Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - طي چهار سال اخير، چين نقشي جاه طلبانه و جسورانه در معادلات جهاني براي خود تعريف کرده و نوع جديدي از روابط را با واشنگتن آغاز کرده است.
خبرگزاري رويترز در مقاله اي به قلم "پيتر مارينو" با عنوان "جبهه ايدئولوژيک بعدي چين" به تغيير رويکرد پکن در قبال امريکا از سال 2014 اشاره کرده و نوشته است طي چهار سال اخير، چين نقشي جاه طلبانه و جسورانه در معادلات جهاني براي خود تعريف کرده و نوع جديدي از روابط را با واشنگتن آغاز کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در سال 2014، در پي سخنان رهبري و رسانه هاي دولتي چين، پکن ابراز تمايل کرد که نوع جديدي از روابط را با امريکا به عنوان "قدرتي بزرگ" آغاز کند.
اين رويکرد جسورانه، پر ابهام و جاه طلبانه اولين علامتي بود که نشان مي داد چين نقش جهاني جديدي را براي خود تعريف کرده است. اين رويکرد اگر چه در ابتدا زمخت و ناآزموده بود و پکن بعدها اندکي آن را تلطيف کرد، اما آغازگر نوع جديدي از روابط بين ايالات متحده امريکا و چين بود.
اين رابطه که در دهه هاي اخير در جهت تامين منافع مشترک بوده، به نظر مي رسد به اختلافي فزاينده در مورد نگرش جهاني دو طرف برمي گردد. چين در حال تشديد فشارها بر مخالفت هاي سياسي داخلي است و آمريکايي ها نيز در مورد ماهيت نفوذ چين در خارج از اين کشور نگراني جدي دارند. اين طرز نگرش دو طرف است که شرايط روابط دو کشور را بازتعريف مي کند.
دونالد ترامپ رئيس جمهوري آمريکا
به نظر مي رسد که پيروزي «دونالد ترامپ» در انتخابات رياست جمهوري امريکا نقطه عطفي در برخي مسائل جهاني ايجاد کرد که بيش از همه چين را شامل مي‌شد. شي جينپينگ از سال 2012 که به عنوان دبير کل حزب کمونيست حاکم در چين انتخاب شد، بيش از هر رهبر ديگري از زمان مائو، خطي ايدئولوژيک را به طور پيوسته در پيش گرفته است.
اپليکيشن و شبکه اجتماعي «وي‌چت» تحت فشار حزب کمونيست چين پذيرفت که نسخه هاي "تحريف شده" تاريخ چين را که در مکالمات خصوصي بر روي اين سرويس ظاهر مي شود، سانسور کند. با توجه به اينکه حوزه فعاليت اين برنامه محدود به چين نبود، اين تصميم فراتر از مرزهاي چين را نيز در بر مي گرفت. تعهد تازه پکن به کنترل ايدئولوژيک زماني خود را نشان داد که مقررات جديدي براي دانشگاه هاي خارجي فعال در چين وضع گرديد: موسساتي مانند دانشگاه نيويورک و دوک که با وعده آزادي آکادميک در چين شعبه زده بودند، حالا مجبور شده بودند واحدهاي حزب کمونيست را در دانشگاه داير کنند و قدرت تصميم گيري را به مقامات حزبي رده بالا وانهند.
شبکه هاي اجتماعي
در ماه گذشته ميلادي، پکن خواستار عذرخواهي شرکت گردشگري و هتلداري آمريکايي ماريوت شده بود، چرا که اين شرکت در يکي از نظرسنجي هاي خود از مشتري ها، از تايوان به عنوان "کشوري مستقل" ياد کرده بود؛ واکنش پکن، همچون آتشفشاني بود که باعث ابراز تاسف «ماريوت» شد.
اگر چه تلاش هاي پکن براي پيشبرد ايدئولوژي خود در خارج از کشور به امريکا محدود نمي شود، اما واکنش آمريکايي نسبت به ديگر کشورها، شديدتر بود. در اواخر ماه ژانويه، ترامپ در پاسخ به اقدامات تجاري "غيرمنصفانه" پکن، تعرفه واردات پنل‌هاي خورشيدي و ماشين آلات شستشوي ساخت چين را افزايش داد. افزايش اين تعرفه ها شايد اهداف مورد نظر امريکا را محقق کند، شايد هم نه؛ اما اين اقدام رئيس جمهور امريکا عليه پکن، به لحاظ نمادين از اهميت زيادي برخوردار است. اين واکنش واشنگتن نشان مي دهد که امريکا ديگر نمي خواهد از سيستم تجارت جهاني به هر قيمتي، حمايت کند.
در چند ماه گذشته برخورد واشنگتن با پروژه هاي چين و نفوذ پکن در امريکا تشديد شده است. کنترل روز افزون حزب حاکم چين بر آموزش دانشگاهي در اين کشور، ترديدها را در مورد امکان فعاليت موسسات دولتي چين در دانشگاه هاي امريکايي افزايش داده است.
دانشمندان علوم سياسي آمريکا که تا همين اواخر مزاياي استفاده از چين در سيستم جهاني را صدا مي زدند، اکنون رفتار، انگيزه ها و ارزش هاي چين را مورد انتقاد قرار مي دهند.
جوزف ناي، استاد علوم سياسي دانشگاه هاروارد که اصطلاح "قدرت نرم" را تعريف کرده است، نفوذ جهاني چين را "قدرت بُرنده" توصيف کرده و گفته است بايد در مقابل اين نفوذ، مقاومت کنيم. هفته گذشته، پليس فدرال امريکا (اف بي آي) هشدار داد که چين ممکن است از دانشجويان چيني در امريکا براي جمع آوري اطلاعات (و جاسوسي) براي پکن استفاده کند.
چين در مقابل امريکا
بر اساس ايدئولوژي دهه‌هاي اوليه‌ي رابطه چين و امريکا، واشنگتن براي نزديک به 30 سال دشمن تلقي مي‌شد، اما در دوره پسا-مائو در اواخر دهه 1970 و به ويژه پس از اصلاحات و بازانديشي دنگ شيائوپينگ در سال 1979، امريکا و چين بيشتر اختلافات ايدئولوژيک خود را کنار گذاشتند و تامين منافع مشترک در زمينه هاي مختلف، از تجارت و محيط زيست گرفته تا مبارزه با تروريسم، را در پيش گرفتند.
با وجود اين همکاري، اختلافات اساسي ايدئولوژيک بين اين دو کشور همچنان حل نشده، باقي مانده است. فرهنگ سياسي آمريکا همچنان متعهد به دموکراسي، آزادي هاي مدني و حوزه عمومي است. در حالي که حزب کمونيست چين، به حکومت از سوي مرجعي واحد، ارزش هاي اقتدارگرا و کنترل مطلق اطلاعات متعهد است. رهبران سياسي در هر دو کشور نيز براي خود مسئوليت هاي تاريخي نسبت به جهان قائل شده اند.
در نسل ما، مسائل سياسي چين و امريکا در قالب جستجو براي يافتن زمينه هاي مشترک، توسعه اقتصادي و تجارت آزاد تعريف مي‌شود که به آن «جهاني سازي» مي گويند. اين امر تنها با کاهش نفوذ ايدئولوژي تقابل گرايانه حاصل مي شود، هر چند اين ايدئولوژي ها هرگز از بين نمي روند.
هر دو کشور چين و امريکا، محصول انقلاب هستند که در آن، آشفتگي ذاتي، ارزش محسوب مي شود. رهبران هر دو کشور بر اين باورند که وقتش رسيده که اين ارزش ها را جار بزنند و بسط دهند. اين امر، رهبران و مردم را مجبور مي کند انتخاب هايي داشته باشند که از آنها اجتناب مي کنند. ما براي برخي از اين انتخاب ها آماده نيستيم. سياست ها و تفکر ما در مورد چين بر مبناي دوران آرامش اتخاذ شده است. براي دوران پر تنش، به سياست و تفکرات جديدي نياز داريم.113/111
مترجم: مولوي
(16 فوريه 2018)واکنش چين به تحرکات ناوشکن آمريکايي در درياي چين جنوبي

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۲۵۶۴۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درخواست توقف کمک نظامی آمریکا به رژیم صهیونیستی

   به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ از نیویورک، برنی سندرز عضو مجلس سنای امریکا با ارائه طرحی، خواستار توقف کمک نظامی امریکا به رژیم صهیونیستی شده است. وی هنگام ارائه این طرح گفت: با توجه به این واقعیت که اکثریت مردم آمریکا اکنون می خواهند کمک مالی به ماشین جنگی نتانیاهو متوقف شود تصویب چنین کمکی غیرقابل درک است. به ویژه در زمانی که دولت اسراییل به وضوح این قانون را زیر پا گذاشته ، اعطای کمک مالی برای کشتار مردم غزه تصمیمی افتضاح است. آقای رییس جمهور من واقعا نمی فهمم تخریب دانشگاه، خانه، زیرساختها و مراکز بهداشتی و آموزشی چه فایده نظامی دارد؟!
وی افزود: به خصوص زمانی که شاهدیم بسیاری از مردم آمریکا حتی قادر به پرداخت اجاره مسکن، قبوض ماهانه و هزینه های درمانی و تحصیلی شان نیستند، این کمک های چند میلیارد دلاری چه معنی دارد؟!
این سناتور آمریکایی خواستار از سرگیری کمک مالی آمریکا به آنروا آژانس امداد و کار سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی شد.

در این حال فیلیپ لازارینی رئیس آژانس امداد و کار سازمان ملل از اینکه حامیان مالی آنورا از حمله امریکا حاضر به از سرگیری کمک‌های خود نیستند ابراز نگرانی کردو گفت: تاکنون در حمله مستقیم اسراییل به غزه، ۱۸۰ کارمند آنروا کشته و ۱۶۰ ساختمان این آژانس کاملا ویران شده است. ما درباره پیامد‌های احتمال حمله گسترده اسراییل به رفح هم عمیقا نگران هستیم.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

اظهارات:
برنی سندرز - سناتور آمریکایی
فیلیپ لازارینی - رئیس آژانس امداد و کار سازمان ملل

دیگر خبرها

  • بسیاری از بحران‌ها نتیجه رویکرد سلطه‌طلبانه غرب است
  • امریکا: آغاز ساخت اسکله در ساحل غزه
  • امریکا : به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
  • رویکرد اردن نسبت به مساله فلسطین
  • آمریکا عامل افزایش قیمت جهانی نفت
  • درخواست توقف کمک نظامی آمریکا به رژیم صهیونیستی
  • چرا ایران بزرگ و قدرتمند نمی‌خواهد وارد جنگ با اسرائیل شود؟
  • داوران معروف UWW محروم شدند، برنده کشتی جنجالی عوض نشد
  • حمله موشکی ایران معادلات آمریکا و غرب را تغییر داد
  • غرب فرهنگ خود را بر دیگر کشورها تحمیل نکند