Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری شبستان:عضو هئیت علمی پژوهشگاه فرهنگ و علوم اسلامی گفت: درجامعه ما هستندخانواده هایی که شرایط ازدواج رادارند اما به لحاظ تأثیرپذیری ازفرهنگ غرب درتجرد گرایی،ازدواج جایگاه ارزشمندخودراازدست داده وسبک زندگی خاص آنهاباعث تجردگرایی جوانان شده است

حجت الاسلام محمد غفوری، عضو هئیت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در قم، با اشاره به عوامل تاخیر در ازدواج وتجرد گرایی جوانان گفت: این پدیده ها همیشه چند عاملی هستند و نمی توان گفت یک عامل در تجرد گرایی و تآخیر در ازدواج مؤثر است بلکه عوامل مختلفی از جمله اجتماعی، فرهنگی و سیاسی در این امر دخیل می باشند .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی افزود:عمده چیزی که در حال حاضر به طور طبیعی مطرح است مسئله اقتصادی است که منجر شده جوانان جرات نکنند به سمت ازدواج و تشکیل خانواده بروند.

 

حجت الاسلام غفوری ادامه داد: یک مرد برای تشکیل خانواده نیاز به شغل و درآمد دارد و زمانی که این فرصت برای او فراهم نباشد نمی تواند برای ازدواج ریسک کند و با نداشتن منبع درآمد کسی را به همسری انتخاب کند که در تامین هزینه های او دچار مشکل شود .

 

عضو هئیت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: زمانی که فردی شغل نداشته باشد اقدام به ازدواج نمی کند ویا اینکه شغل دارد و کم درآمد است صبر می کند تا در شغلش ارتقا پیدا کند و درآمدش بیشتر شود تا بتواند یک خانواده و زندگی را تامین کند.

 

وی اظهار داشت: بودن بار سنگین خرید جهزیه بر دوش خانواده در اکثر مواقع باعث می شود مجردین در ازدواج و تشکیل خانواده تاخیر داشته باشند.

 

حجت الاسلام غفوری عنوان کرد: اگر کسی تمام انگیزه اش مسائل مالی و شغل بهتر باشد از ازدواج صرف نظر ویا به زمان دیگری موکول می کند .

 

مشکلات اقتصادی عامل مهمی در تجرد گرایی و بالارفتن سن ازدواج جوانان است

عضو هئیت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی خاطر نشان ساخت: هر چند مسئله اقتصادی در طبقات پایین با توانایی مالی کم بیشتر نمود دارد اما در شرایط فعلی مسائل فرهنگی و اجتماعی نیز در کنار مسئله اقتصادی عامل مهمی برای تجرد گرایی و بالا رفتن سن ازدواج جوانان است .

 

وی یاد آور شد: کسی که تحول در زندگیش رخ می دهد، متاسفانه به جهت سیاستهای غلط مسئولین با تجمل گرایی، تغییر ذائقه فرهنگی خانواده ایرانی، توقع اش از زندگی بالا می رود که همین امر باعث می شود با توجه به داشتن حداقل شرایط باز هم به سمت ازدواج نرود.

 

حجت الاسلام غفوری ابراز داشت: اگر کسی می خواهد زندگی تشکیل دهد باید ابتدای حداقل ها را رعایت و با داشتن قناعت کم کم پیشرفت کند چرا که این جزو عدالت خداست که فرموده است ازدواج کنید من به زندگی شما برکت می دهم و جوانان باید بداند که با توکل بر خدا زندگی بهتری خواهند داشت.

 

عضو هئیت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی افزود: از زمانی که ذائقه ها تغییر و فرهنگ دچار تحول شده، وسیله نقلیه، شغل خوب، جهزیه سنگین و وسائل تجملاتی سنگین ملاک مهمی برای خانواده ها در ازدواج فرزندانشان شده است .

 

وی ادامه داد: وجود چنین ملاک هایی در برخی موارد باعث می شود طرفین به جهت اینکه از سوی خانواده داماد و یا عروس دچار مشکل نشود خود را درگیر گرفتاری های زیادی کند که متاسفانه این توقعات و ملاک های در برخی موارد باعث جدایی و شکست در ازدواج می شود .

 

تاثیر پذیری از فرهنگ غرب باعث تجرد گرایی جوانان شده است

حجت الاسلام غفوری گفت: در جامعه امروز هستند خانواده هایی که مشکل مالی ندارد و شرایط برای ازدواج آنها فراهم است اما به لحاظ تأثیر پذیری از فرهنگ بیگانه که تجرد گرایی باب شده است، ازدواج جایگاه ارزشمند خود را از دست می دهد.

 

عضو هئیت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی اذعان کرد: بروز برخی مدها و عوامل در تجرد گرایی جوانان از طریق ماهواره، سریالهای تلویزیونی، الگو گیری از هنرمندان وشرایط جامعه ایجاد شده است که نشان می دهد سبک زندگی خاص در آنجا تاثیر خود را روی جامعه ما گذاشته است .

 

وی ابراز داشت: متاسفانه عدهای از جوانان هم هستند که به دنبال لذایذ دوران تجرد هستند و ازدواج را یک ارزش نمی دانند و تن به ازدواج و زندگی مشترک نمی دهند و باعث می شود در ازدواج تاخیر افتاده و سن ازدواج بالا برود .

 

عزم جدی در امر ازدواج نیازمند فرهنگ سازی دولت مردان فرهنگی است

حجت الاسلام غفوری عنوان کرد: وجود این مشکل برمی گردد به سیاستهای نظام و دولت و تا زمانی که دولت مردان فرهنگی ما متوجه این معضلات نباشند و اقدام نکنند روز به روز مشکلات بیشتر خواهد شد .

 

عضو هئیت علمی پژوهشگاه فرهنگ و علوم اسلامی یاد آور شد: تغییر این فرآیند نیازمند فرهنگ سازی ازدواج به موقع توسط رسانه های عمومی از جمله صدا و سیما و توجه مسئولین فرهنگی است.

 

وی گفت: ما باید فرهنگ درست را بشناسیم و تا زمانی که سیاست را نشناسیم و درست باور نکنیم نمی توان با یک شعار، کتاب، شبکه های اجتماعی مسئله ازدواج و تجرد گرایی را حل کنیم بلکه باید یک عزم جدی در این مسیر صورت گیرد .

 

حجت الاسلام غفوری اذعان داشت: دولت، مجلس و رسانه عمومی ما باید در بخش های مختلف با باور عمیق فرهنگ درست را در جامعه تبیین کنند و نشان دهند فرهنگ تجرد گرایی انحراف از مسیر دین بوده است .

 

با تغییر فرهنگ غالب جامعه امروزجرات ازدواج کردن را در جوانان ایجاد کنیم

 را عضو هئیت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی افزود: باید حقیقت هایی که در زندگی پدران و مادران ما وجود داشته و به عنوان یک ارزش به آن معتقد بوده اند شناسایی و با برنامه ریزی هدفهمند دردبیرستانها و دانشگاهها با درایت درست صداو سیما، شبکه های اجتماعی تبلیغ و ترویج کنیم تا در جامعه نهادینه شود.

 

وی ادامه داد: ما تا زمانی که نتوانیم یک قالب درست را در جامعه به یک فرهنگ درست تبدیل کنیم نمی شود کاری در حوزه ازدواج جوانان انجام داد چرا که فرهنگ غالب است که مردم را تحت تاثیر قرار می دهد .

حجت الاسلام غفوری تصریح کرد: تا زمانی که فرزندان تحت تاثیر فرهنگ غالب جامعه امروز باشند نمی شود کاری انجام داد مگر با فرهنگ سازی و تغییر جامعه و اینکه فرهنگ را بشناسیم و بدرستی القا کنیم تا جرات ازدواج و تشکیل خانواده در بین جوانان ایجاد شود .

 

پایان پیام/348

منبع: شبستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۲۶۱۰۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اولویت‌ طرح‌های ملی وزارت فرهنگ کدام است/ از توجه به هویت ملی و سبک زندگی ایرانیان تا آرزو‌های جوانان

به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نشست خبری مرکز طرح‌های ملی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
با حضور صابر جعفری کافی‌آباد رئیس مرکز طرح‌های ملی، سجاد یاهک معاون مرکز طرح‌های ملی، سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳، ساعت ۱۰ صبح
در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار شد.

در ابتدا جعفری کافی اباد با اشاره به اینکه دو سال است مسئولیت دفتر طرح‌های ملی را برعهده دارد، درباره تحولات ساختاری و فنی مرکز گفت: یک دهه ما شاهد رکود در تولید و مدیریت داده‌های سیاست گذاران ذی ربط بودیم و حال این روند احیا شده و این اتفاق نتیجه شجاعت دولت جدید و همکاری پژوهشگاه بوده است.

وی با تشریح شرایط گذشته فعالیت‌های دفتر طرح‌های ملی بویژه در شرایط کرونا، عنوان کرد: حضور پررنگ دفتر این روز‌ها در شورا‌های ملی مشهود است و کل پروسه طرح‌ها در داخل خود وزارتخانه انجام می‌شود. زمان بررسی طرح‌ها هم از سه ماه به دو تا سه هفته تقلیل پیدا کرده و مبلغ فعالیت‌های پژوهشی پرسشنامه‌ها هم کمتر شده است.

وی درباره تغییرات فنی بنیادین دفتر طرح‌های ملی گفت: ما به شیوه نظام‌مند پرسشنامه‌ها را در این دوره کار می‌کنیم. یکی از معضلات نشست‌های افکارسنجی، عدم پاسخگویی است که در سال‌های اخیر زیاد شده، شیوه‌های ساده انگارانه‌ای در این رابطه وجود داشت، اما باز با اهتمام تیم، گزارش تفصیلی کیفی هم ما ارائه می‌دهیم. بنظرم بازگشت همه طرح‌های ملی به درون وزارت مهمترین اتفاق دو سال اخیر است که باعث کیفیت داده‌ها شده است.

وی درباره فعالیت‌های در دستور کار مرکز هم توضیح داد: زمانی ما در مرکز مستقر شدیم، شش پیمایش ملی معوق داشتیم، تلاش کردیم اینها معلق نشوند و به رغم مشکلات بودجه‌ای آنها را هم راه اندازی کنیم. از پیمایش‌های مهم ما نگرش‌های ایرانیان نسبت به مهاجران افغانی بود که توسط شبکه ملی خودشان ارائه شد. پیش از نوروز هم ما طرح ملی سبک زندگی ایرانیان را راه اندازی کردیم و پیمایش بعدی دستور کار همین خواهد بود.



وی اظهار داشت: الان علاوه بر پیمایش تلفنی همین پژوهشگاه همکاران من در ۳۱استان و روستا‌ها پیمایش وضعیت استفاده از شبکه‌های مجازی و ابعاد زندگی کاربران در حال انجام است. تلاش داریم تااخر همین هفته مرحله جمع اوری داده‌ها انجام و سپس هویت ملی ایرانیان با اجرای دکتر انتظاری را با مدیریت طرح‌های ملی در دستور کار بگیریم. پیمایش دیگر طراحی نقشه خلقیات ایرانیان با اجرای دکتر صبوریان انجام می‌دهیم. پیمایش دیگر آرزو‌های جوانان با اجرای دکتر حدادی صورت خواهد گرفت.

جعفری توضیح داد: بالغ هشتاد نظرسنجی از پژوهش‌های کرونا، ارز ترجیحی، خدمات فرهنگی شهرداری، منزلت هیئت بین ایرانیان، سواد ادبی و امید اجتماعی ایرانیان در دستور کار است و کنار اینها هم دستور کار مدونی طراحی شده مثل پیمایش‌هایی با عناوین سنجش وضعیت فرهنگ عمومی ایرانیان، سواد تاریخی ایرانیان، سواد فرهنگی و ... امسال انجام خواهد شد.

در ادامه دکتر یاحک نیز در صحبت‌هایی گفت: برخی پیمایش‌ها سابقه چندین دهه دارد و اینها باید تکرار شود و یکی از ماموریت‌های پژوهشگاه این است که باید به نیاز‌های پژوهشی پاسخ دهد. خوشبختانه این مهم انجام و ریل گذاری خوبی صورت گرفت.

وی اظهار داشت: اجرا و گرداوری داده‌ها مهمترین بخش یک پژوهش است و اگر این مخدوش باشد، مسیر غلط پیش رو قرار می‌دهد پس دفتر طرح‌های ملی خیلی تلاش کرد تا نظارت قوی و گرداوری با راهوری خود مرکز انجام شود. الان خانواده یکی از مسائل مهم ما است، اما ما شاهد هستیم که خیلی در این عرصه نهاد‌ها و مراکز کار و پژوهشی نمیکنند الان دفتر طرح‌ها چند طرح در این رابطه در دستور کار دارد.

جعفری در بخش پرسش و پاسخ در ارتباط با پژوهش های امنیت شغلی و مرجعیت اصناف درباره سیاست‌های محرمانگی پژوهش‌ها توضیح داد: داده مهمترین بحث حکمرانی است وقتی راجع به سیاست صحبت می‌کنیم باید خیلی مراقب باشیم که رایگان اینها را در اختیار دیگران قرار ندهیم. البته نرخ وجود داده‌هایی در سطح محرمانگی خیلی محدود است شاید کمتر از پنج درصد داده‌ها مشمول این سیاست می‌شوند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار آنا مبنی بر عملیاتی شدن پژوهش‌ها در سطوح اجتماعی، سیاسی ،‌اقتصادی و فرهنگی گفت: وقتی یک دولت اساس سیاست گذاری‌های حوزه‌هایش را پژوهش و کرنش به علم می‌گذارد شاید هم در کوتاه مدت اثرش را نبیند اما باز هم باید امیدوار بود چون می‌خواهد کار کند و این ارزیابی‌ها نوید پیوست‌های علمی و امیدواری برای اثرگذاری در جامعه را می‌دهد ما در خیلی ساحت‌ها ورود به عرصه عملی کردیم در همین پیمایش ارزش‌ها و نگرش‌ها مجلدی بیرون آمده که داده‌هایش همه مشخص است .

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • دانشجو‌های خانه به دوش! / جای خالی خانه دانشجویی در پازل زندگی زوج‌های دانشجو
  • افتتاح مرکز مشاورزه ازدواج و تحکیم خانواده شهرستان اسکو
  • چرایی پیش‌بینی‌ناپذیری از ایران فردا | برخوردها از سال ۸۸ جامعه را پیچیده‌تر کرده | تنش‌های بزرگ در دل رخدادهای کوچک است!
  • چرایی پیش‌بینی‌ناپذیری ایران فردا / قواعد بازی حکومت و جامعه پیچیده‌تر شده
  • ازدواج آسان راه حل مسئله جوانی جمعیت است
  • جوانی جمعیت نیازمند اغنا سازی است
  • نیروی جوان جامعه عامل پیشرفت های آتی خواهند بود/ شرایط وام فرزندآوری تسهیل شود
  • اولویت‌ طرح‌های ملی وزارت فرهنگ کدام است/ از توجه به هویت ملی و سبک زندگی ایرانیان تا آرزو‌های جوانان
  • دغدغه رهبر انقلاب پیرامون فرزندآوری و ازدواج مجرّدان
  • سیاست‌های مشوق جمعیتی دولت در فرهنگ جوانی جمعیت اثرگذار است