Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بلاغ مازندران»
2024-05-06@23:15:15 GMT

تولید انرژی تجدیدپذیر از چوب

تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۲۵۱۷۳۶

خرداد: یک گروه بین‌المللی از محققان با همکاری دانشگاه یورک آنزیم‌هایی در قارچ به دست آورده‌اند که می‌تواند اجزا چوب را تجزیه کند. این آنزیم‌ها می‌توانند بیومس یا توده زیستی چوب را به محصولات شیمیایی باارزشی همچون سوخت زیستی تبدیل کنند.
به گزارش خرداد از ایسنا و به نقل از سایت فیز، پالایشگاه‌هایی که از سوخت زیستی استفاده می‌کنند برای بهره‌برداری از انرژی چوب مجبورند فرایندهای پیش‌تصفیه را پیاده کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تبدیل چوب به سوخت و محصولات سوختی هزینه‌بر است و به انرژی زیادی نیاز دارد. در اکوسیستم‌های طبیعی، قارچ‌ها در قالب چرخه کربن نقش مهمی در تجزیه چوب دارند و مواد مغذی چوب را به خاک بازمی‌گردانند. این خاصیت قارچی الهام‌بخش محققان بود تا مکانیسمی را که منجر به وقوع این فرایند می‌شود، بیابند و از آن برای تجزیه چوب استفاده کنند. 
پروفسور پل والتون از دانشکده شیمی دانشگاه یورک که در این تحقیق نقش داشته، می‌گوید: در سال 2010 ما به این کشف کلیدی دست پیدا کردیم که یک سری آنزیم در قارچ‌ها یافت می‌شود که حاوی مس هستند. این آنزیم‌ها نقش مهمی در تجزیه بیومس دارند. این تحقیق با هدف شناسایی آنزیم‌های بیشتر از این دست انجام شد به طوری که بتوانند ساختار مولکولی چوب را بشکنند.
وی ادامه می‌دهد: این آنزیم‌ها به ما کمک می‌کنند آنزیم‌های اصلاح‌ شده‌ای بسازیم که می‌توان از آن‌ها در تصفیه‌خانه‌های زیستی که با چوب کار می‌کنند استفاده کرد. این آنزیم‌ها چوب را به طیف گسترده‌ای از محصولات باارزش تبدیل می‌کنند. این فرایند از نظر زیستی پایدار خواهد بود.
این تحقیق که در  Nature Chemical Biology به چاپ رسیده نشان می‌دهد که خانواده‌ای از آنزیم‌ها به نام لیتیک پلی‌ساکارید مونواکسیژناز (LPMOs) می‌توانند زایلن را بشکنند. زایلن مولکول کربوهیدراتی است که معمولا در توده زیستی یا بیومس چوب یافت می‌شود و در برابر تجزیه مقاوم است. 
این آنزیم‌ها را از قارچ‌هایی استخراج کرده‌اند که نقش مهمی در چرخه کربن در خاک بر عهده دارند و تجزیه چوب را در جنگل‌ها انجام می‌دهند.
این تحقیق با الهام از روند طبیعی تجزیه چوب در طبیعت انجام شده و به تصفیه‌خانه‌های زیستی کمک می‌کند چوب را به سوخت زیستی تبدیل کنند. به طوری که هم از نظر زیست محیطی پایدار و هم از نظر اقتصادی مقرون به صرفه باشد. برچسب ها: چوب ، قارچ ، انرژی

منبع: بلاغ مازندران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bloghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بلاغ مازندران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۲۵۱۷۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لکه‌های صنعتی غرب البرز به شهرک صنعتی تبدیل شود

ایسنا/البرز نماینده ساوجبلاغ، نظرآباد، طالقان و چهارباغ در مجلس شورای اسلامی گفت: طی سال‌های گذشته قرار بود برخی لکه‌های صنعتی در نواحی غرب البرز به شهرک صنعتی تبدیل شوند که این اتفاق تاکنون نیفتاده است.

علی حدادی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه سال‌های سال است که تولید کنندگان، کارآفرینان و فعالان اقتصادی در سه شهرستان نظرآباد، طالقان و چهارباغ فعالیت دارند ولی آن طور که باید و شاید از آنها نشده است.

وی با بیان اینکه این فعالان امروز برای توسعه واحد تولیدی و صنعتی خود با مشکل مواجه هستند، توضیح داد: ما جلسات و پیش نویس مصوباتی با وزیر قبلی و فعلی صمت داشته‌ایم تا وضعیت این واحدها در البرز تغییر کند.

وی افزود: بر این اساس قرار بود برخی لکه‌های صنعتی در نواحی غرب البرز به شهرک صنعتی تبدیل شوند که این اتفاق تا کنون نیفتاده است.

این مسئول اظهار کرد: امسال که سال جهش تولید است، حمایت از واحدهای صنعتی و فعالان اقتصادی در اولویت دولت و مجلس قرار دارد.

حدادی تاکید کرد: با حمایت از این واحدها شاهد رقابتی شدن فرایند تولید و از طرفی بالا رفتن کیفیت محصولات و کالاهایی داخلی خواهیم بود.

وی گفت: برخی واحدهای تولیدی و صنعتی در شهرستان‌های طالقان، ساوجبلاغ، نظرآباد و چهارباغ بیش از دو دهه است که فعالیت دارند و متاسفانه چون نگاه جامع و متقنی به آنها نشده از توسعه بازمانده‌اند.

نماینده ساوجبلاغ، نظرآباد، طالقان و چهارباغ در مجلس در پاسخ به اینکه آیا پیوست‌های زیست محیطی در تبدیل این لکه‌ها به شهرک صنعتی رعایت خواهد شد یا باید منتظر تکرار تجربه تلخ شهرک بهارستان باشیم؟ گفت: توسعه و اشتغالزایی در اولویت دولت قرار دارد.

وی در پاسخ به اینکه گفته می‌شود تبدیل این لکه‌ها به شهرک صنعتی به محیط زیست و اراضی ملی به ویژه در محدوده تالاب صالحیه آسیب وارد می‌کند، گفت: تالاب صالحیه تالابی نقطه‌ای است و در برخی ماه‌های سال آب دارد و محیط زیست باید زیرساخت‌های لازم را در این محدوده ایجاد کند.

حدادی اظهار کرد: من انتقاد جدی به رییس محیط زیست کشور و مدیرکل محیط زیست البرز دارم چون به هیچ وجه نمی‌توانیم بپذیریم که در مسیر توسعه تولید موانعی ایجاد شود و باید به سمتی پیش برویم که با رعایت ساختارهای محیط زیستی تولید هم رونق بگیرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • توزیع روزانه قارچ در سطح کشور به ۸۰۰ تن رسید
  • لکه‌های صنعتی غرب البرز به شهرک صنعتی تبدیل شود
  • آیا آجیل ها آفلاتوکسین دارند ؟
  • بهبوددهنده‌های آنزیمی مخصوص صنعت آرد و نان تولید شد
  • استاندارد کیفی و سرعت سوددهی برای سرمایه‌گذاران بخش خصوصی + اینفوگرافیک
  • غذای پزشکی تولید شد
  • آب به باتری کم مصرف تبدیل شد!
  • «مکران» می‌تواند به هاب انرژی، حمل و نقل و گردشگری ایران تبدیل شود/ بی‌نیازی کشور از نفت با استفاده از ظرفیت منطقه
  • منطقه مکران می‌تواند به هاب انرژی، حمل و نقل و گردشگری ایران تبدیل شود/ استفاده از ظرفیت این منطقه کشور را از نفت بی‌نیاز می‌کند
  • نقره و خودروهای برقی/ نقش فلز نقره در صنعت انرژی‌های تجدیدپذیر!