Web Analytics Made Easy - Statcounter

اردبیل- عشق به اهل‌بیت (ع) مؤلفه برجسته اخلاقی هنرمندان اردبیلی است. ارادتی که موجب شد اینبار ملیله کار پیشکسوت اثری نفیس را تهیه و به نام مطهر امام حسین (ع) در تاریخ تشیع به یادگار بگذارد.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- ونوس بهنود: ملیله نقره شاید نیازمند ابزارهای متعددی نباشد اما این هوش، استعداد، صبر و حوصله و توانمندی سرانگشتان هنرمند است که موجب خلق اثر می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اغلب به دلیل سختی کار، آثار ملیله نقره در ابعاد کوچک تولید می‌شود و با این‌ وجود هنرمند برجسته ملیله استان اردبیل، با خلق اعجازی دست به ساخت ماکتی در ابعاد بزرگ زده است. اثری که تا تاریخ و بشریت هست، ماندگار خواهد بود.

ملیله‌کاری از جمله صنایع ساخت زیورآلات، ظروف تزئینی و اشیا زینتی با بهره‌گیری از فلزات گران‌بها است که به دلیل ظرافت در ساخت به عنوان یکی از هنرهای اصیل دستی محسوب می‌شود.

آثار مکشوفه قدمت این هنر را به سالهای ۳۳۰ تا ۵۵۰ قبل از میلاد مسیح اتصال می‌دهد که به روایت کتب تاریخی به دلیل زیبایی و قیمتی بودن این گروه از صنایع ظریفه در زمان تاراج اسکندر و سپاهیان وی اثری از آن در مرزهای محدود به کشور باقی نمانده است.

تمرین هنری سه هزارساله از ۱۰ سالگی

بااین‌وجود کشفیات باستان‌شناسی و آثار به جا مانده بیانگر قدمت سه هزار سال این هنر است بطوریکه نمونه این اکتشافات در اطراف بقعه شیخ صفی الدین وجود آثار ملیله در اردبیل را به اثبات می‌رساند.

ملیله کاران اردبیلی همواره در سطوح بین‌المللی خوش درخشیده‌اند و نمونه آن ها محمد اصغر نژاد است که از ۱۰ سالگی نزد احمد اصغر نژاد تولید ملیله را با طلا و نقره ممارست کرده است.

با بیش از ۴۰ سال تجربه تولید آثار ملیله نقره یکی از کهنه‌کاران این صنعت است. صنعتی که بسیاری از علاقه‌مندان را مدهوش خود می‌سازد اما به واسطه سختی کار در همان ماه‌های نخست گروه کثیری ترک آن می‌گویند.

اصغر نژاد بخشی از منزل شخصی خود را به کارگاه خلق آثار هنری بی‌نظیر مبدل ساخته و با ابزارهای ساده، ساعت‌ها و ساعت‌ها برای تولید یک اثر وقت صرف می‌کند.

350 قطعه برای ساخت هر پنجره ضریح امام

۲۶ ماه از زمانی که تصمیم گرفت ماکت ضریح شش گوشه امام حسین (ع) را تولید کند، سپری شده است. به تعبیر افرادی که از نزدیک روند ساخت این اثر هنری را دیده‌اند، این اثر به قدری نفیس است که جز با عشق و اعتقاد قلبی تولید آن امکان‌پذیر نخواهد بود.

معاون صنایع‌دستی میراث فرهنگی استان اردبیل در این خصوص تصریح کرد: این اثر نفیس برای اولین بار تولید شده و به واقع غیر قابل قیمت‌گذاری و جزو آثار نفیس صنایع‌دستی استان اردبیل و حتی کشور است.

علیرضا دباغ عبداللهی با تأکید به اینکه این اثر شناسنامه آثار تولیدی استان در ملیله نقره محسوب می‌شود، متذکر شد: تکنیک های متعدد در تولید این اثر صرف شده و هنرمند با مهارت و تعهد بالایی آن را تولید کرده است.

مطابق اظهارات هنرمند ملیله کار نیز برای تولید این اثر ضریح امام حسین (ع) در ۳۰ بخش مجزا تقسیم‌بندی شده و فقط ۲۰ پنجره پیرامون آن اجرا شده است که هر یک ۳۵۰ قطعه کوچک در حد چند میلی‌متر از مفتول نقره است.

اصغر نژاد افزود: این قطعات حرارت داده شده و به شکلی که مورد نظر است، فرم می‌گیرد و سپس با قطعات دیگر جوش داده می‌شود.

وی متذکر شد: تکمیل این اثر حداقل به پنج ماه دیگر نیز نیاز دارد و به اسم و عشق امام حسین (ع) ساخته شده است.

خاندان اهل‌بیت (ع) خود سراسر انگیزه خلق اثر است

ضریح شش گوشه اولین اثر محمد اصغر نژاد نیست. پیش از این گهواره منتسب به حضرت رقیه(س)، قاب قرآن منتسب به امام حسن(ع) و شمشیر ذوالفقار منتسب به امام علی (ع) در دهه ۷۰ همه ملیله نقره مزین به طلا با دستان هنرمند او تولید شده و به آستان قدس رضوی تقدیم شده است.

این هنرمند معتقد است خاندان اهل‌بیت (ع) خود سراسر انگیزه خلق اثر هستند و در میان آن ها عشق به امام حسین (ع) در روح و روان هر اردبیلی ریشه دوانده است.

به گفته اصغر نژاد اینکه همه‌ساله بیش از ۲۰ میلیون نفر با پای پیاده به کربلا می‌روند جز به واسطه عشق و محبت نیست.

این اثر در ابعاد بزرگ و تکنیک‌هایی که برای ساخت آن صرف شده به واقع یک اعجاز هنری و گویای توانمندی هنرمندان این استان استهمین علاقه قلبی است که اردبیل را به پایتخت حسینیت شهره ساخته و این هنرمند در نظر دارد ضریح شش گوشه خود را نیز به آستان قدس رضوی تقدیم کند.

 هر چند دو گزینه انتقال به کربلا و یا نگه‌داری در موزه آستان قدس مطرح بوده اما هنرمند اردبیلی معتقد است آثار هنری این کشور باید در داخل مرزهای آن نگه‌داری شود.

معاون صنایع‌دستی میراث فرهنگی استان متذکر شد: به دلیل سختی کار ملیله نقره و اینکه انعطاف زیادی در مقابل هدایت حرارتی دارد، عموماً هنرمندان آثار خود را در ابعاد کوچک تولید می‌کنند.

دباغ عبداللهی تصریح کرد: این اثر در ابعاد بزرگ و تکنیک‌هایی که برای ساخت آن صرف شده به واقع یک اعجاز هنری و گویای توانمندی هنرمندان این استان است.

آنچه در تولیدات ملیله نقره اعجاز کارشناسان را برانگیخته، بهره‌گیری از معرفت و اخلاق و توجه به طرح‌های بومی و اصالت‌های هنری است.

در واقع هر تولید ملیله نقره خود به منزله پیمایش در تاریخ این هنر ظریف بوده و گواه دستان معتقد و مؤمن هنرمندان اردبیلی است و به واسطه این اعتقاد قلبی است که آثار تولیدی چشم‌نواز هر بیننده است و در حافظه زیباشناسی وی ماندگار می‌شود.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۲۵۵۰۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نشست «اقلیم، طبیعت، بیان هنری» برگزار شد/ نگاه فلسفی به زیبایی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط‌عمومی موزه هنرهای معاصر تهران، در ابتدای نشست تخصصی «اقلیم، طبیعت، بیان هنری» که ۸ اردیبهشت در سالن سینمای موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد، امیر دستمردی دبیر جلسه ضمن خوشامدگویی به استادان، هنرمندان و سخنرانان، توضیحاتی درباره موضوع جلسه، رابطه اقلیم، طبیعت و بیان هنری ارایه داد و بر اهمیت این موضوع در خلق آثار هنری تاکید کرد.

در ادامه این نشست، شهریار زرشناس عضو هیات‌علمی دانشگاه سوره به‌عنوان اولین سخنران به موضوع تطور مفهوم فلسفی طبیعت و نسبت آن با تغییر مفهوم زیبایی در عوالم تاریخی غرب پرداخت.

همچنین زرشناس به مقایسه و بررسی معنا و مفهوم طبیعت و زیبایی در عوالم باستان، قرون وسطی و دوران مدرن پرداخت و تلاش کرد مقایسه‌ای فلسفی بین عوالم مختلف در نسبت با مفهوم طبیعت داشته باشد.

مسیحا ربیعی عضو هیات‌علمی دانشگاه تهران، دومین سخنران این نشست، صحبت‌های خود را با موضوع نقد جغرافیایی هنر آغاز و به اهمیت جغرافیا و فضا در قرن حاضر تاکید کرد و با مرور نقاشی‌هایی از بروگل، مانه، ترنر، سهراب سپهری و ابوالقاسم سعیدی به بسط نظریات خود در این حوزه پرداخت.

کیوریتور نمایشگاه «بر فراز دشت» در مورد موقعیت جغرافیایی به‌عنوان یک حالت ذهنی نه صرفا یک مکان فیزیکی در این آثار صحبت کرد و بر اهمیت نقشه جغرافیایی ذهن هنرمند مقدم بر نقشه اصلی و واقعی تاکید کرد.

سومین سخنران این نشست سمیه رمضان‌ماهی عضو هیات‌علمی دانشگاه سوره درباره انطباق‌پذیری فرهنگی با طبیعت‌گرایی شاعرانه و خیال‌انگیز در هنر مدرن ایران صحبت‌های خود را آغاز کرد و در ادامه مروری بر آثار به‌نمایش‌درآمده در نمایشگاه «بر فراز دشت» داشت و به‌صورت موردی چند اثر را شرح دادند.

در پایان نشست، جلسه پرسش و پاسخ با حضور هنرمندان و استادان برگزار شد.

کد خبر 6091231

دیگر خبرها

  • فراخوان پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوثر منتشر شد
  • انتشار فراخوان پنجمین جشنواره بین المللی فیلم «کوثر»
  • عوامل کشتار نمازگزاران در هرات شناسایی و مجازات شوند
  • تحریف تاریخ، تضعیف شیعه و باقی توطئه‌ها
  • تحریف تاریخ، تضعیف شیعه و باقی توطئه‌‌ها
  • چگونه به هنر نگاه کنیم و واقعا آن را ببینیم؟
  • سفارت ایران حمله به نمازگزاران شیعه در هرات را محکوم کرد
  • نقش سنگرسازان بی سنگر در تاریخ انقلاب ماندگار است
  • نمایشگاه آثار هنری کنگره جهانی محمد(ص) در شورای شهر شیراز برپا شد
  • نشست «اقلیم، طبیعت، بیان هنری» برگزار شد/ نگاه فلسفی به زیبایی