Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - معاون حقوقي قوه قضاييه گفت: در قانون آيين دادرسي کيفري مصوب سال 92 ما شاهد تحول خوبي در قوانين کودکان و نوجوانان بوديم. به طوري که رسيدگي به جرايم کودکان و نوجوانان بستگي به سن کودک متفاوت است و مجازات‌هاي در نظر گرفته شده هم با يکديگر تفاوت دارند.
به گزارش خبرنگار گروه حقوقي و قضايي خبرگزاري ميزان خدائيان معاون حقوقي قوه قضاييه در کارگاه تخصصي دادرسي ويژه اطفال و نوجوانان اظهار کرد: کودکان و نوجوانان آينده سازان جامعه هستند لذا کشور‌هايي که براي آينده خود برنامه دارند اين قشر حساس جامعه را نه تنها از بدو تولد بلکه از دوران جنيني تحت حمايت قرار مي‌دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


خدائيان گفت: لذا بر اين اساس بايد تحت حمايت‌هاي همه جانبه‌اي از قبيل: حمايت‌هاي بهداشتي، درماني، تحصيلي، آموزشي، فرهنگي و... قرار بگيرند.
وي بيان کرد: يک بعد از اين حمايت‌ها، حمايت‌هاي قضايي و حقوقي است که با توجه به اينکه حمايت‌هاي ديگر جزو وظايف ساير دستگاه‌ها است، لذا در اين جلسه فقط به حمايت‌هاي حقوقي و قضايي که معاونت حقوقي قوه قضاييه مورد توجه قرار داده است اشاره مي‌کنيم.
معاون حقوقي قوه قضاييه گفت: فعاليت‌هاي قوه قضاييه را در اين خصوص در دو قسمت مي‌توان تشريح کرد. يک قسمت در خصوص قوانين و مقررات است؛ يعني اقداماتي که قوه قضاييه در تهيه لوايح قضايي و يا تبديل شدن به قانون و يا در مسير قانوني شدن انجام داده است اقدامات ديگر مجموعه اقداماتي است که در راستاي آموزش دادن اين قوانين صورت گرفته است.
خدائيان بيان کرد: اولين بار که در قانون قوانين کيفري بحث اطفال مورد توجه قرارگرفت قانون مجازات عمومي آن زمان بود.
معاون حقوقي قوه قضاييه گفت: در سال 1338 قانون تشکيل دادگاه‌هاي اطفال مورد تصويب قرار گرفت که در آن زمان يک قانون پيشرفته بود از جمله مقرراتي که در آن قانون وضع شد بحث نظام افتراق کودکان و نوجوانان و مسئوليت تدريجي آن بود.
معاون حقوقي قوه قضاييه افزود: پس از انقلاب ما يک سير تحولي در اين راستا را داشتيم. نحوه برخورد با اين موضوعات پس از انقلاب به دو قسمت دو دهه اول و دو دهه دوم پس از انقلاب تقسيم مي‌شود.
وي گفت: در سال‌هاي اخير شوراي نگهبان بسيارتاکيد داشته است که لوايح قضايي از سوي قوه قضاييه تهيه و به دولت ارسال شود لذا بيشتر لوايح قضايي از ناحيه قوه قضاييه به دولت ارسال مي‌شود. با اين وصف با تصويب آيين دادرسي کيفري در سال 1378 شاهد وضع قوانين خوبي درخصوص اطفال بوديم و موارد خوبي براي کودکان ونوجوانان پيش بيني شد.
معاون حقوقي قوه قضاييه اظهار کرد: در سال‌هاي اخير نيز اين توجه به حقوق کودکان و نوجوانان بيشتر شد و يک لايحه توسط قوه قضاييه به دولت و مجلس ارسال گرديد؛ که اين لايحه مشتمل بر مقررات شکلي و ماهوي بود که اگر به همان شکل اوليه در مجلس تصويب مي‌شد بسيار بهتر بود، اما اعضاي کميسيون حقوقي و قضايي مجلس معتقد بودند که اين قانون در آيين دادرسي کيفري و قانون مجازات اسلامي ادغام شود.
خدائيان بيان کرد: در قانون آيين دادرسي کيفري مصوب سال 92 ما شاهد تحول خوبي در قوانين کودکان و نوجوانان بوديم. به طوري که رسيدگي به جرايم کودکان و نوجوانان بستگي به سن کودک متفاوت است و مجازات‌هاي در نظر گرفته شده هم با يکديگر تفاوت دارند.
وي گفت: يکي از موضوعاتي که در اين قانون مورد توجه بوده است حضور مشاور در دادگاه‌هاي اطفال است همچنين تشکيل پليس اطفال، تشکيل پرونده شخصيت، حضور وکيل، حضور والدين يا سرپرست قانوني او از جمله موضوعاتي مطروحه در اين قانون است.
معاون حقوقي قوه قضاييه تصريح کرد: در قانون مجازات اسلامي هم بخش ماهوي لايحه مذکور گنجانده شد که در آن به مسئوليت تدريجي اشاره شده است.
خدائيان بيان کرد: در اين خصوص به بحث کودکان بسيار توجه شده است به طوري که براي کودکان زير 9 سال مسئوليت کيفري ايجاد نشده است و يا اينکه در خصوص مجازات کودکان بين 9 تا 12 سال تصميم با دادگاه است که مثلا از وي تعهد بگيرند يا او را مورد نصيحت قرار دهند.
وي خاطر نشان کرد: در مورد نوجوانان 15 تا 18 سال هم مجازات‌هاي پيش بيني شده است که اين مجازات‌ها بسيار خفيفت‌تر از مجازات بزرگسالان است.
معاون حقوقي قوه قضاييه افزود: در حال حاضر لايحه حمايت از اطفال و نوجوانان را در مجلس داريم. اين لايحه قبلا تهيه شده و در کميسيون قضايي مجلس با تغييرات اندکي نهايي شده که اميدواريم به زودي در مجلس به تصويب نهايي برسد.
خدائيان اظهار کرد: در اين لايحه حمايت‌هاي بسيار خوبي از کودکان و نوجوانان صورت گرفته است. مثلا در اين قانون به وضعيت مخاطره آميز اشاره شده است. مثلا اگر يک شخص در يک وضعيت خاص قرار گرفت و امکان بزه به وجود آمد با او چه برخوردي شود. مثلا خشونت والدين نسبت به کودکان، عدم ثبت واقعه تولد، اعتياد، طلاق والدين، ابتلا والدين به بيماري‌هاي خاص از جمله موضوعات مطرح شده در اين قانون است.
وي تصريح کرد: همچنين در اين قانون براي ايجاد کنندگان وضعيت مخاطره آميز توسط افراد جرم انگاري صورت گرفته است مثلا ممانعت از تحصيل، بي توجهي والدين يا سرپرست وي که موجب آسيب جسمي و روحي کودک شود، خريد و فروش اطفال از جمله موضوعاتي هستند که براي آن‌ها جرم انگاري شده است.
معاون حقوقي قوه قضاييه بيان کرد: علاوه بر اين موارد در اين قانون تکاليفي برعهده دستگاه‌هاي مختلف در نظر گرفته شده است مثلا ايجاد دفاتر حمايت از کودکان و نوجوانان از جمله اين وظايف است. در اين قانون وزارت کشور، وزارت بهداشت، نيروي انتظامي وظايفي را بايد انجام دهند که اگر نسبت به آن‌ها کوتاهي صورت گيرد براي اين کار ضمانت اجرا در نظر گرفته شده است. يعني اگر دستگاهي نسبت به وظايف خود دچار کوتاهي شود براي آن مجازات تعيين شده است.
خدائيان اظهار کرد: بخش ديگري از کار‌هاي قوه قضاييه در اين رابطه آموزش دادن است که در اين خصوص معاونت حقوقي اقدامات مناسبي را انجام داده چون ما معتقدم قوانيني که وضع مي‌شوند نياز به آموزش دارند.
وي تصريح کرد: در اين راستا کارگاه‌ها و همايش‌هاي مختلفي در سراسر کشور برگزار شده است و کتب مختلفي براي آموزش قضات و افراد، ترجمه، تهيه و تأليف شده است.
انتهاي پيام/

منبع: صراط نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.seratnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صراط نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۲۵۱۶۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز واکسیناسیون فلج اطفال در افغانستان

سازمان «افغانستان بدون پولیو» در افغانستان اعلام کرد از امروز 10 اردیبهشت در تمام ولایت‌ها، واکسیناسیون فلج اطفال آغاز شده است، همچنین هم‌زمان برای تقویت ایمنی کودکان در برابر بیماری به آنان ‌ویتامین E نیز داده می‌شود.

پیش‌تر وزارت بهداشت طالبان تأکید کرده بود: از آغاز سال 2024 تاکنون هیچ مورد مثبت ابتلا به فلج اطفال در افغانستان مشاهده نشده است.

گفتنی است افغانستان و پاکستان دو کشوری هستند که بیماری فلج اطفال هنوز کودکان آنها را تهدید می‌کند، این بیماری ویروسی درمان ندارد، دستگاه گوارش و در بعضی مواقع دستگاه عصبی مرکزی را درگیر می‌کند و فقط با واکسیناسیون قابل پیشگیری است.

رسانه‌های افغانستان نیز پیش‌تر به نقل از گزارش سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده بودند دلیل اصلی گسترش این ویروس رفت‌ و آمدهای نامنظم مردم و بیماران از پاکستان به افغانستان در گسترش این ویروس تاثیرگذار بوده است.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • اطاله دادرسی در بسیاری از شعب دادگاه‌های نظامی به صفر رسیده است
  • راه‌حل رفع مشکل پرونده‌های معوق در سند تحول قضایی
  • حکم اعدام بابک زنجانی نقض شد/ تشکیل پرونده برای چهره‌هایی که اهمیت عملیات وعده صادق را به مخاطره انداخته بودند/ تشریح آخرین وضعیت پرونده باغ ازگل/ کشف جرم جدید در پرونده چای دبش
  • تدوین لایحه حمایت از حقوق پرستاران با هدف بهبود معیشت
  • واکنش روسیه به مخالفت واشنگتن با تحقیقات دادگاه لاهه در مورد اسرائیل
  • تحول خوبی در بوکس کشور ایجاد شده است/ همدان استعدادهای خوبی دارد
  • آخرین وضعیت پرونده باغ ازگل / موضع قوه‌قضاییه درباره محتواهای خلاف قانون پلتفرم‌های داخلی
  • آغاز واکسیناسیون فلج اطفال در افغانستان
  • آغاز کمپین واکسیناسیون فلج اطفال در افغانستان
  • در دادرسی کودکان به‌دنبال عدالت ترمیمی  هستیم