سکولارها به دنبال احیای گفتمان آتاتورکی در ترکیه
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۲۵۴۱۲۲
گفتمان سیاسی سکولار ترکی به گفتمانی گفته میشود که علاوه بر تأکید بر روی سکولاریسم و مبانی آن ، ناسیونالیسم ترکی را نیز در گفتمان خود وارد کرده و بدان وجههای اصیل (در نظام معنایی خود) بخشیده است.به گزارش بلاغ، «گفتمان سیاسی سکولار ترکی» به گفتمانی گفته میشود که علاوه بر تأکید بر روی سکولاریسم و مبانی آن، ناسیونالیسم ترکی را نیز در گفتمان خود وارد کرده و بدان وجههای اصیل (در نظام معنایی خود) بخشیده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
درواقع با فروپاشی امپراتوری عثمانی که بر دو اصل اسلام و برادری مسلمین بناشده بود، آتاتورک تمام تلاش خود را به کار گرفت تا با شالوده شکنی از گفتمانهای اسلامی غیر ناسیونالیستی ، گفتمانی جدید را بنیانگذاری کند البته حذف اسلام بهعنوان سنگ بنای ایدئولوژی امپراتوری اسلامی عثمانی سبب فقدان شدید مشروعیت و مقبولیت گردید. ازاینرو سکولاریسم که بهصورت نفی دین در ترکیه رخنمود نیاز به مقومی برای بقا پیدا کرد. بنابراین با تأکید بر ملیگرایی ترک بهعنوان مقوم سکولاریسم در ترکیه ، نسخهای اصلاحشده از ناسیونالیسم ترکی که خود ترکیبی از عناصر اصلی انقلاب فرانسه و آمریکا، مبانی روشنفکری اواخر قرن نوزدهم و تقریباً اواسط قرن بیستم، یادبودی از آرمانهای انقلابیون فرانسه و آمریکا و ویژگیهای شخصیتی خود مصطفی کمال پاشا بود شکل گرفت؛ چراکه برای عبور از گفتمان امپراتوری عثمانی، آتاتورک چارهای جز تمسک به سکولاریسم و ملیگرایی بهعنوان جایگزین پیدا نکرد.
بر همین اساس از زمان تأسیس جمهوری ترکیه در سال ۱۹۲۳ میلادی، آتاتورک تمام تلاش خود را برای تبدیل ترکیه به کشوری سکولار و غربی به کار گرفت و با اعلام شعار صلح در داخل و آرامش در سراسر گیتی پروژه تشکیل کشوری جدید و سکولار بر اساس آرمانهای ملیگرایانه قوم ترک (ترک گرایی) در چارچوب سرزمینی آنادولو (آناتولی) را آغاز نمود.
پیروان وی نیز در راستای تشکیل دولتی به سبک کشورهای اروپایی، تمدن غربی و اصول فکری آن را در کشور ترکیه نهادینه ساخته و از ترویج آموزههای ضد ناسیونالیستی و بهویژه دینی جلوگیری نمودند. درنتیجه از غربگرایی و اروپایی سازی بهصورت ویژه، بهعنوان ساختاری جهت انطباق ترکها با هنجارها و اصول جدید و از ناسیونالیسم و سکولاریسم در قالب ابزاری قوی برای لیبرالیزه کردن هرچه بیشتر ترکیه در راستای دور شدن از آرمانهای اسلامی استفاده شد.
البته سکولاریسم در ترکیه بیش از همه نشئتگرفته از سنت فرانسوی ژاکوبنی دولت سالارانه جمهوری سوم در سالهای ۱۸۷۱-۱۹۴۲ بود و بهوضوح با قرائت آنگلوساکسونی سکولاریسم غربی تفاوت داشت.
آتاتورک با رگههای ژاکوبنی گفتمان خود، بهجای اتخاذ مواضعی بیطرف در برابر کردارهای دینی و باورهای اسلامی شهروندان، هدف حذف دین و شعائر دینی از اجتماع را در پی گرفت و با تلاش برای قرار دادن دین در زیر چتر نظارتی فراگیر دولت، سعی در حذف دینداران از جامعه ترک و القای گفتمانی نوین در ترکیه نمود. در همین راستا سکولاریزاسیون قانون و آموزش و پروش بهعنوان دو ابزار قدرتمند و پرنفوذ آتاتورکی کمک شایان توجهی به وی برای رسیدن به آرمانها و اهدافش کرده و زمینه را برای حذف اسلام از جامعه مهیا ساخت.
درنتیجه پروژه بسیار پیچیده کمالیستی، نظام دقیق و معینی از سکولاریسم و ملیگرایی را باهدف مهار و کنترل دین و فروکاستن آن تا ایمان فردی و عرصههای شخصی به وجود آورده و سعی در تأسیس گفتمانی ملت محور با رگههای سکولاریستی نمود که درنهایت به ملتسازی ختم شد.
البته انقلاب گفتمانی آتاتورک با پذیرش الفبای لاتین (برای نفی گذشته و خط اسلامی و تاسیس سکولاریسم) که اساسی ترین اقدام در راستای جدایی از پیشینه عثمانی به شمار آمد و سپس تشکیل بنیاد ترک (برای پی ریزی گفتمانی ملی گرا) که از عوامل اصیل سیاست فرهنگی آتاتورک برای وصول به گفتمان سکولار ملیگرا بود، به اوج خود رسید و زمینه را برای تبدیلشدن گفتمان سکولار ترکی به گفتمان هژمون مهیا نمود. تز اصلی این گفتمان که از سوی آتاتورک تهیه و حمایت شد دو هدف عمده داشت. از یکسو میخواست نشان دهد که ترکان جدا از عثمانیان، گذشته بسیار پرافتخاری دارند (اسلام زدایی از ترکیه) و از سوی دیگر قصد داشت ثابت نماید که آناتولی از دوران باستان آبستن سکولاریسم بوده است.
باوجود تأکید نهادهای سکولاریستی بر گفتمان آتاتورکی در جمهوری ترکیه، به نظر میرسد این گفتمان جایگاه قبلی خود را در جامعه ازدستداده و میدان بازی را به گروههای متعدد اسلامگرا باخته و صرفاً شعارهایی از آن در جامعه ترکیه قابلمشاهده است.
منبع: بلاغ مازندران
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.bloghnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «بلاغ مازندران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۲۵۴۱۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
طی سال گذشته ۱۵ واحد تولیدی در زنجان احیاء شد
به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای زنجان؛ گلشنی منفرد از احیای ۱۵ واحد تولیدی در استان طی سال گذشته خبر داد و گفت:برای راه اندازی این تعداد واحد صنعتی ۷۳ هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری در استان صورت گرفته بود که با احیای آنها زمینه اشتغال برای هزار و ۸۲۵ نفر فراهم شد.
وی افزود: عمده مشکلات واحدهای صنعتی استان کمبود نقدینگی، بدهی بانکی و تأمین مواد اولیه است.
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان در خصوص احیای واحدهای معدنی استان، ادامه داد: هفت واحد معدنی نیز در استان زنجان با سرمایه گذاری ۱۹۷ میلیارد ریال احیاء شده که زمینه اشتغال ۵۵ نفر را فراهم کرده است.
گلشنی منفرد همچنین مهمترین مشکل واحدهای معدنی راکد استان را فقدان اکتشاف اصولی و دریافت نکردن پروانه، نداشتن صلاحیت دارنده پروانه فعالیت و معارضان محلی دانست.
وی در ادامه با اشاره به ظرفیتهای صادراتی استان، گفت:طی سال گذشته عمده کالای صادراتی این استان شامل شمش روی، ترانسفورماتور و متعلقات، پروفیل، میلگرد، نبشی، شمش فولادی، مفتول مسی، فیلم پروپیلن، اسید سولفونیک، کنسانتره روی، لبنیات، شمش سرب، کاغذ فلوتینگ، تست لاینر و مقوا بود.
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان زنجان گفت: میزان صادرات استان طی امسال بر مبنای واحدهای تولیدی دارای کارت بازرگانی و مستقر، ۶۵۸ میلیون دلار هدفگذاری شد که بر اساس برنامه هفتم توسعه و با احتساب ۲۳ درصد رشد، تعیین شده است.
گلشنی منفرد ادامه داد: محصولات تولیدی استان به ۴۶ کشور دنیا صادر میشود که ۱۳ کشور در سال گذشته به مقاصد صادراتی استان افزوده و در سال جاری نیز ۳۲ کالای جدید صادراتی به سبد محصولات صادراتی استان اضافه شد.