Web Analytics Made Easy - Statcounter

پیشاور - ایرنا - رییس شورای نظرات عقاید اسلامی پیشاور ایالت خیبرچختونخوا پاکستان گفت که اقلیت های مذهبی در ایران زیر پوشش حکومت اسلامی در کمال آسایش زندگی می کنند.

به گزارش روز بکشنبه ایرنا، به مناسبت بزرگداشت سی و نهمین سالگرد انقلاب اسلامی ایران سمینار یکروزه 'انقلاب اسلامی ایران و حقوق اقلیت ها' روز گذشته از سوی خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در شهر پیشاور پاکستان برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این سمینار با حضور 'قبله ایاز'رئیس شورای نظرات عقاید اسلامی (در سطح وزیر فدرال) و رئیس پیشین دانشگاه پیشاور، ارنست 'بی شاپ' از رهبران پروتستان مسیحیان پیشاور، 'راوی کمار' مشاور وزیر اعلای پیشاور، 'مقصود سلفی' رئیس اهل حدیث خیبر پختونخوا و 'محمد شعیب'رئیس سازمان جهانی علماء و مشایخ پاکستان برگزار شد.
همچنین در این همایش'رشید احمد' استاد معارف اسلامی دانشگاه پیشاور، 'نذیر حسین مطهری' امام جمعه و جماعت مسجد امامیه حیات آباد پیشاور و 'رادیش سنگ رئیس'از جامعه سیکهای پیشاور و 'محمدباقر بیگی' سرکنسول و عباس فاموری رئیس خانه فرهنگ و وابسته فرهنگی در شهر پیشاور و جمعی از فرهیختگان فرهنگی مذهبی ابن ایالت حضور داشتند.
'قبله ایاز'رئیس شورای نظرات عقاید اسلامی در این آیین در سخنانی گفت: جمهوری اسلامی ایران از لحاظ مذهبی دارای ویژگی های ویژه ای است که دیگر کشورهای اسلامی ندارند.
وی اضافه کرد: در جامعه جهانی سایر مذاهب تحمل نمی شدند و در بسیاری از نقاط جهان به حقوق یکدیگر اهمیتی داده نمی شد و با پیروزی انقلاب اسلامی این موضوعات جامه عمل پوشانده شد.
قبله ایاز ادامه داد: اقلیت های مذهبی در ایران زیر پوشش حکومت اسلامی در کمال آسایش زندگی می کنند به عنوان مثال، در مساجد شیعه و سنی با همدیگر نماز برگزار می شود.
رییس شورای نظرات عقاید اسلامی پیشاور ادامه داد: در سازمان ملل نیز تایید شده که جمهوری اسلامی ایران از جمله کشور هایی است که حقوق اقلیت ها در آن رعایت می شود.
'عباس فاموری' وابسته فرهنگی و رئیس خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در پیشاور نیز در این آیین در سخنانی در خصوص حقوق ‏اقلیت ها پس از انقلاب اسلامی ایران گفت:پیروزی انقلاب اسلامی ایران به رهبری حضرت امام خمینی (ره) یکی از ‏عمیق ترین و دامنه دار ترین تحولات سیاسی قرن بیستم بود.
وی اضافه کرد:از ارکانی که بسیار مهم وقابل توجه قرار گرفت محترم ‏شمردن حقوق اقلیت های دینی در جمهوری اسلامی ایران بود و علاوه بر آزادی های مدنی برایهمه مردم، به ‏حقوق اقلیت های مذهبی در ایران ارج نهاده شد.
وی اضافه کرد:در تدوین قانون اساسی ایران نیز اصلی برای پایبندی برحقوق اقلیت های مذهبی به نام اصل ‏سیزدهم منشور حقوق اقلیت ها در قانون اساسی ایران تدوین شد.
وابسته فرهنگی و رئیس خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در پیشاور ادامه داد:این اصل با تاکید بر رعایت حقوق و پایبندی به عقاید دینی اقلیت ها و آزادی و عمل به دستورات آن دارد و این اجازه به اقلیت ها داده شد تا از امکانات ‏کشور برای تحقق اهداف دین خود استفاده کنند.
'ارنست بی شاپ' از رهبران پروتستان مسیحیان پیشاور نیز در این آیین گفت که حقوق اقلیت ها در جمهوری اسلامی ایران بهتر از کشور های دیگر است.
وی گفت:در یکی از سمینارهای جهانی با حضور مسیحیان، نمایندگان مسیحیان ایران در این نشست از حقوق فردی خود در جمهوری اسلامی ایران راضی بودند.
وی گفت:لازم است که کشور ایران را الگوی خود قرار دهیم و به تاسی از ایران از حقوق اقلیت ها دفاع کنیم.
'مقصود سلفی'رئیس اهل حدیث خیبر پختونخوا پاکستان نیز در این آیین گفت: پیش از این به ایران سفر کرده و مشاهده کردم که جماعت اهل سنت در جمهوری اسلامی ایران از حقوق برابر برخوردارند و رهبران ایران نیز حقوق اقلیت ها را در این کشور محترم می شمرند.
'راوی کمار' مشاور سروزیر ایالت خیبرپختونخوا در امور اقلیت های مذهبی نیز در سخنانی گفت:جای بسی خرسندی است که در خانه فرهنگ ایران در پیشاور، همه اقلیت های مذهبی در این سمینار شرکت دارند.
وی اضافه کرد:جمهوری اسلامی ایران، کشوری است که حقوق اقلیت ها در آن رعایت می شود.
'رادیش سنگ' نماینده سیک ها در ایالت خیبرپختونخوا پاکستان نیز در این آیین گفت که حقوق اقلیت ها در این به رسمیت شمرده می شود و امیدواریم حقوق اقلیت ها در دیگر کشورها نیز محترم شمرده شود.
'محمد شعیب'رئیس سازمان جهانی علماء و مشایخ پاکستان نیز در این آیین به عنوان سخنران نشست گفت: از ویژگی های ایرانیان این است که رعایت حقوق اقلیت ها را هم مردم و هم دولتمردان رعایت می کنند.
آساق**6125*1144*سیدبهادر حسینی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۲۶۱۹۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اقلیم کردستان: روابط تاریخی ما را به ایران پیوند داده است

دلشاد شهاب، سخنگوی ریاست اقلیم کردستان جزئیات سفر نچیروان بارزانی، رئیس این اقلیم به تهران را اعلام کرد و گفت که بارزانی می‌خواهد تاکید کند که اقلیم کردستان تهدیدی برای منافع همسایگانش نخواهد بود.

براساس گزارس رووداو، شهاب گفت: رئیس اقلیم کردستان معتقد است که استراتژی اقلیم در برخورد با کشور‌های همسایه این است که عامل ثباتی برای منطقه باشد.

او افزود: روابط تاریخی اقلیم کردستان و جمهوری اسلامی ایران را به هم پیوند داده است. ایران در روز‌های مبارزه با دیکتاتوری (صدام) پناهگاه هزاران پناهنده عراقی و کرد و سنگر عراقی‌ها و اقلیم کردستان تا سقوط رژیم دیکتاتوری بود.

سخنگوی ریاست‌جمهوری اقلیم کردستان خاطرنشان کرد: از ابتدای آزادسازی اقلیم کردستان، روابط دوستانه مبتنی بر احترام با ایران وجود داشته است، روابطی که منافع دو طرف را حفظ کرده است منطقه می‌خواهد به دوستانمان اطمینان دهد که اقلیم کردستان این موقعیت را به عنوان عامل ثبات حفظ خواهد کرد و به تهدیدی برای منافع همسایگان ما تبدیل نخواهد شد.

دلشاد شهاب در خصوص روابط تهران و اربیل گفت: جمهوری اسلامی ایران برای ما کشور مهمی است و مرز‌های وسیع و طولانی، و روابط اقتصادی و تجاری قوی و دائمی داریم.

این مقام اقلیم کردستان افزود: ایران یک نیروی تاثیرگذار در منطقه است و در عراق و منطقه نیز نفوذ دارد و در همه شرایط سخت اولین تماس با جمهوری اسلامی ایران بوده است.

شهاب در پاسخ به سوالی درباره سرد شدن روابط ایران و اقلیم کردستان از دو سال پیش، گفت: همسایگی و روابط در این منطقه ما دچار فراز و نشیب می‌شود. ما می‌خواهیم از طریق این دیدار پیام اطمینان را ارسال کنیم که منافع مشترک بین ما آنقدر زیاد است که سردی روابط ما آن را تیره و تار کند.

گفتنی است رئیس اقلیم کردستان  روز گذشته با هیئتی متشکل از دو معاون خود، وزیر داخلی اقلیم کردستان، رئیس دفتر ریاست اقلیم و تعدادی از مقامات اقلیم کردستان وارد تهران شد.

 رئیس اقلیم کردستان امروز دوشنبه با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب، ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور و محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی ایران دیدار و گفتگو خواهد کرد.

مترجم: مینا عظیمی

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل ایران

دیگر خبرها

  • اجازه نمی‌دهیم اقلیم کردستان مرکزی برای تهدید ایران شود
  • بارزانی: با جدیت تمام، اجرای کامل توافق‌نامه امنیتی با تهران را دنبال خواهیم کرد
  • اقلیم کردستان: روابط تاریخی ما را به ایران پیوند داده است
  • آیت‌اللّه العظمی نوری همدانی: اسلام بزرگترین حامی حقوق زن است/ اسلام «زن‌» را بعنوان اینکه مانند مرد یک انسان کامل است و شایستگی خلیفه الهی بودن را دارد معرفی کرد
  • نماینده آیت الله سیستانی در ترکیه؛ تأکید بر وحدت و گفت و گوی دینی و نقش مثبت رهبران مذهبی / آینده شیعیان ترکیه، روشن است
  • ویسی به سیم آخر زد؛ اصلا 10 میلیارد جریمه کنید، در جمهوری اسلامی ایران زندگی می‌کنیم و این می‌شود عدالت؟!
  • نمایندگان اقلیت‌های دینی هتک حرمت قرآن در سوئد را محکوم کردند
  • نمایندگان اقلیت‌های دینی هتک حرمت قرآن کریم در سوئد را محکوم کردند
  • کنایه روزنامه جمهوری اسلامی به مولوی عبدالحمید
  • کنایه جمهوری اسلامی به مولوی عبدالحمید: ادعایتان درباره مدارس دینی اهل سنت تکذیب شد /تروریست ها در انوارالحرمین پنهان شده بودند