Web Analytics Made Easy - Statcounter

تقلب در پژوهش های دانشگاهی و آثار ویرانگری که این رخداد بر سلامت علم و دانش کشور وارد می کند، موضوع بسیار مهمی است که سال های سال است مورد انتقاد بسیاری از اندیشمندان قرار دارد و متولیان علم و دانش کشور نیز تلاش های فراوانی برای مقابله با آن در پیش گرفته اند؛ تلاش هایی که به نظر کافی نبوده و هنوز بسترهای مناسبی برای تخلف و سودجویی در این حوزه فراهم است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش «تابناک»، با افزایش شمار دانشجویان کشور و گسترش مراکز آموزش عالی، یکی از آسیب هایی که متوجه دانش و دانشگاه شد و خیلی زود ریشه های فساد آن گسترش یافت، تقلب در پژوهش هایی نظیر پایان نامه بود که به رغم مقابله های قانونی طولانی همچنان ادامه دارد و گویا به این سادگی ها امکان توقف آن فراهم نمی شود.

اگرچه برای اثبات وجود تقلب در پژوهش و تحقیق های دانشجویی نیاز به مستندات زیادی وجود ندارد و با یک جستجوی ساده در فضای مجازی و یا اطراف مراکز آموزشی از جمله میدان انقلاب تهران می توان گستردگی این آسیب ویرانگر را اثبات کرد، اما مستنداتی نیز در این حوزه وجود دارد که عمق فاجعه علمی کشور را بیشتر نمایان می کند؛ تخلف هایی که به رغم همه تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر برخورد با فساد در سیستم های آموزشی و مصوبات قانونی مجلس جریان دارد و برخی ذینفعان این فرایند علاقه ای برای مقابله با آن ندارد.

اگر تا کنون با اشاره به تقلب های دانشگاهی و پایان نامه های مشکل دار پیکان انتقاد متوجه دانشجویان ضعیف و یا برخی شرکت های خصوصی کوچک و بزرگ بود که در این فضای آشفته به سودهای حداقلی خود می اندیشند، حالا باید سخن از مدیران و متولیانی زد که در رأس ساختاری آموزشی کشور گماشته شده اند و خود مجری تخلف های این حوزه هستند. مثل دانشکده مدیریت واحد تهران مرکز که شاید به جرأت بتوان گفت، عجیب ترین شیوه تقلب در آثار علمی در این دانشکده رخ داده است.

تخلفی که در این دانشکده رخ داده و در ادامه به آن اشاره می شود، کپی برداری دقیق و مو به موی یک پایان نامه توسط یک دانشجوی دیگر در همان دانشکده و به فاصله زمانی یک ساله را نشان می دهد؛ اتفاقی که رخ دادنش با وجود نهادهای نظارتی و مسئول عریض و طویلی چون «ایران داک» و سامانه های استعلام عدم مشابهت عنوان و متن پایان نامه عجیب به نظر می رسد!

ماجرای این تخلف علمی به این شرح است که  در تابستان سال 1393 و در دانشکده مدیریت واحد تهران مرکز، پایان نامه ای با عنوان «بررسی رابطه بین بازارگرایی، گرایش به یادگیری و نوآوری با عملکرد بازار» به نویسندگی (ر-ا) و استاد راهنمایی (م-ح) دفاع شد که که این موضوع را به صورت موردی بر روی شعب سرپرستی مدیریت بانک مسکن جنوب غرب تهران مورد مطالعه قرار داد.

اگرچه در مورد اصالت و بدیع بودن این اثر و تکراری نبودن آن نسبت به پایان نامه های گذشته اطلاع دقیقی در دست نیست، اما همین پایان نامه تنها با تغییر نام مطالعه موردی از بانک مسکن به سازمان امور مالیاتی کشور دوباره به نویسندگی (ف-م) و استاد راهنمایی (ز-د) در زمستان سال 94 (یک سال بعد) دوباره دفاع شد.

بررسی تیتر و زیر تیترهای فصل اول این دو پایان نامه و متن آن اثبات کننده آن است که نه تنها پایان نامه دوم دقیق در فرم و محتوا از روی پایان نامه اول کپی برداری شده، بلکه این اقدام به صورتی بسیار ناشیانه رخ داده است. چرا که نویسنده و استاد راهنمای پایان نامه دوم حتی در اصلاح غلط های املایی و نگارشی پایان نامه اول نیز اقدام صورت نداده اند.

رخ دادن این اتفاق شاید در کپی برداری یک کتاب به اسم نویسنده دیگر محتمل تر باشد، اما از آن جهت این میزان از کپی برداری از یک پایان نامه آنهم در یک دانشکده و در فاصله زمانی یک سال عجیب است که بدانیم برای انجام دقیق فرایند دفاع از پایان نامه دانشجویی، جدا از نظارت و راهنمایی های مداوم استاد راهنما، به نظارت و راهنمایی استاد مشاور و نیز داوری انتهایی استاد داور نیاز است.

حقیقتی که اگر به صورت دقیق و متعهدانه از سوی اساتید اجرایی شود، هیچگاه چنین افتضاح های علمی در یک محیط علمی رخ نمی دهد و سوژه ای برای نوشتن خبر نمی شود! البته در این مورد خاص این را می دانیم که استاد راهنمای پایان نامه اول ضمن اطلاع از موضوع از نسبت به آن اعتراض کرد، اما به اعتراضات او توجهی نمی شود.

اخبار رسیده حکایت از آن دارد که مسئولان آموزش دانشکده بدون اطلاع بنده استاد راهنمای پایان نامه اول وی را به عنوان داور پایان نامه دوم انتخاب کردند. وقتی  پایان نامه دوم را می بیند به سرعت متوجه اشکال شد که دقیقاً از روی پایان نامه اول کپی شده است و این موضوع را به اطلاع ریاست دانشکده و سایر مسئولان می رساند، اما در کمال ناباوری آنها او را از داوری پایان نامه حذف می کنند و با داوری یک استاد دیگر و با نمره عالی از آن دفاع کردند.

در این اتفاق عجیب که گویا با محوریت و چراغ سبز ریاست دانشکده پیش رفت و تنها به این مورد خاص نیز محدود نمی شود، جدا از مسئولان دانشکده و اساتید راهنما، مشاور و داور همچنین ایراد بزرگ تر به «سازمان ایران داک» است که سامانه های پر هزینه ای برای تأیید و یا عدم تأیید عنوان پژوهش های دانشگاهی دارد و در پایان نیز تا این سازمان نسبت به محصول پژوهشی نهایی تأییدیه صار نکند، امکان تسویه حساب برای دانشجو فراهم نمی شود.

 

سئوال مهمی که در این رابطه مطرح است اینکه حراست و بازرسی دانشکده در این رابطه چرا به رسالت خود عمل نکرد و در برابر این تخلف آشکار نایستاد؟ 

اینجا و در مورد این تخلف خاص، شاید این درست نباشد که مسئولیت تمامی ایرادهای موجود را متوجه مسئولان دانشکده مذکور و اساتید دانست، چرا که به خوبی می دانیم این رویه غلط به یک عرف نامبارک در محیط های دانشگاهی کشور تبدیل شده است و به این راحتی ها نمی توان درمانی برای آن پیدا کرد.

مورد مشاره تنها یکی از مستندات موجود در مورد تقلب در پایان نامه های دانشجویی این دانشکده است که در اختیار «تابناک»، قرار دارد که از بابت دخالت موثر مقامات دانشکده منحصر بفرد بود و به آن اشاره شد. با این حال «تابناک»، این آمادگی را دارد تا با دریافت تخلف و تقلب های پژوهشی دانشگاه های مختلف از طریق رایانامه «social@tabnak.ir» منتشر کند.

منبع: تابناک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۲۵۰۸۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دانشگاه پادگان نیست

فاطمه بریمانی در روزنامه فرهیختگان نوشت: کارولین فولین، استاد اقتصاد تنها یکی از قربانیان موج جدید سرکوب اعتراضات ضد‌صهیونیستی توسط نیرو‌های امنیتی آمریکا است. او به همراه چند استاد دیگر در جریان اعتراضات دانشجویی به اقدامات رژیم صهیونیستی و نسل‌کشی در غزه، توسط گارد امنیتی امریکا دستگیر و بازداشت شده‌اند. تعداد کل بازداشت‌شدگان روز‌های اخیر در آمریکا به ۵۰۰ نفر می‌رسد که بخشی از آن شامل بازداشت ۱۰۰ نفر در دانشگاه کلمبیا، بیش از ۱۰۰ نفر در دانشگاه امرسون، بیش از ۵۰ نفر در دانشگاه تگزاس در آستین و بیش از ۴۰ نفر در دانشگاه ییل می‌شود.

مقام‌های آمریکایی امیدوار بودند با جمع‌آوری چادر‌های تحصن و بازداشت دانشجویان موج اعتراضی شکل‌گرفته سرکوب شود، اما استفاده از چماق باعث شد موج تظاهرات به‌سرعت دانشگاه‌های دیگر را نیز دربرگرفته و فراتر از دانشجویان، شاهد حضور اساتید باشد.

سرکوب، اعتراض بیشتری به همراه دارد

بسیاری از دانشگاه‌های ایالات متحده این روز‌ها شاهد اعتراضات و تظاهرات گسترده دانشجویان هستند. حدود ۴۰ دانشگاه در ایالات متحده امریکا و کانادا در روز‌های اخیر التهاب سنگینی را تجربه کرده‌اند. در صدر آنها دانشگاه‌های نیویورک، جورجیا و تگزاس بوده‌اند.

اساتید بازداشتی

با سرکوب دانشجویان توسط نیرو‌های امنیتی، اساتید برای حمایت از دانشجویان خود وارد میدان شده‌اند. روزنامه نیویورک‌پست از اتخاذ این تصمیم توسط اعضای هیات‌علمی دانشگاه‌های آمریکایی خبر داده است. در پی این حمایت، خشم گروه‌های یهودی برانگیخته شده و اساتید را به «یهودستیزی» متهم کرده‌اند. در مواردی ترکیبی از اتفاقات باعث شده اساتید از حضور در جمع دانشجویان و اعتراضات دانشجویی خودداری کرده و در محل دیگری به اعتراض و تحصن بپردازند. در کلمبیا که اساتید پس از سرکوب دانشجویان به موج اعتراضات پیوسته‌اند با پلاکارد «تعلیق دانشجویان ما را لغو کنید»

اقدام به حمایت از دانشجویان کرده‌اند. روزنامه «ریلی‌بیست» از مدل دیگری از اعتراض اساتید نیز خبر داده است. طبق اخبار منتشر شده در این روزنامه، ویدئو‌های ارسالی از دانشگاه نیویورک در هفته گذشته نشان می‌دهد اعضای هیات علمی با تشکیل دیوار در اطراف دانشجویان معترض از آنها حمایت کردند. آنها برای این حمایت، دستگیری و یا بازداشت شدن را به جان خریدند. گزارش‌های متعددی هم در خصوص بازداشت شدن اساتید انتشار یافته است.

بر اساس گزارش‌های رسمی، مقامات آمریکایی دست کم دو استاد دانشگاه اموری در جورجیا را به عنوان بخشی از افراد شرکت‌کننده در تظاهرات دانشگاهی علیه جنگ غزه بازداشت کرده‌اند. کارولین فولین، استاد اقتصاد و نوئل مک آفی، رئیس بخش فلسفه این دانشگاه، از اعضای هیات علمی بودند که به واسطه حمایت‌شان دستگیر شدند. فیلمی از نوئل، رئیس بخش فلسفه دانشگاه اموری منتشر شده که توسط ماموری دستانش بسته و به گوشه‌ای برده می‌شود. به گزارش روزنامه نیویورک‌پست ۱۲۰ نفر از اساتید دانشگاهی که در دانشگاه کلمبیا و در محیط آموزشی خود به تظاهر‌کنندگان ملحق شدند، بازداشت شده‌اند.

tags # اسرائیل سایر اخبار اسرار تکامل آلت‌ جنسی؛ رابطه جنسی انسان‌های اولیه مثل گوریل‌ها بود؟ (تصاویر) «زو»؛ گاو عقیم و غول‌پیکری که توسط انسان‌ها به وجود آمد! اتفاق عجیب که همزمان با انقراض دایناسورها در زمین رخ داد! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟

دیگر خبرها

  • نامه غریب‌آبادی به کمیسر عالی حقوق بشر برای سرکوب خشونت‌آمیز جنبش‌های دانشجویی حامی فلسطین
  • فرصتی طلایی برای درخشش در جشنواره فروش بیمه میهن
  • صدور اسناد تک برگی برای همه موقوفات تا پایان سال جاری
  • تدوین مستند «یک جهان آواز» به پایان رسید/ پرتره‌ای از استاد علی جهاندار 
  • اخراج استاد دانشگاه نیویورک به دلیل حمایت از فلسطین+ فیلم
  • برگزاری مسابقات موتورسواری و اتومبیلرانی با استقبال ویژه تماشاگران
  • دانشگاه پادگان نیست
  • جنبش دانشجویی ضدصهیونیستی به فرانسه رسید
  • فیلم| پیاده‌روی خانوادگی با طعم بی‌تدبیری / مردم در گِل ماندند
  • مسئولان عالی کشور نگاه ویژه به بوشهر داشته باشند