Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد؛ نخستین همایش حفظ و احیای گیاه کلوس (Kelussia odoratissima Mozaff)، یکشنبه ۲۰ اسفند ۹۶ در دانشگاه شهرکرد برگزار می‌شود.

رئیس دانشگاه شهرکرد در نشست هماهنگی برگزاری این همایش با حضور مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری و جمعی از محققین، پژوهشگران و متخصصین عرصه منابع طبیعی گفت: کلوس از گیاهان دارویی منحصر به فرد و کمیاب، و ترغیب مردم روستا‌ها همراه با آموزش و فرهنگ سازی صحیح در حفظ آن موثر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



شایان شامحمدی افزود: برگزاری این همایش گام نخست برای حفظ و احیای گونه در حال انقراض کلوس می‌باشد.

گفته می‌شود: هم اکنون ۷۴ تحقیق دانشگاهی با موضوع کلوس ثبت شده است.

«کرفس کوهی» گیاهی خودرو و معطر با نام علمی Kelussia odoratissima Mozaff و نام محلی «کلوس» از تیره چتریان (Apiaceae) است که در صورت آسیب نرسیدن به ریشه آن سالیان سال رویش دارد.

ریشه این گیاه عمودی و نازک، و ساقه آن علفی و تو خالی است و دوره رویش آن از هفته آخر اسفند همزمان با آب شدن برف‌ها در دامنه کوهستان‌ها و ارتفاعات آغاز می‌شود و تا اواخر اردیبهشت ادامه دارد.

ارتفاع کرفس به ۱۲۰ و گاهی تا ۲۰۰ سانتیمتر هم می‌رسد.

بیشترین فراوانی پراکنش این گیاه از ارتفاع دو هزار و ۱۰۰ متری تا سه هزار متری در اقلیم‌های مختلف استان چهارمحال و بختیاری به خصوص ارتفاعات زاگرس در مناطق زرد کوه، دو وآب صمصامی، منطقه سر آقا سید، شیخ علی‌خان، کوه قارن، کوه هزار دره و کوه سفید شهرستان‌های کوهرنگ اردل، کیار و لردگان است.

گونه ارزشمند کرفس کوهی (کلوس) و رویشگاه طبیعی آن در روستای سرآقاسید شهرستان کوهرنگ در تاریخ ۶ شهریور ۱۳۹۵ و به شماره ۳۳۸ به عنوان میراث طبیعی، در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

انتهای پیام/ش همایش حفظ و احیای کلوس در دانشگاه شهرکرد

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۲۵۶۹۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برنامه های لیالی قدر در مسجد مقدس جمکران اعلام شد

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم احیای نخستین شب از لیالی قدر ساعت ۲۳ جمعه شب، ۱۰ فروردین ماه ۱۴۰۳ مصادف با ۱۹ ماه مبارک رمضان با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسین آقا میری و قرائت دعای جوشن کبیر توسط حاج حسن شالبافان برگزار می‌شود.

مراسم احیای شب ۲۱ ماه مبارک رمضان، ساعت ۲۳ یکشنبه شب ۱۲ فروردین‌ماه مصادف با دومین شب قدر و شب شهادت امیرالمؤمنین (ع) با سخنرانی حضرت آیت الله میرباقری و قرائت دعای جوشن کبیر توسط حاج محمد رضا غلامرضا زاده برگزار می‌شود.

مراسم شب ۲۳ ماه مبارک رمضان، ساعت ۲۳ سه‌شنبه شب ۱۴ فروردین‌ماه مصادف با آخرین شب از لیالی قدر نیز با سخنرانی و مراسم احیای حجت الاسلام والمسلمین سید حسین مؤمنی و مداحی و قرائت دعای جوشن کبیر توسط حاج عباس حیدر زاده برگزار خواهد شد.

همچنین برنامه شرح و تفسیر آیات نیز توسط حجت الاسلام والمسلمین محمد حاج ابوالقاسم همراه با اجرای تواشیح توسط گروه نور المهدی و ترتیل خوانی قرآن کریم نیز توسط حاج مهدی فروغی، حاج حسین یزدان پناه و حاج احمد دباغ نیز در شب ۲۳ برگزار می‌شود.

کد خبر 6064535

دیگر خبرها

  • برنامه های لیالی قدر در مسجد مقدس جمکران اعلام شد
  • برگزاری مراسم مرکزی لیالی قدر در مصلی کیش
  • مراسم احیای شب‌های قدر در بیش از ۱۵۰۰ مسجد خوزستان برگزار می‌شود
  • همایش دین، فرهنگ و رسانه‌های نوین برگزار می‌شود
  • هزار کودک سنندجی در حمایت از کودکان غزه گردهم می‌آیند
  • این گیاه زیبا یک مسکن طبیعی ، تقویت کننده حافظه است و سرشاز از ویتامین C، مس و منگنز میباشد
  • احیای شب‌های قدر در مسجد موزه انقلاب و دفاع مقدس برگزار می‌شود
  • احیای شب های قدر در مسجد موزه انقلاب و دفاع مقدس برگزار می‌شود
  • برپایی مراسم شب‌های قدر در امامزاده حسین و گلزار شهدای قزوین
  • اولین همایش قرآنیان شهرستان فلارد برگزار شد