Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@09:10:55 GMT

سعید شریعتی:رفراندوم قفل ها را باز می کند

تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۲۶۹۷۶۰

سعید شریعتی:رفراندوم قفل ها را باز می کند

تهران- ایرنا- رییس جمهور در 22 بهمن سخنانی را به لسان آورد که واکنش های متضادی را در پی داشت: پیشنهاد برگزاری رفراندوم برای مسائل مهم حل نشده است.

علی مطهری نایب رییس دوم مجلس اجرای اصل 59 قانون اساسی یا همه برگزاری همه پرسی را در شرایط فعلی غیر ضروری خواند.
محمد علی ابطحی عضو مجمع روحانیون مبارز با انتقاد از برخی منتقدان روحانی که او را متهم به قصد برگزاری رفراندوم برای تغییر نظام دارند نوشت: مگر در کجای دنیا سابقه داشته که حکومتی، حتی اگر با کودتا هم سر کار آمده باشد، پیشنهاد رفراندوم برای اصل حکومتش بدهد؟ نفر دوم یک کشور به چه دلیلی باید پیشنهاد رفراندوم برای تغییر حکومت بدهد که عده‌ای ناشیانه چنین برداشتی را به جامعه القا می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


جواد کریمی قدوسی نماینده مورد حمایت جبهه پایداری در مجلس با انتقاد از سخنرانی روحانی در خصوص تغییر سبک زندگی گفت: امروز موضوعی که مورد اختلاف نظر و سرنوشت ساز برای کشور باشد به بحث رفراندوم ارجاع داده شود، وجود ندارد.
هادی قابل فعال سیاسی اصلاح طلب اما برگزاری رفراندوم را حل کننده برخی مناقشات کلان دانست.
گروه تفسیر، تحلیل و پژوهش خبر ایرنا این موضوع را با سعید شریعتی فعال سیاسی در میان گذاشته است که ماحصل آن در پی می آید:


برگزاری همه پرسی یا همان رفراندوم یکی از راهکارهای قانونگذاری است که در اصل 59 قانون اساسی پیش بینی شده است. اما تا کنون به جز 3 مورد رفراندوم درباره اصل نظام جمهوری اسلامی در فروردین 58، تصویب قانون اساسی جمهوری اسلامی در آذر 58 و اصلاحیه قانون اساسی در سال 68، مراجعه ای به آرای عمومی صورت نگرفته است.
اصل 59 قانون اساسی برگزاری همه پرسی در شرایط خاص برای امور خاص را امکان پذیر دانسته است . این نشان دهنده یک ظرفیت بزرگ ولی مورد غفلت واقع شده قانون اساسی در جهت تحقق مردم سالاری است.

** برخی از مراجعه به آرای عمومی می ترسند

رییس جمهور هم به عنوان مجری قانون اساسی این موضوع را در راهپیمایی بزرگ و مردمی 22 بهمن مطرح کرد.
افرادی که به خاطر طرح این ظرفیت بالقوه قانون اساسی به رییس جمهور حمله می کنند یا با عصبانیت علیه ایشان موضع گرفته اند در واقع ضمیر ناخودآگاه خود را برای همگان برملا می کنند و آن هراس از مراجعه به آرای عمومی است.
به عبارتی این افراد مراجعه به آرای عمومی را تا جایی قبول دارند که به نفع خودشان باشد و اگر احساس کنند که آرای مردم برخلاف خواسته آنان است با اصل نظرخواهی از مردم مخالفت می کنند. اینها با جمهوریت نظام و اصل مردم سالاری مشکل دارند.

** رفراندوم بن بست ها را می شکند

در پی ناآرامی هایی که در دی ماه امسال در کشور به وجود آمد این انگاره در ذهن برخی تحلیل گران سیاسی شکل گرفت که این اعتراضات ناشی از این است که هر 4 سال یکبار انتخابات رییس جمهوری در کشور برگزار می شود و روسای جمهور منتخب برنامه های خود را اعلام می کنند و مردم هم به آن برنامه ها رای می دهند. اما در مقام عمل پس از به قدرت رسیدن رییس جمهور، نهادهای حاکمیتی همراهی لازم را برای اجرایی شدن برنامه متعهد شده رییس جمهور انجام نمی دهند.
این دیدگاه به این نتیجه می رسد که گویی انتخاب مردم تغییر چندانی در سیاست های کلان کشوری ایجاد نمی کند که همین باعث نارضایتی عمومی می شود.
به نظر می رسد رییس جمهور به عنوان سخنران 22 بهمن این نکته را یادآور شد که اگر قانون اساسی از طرق معمول و مرسوم موجود موفق به حل مسائل مورد نظر مردم نشود این اختیار به قوای حاکم از جمله رهبری، رییس جمهوری و مجلس داده شده که این موارد گره خورده و به بن بست رسیده را از طریق مراجعه به آرای عمومی حل کنند.
اصل 59 در شمار اصول مترقی قانون اساسی است که مسائل لاینحل و قفل ها را می شکند و شبهه بی فایدگی رای دادن را از ذهن جامعه پاک می کند.
در واقع همه پرسی آخرین مرحله از روشن شدن خواست مردم و تمکین همه دستگاه های حاکمیتی از آن است.
ممکن است موضوعات خاصی در ذهن جامعه باشد که چون از طرق قانونی موجود حل نمی شود باید به رفراندوم گذاشته تا بر اساس نظر مردم حل شود.

** همه پرسی سال 82 به خاطر برخی سخنان منتفی شد

اگر چه آقای روحانی مصادیق این موضوع را مطرح نکرد و نگفت باید در چه مواردی به همه پرسی مراجعه کرد. ولی محتوای کلی سخنان آقای روحانی پس زمینه ای داشت که دقایقی قبل از بحث رفراندوم، آنرا مطرح کرده بود و آن لزوم شرکت دادن همه سلایق در انتخابات است تا همه سلایق صدای خود را در انتخابات بشنوند.
یعنی همه گرایش ها بتوانند نامزدهای خاص خود را در انتخابات داشته باشند و از طرفی وزن گرایش های مختلف جامعه با رای مردم مشخص شود.
این مهم البته مسبوق به سابقه هم است. در اواخر کار مجلس ششم یعنی در سال 1382قرار شد بحث نظارت استصوابی شورای نگهبان و چگونگی احراز صلاحیت نمایندگان مجلس به رفراندوم گذاشته شود.
دولت وقت و بخش های بزرگی از مجلس نیز خود را آماده طرح این مساله از طریق رفراندوم کردند.
این اتفاق بعد از رد لوایح دوقلوی دولت توسط شورای نگهبان به وقوع پیوست. حتی طرح سوال رفراندوم هم تنظیم شده و قرار بود از طرف رییس جمهور به مجلس ارائه شود. با توجه به ترکیب مجلس پیش بینی می شد که دوسوم نمایندگان به آن رای دهند.
اما مسائلی مطرح شد و نکاتی را برخی بزرگان مجلس به خصوص آقای کروبی رییس وقت آن مطرح کردند که مسیر اجرای همه پرسی با اختلال روبرو و برگزاری آن منتفی شد.

** دوپینگ سیاسی که اصولگرایان را نیز ناتوان کرده

به نظر می رسد اگر آقای رییس جمهور بخواهد درباره موضوعی خاص همه پرسی برگزار کند مهم ترین مساله ای که در 25 سال اخیر محل مناقشه بوده است، کیفیت قوه مقننه را کاهش داده است قانون نظارت استصوابی است.
این قانون حتی باعث اضمحلال خود جریان اصولگرایی شده که بیشترین استفاده را از آن کرده است. جناح اصولگرا با این دوپینگ سیاسی اعتبار خود را در جامعه از دست داده است.
پژوهشم **3081**
ایرنا پژوهش، کانالی برای انعکاس تازه ترین تحلیل ها، گزارش ها و مطالب پژوهشی ایران و جهان، با ما https://t.me/Irnaresearch همراه شوید
انتهای پیام /*

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۲۶۹۷۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفر رییس‌جمهور به پاکستان منجر به تقویت امنیت مرزهای ایران می‌شود

«شهریار حیدری» نایب‌رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، با اشاره به سفر رییس‌جمهور به پاکستان، اظهار کرد: پاکستان یکی از کشورهای مهم در همسایگی ایران است و از آنجایی که ایران و پاکستان دارای اشتراکات دینی، فرهنگی و تاریخی زیادی با یکدیگر هستند، سفر رییس‌جمهور و دیگر مقامات کشورمان به پاکستان، بسیار مهم بوده و منجر به توسعه روابط دو کشور خواهد شد.

وی افزود: سفر رییس‌جمهور به پاکستان در شرایطی انجام شده که دولت جدید پاکستان به تازگی بر سر کار آمده است و قطعاً یکی از دغدغه‌های جدی ما آن است که دولت جدید پاکستان، اقدام جدی‌تری برای حفظ امنیت مرزها انجام بدهد.

نایب‌رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: از آنجایی که ما مرزهای طولانی با پاکستان داریم، امنیت این مرزها بسیار مهم است و سفر رییس‌جمهور به پاکستان تأثیر به سزایی بر تقویت امنیت مرزهای کشورمان خواهد داشت.

نماینده مردم قصرشیرین در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: علاوه بر ضرورت توجه به مسایل امنیتی، قطعاً سفر رییس‌جمهور به پاکستان برای تقویت روابط دو کشور در حوزه مسایل اقتصادی نیز دارای اهمیت است و لازم است موانع تجاری روابط ایران و پاکستان رفع شوند.

کد خبر 6086178 زهرا علیدادی

دیگر خبرها

  • چه کسانی کاندیدای رهبری نظام بعد از امام بودند و چند رأی بدست آوردند؟ /وقتی متمم قاون اساسی با حکم ۲ رهبر به تصویب رسید!
  • روز تحلیف پوتین مشخص شد
  • سفر رییس‌جمهور باعث تعمیق روابط ایران و پاکستان می‌شود
  • سخنگوی دولت: پس از بارش‌های اخیر بخشی از حقابه هیرمند آزادسازی شد / معیشت مردم و ایجاد رشد اقتصادی اولویت مذاکرات مشترک دولت و مجلس دوازدهم خواهد بود
  • سفر رییس‌جمهور به پاکستان منجر به تقویت امنیت مرزهای ایران می‌شود
  • حکم دو رهبر پای متمم قانون اساسی ایران
  • انتخاب پنجمین رئیس‌جمهور در وقت فوق‌العاده
  • تلاش ناکام تندروهای مجلس برای بررسی محرمانه یک طرح دیگر
  • افشای ۸۵ای کردن طرح دیگر در مجلس انقلابی | تندروها دنبال بررسی محرمانه چه چیزی بودند؟
  • تلاش ناکام نمایندگان تندرو مجلس برای بررسی محرمانه یک طرح دیگر /۱۳۷ رای مخالف در مقابل ۴۷ رای موافق!