Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - سنندج - ايرنا - مديرکل منابع طبيعي و آبخيزداري کردستان گفت: ساليانه بيش از 2 ميليون اصله نهال در نهالستان هاي منابع طبيعي اين استان توليد مي شود.

پيمان باباپيري روز يکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار کرد: در نهالستان گريزه سنندج با مساحت 13.5 هکتار و نهالستان ريخلان مريوان با مساحت 38 هکتار اين تعداد اصله نهال توليد مي شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي افزود: اين 2 نهالستان به عنوان مهمترين منابع توليد نهال گلداني و زميني براي کاشت در عرصه هاي ملي و طبيعي استان کردستان فعاليت مي کنند.
باباپيري تاکيد کرد: گونه‌هاي توليد شده در اين نهالستان ها شامل گردو، زبان گنجشک، اقاقيا، عرعر، سرو نقره‌اي، سرو خمره‌اي، بادام، بنه، زرشک، افراي سياه و ارغوان است که با توجه به شرايط اقليمي منطقه سازگاري فراواني با شرايط کوهستاني داشته و قابليت کشت در جنگل هاي استان را دارند.
وي با بيان اينکه بهره برداري از اين نهالستان ها توسط بخش خصوصي انجام مي شود، يادآور شد: توليد نهال در نهالستان ها به نشاط و سرسبزي طبيعت و حفظ منابع آب‌ و خاک کمک مي کند.
مديرکل منابع طبيعي و آبخيزداري کردستان گفت: احداث نهالستان مي‌توانئ ضمن تامين نياز استان‌ در زمينه صادرات نهال گونه هاي جنگلي، ايجاد اشتغال پايدار و توسعه اقتصادي بهره برداران محلي نيز موثر باشد.
باباپيري با اشاره به اجراي طرح توسعه جنگل در استان اضافه کرد: با اجراي اين طرح، ميزان جنگلکاري در عرصه هاي طبيعي اين استان در مقايسه با دوران قبل از اجرا، 2 برابر شده است.
وي يادآور شد: در استان کردستان بيش از چهار هزار و 340 هکتار جنگل احداث شده که 2 هزار و 200 هکتار آن مربوط به اجراي طرح توسعه جنگل است.
جنگل هاي اين استان که جز جنگل هاي زاگرس شمالي هستند در طول بيش از 50 هزار سال گذشته تشکيل شده و به لحاظ محافظت از منابع آب و خاک، توليد محصولات فرعي، ذخاير ژنتيکي، مصارف درماني، توانايي هاي اکوتوريستي و ارزش هاي زندگي، داراي اهميت نابي است.
خبرنگار: عبدالله رحماني**انتشار: سليماني
3020//9102
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۲۵۹۹۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحقیقات محققین در حوزه کشاورزی باید کاربردی باشد

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدحسین عطایی در نشست شورای تحقیقات جهاد کشاورزی اظهار کرد: نتایج پژوهش ها و تحقیقات در حوزه کشاورزی بایستی به سرعت در بخش اجرایی استفاده و به کارگیری شود.

وی افزود: بایستی فاصله بین تحقیقات و اجرا کم شود تا نتایج پژوهشی سریعتر به مزارع کشاورزی انتقال یابد.

وی اظهار داشت: تحقیقات محققین در حوزه کشاورزی باید کاربردی باشد چرا که تحقیقات کشاورزی بدون در نظر گرفتن مسایل مهم استان نمی تواند منجر به توسعه پایدار بخش کشاورزی شود.

عطایی یادآور شد: نتایج طرح های تحقیقاتی بخش کشاورزی برای بهره برداران بیان شود تا کشاورزان استان بتوانند دانش نوین و به روز بهره مند شوند.

گفتنی است؛ در این نشست ریوس برنامه های اصلی و عملیاتی مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان در سال جاری در حوزه های روابط عمومی، پشتیبانی، آموزشی، پردیس کشاورزی و منابع طبیعی و پژوهشی و فناوری بیان شد.

مشارکت بخش خصوصی و مردم در راستای تحقق شعار سال، فعال سازی ظرفیت پردیس کشاورزی و منابع طبیعی، ارتقای فعالیتها در حوزه کشاورزی دانش بنیا، ارتقای کیفی واحدهای فناور، توسعه دستاوردهای فناورانه در زیست بوم کشاورزی، ارتقای دانش فنی و فناورلنه بهره برداران، استفاده از ظرفیت کشاورزان خبره در انتقال دانش به سایرین، کشاورزی هوشمند، ارتقای دانش فنی در حوزه سازگاری با کم آبی و افزایش ضریب نفوذ دانش در بخش کشاورزی و.. مهمترین اهداف این برنامه های عملیاتی است.

کد خبر 6093437

دیگر خبرها

  • رفع تصرف ۲۰ هزار مترمربع از اراضی ملی فرخشهر + تصاویر
  • تحقیقات محققین در حوزه کشاورزی باید کاربردی باشد
  • ۲۰۰ هزار دانش‌آموز در کشور آموزش‌های مهارتی می‌بینند
  • ۱۵ طرح جهاد دانشگاهی در ایران اکسپو ۲۰۲۴
  • احشام اهالی ۲۴ روستای گلستان از جنگل خارج شد
  • آغاز عملیات مبارزه با آفات در ۲۰۰ هکتار از جنگل‌های مریوان
  • گرامیداشت یاد شهید ناصر پیروی در رشت
  • ضرورت استفاده از هوش مصنوعی و پهپاد‌ها برای حفاظت از جنگل‌ها
  • نجات زاگرس با الگوی ۳ کشور اروپایی | مرگ یک پنجم مساحت جنگل‌های زاگرس | جنگلداری اجتماعی چگونه زاگرس را احیا می کند؟
  • طرح جنگل‌داری چندمنظوره با رویکرد حفاظتی و توسعه توریسم بررسی شد