Web Analytics Made Easy - Statcounter

دهه ۹۰ با ظهور فیلمسازان جوانی که تسلط خوبی بر تکنیک سینما دارند و آثار سینمایی روز جهان را به خوبی بررسی می‌کنند، دهه کارگردان- تکنسین است و سینمای ایران در آینده نیز به همین سمت پیش خواهد رفت. به مرور ظهور و بروز کارگردان –مولف‌هایی همچون حاتمی کیا و مرحوم ملاقلی پور که از سینما برای به تصویر کشیدن دنیای ذهنی خودشان استفاده می‌کردند کمرنگ خواهد شد و فضای بیشتری برای عرض اندام کارگردان- تکنسین هایی، چون محمدحسین مهدویان و بهرام توکلی شکل خواهد گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سرویس فرهنگی فردا: در طول سی و شش دوره جشنواره فیلم فجر، ۳۲ فیلم موفق به کسب سیمرغ بهترین فیلم شدند. در این بین، سهم سینمای اجتماعی با ۱۴ فیلم و بعد از آن سینمای دفاع مقدس با ۱۲ فیلم بیش از همه است.


رسول ملاقلی پور اولین فیلمسازی بود که در سال ۶۵ با «پرواز در شب» توانست اولین سیمرغ را برای سینمای دفاع مقدس کسب کند. در این فیلم، ملاقلی پور روحیات درونی رزمندگان را به تصویر کشید و با گره زدن داستان آن به واقعه عاشورا، اثری تاثیرگذار خلق کرد. فیلمی که بعد از گلنار ساخته کامبوزیا پرتوی، پرفروش‌ترین فیلم سال شد.

سال بعد، سیف الله داد با «کانی مانگا» توانست جایزه بهترین فیلم جشنواره فجر را کسب کند. این فیلم بر اساس یکی از عملیات‌های دفاع مقدس ساخته شد و صحنه‌های اکشن و جلوه‌های ویژه آن باعث شد تا به یکی از فیلم‌های ماندگار و پرفروش سینمای دهه ۶۰ تبدیل شود.


سال ۶۸، ابراهیم حاتمی کیای ۲۸ ساله توانست با ساخت فیلم «مهاجر» سیمرغ بهترین فیلم جشنواره را کسب کند. جشنواره‌ای که در آن داریوش مهرجویی با «هامون»، «علی حاتمی» با «مادر» و عباس کیارستمی با «کلوزآپ» حضور داشتند. سوژه این فیلم درباره هواپیمای بدون سرنشینی بود که جهت انجام عملیات شناسایی در پشت خطوط دشمن استفاده و توسط دو رزمنده به عنوان خلبان کنترلی استفاده می‌شد. شهید ابراهیم اصغرزاده نقش اصلی این فیلم را بر عهده داشت.


سه سال بعد بار دیگر ابراهیم حاتمی کیا با فیلم ماندگار «از کرخه تا راین» توانست این جایزه را کسب کند. در حالیکه مهمترین فیلم‌های آن جشنواره، «سارا» به کارگردانی داریوش مهرجویی و «هنرپیشه» ساخته محسن مخملباف بودند، حاتمی کیا با روایت داستان یک رزمنده نابینا که برای معالجه به همراه همرزمانش به آلمان رفته بود، توانست یکی از مهمترین ملودرام‌های جنگی را خلق کند.


سال بعد، فیلم «کیمیا» ساخته احمدرضا درویش و «حمله به اچ ۳» به کارگردانی شهریار بحرانی زیر سایه سنگین «روز واقعه» نادیده گرفته شدند و در جشنواره بعدی نیز «بوی پیراهن یوسف»، «سفر به چزابه» و «لیلی با من است» که هرسه جزء فیلم‌های ماندگار دفاع مقدس هستند، جوایز اصلی را به «پدر» ساخته مجید مجیدی واگذار کردند. در آن جشنواره انگار قرار بود سینمای دفاع مقدس جایزه مهمی کسب نکند. در جشنواره پانزدهم نیز که مهمترین فیلم جنگی، «سرزمین خورشید» ساخته احمدرضا درویش محسوب می‌شد، «بچه‌های آسمان» موفق شد عنوان بهترین فیلم را کسب کند.
اما سال ۷۶، بار دیگر ابراهیم حاتمی کیا و این بار برای «آژانس شیشه ای» توانست مهمترین جایزه سینمایی ایران را کسب کند. «آژانس شیشه ای» تمام جوایز مهم (بهترین فیلم، کارگردانی، فیلمنامه، موسیقی متن، تدوین، بازیگری نقش اول و دوم مرد، بازیگری نقش دوم زن) را کسب کرد.


سال بعد زمانی که تهمینه میلانی با فیلم «دو زن» جریان تازه‌ای در سینمای ایران ایجاد کرد و تعریف جدیدی از جایگاه زن در جامعه ارائه کرد و ابراهیم حاتمی کیا با ساخت «روبان قرمز» وارد بخش تازه‌ای روند فیلمسازی اش شد که بعد‌ها به «گزارش یک جشن» ختم شد، رسول ملاقلی پور با فیلم «هیوا» توانست علاوه بر کسب جایزه کارگردانی، جایزه بهترین فیلم را نیز کسب کند.


در سال ۸۱ زمانی که اصغر فرهادی اولین فیلم سینمایی اش را کارگردانی کرد و پرویز شهبازی «نفس عمیق»، مهمترین فیلمش را ساخت، احمدرضا معتمدی با «دیوانه‌ای از قفس پرید» و با تصویر کردن مشکلات زندگی یک جانباز جنگ و نمایش دشواری‌های زندگی همسران جانبازان، جایزه بهترین فیلم جشنواره را کسب کرد.


سال ۸۴ در یکی از بدترین جشنواره‌های فیلم فجر که مهمترین فیلم آن «چهارشنبه سوری» اصغر فرهادی بود، ابراهیم حاتمی کیا با (به قول خودش) بدترین فیلم سینمایی اش یعنی «به نام پدر»، جایزه بهترین فیلم جشنواره را کسب کرد.


سال بعد محمدحسین لطیفی توانست نظر هیات داوران را برای کسب مهمترین جایزه سینمایی کشور جلب کند. «روز سوم» اگرچه به عنوان یک اثر سینمایی، در فیلمنامه دچار ضعف‌هایی بود، اما به دلیل نمایش یک داستان عاشقانه در بستر رویدادی جنگی توانست ملودرامی عاشقانه بسازد که برای اولین بار یک سرباز عراقی در آن دارای یک شخصیت انسانی بود. «اتوبوس شب» ساخته کیومرث پوراحمد و «اخراجی ها» ساخته مسعود ده نمکی نیز فیلم‌هایی بودند که آن سال درباره جنگ ساخته شدند.


با آغاز دهه ۹۰، سینمای دفاع مقدس جان تازه‌ای گرفت و فیلمسازان این عرصه با استفاده از تکنیک‌های سینمای اکشن و استفاده از جلوه‌های ویژه میدانی و کامپیوتری توانستند تصویر جدیدی از عملیات‌های جنگی و سرگذشت رزمندگان دفاع مقدس را به روی پرده نقره‌ای بیاورند. هزینه‌های صرف شده توسط ارگان‌ها برای نمایش عملیات‌های دفاع مقدس از یک طرف و رشد سینمای جنگی در دیگر کشور‌ها به ویژه در آسیای شرقی موجب شد تا رقابتی برای تولید آثار سینمایی اکشن جنگی به وجود بیاید. آسیبی که این رویکرد می‌توانست به سینمای دفاع مقدس وارد کند، توجه بیشتر فیلمسازان به تکنیک و ویژگی‌های ژانر و بی توجهی به محتوای جنگ و شخصیت پردازی رزمنده‌ها بود.

سال ۱۳۹۰ در جشنواره‌ای که محمدعلی باشه آهنگر با ساخت «ملکه»، فیلمی با استاندارد‌های سینمایی قابل قبول ساخت و مصطفی کیایی با «ضدگلوله» یک کمدی جنگی دیگر از جنس «لیلی با من است» خلق کرد و البته فیلم بد «شور شیرین» به کارگردانی جواد اردکانی تلاش کرد بخش‌هایی از زندگی شهید کاوه را به تصویر بکشد، پرویز شیخ طادی با «روز‌های زندگی» توانست جایزه بهترین فیلم را کسب کند.


در سال‌هایی که بسیاری از سینماگران به ساخت کپی‌هایی از فیلم‌های فرهادی روی می آوردند و کمتر کسی گرایشی به ساخت آثار دفاع مقدس داشت، داوران جشنواره فجر نیز زمانی که دو فیلم «چ» ساخته ابراهیم حاتمی کیا و «شیار ۱۴۳» به کارگردانی نرگس آبیار بخت زیادی برای کسب جایزه داشتند، سیمرغ بلورین جشنواره را بر روی شانه بهروز افخمی برای فیلم «آذر، شهدخت...» قرار دادند.
همانطور که فیلم «آرتیست» در سال ۲۰۱۲ با استفاده از تکنیک سینمای صامت توانست تمامی جوایز مهم سال از جمله اسکار بهترین فیلم و کارگردانی را کسب کند، محمدحسین مهدویان با ساخت «ایستاده در غبار» در ژانر مستند-درام و با رویکردی مشابه با سریال «آخرین روز‌های زمستان» توانست نظر منتقدین و مخاطبین سینما را به خود جلب کند و با اولین ساخته اش، جایزه بهتری فیلم فجر را به دست آورد. این فیلم محصول سازمان هنری اوج و روایتی مستند از زندگی و دوران جنگ احمد متوسلیان بود.


امسال نیز در آخرین دوره جشنواره فیلم فجر، سازمان هنری اوج با فیلم «تنگه ابوقریب» توانست جایزه بهترین فیلم فجر را کسب کند. بهرام توکلی که با اقتباس هایش از آثار نمایشی تنسی ویلیامز و فیلم‌هایی با رویکرد روشنفکرانه شناخته می‌شد با ساخت این فیلم و نمایش عملیات گردان عمار در آخرین روز‌های جنگ تحمیلی، اثری اکشن بر پایه مستند‌های جنگی هالیوود به تصویر کشید.


با وجود هزینه‌های زیاد و امکاناتی که صرف ساخت آثار دفاع مقدس می‌شود به نظر می‌رسد این خطر برای سینمای دفاع مقدس وجود دارد که برای فرار از محتوازدگی در آثار سینمایی دهه های ۷۰ و ۸۰، در دام سینمای فرم زده اکشن بیفتد. دهه ۹۰ با ظهور فیلمسازان جوانی که تسلط خوبی بر تکنیک سینما دارند و آثار سینمایی روز جهان را به خوبی بررسی می‌کنند، دهه کارگردان- تکنسین است و سینمای ایران در آینده نیز به همین سمت پیش خواهد رفت. به مرور ظهور و بروز کارگردان –مولف‌هایی همچون حاتمی کیا و مرحوم ملاقلی پور که از سینما برای به تصویر کشیدن دنیای ذهنی خودشان استفاده می‌کردند کمرنگ خواهد شد و فضای بیشتری برای عرض اندام کارگردان- تکنسین هایی، چون محمدحسین مهدویان و بهرام توکلی شکل خواهد گرفت.

لینک کوتاه خبر: farda.fr/003I9Q

منبع: فردا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۲۶۲۸۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وداع دزفولی‌ها با شهید عشیری لیوسی/ پایان فراق پس از ۴۲ سال

پیکرهای مطهر دو شهید شهید غلامعلی عشیری لیوسی از شهدای تازه تفحص شده دفاع مقدس امروز پس از ۴۲ با حضور قشرهای مختلف مردم تشییع و در گلزار شهدای دزفول به خاک سپرده شد. - اخبار استانها -

به گزا ش خبرگزاری تسنیم از دزفول، پیکر مطهر شهید غلامعلی عشیری لیوسی، از شهدای دفاع مقدس شهرستان دزفول که پس از 42 سال شناسایی و به خاک مقدس ایران اسلامی بازگردانده شدند صبح امروز با حضور قشرهای مختلف مردم تشییع و در گلزار شهدای دزفول به خاک سپرده شدند.

پیکرهای مطهر این شهدا همزمان با ایام شهادت امام جعفر صادق (ع)، بر روی دستان همرزمان و مردم شهید پرور دزفول از حسینیه ثارالله این شهرستان تا شهید آباد تشییع شد.

به گزارش تسنیم، پیکر پاک و مطهر شهید غلامعلی عشیری لیوسی؛ از شهدای هشت سال دفاع مقدس شهرستان دزفول، پس از گذشت 42 سال از شهادت، شناسایی شده و به دامان شهر و دیارش بازگشت.

شهید غلامعلی عشیری لیوسی، متولد یکم مهر 1343، در تاریخ 21 بهمن سال 1361 در عملیات والفجر مقدماتی شرکت کرد و در منطقه فکه، جاویدالاثر شد و بتازگی پیکر پاک و مطهر ایشان توسط گروه های تفحص شهدا کشف و شناسایی شده است.

پدر و مادر این شهید والامقام در سال‌های گذشته دارفانی را وداع گفته اند.

مزار یادبود این شهیدوالامقام در گلزار شهدای شهیدآباد شهرستان دزفول قرار دارد که با بازگشت پیکر مطهرش طی مراسمی تشییع و در مزار یادبودش به خاک سپرده شد.

به‌پاس ایستادگی مردم دزفول در هشت جنگ تحمیلی این شهر به‌عنوان پایتخت مقاومت ایران اسلامی نام‌گذاری شد. چهارم خرداد در تقویم رسمی کشور روز مقاومت و پایداری روز دزفول نام‌گذاری شده است.

مردم دزفول در هشت سال دفاع مقدس و با منطق اسلامی و انقلابی خود از ارزش‌های اعتقادی ما دفاع کردند و نامی ماندگار از خود در این عرصه به‌یادگار گذاشتند و این مردم ولایت‌مدار در دوران دفاع مقدس و دیگر عرصه‌های انقلابی بیش از 2600 شهید والامقام و نُه شهید سرافراز مدافع حرم تقدیم انقلاب اسلامی ایران کرده‌اند.

شهر دزفول در هشت سال جنگ تحمیلی مورد اصابت 176 موشک دوربرد فراگ و اسکادبی قرار گرفت، هواپیماهای دشمن 489 بمب و راکت بر سر مردم بی‌دفاع شهر دزفول فرو ریختند و 5 هزار و 821 گلوله توپ به نقاط مختلف این شهر اصابت کرد.

در این هشت سال 19 هزار و 500 واحد مسکونی، تجاری، آموزشی و مذهبی بین 20 تا 100 درصد در دزفول خسارت دید. مردم دزفول در هشت سال جنگ نابرابر 2 هزار و 600 شهید، 400 جانباز، 452 آزاده و 147 جاویدالاثر تقدیم کردند.

انتهای پیام/735/.

دیگر خبرها

  • اختصاص ۸۲ میلیاردتومان اعتبار برای ساخت پروژه دفاع مقدس در گلستان
  • گروه محوری را در دستور کار این دوره از جشنواره تئاتر مردمی بچه‌های مسجد قرار دادیم
  • ساخت ۱۸۰۰ مسکن محرومین در استان مرکزی
  • «له له» جایزه جشنواره هیوستون را گرفت
  • ساخت ۱۸۰۰ واحد مسکونی برای محرومان استان مرکزی
  • تئاتر بچه‌های مسجد باید در چهار گوشه ایران شکل بگیرد/ حضور ۱۴ گروه نمایشی در جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد
  • رقابت ۱۴ گروه در جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد/ جایزه ویژه فرج‌الله سلحشور اعطا می‌شود
  • هت تریک جدید کریستیانو رونالدو در جشنواره گل النصر
  • هت تریک‌ کریستیانو رونالدو در جشنواره گل النصر
  • وداع دزفولی‌ها با شهید عشیری لیوسی/ پایان فراق پس از ۴۲ سال