Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسکانیوز»
2024-04-23@06:26:46 GMT

شناخت کارکردهای مغز با نقشه برداری بردکوتاه

تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۲۶۹۵۴۴

شناخت کارکردهای مغز با نقشه برداری بردکوتاه

به گزارش ایسکانیوز؛ به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، محمد تقی جغتایی دبیر علمی هفته آگاهی از مغز در نشست خبری این هفته اظهار کرد: تا اواسط قرن بیستم مغز به عنوان جعبه ای ناشناخته و عنصری ثابت و تغییر ناپذیر مطرح بود بنابراین بر اساس این تفکر بسیاری از بیماری های عصبی را لاعلاج می دانستند که درمانی ندارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کم کم با افزایش سطح آگاهی و دانش نسبت به مغز این تفکر نیز از بین رفت و با تکنیک هایی همچون مطالعات بافتی، تحریکات سلولی (مطالعات الکتروفیزیولوژی) و نقشه برداری از مغز کارکردهای مغز بیشتر شناخته شد. با افزایش آگاهی نسبت به مغز این فکر ایجاد شد که چطور این دانش در اختیار مردم و به خصوص دانش آموزان قرار گیرد.
جغتایی ادامه داد: در کشورهای پیشرفته مراکز علمی بخشی از فعالیت خود را به زمینه اختصاص داده اند همچنین در این کشورها موزه مغز فعال است و در ایران نیز این مرکز سال آینده افتتاح می شود. اکنون مرحله طراحی را سپری می کند. پرداختن به تاریخ مغز و علوم اعصاب بخشی از فعالیت های این مرکز است همچنین بخش دیگر به شناخت توانایی های شناختی افراد اختصاص دارد تا با ابزارهای پیشرفته به این امر پرداخته شود.
وی با اشاره به برگزاری این هفته در کشورهای پیشرفته گفت: از دو سال پیش توسط ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی معاونت علمی و با همکاری سازمان ها، نهادها و انجمن های علمی این هفته برگزار می شود و علاوه بر تهران در اصفهان، کرمان، مشهد و تبریز نیز برنامه هایی متناسب با این هفته اجرا می شود.

برگزاری هفته آگاهی از مغز در سه سطح
در بخش بعدی این نشست سینا توکلی دبیر اجرایی هفته آگاهی از مغز با بیان اینکه سال گذشته این هفته شعار "مغزت رو بشناس" را انتخاب کرد و سال جاری نیز با همین شعار فعالیت خود را ادامه می دهد عنوان کرد: ستاد هدایت کننده و فراهم کننده بستر برگزاری این هفته است زیرا هفته آگاهی از مغز کمپین و رویدادی مردمی است. ارتقای عملکرد مغز، سرعت بخشیدن به تشخیص اختلالات بیماری های حوزه مغز و مبارزه با برچسب زدن به بیماری های حوزه مغز از جمله اهداف این رویداد است. در ایران نیز با توجه به همین اهداف در سطوح دانش آموزی، دانشجویی و عموم مردم این هفته برگزار می شود.

برنامه فرهنگسراها در هفته آگاهی از مغز
توکلی در ادامه ابراز کرد: 5 فرهنگسرا نیز میزبان 5 برنامه در حوزه آلزایمر و افسردگی می شوند تا متخصصان با حضور در این سراهای محله درباره این موضوعات توضیحاتی را ارائه دهند. همچنین با همکاری سازمان بهزیستی سمینار مدییران و مربیان مهدهای کودک نیز برگزار می شود تا با توجه به اهمیت این سن مربیان با موضوعات مرتبط با مغز آشنا شوند.

برگزاری 4 سمینار تخصصی در حوزه دانش آموزی
وی درباره برنامه ها در این هفته برای حوزه دانش آموزی گفت: سفیران مغز و شناخت در این هفته به 100 مدسه و پژوهشسرا رفته و اطلاعات و آگاهی دانش آموزان را نسبت به مغز و شناخت آن بالا می برند. همچنین 4 سمینار تخصصی در مناطق 3، 14، 6 و شهر ری برگزار می شود.
در ادامه نیز رضا پناهی مسئول کارگروه دانشجویی ستاد با بیان اینکه کشورهای پیشرفته به اهمیت حوزه مغز پی برده اند و بزرگترین سرمایه گذاری ها در این حوزه را انجام دادند ابراز کرد: در حال حاضر در امریکا پس از بودجه حوزه ناسا دومین بودجه متعلق به حوزه مغز است. چرا که علاوه بر تولید علم این حوزه بر کیفیت زندگیتک تک افراد موثر است.

تشکیل انجمن های علمی مغز و شناخت
پناهی با اشاره به تشکیل انجمن های علمی مغز و شناخت توسط بخش دانشجویی گفت: قصد داریم تا پایان سال جاری تعداد این انجمن ها در دانشگاه های کشور به 50 انجمن برسد تا دانشجویان سایر رشته ها نیز با حوزه مغز آشنا شوند و فضای ترویجی خوبی فراهم شود. همزمان با این هفته نیز این انجمن ها با راه اندازی نمایشگاه در دانشگاه ها این هدف را تقویت می کنند. همچنین در این هفته 2 سمینار تخصصی در تهران و 1 سمینار در مشهد برپا می شود. البته در حوزه رسانه نیز برنامه های مختلفی همچون موتور جستجو از شبکه آموزش و طبیب از شبکه 3 صدا وسیما پخش می شود.
"هفته آگاهی از مغز" توسط ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی معاونت علمی 4 تا 11 اسفندماه سال جاری برگزار می شود.

نقشه برداری برد کوتاه مغز شناخت آگاهی انجمن سمینار

منبع: ایسکانیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۲۶۹۵۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲۳۸ طرح وزارت نفت در کهگیلویه و بویراحمد به بهره برداری رسید

به گزارش خبرنگار مهر، بابک دارابی ظهر شنبه در نشست شورای برنامه ریزی و توسعه استان کهگیلویه و بویراحمد افزود: در مجموع در استان کهگیلویه و بویراحمد ۳۳۶ پروژه عمرانی و اقتصادی از محل مسوولیت‌های اجتماعی وزارت نفت تعریف شده است.

وی بیان داشت: در سال جاری از محل مسوولیت‌های اجتماعی نفت، سهم اعتبارات کهگیلویه و بویراحمد ۳۰ هزار میلیارد ریال است که با برنامه ریزی به پروژه‌های مشخص شده تخصیص داده خواهد شد.

دارابی افزود: اولویت تخصیص اعتبارات در حوزه طرح‌های آبرسانی، آموزش، بهداشت، راه روستایی و ورزش و جوانان است و طی دو سال گذشته، ۲۳۸ مورد از این طرح‌ها به بهره برداری رسیده است.

دارابی با بیان اینکه ۳۳۶ طرح در قالب مصوبات سفر رئیس جمهور با اعتبار شش هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال در این استان آغاز شد، گفت: این طرح‌ها شامل ۱۳۸ طرح عمران روستایی، ۷۸ طرح ورزشی، ۵۲ طرح آموزشی، ۲۵ طرح آبرسانی، ۱۵ طرح در حوزه راه، ۱۳ پروژه بهداشتی و ۱۵ پروژه در دیگر بخش‌ها است.

کد خبر 6083473

دیگر خبرها

  • ۸ سکانس از مزه شیرین کارآفرینی که «ترین» شد؛ از «خر زورو» و شراکت با دایی‌جان تا تعیین نقشه راه تحول دیجیتال
  • ۵ مسأله اصلی مازندران در نقشه مهندسی فرهنگی معرفی شد
  • افتتاح و رونمایی از دو طرح علمی در دانشگاه صنعتی شاهرود
  • نجات محیط زیست با آگاهی بخشی مناسب/ احیاء زمین نیاز به اراده ما دارد
  • عاملی: سند نقشه جامع علوم انسانی تدوین می شود
  • ۲۳۸ طرح وزارت نفت در کهگیلویه و بویراحمد به بهره برداری رسید
  • روش جدید محققان برای نقشه برداری از نانوحفره‌های روی غشا
  • روشی برای نقشه‌برداری از نانوحفره‌های روی غشاء ارائه شد
  • «ربات پنگوئنی» ابزار جدید دانشمندان برای نقشه‌برداری دریا‌ می‌شود
  • ساخت ربات پنگوئنی ابزار جدید دانشمندان برای نقشه‌برداری دریا