Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبکه خبر»
2024-05-04@07:33:53 GMT

تیترامشب/ اقتصادی مقاومتی از حرف تا عمل

تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۲۵۴۶۹۸

تیترامشب/ اقتصادی مقاومتی از حرف تا عمل

رئیس امور اقتصاد مقاومتی، عزم دولت را برای تحقق سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی جدی خواند و افزود: در بسیاری از بخش ها اقتصاد مقاومتی نتایج قابل قبولی داشته است. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، مجتبی خالصی رئیس امور اقتصاد مقاومتی سازمان برنامه و بودجه گفت: در سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی 24 بند داریم که این 24 بند در راستای تحقق اهداف مشخص تعریف شده است، یکی رشد پویا، دیگری بهبود شاخص های اقتصاد مقاومتی که در نهایت رسیدن به اهداف سند چشم انداز 1404 است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او افزود: در سال اول مرجع رسیدگی به این موضوع شورای اقتصاد بود اما در سال 94 و با توجه به گله مندی رهبر انقلاب ستادی شکل گرفت تا حول 24 بند 12 برنامه عملیاتی را تعیین و برای تحقق آن تلاش کند.

 

خالصی افزود: پیوست فناوری و نیز تعیین چهارچوب هایی برای قراردادهای خارجی از جمله عملکرد ما در درونزا کردن اقتصاد بوده است.

او افزود: ستاد یک برنامه ملی ایجاد کرد که هدف آن افزایش توان تولید داخل بوده است؛ به این ترتیب رشد اقتصاد کشور افزایش یافت بطوریکه در سال 95 دو رقمی شد و به 10.8 دهم رسید.

رئیس امور اقتصاد مقاومتی سازمان برنامه و بودجه افزود: در طرح رونق تولید عملکرد خوبی داشتیم بطوری که اقتصاد را در سال های 95 و 96 رشد داد. رشد اقتصادی کشور 6 درصد و با نفت به 5.6 درصد رسیده است به این ترتیب ما به هدف رشد اقتصادی دست یافتیم.

او گفت: یکی از برنامه های ما برنامه ملی ارتقا بهره وری بوده است، ما وظایف مشخصی را برای دستگاه ها تعریف کردیم. بهره وری یعنی رشد عوامل تولید و آمارها نشان می دهند که اقتصاد نسبت به گذشته بهره ورتر شده است.

خالصی افزود: رشد اقتصادی در بخش کشاورزی امسال، 9 دهم بوده است درحالیکه همین رقم در سال های قبل منفی بوده است. در بخش ساختمان به 2.9 دهم درصد رسیده ایم، در خدمت نیز به 7.2 دست یافته ایم، به این ترتیب تولید ناخالص بدون نفت از منفی 0.3 به 6 رسیده است یعنی اقتصاد مقاومتی از سال 94 تا 96 رشد داشته است.

او افزود: یکی از شاخص هایی که عدم کارایی اقتصاد را نشان می دهد شاخص تورم است، آمارها نشان می دهند که شاخص رقابت پذیری از 76 به 69 رسیده به این ترتیب اقتصاد کشور رقابت پذیر شده است، به معنای ساده تر رتبه ایران از 76 به 69 کاهش یافته که به معنای بهبود شرایط اقتصادی کشور است.

رئیس امور اقتصاد مقاومتی سازمان برنامه و بودجه گفت: ما نمی توانیم با یک شاخص ادعا کنیم که اقتصاد کشور مقاومتی شده است یا خیر بلکه باید همه شاخصه ها را مد نظر قرار دهیم.

او گفت: احساس من این است که کشور به سمت اقتصاد مقاومتی حرکت کرده است.

خالصی افزود: ما شتاب تورم را کم کردیم، مشکل بنگاه های اقتصادی در زمینه های مالیات، کمبود نقدینگی و نیز بیمه را رفع کرد، ما تنها در سال 95 به میزان 18 هزار میلیارد تومان تسهیلات ریالی به بنگاه های اقتصادی پرداخت کرده ایم.

او گفت: رشد پویا یعنی بنگاه های اقتصادی بتوانند همچنان رشد کنند، آمارهای ما نشان می دهد که صادرات در کشور رشد کرده است. رتبه کشور از 152 در سال 93 به 120 در سال 96 رسیده است که این نشان دهنده استفاده بیشتر از بخش خصوصی در چرخه اقتصادی کشور است.

خالصی افزود: برنامه اشتغال فراگیر از جمله اقدامات ستاد بوده است که در این قسمت بسته اشتغال را وزات کار داد، یکی از پروژه های ستاد پروژه پنجره واحد بود؛ کاهش یک درصدی نرخ بیکاری هم یکی دیگر از اقدامات ستاد بوده است.

منبع: شبکه خبر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبکه خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۲۵۴۶۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و امارات

به گزارش خبرنگار  خبرگزاری صدا و سیما، اين نشست با حضور مهرداد بذرپاش ، وزير راه و شهرسازي کشورمان و رئيس ايراني کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و امارات و عبدالله بن طوق المری وزیر اقتصاد امارات، برگزار شد.

وزير راه و شهرسازي گفت: بعد از 10 سال کمیسیون مشترک دو کشور را برگزار ميکنیم که فرصتی برای توسعه روابط تجاری و اقتصادی دو کشور است. امارات به عنوان دومین کشور شریک ایران، اهميت استراتژیک زيادي براي ما دارد.

بذرپاش ا اشاره به حضور ایران و امارات در مسیر کریدور شمال و جنوب گفت: دسترسی به بازارهای شمال و جنوب میتواند باعث بوجود آمدن فرصت بای دو کشور باشد.

رئيس ايراني کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و امارات در ادامه افزود: توانمندی های فناوری نو و دانش بنیان میتواند فرصت برای توسعه روابط بر پايه نکنولوژی را فراهم کند. تشریفات گمرکی و حمل و نقل از مشکلات تجاری دو کشور بوده که لازم است این موضوع را برای گسترش روابط تجاری حل و فصل کنیم.

بذرپاش درباره مراودات بندري دو کشور گفت: در حال حاضر حمل و نقل از بندر شهید بهشتی و گمرک بازرگان در حال اجراست. تسهیل برای خروخ در ترانزیت کالا در حوزه جاده ای و ریلی بايستي گسترش یابد.

وزير راه و شهرسازي در پايان بر حل مشکل بانکی و مالی براي تسهيل روابط تجاري دوجانبه تاکييد کرد.

وزیر اقتصاد امارات در اين نشست گفت: برگزاري جلسه امروز نشان از توسعه و گسترش روابط اقتصادی دو کشور است. امارات بعد از چین، بيشترين ميزان روابط تجاری با ايران را دارد. ازرزش تجارت به ۲۷ میلیارد دلار رسیده و بسياري از شرکتهای ایرانی در امارات تشکیل شده است.این کمیسیون مي تواند بازار دو کشور برای همديگر فراهم آورد.

المری افزود: ايجاد فرصت هاي زیادی برای حمل و نقل و همکاري هاي بانکی ، از دستاوردهاي اين کمسيون هاست.

وزیر اقتصاد امارات با اشاره به عملکرد دولت امارات در زمينه سرمایه گذاری گفت: تصویب قانون تشکیل شرکتهای خارجی و تشویق در زمینه حمایت از شرکت‌هایی که در زمینه انرژی نو فعالیت میکنند با استفاده از زیر ساختهاي اين کشور، فرصت خوبی برای تجارت با امارات ايجاد کرده است.

وزیر اقتصاد امارات در پايان از فعالان بخش خصوصی ایران براي حضور در بازار امارت دعوت کرد.

 

دیگر خبرها

  • ارایه خدمات ۳۰ گروه جهادی به جامعه هدف در بوانات
  • ۳۳۰ عنوان برنامه طی هفته بسیج سال جاری در کرمانشاه اجرا می‌شود
  • شش مولفه اقتصاد مقاومتی متعلق به مردم است 
  • نقش شوراها در تحقق شعار سال انکار ناپذیر است
  • در پی راه‌اندازی دهکده اقتصاد مقاومتی دیگری در مناطق شرقی کرمانشاه هستیم
  • مشکل طولانی شدن فرایند اداری ترخیص مواد اولیه شرکت‌های داروسازی به زودی رفع می‌شود
  • بازدید دادستان تهران از دو شرکت‌ داروسازی
  • مشکل طولانی شدن ترخیص مواد اولیه دارو برطرف می‌شود
  • برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و امارات
  • اعطای نشان ملی به شرکت آرد هشترود