وحدت، پيش شرط تمدن نوين اسلامي/باید به سوی جهانی شدن دین برویم
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۲۶۳۰۲۵
خبرگزاری شبستان: لزوم اقامه دين و اجرای آن وظيفه اوليه انبياء بوده است، امروز متاسفانه برخي معتقدند كه دين يك امر فردي است و ما نبايد به دين ديگران كار داشته باشيم، اما اين امری غلط است، زيرا اگر كسي در جامعه خلاف دين عمل كند بايد او را ارشاد كرد.
به گزارش خبرنگار اندیشه خبرگزاری شبستان، آیت الله محمدجواد فاضل لنكراني، رئيس مركز فقهي ائمه اطهار(ع) صبح امروز یکشنبه، 29 بهمن ماه در سمينار «وحدت، پيش شرط تمدن نوين اسلامي» كه در دانشگاه مذاهب اسلامي برگزار شد با اشاره به اينكه مطلبي در ذهن اسلام شناس ها يا فقها وجود دارد كه آن هم اين است، اسلام ناصح شرايط گذشته است و اين يكسري آثار را ايجاد مي كند، اظهار کرد: وقتي ما به قرآن مراجعه و نبوت پيامبر(ص) و ساير انبياء را بررسی می کنیم، متوجه مي شويم اديان ديگر و اسلام منسوخ نمي شود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وي ادامه داد: در واقع دين اسلام مصدق انجيل و تورات است و وقتي شما قرآن را مي خوانيد، مي بينيد قرآن بر صدق اين اديان هم صحه مي گذارد، از منظر قرآن شرط مسلماني اين است كه مسلمان بر آنچه كه بر رسول خدا(ص) و ساير انبياء نازل شده است، مومن باشد، در واقع مسلمان بايد به آنچه پيامبران قبل از حضرت محمد(ص) گفتند، مومن باشند.
رييس مركز فقهي ائمه اطهار تاكيد كرد: نكته اي كه در اين ميان مهم است اينكه اسلام جامع ساير اديان است، امروز يكي از راه هاي رسيدن به كتب چون تورات و انجيل واقعي كتاب قرآن است، زيرا در اين كتاب اشاراتي از داستان هاي اين كتاب ها هم وجود دارد، وقتي براي يك فقيه شيعه روشن شود كه در تورات و انجيل قانوني آمده است كه منسوخ نشده باشد بايد به آن نگاه كند.
آيت الله فاضل لنكراني يادآور شد: امروز در دانشگاه ها، مجلات و ميان روشنفكران ها نبايد تنها يك مسير را براي رسيدن به حق معرفي كنند، امروز اگر كسي كه بخواهد يهودي يا مسيحي واقعي باشد بايد مسلمان باشد زيرا جامع تر از همه اديان است، بنابر اين، تمدن اسلامي نمي تواند مساله يهود و نصارا را ناديده بگيرد و بايد با گفت و گو استدلال مسائل را حل كنيم، زيرا دين اسلام كامل تر از ساير اديان است.
وي تاکید کرد: يكي از مهم ترين بحث ها در وحدت بين شيعه و سني كه بايد مورد توجه قرار گيرد، اين است كه وظيفه همه انبياء، اقامه دين در جهان است، لزوم اقامه دين و اجرای آن وظيفه اوليه انبياء بوده است، امروز متاسفانه برخي معتقدند كه دين يك امر فردي است و ما نبايد به دين ديگران كار داشته باشيم و اين يك امر غلط است، زيرا اگر كسي در جامعه خلاف دين عمل كند بايد او را ارشاد كرد.
عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم با بيان اينكه اگر شيعه و سني اعلام كنند كه ما وظيفه ای براي اعمال دين نداريم و حاكم جامعه بايد اين كار را انجام دهد ديگر چيزي براي اجراي تمدن نوين اسلامي نمي ماند، ابراز كرد: يك مومن بايد به دنبال اجراي دين باشد و اصول و جوهره دين را پيگيري كند، در واقع اقامه دين موضوع مهمي است كه بايد آن را اجرا كنيم.
آيت الله فاضل لنكراني با اشاره به اهميت موضوع وحدت بیان کرد: در قرآن آمده است «خداوند رسول خود را براي هدايت مردم فرستاد و هدف اين است كه زماني برسد كه همه جوامع دين را بشناسند»، حال اين همه انبياء آمدند تا عده اي محدود دين را بشناسند يا خير خداوند تمام انبياء خود را فرستاد تا همه دنيا اديان را بشناسند.
وي در ادامه بیان کرد: از محورهاي اصلي تمدن نوين اسلامي و وحدت شيعه و سني موضوع «مهدويت» است، ما انتظار داريم كه علماي اهل سنت فكر كنند كه اين آيه شريف كه توسط خداوند براي رسل فرستاده شده است آيه اي است كه مي فرمايد: «دين براي همه جهان است.»
رئيس مركز فقهي ائمه اطهار علیهم السلام اضافه كرد: محور سوم موضوع ما «امر به معروف و نهي از منكر» است و يكي از ضرورت هاي امروز در بين شيعه و سني همين موضوع است، گاه ما امر به معروف فردي داريم، در بخش ديگر امروز امت اسلامي به صورت جمعي همه را به امر به معروف و نهي از منكر دعوت كند، ما براي وحدت بين شيعه و سني بايد نسبت به مجموعه امور واقف در جهان امر به معروف و نهي از منكر كنند.
آيت الله فاضل لنكراني بيان كرد: اگر امروز يك قدرت استبدادي مي خواهد بيت المقدس را پايتخت يك رژيم جعلي قرار دهد، جامعه اسلامي وظيفه دارد كه به عنوان بيان كننده نظرات اسلام وارد كار شود و مواضع خود را بيان كند.
وي در پايان گفت: يكي از مسائلي كه امروز بايد به آن توجه كنيم اين است كه ما بايد به سوي جهاني شدن دين گام هاي موثري برداريم.
پایان پیام/523منبع: شبستان
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۲۶۳۰۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
اسرار موفقیت امام صادق (ع) در تقویت بنیانهای وحدت امت اسلام
پیشوایان فقهی برادران اهل سنت، خود را با واسطه یا بی واسطه از شاگردان امام صادق (ع) میدانند که از محضر فیض آن امام دانشمند بهره بردهاند. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، سیره و سبک زندگی ائمه اطهار علیهم السلام از زمان امام علی (ع) بر تقویت بنیانهای اسلامی بود و همین موضوع در زمان امام صادق (ع) نیز ادامه پیدا کرد. طبق اذعان علمای اسلامی، اگر رفتار دلسوزانه و بزرگمنشانه امام صادق (ع) با شاگردان خود نبود و جاذبه اخلاقی آن حضرت موجب حضور علمای اهل سنت در کلاس درس ایشان نمیشد، معارف اسلامی تا این حد در جهان نشر پیدا نمیکرد.
خبرگزاری تسنیم در گفتوگو با حجتالاسلام والمسلمین علی ذوعلم، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، به تحلیل نقش صادق آل محمد (ع) در تقویت بنیانهای وحدت در امت اسلام و لزوم الگوگیری از آن حضرت در دوران حاضر پرداخته است.
پیشوایان فقهی اهل سنت در کلاس درس امام صادق (ع)
میدانیم که جمعیت زیادی از شاگردان امام صادق علیهالسلام را برادران اهل سنت تشکیل میدادند و در عین حال آن امام بزرگوار را به عنوان بنیانگذار مکتب بر حق شیعه جعفری میشناسیم. علمای اهل سنت چگونه و بر چه اساسی در محضر علمی آن حضرت حاضر میشدند و از دریای دانش گسترده ایشان بهره میبردند؟
همان طور که اشاره کردید امام صادق علیهالسلام به عنوان چهره علمی شناخته شده، بنیانگذار معارف حقه اسلامی و توسعهدهنده علوم اسلامی، نقش مؤثر و شاخصی در سطح جهان اسلام داشتهاند. به طوری که پیشوایان فقهی برادران اهل سنت، خود را با واسطه یا بی واسطه از شاگردان امام صادق علیهالسلام میدانند که از محضر فیض آن امام دانشمند بهره بردهاند.
البته دوران امامت امام صادق علیهالسلام، مرزبندی مذهبی به صورت امروزی وجود نداشت و مباحث کلامی و فقهی در فضایی برای همه اهل علم و جویای دانش قابل دسترسی بود. هرچند که مضیقه حضور و مانعتراشیهای خلافی عباسی کار را سخت میکرد.
شاهکار رهبر انقلاب در تفسیر قرآن
تحلیل حضور چهار هزار نفر در مکتب صادق آل محمد (ع)
یادآوری این نکته هم ضروری است که حضور چهار هزار نفر در مکتب امام صادق علیهالسلام به معنای تجمع این عده در یک زمان و یک مکان نیست. بلکه این افراد در زمانهای مختلف در رشتههای گوناگون از محضر آن امام بهره بردند.
در این میان، اهل سنتی که از این مجلس فراخ علمی استفاده میکردند، اثرشان از نظر کلامی و مبانی اعتقادی موضوع ولایت اهل بیت علیهمالسلام و خلافت بلافصل حضرت امیرالمؤمنین امام علی علیهالسلام را قبول نداشتند، با این وجود برای دریافت منبع فیض وجود مبارک امام صادق علیهالسلام مانعی نداشتند. به این ترتیب دانشمندان اهل سنت نیز آن حضرت را به عنوان چهرهای مؤثر و شناخته به عظمت میشناخته و از علم و دانش گسترده ایشان بهره بردهاند.
تلاش امام صادق (ع) در تحقق وحدت امت اسلام
علمآموزی بزرگان اهل سنت در محضر امام صادق علیهالسلام در حالی انجام میشد که آنها مبانی فکری و اعتقادی مختص به خود را داشتند که با آموزههای شیعی در تعارض بوده. چنین امری چطور تحقق پیدا میکرد؟
درست است که اهل سنت از نظر مبانی اندیشه اعتقادی دیدگاه مختص به خود را داشتند، اما امام صادق علیهالسلام برای نشر معارف اسلامی ضمن توجه به ایجاد وحدت میان امت اسلام، مباحثی را مطرح میکردند که بر اساس آموزههای مشترک مانند تعالیم قرآن کریم و سنت پیغمبر اسلام صلیالله علیه و آله اخذ میشد. این وجوه مشترک که میان مطالب مختلف علمی و کلامی وجود دارد، همان بخشهایی است که در اسلام مورد قبول همه مسلمانان از مذاهب گوناگون است.
به این ترتیب علمای اهل سنت زمانی که از محضر امام صادق علیهالسلام به شهر و سرزمین خود برمیگشتند، ضمن اینکه اعتقادات فکری بر مبنای آموزههای مذهب خود را داشتند، اما نظرات امام صادق علیهالسلام را نیز به عنوان مطالب مطرح شده از سوی ایشان نیز نقل میکردند.
چهره فقاهت و قرآنی رهبر انقلاب به جهان معرفی میشود
هدایت نهضت ترجمه در جهت خدمت به اسلام
اتفاق دیگری که در دوران امامت امام صادق علیهالسلام پا گرفت و آغاز شد، رواج نهضت ترجمه بود که علومی از سایر کشورها ترجمه میشد. امام صادق علیهالسلام به عنوان پیشوای امت اسلام نهضت ترجمه را چگونه هدایت کردند که نه تنها به مبانی اسلامی مسلمانان ضربه وارد نکرد، بلکه در خدمت اسلام قرار گرفت؟
امام معصوم علیهالسلام با برخوردی از علم الهی در تبیین مباحث اسلامی، خلاء فکری جامعه را تأمین میکند. با بررسی تاریخ و سیره زندگی ائمه اطهار علیهمالسلام مشخص میشود که آن بزرگان در هر زمانی متناسب با خلاءهای موجود در زندگی مردم، نقش خود را در تبیین اسلام ناب و جامع ایفا کردهاند.
دوران زندگی امام صادق علیهالسلام نیز از آنجایی که همزمان با آغاز حکومت بنیعباس و دوره ترجمه بود، نقش مهمی در تأمین علمی و جهتدهی به افکار مردم داشته است. هرچند که نهضت ترجمه تا زمان امام موسی کاظم علیهالسلام نیز ادامه پیدا کرده و در دوران امامت امام علی بن موسی الرضا علیهالسلام به اوج خود رسید.
دوران امام صادق علیهالسلام نیز شاید ناظر به نقد نبوده اما محتوای علمی و فکری مورد نیاز جامعه را فراهم میکردند و شاگردان خود را متناسب با علاقه و استعداد هر یک، به پیگیری علوم و معارف گوناگون تشویق میکردند. از جمله اینکه استعداد عدهای را در آموزهها و مباحث فقهی شناخته و آنها را به سمت علوم فقهی تشویق میکردند، عدهای را بنا بر استعداد و ظرفیت ذاتی خودشان به پیگیری مباحث کلامی میگماشتند و یا گروهی را نیز که توانایی مناظره و بحثهای علمی داشتند، به مناظره تشویق میکردند.
چنانکه در کتاب اصول کافی روایاتی نوشته شده که مدیریت امام صادق علیهالسلام را در تشخیص توانمندی شاگردان نشان میدهد. به این صورت بود که آن حضرت شاگردان خود را بر طبق تواناییهای علمی و فکری به مناطق گوناگون میفرستادند تا معارف اصیل اسلامی را نشر دهند.
آثار جاذبه اخلاقی امام صادق (ع) در ترویج معارف شیعی
روایت شده که امام صادق علیهالسلام در نماز جماعت اهل سنت نیز شرکت میکردند. فلسفه این اقدام چه بود و ما امروزه چه درسی از آن میگیریم؟
سیره ائمه اطهار علیهمالسلام از زمان حضرت امیرالمؤمنین امام علی علیهالسلام بر همین مسئله بوده که امام صادق علیهالسلام نیز به آن امر میکردند؛ یعنی توصیه به برخورد برادرانه با همه مسلمانان، دستگیری از آنها فارغ از اینکه چه مذهب و اعتقادی دارند، عیادت از بیماران اهل سنت و خدمترسانی به همه آنها. اساساً اگر امام صادق علیهالسلام با شاگردان خود رابطه عاطفی و برادرانه برقرار نمیکردند جاذبه اخلاقی ایشان برقرار نمیشد، شوق شرکت در جلسات علمی آن امام وجود نداشت.
امام صادق علیهالسلام ضمن توصیه به ارتباط برادرانه مسلمان با یکدیگر، در ابتدا خود عامل به برقراری ارتباط دوستانه با آنها بودند که حضور ایشان در مراسم نماز جماعت اهل سنت، شاهدی بر این مطلب است.
امروز نیز فتاوای مراجع عظام تقلید در جهت استحکام پیوند میان امت اسلام و با رویکرد وحدت مسلمانان، برقراری ارتباط عاطفی و پرهیز از مجادلات بیثمر در مباحث اعتقادی است که همه اینها برگرفته از سیره اهل بیت علیهمالسلام است.
امام صادق (ع)؛ الگوی جهانی وحدت امت اسلامی
با این توضیحات و با توجه به تفاوت دیدگاههای دو مذهب شیعه و سنی، امروزه چگونه بحث اتحاد امت اسلامی بر اساس آموزههای امام صادق علیهالسلام تحقق پیدا میکند؟
امروز، خوشبختانه جمهوری اسلامی ایران به عنوان علمدار ایجاد اتحاد میان امت اسلام در جامعه جهانی فعالیت میکند و مردم ایران در این امر پیشقدم هستند. همان طور که در مراودات کلان، مسئله دفاع از مظلوم برای همه مردم جهان روشن و مبرهن است، باید همچنان موضوع اتحاد را در سطح جهان دنبال کنیم.
به هر حال مسلمانان فارغ از گرایشهای اعتقادی و مذهبی خود، اشتراکات زیادی دارند که یک جهتگیری واحد به عنوان امت پیغمبر اسلام صلیالله علیه و آله شناخته میشوند. ما میتوانیم در رفتار برادرانه، محبتآمیز و تؤام با کمک به مظلومین مسلمان ارتباطات دوستانهای ایجاد کنیم.
به این ترتیب مسائل علمی، کلامی و فقهی نیز در فضایی خالی از تعصب مطرح شده و روز به روز به تقریب مبانی مذاهب از چشمانداز مثبتی نزدیکتر میشویم. این موضوع، همان جهتگیری است که مرحوم آیتالله بروجردی و امام خمینی (ره) بر آن تأکید داشتند و امروز نیز مقام معظم رهبری پرچمدار آن هستند و مراجع عظام تقلید پیگیری میکنند. در مقابل، جهتگیری دشمنان اسلام آن است که میخواهند به هر نحوی آتش تفرقه و فتنه میان امت اسلام گسترش پیدا کند، اما حکمت اسلامی و تکلیف دینی ایجاب میکند که در برابر توطئه دشمن هشیار باشیم.
انتهای پیام/