هفت ثمره طلایی یقین داشتن به پروردگار
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۲۵۸۴۴۴
به گزارش ایکنا؛ حجتالاسلام والمسلمین علوی تهرانی در ادامه سلسله مباحث شرح صحیفه سجادیه با محوریت دعای مکارمالاخلاق امام سجاد(ع) به شرح عبارت شریفه «وَ اجْعَلْ یَقِینِی أَفْضَلَ الْیَقِینِ» پرداخت و اظهار کرد: قبل از این جمله حضرت فرمودند «بَلِّغْ بِإِیمَانِی أَکْمَلَ الْإِیمَانِ» و بعد فرمودند «وَ اجْعَلْ یَقِینِی أَفْضَلَ الْیَقِینِ»، ایمان مرا به کاملترین مرتبه و یقین مرا به بالاترین مرتبه برسان.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
کارشناس معارف اسلامی ادامه داد: رابطه جمله «بَلِّغْ بِإِیمَانِی أَکْمَلَ الْإِیمَانِ وَ اجْعَلْ یَقِینِی أَفْضَلَ الْیَقِینِ» با جمله اول دعا که حضرت میفرماید «اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ» چیست؟ مسلم این جمله دوم درخواست از خداست و در باب دعا شرط استجابت این است که دعا مقرون به صلوات باشد چراکه صلوات از ادعیه مستجابه قطعی است و هر دعایی با آن مقرون شود خداوند میفرماید من حیا میکنم که دعای اول را اجابت و دعای دوم را رد کنم. امام میخواستند سیر را به ما نشان بدهند. گام اول سلوک عملی این است که ایمان درست شود. تغییر کلاس و جلسه اخلاق انسان را به جایی نمیرساند اما تغییر روش انسان را به جایی میرساند.
وی در ادامه به بیان ثمرات و نتایج یقین پرداخت و عنوان کرد: یقین دارای ثمرات و فوایدی است و دارای نشانههایی است. ابتدا درباره ثمرات صحبت کنیم؛ اولین محصول یقین، صبر و شکیبایی است. حضرت علی(ع) فرمودند: «الصبر اول لوازم الایقان»، صبوری نخستین لازمه یقین است؛ یعنی یقین که آمد اول چیزی که در کنارش میآید صبر در مقابل گناه، مصیبت و اطاعت است. دومین ثمره یقین اخلاص است. اخلاص در نیت یعنی دوری از ریا که پایینترین مرتبه شرک است. حضرت علی(ع) فرمودند: «سبب الاخلاص الیقین»، دلیل اخلاص یقین است. کسی که یقین داشته باشد در صبر و اخلاص رشد پیدا میکند. در بیان دیگری از حضرت امیرالمومنین(ع) وارد شده است: «غایه الیقین الاخلاص»، نتیجه یقین اخلاص است، اخلاص در عمل و اخلاص در نیت. اگر انسان چنین نیت خالصانهای داشته باشد میشود برای تصدق انگشتریاش آیه نازل میشود.
علوی تهرانی اضافه کرد: امیرالمومنین(ع) توحیدیترین عمل را در سایه موحدانهترین نیت انجام میداد. دلیلش این است که در یقین بالا قرار دارد چنانکه خودش میفرماید: «لو کشف الغطا ماازدت یقینا»، اگر پردهها کنار برود چیزی یه یقین علی(ع) اضافه نمیشود. یکی از ثمرات یقین در ارتباط با موضوعی است که تمام معارف دینی از آن به عنوان بیچارهکننده زندگی یاد شده است و آن طول امل و آرزوی طولانی است که موجب غفلت از خدا و آخرت میشود. مداوای این بیماری یقین است؛ به واسطه یقین میشود طول الامل را به قصر الامل بدل کرد. امیرالمومنین(ع) فرمودند: کوتاهی آرزوها دلیل بر یقین است.
وی در ادامه اظهار کرد: چهارمین ثمره یقین مسئله زهد است. بیشترین فرمایشات امیرالمومنین(ع) در کتاب نهجالبلاغه در رابطه با زهد است؛ این زهد به واسطه یقین به دست میآید. حضرت علی(ع) فرمودند: زهد میوه یقین است. اگر انسان یقین پیدا کند چند مطلب در عرض هم پیدا میکند. در فرمایشی دیگر فرمودند: بی رغبتی انسان به آنچه از بین میرود؛ یعنی دنیا، به یقین انسان است به آنچه باقی میماند یعنی آخرت. پنجمین حقیقتی که یقین برای انسان ایجاد میکند توکل است؛ حضرت علی(ع) فرمودند: توکل ناشی از نیرومندی یقین است. یعنی هر چه یقین بالاتر برود توکل انسان هم بالاتر میرود. آدمهایی که اهل توکل هستند تکلیف مدار هستند، نه نتیجه مدار است؛ یعنی میگویند آنچه از دستم بر میآمد انجام دادم. سیدالشهدا تکلیفش را انجام داد، به نتیجه نگاه نکردند. یک لحظه دست از تلاش برنداشتند. این به نیکویی یقین باز میگردد.
وی در ادامه یادآور شد: ششمین خصیصه یقین خشنودی و رضا و خرسندی است. حضرت علی(ع) فرمودند: خشنودی به مقدرات نتیجه یقین است. در فرمایشی دیگر فرمودند: کسی که به آنچه مقدر شده رضایت بدهد در واقع یقینش قوی است. رضایت به مقدرات منبعث از قوت یقین است. یقین در ابعاد مختلف انسان را تقویت میکند. حضرت رضا(ع) فرمودند: راضی بودن به مقدرات ناخوشایند از بالاترین مراتب یقین است. هفتمین ثمره یقین این است که اهل یقین مصیبتها برایشان سبک و آسان است. امام سجاد(ع) در مناجات میفرماید: به کرمت درخواست میکنم مرتبهای از یقین را به من عنایت کنی که به واسطه آن مصیبتهای دنیا برای من آسان بشود. سختیهای زندگی اگر بخواهد برای کسی آسان بشود لازمهاش یقین است. اینها هفت ثمره طلایی برای یقین است.
منبع: ایکنا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۲۵۸۴۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
پزشکان زیرمیزی بگیر کمتر از ۵ درصد هستند
به گزارش تابناک به نقل از موج، سعید کریمی، با تاکید بر اینکه تعداد پزشکان زیرمیزی بگیر کمتر از ۵ درصد است، گفت: بیش از این میزان امکان گرفتن زیرمیزی توسط پزشکان مانند پزشکان عمومی، اطفال، نسخه نویس، عفونی، بیهوشی و پاتولوژی وجود ندارد.
وی افزود: هر چند گرفتن زیرمیزی اقدامی خلاف قانون است اما این موضوع باید مستند باشد و صرف اینکه کسی ادعا کند پزشکی زیرمیزی دریافت یا مطالبه کرده است برای محکمه مستدل نیست و باید در این رابطه مستندات کافی یعنی فیش واریزی وجود داشته باشد.
معاون درمان وزارت بهداشت ادامه داد: پروندههای زیرمیزی توسط ما جمع آوری و برای تعزیرات، دادستانی و نظام پزشکی ارسال میشود و آنها هم از ما میخواهند مستندات لازم را ارائه کنیم و اگر وجود نداشته باشد حکم برائت صادر میشود بنابراین در این رابطه از هموطنان درخواست داریم اگر پزشکی از آنها درخواست پول خارج از تعرفه و زیرمیزی کرد با سامانه ۱۹۰ تماس گرفته و گزارش دهند و از سویی اگر پولی واریز میکنند مستندات آن را جمع آوری و ارائه کنند.
کریمی با یادآوری اینکه مجازاتهای زیرمیزی در نشست سران قوا تشدید شده است، گفت: در صورتی که اثبات شود پزشک زیرمیزی گرفته برای مرتبه اول ۱۰ برابر، مرتبه دوم ۲۵ برابر و مرتبه سوم تا ۵۰ برابر جریمه میشود و این مجازاتها به طور قطع بازدارنده بوده و در این رابطه حتی پزشکانی بودند که میلیاردی جریمه شدند.
وی تنها مشکل برخورد با معضل زیرمیزی را اثبات آن دانست و گفت: اثبات این معضل باید مستدل باشد زیرا برخی ادعا میکنند که از ما زیرمیزی گرفته شده اما هیچ گونه مستنداتی ندارند بنابراین موضوع قابل پیگیری نخواهد بود.