.

همزمان با حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه که از هفتم اکتبر تا امروز ادامه دارد، شهرک‌نشین‌های صهیونیست بر یورش‌های خود در کرانه باختری از جمله قدس اشغالی افزودند.

طبق گزارش وزارت بهداشت فلسطین، این یورش‌ها و حملات تا روز یکشنبه ۴۸۶ شهید و ۴۹۰۰ داشته است.

همچنین جنگ ویرانگر رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه بیش از ۱۱۰ هزار شهید و زخمی از جمله چندین زن و کودک برجای گذاشته و موجب ویرانی گسترده و قحطی در این منطقه شده است.

العکلوک در ادامه نیز گفت: درخواست برای برگزاری این نشست با هدف بررسی وتوی آمریکا در شورای امنیت علیه درخواست عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل انجام شد، فلسطین برای بررسی تحولات یاد شده و نیز دریافت گزارش مفصل «فرانچسکا آلبانیز» گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشری فلسطین اشغالی، درخواست برگزاری چنین نشستی را داد.

آلبانیز یکشنبه در بیانیه مشترکی با «سامح شکری» وزیر خارجه مصر از اینکه نمی‌تواند بازدید میدانی از نوار غزه و مناطق فلسطین اشغالی داشته باشد، ابراز تاسف کرده و ممانعت رژیم صهیونیستی با انجام این ماموریت را محکوم کرد.

یک منبع آگاه در گفتگو با وب‌سایت «العربی الجدید» تاکید کرد، رهبری فلسطین طی روزهای آتی به شکل جدی تعلیق روابط خود با آمریکا به دلیل مواضع این کشور درباره مساله فلسطین را بررسی می‌کند.

منبع یاد شده در ادامه گفت: این موضعگیری سران فلسطین به دلیل حمایت کامل آمریکا از اسرائیل آن هم نه فقط حمایت سیاسی بلکه پشتیبانی نظامی از حملات آن علیه ملت فلسطین و نیز استفاده از حق وتو علیه هر گونه قطعنامه‌ای به نفع فلسطین در محافل بین‌المللی اتخاذ شد.

منبع: ایسنا

دیگر خبرها

  • توافق آلمان و انگلیس برای تقویت همکاری‌های دفاعی
  • فرانسه خواستار تحریم روسیه به اتهام انتشار اخبار جعلی شد
  • فصل تازه همکاری های امنیتی تهران - اسلام آباد
  • صدر اعظم آلمان خواستار تاسیس اتحادیه بانکی در اروپا شد
  • بورل: به همکاری با آنروا ادامه می دهیم
  • فلسطین نشست فوق‌العاده اتحادیه عرب را خواستار شد
  • آخرین تصمیمات درباره افزایش تعطیلات آخر هفته | تقویت همکاری‌های امنیتی ایران و پاکستان از اهداف سفر رئیسی
  • بهادری جهرمی: دولت پیگیر حقابه هیرمند بوده و خواهد بود/ توسعه و تقویت همکاری‌های امنیتی بین تهران و اسلام آباد یکی از اهداف سفر رئیسی به پاکستان / تداوم برنامه‌های حمایتی دولت از کشاورزان در سال جاری / آخرین تصمیمات درباره افزایش تعطیلات آخر هفته
  • بهادری جهرمی: توسعه و تقویت همکاری‌های امنیتی بین تهران و اسلام آباد یکی از اهداف سفر رئیسی به پاکستان
  • نشست مشترک شورای همکاری خلیج فارس و اتحادیه اروپا با بررسی تحولات غزه