Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - ساري - ايرنا - استاد گروه علوم محيط زيست دانشگاه مازندران نسبت به تبعات منفي انتقال آب درياي خزر هشدار داد و گفت : انتقال آب درياي خزر به حيات گونه هاي در معرض خطر اين دريا پايان مي دهد .

دکتر فاطمه کاردل روز يکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود : حوضه آبي درياي خزر حساس و شکننده است و هرگونه بهره برداري غيرکارشناسي ، اين زيستگاه آبزيان را دچار مشکل جدي مي کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي توضيح داد : در دهه هاي اخير، جمعيت و تنوع گونه اي در درياي خزر به دليل سد سازي‌ها بر رودخانه ها ، حضور گونه هاي مهاجم ، برداشت بي رويه از ذخاير ماهيان ، صيد قاچاق ، ورود فاضلاب‌هاي متعدد تصفيه نشده و عوامل ديگر به سرعت کاهش يافته و بسياري از اين گونه ها را در معرض خطر نابودي قرار داده است .
او افزود : پمپاژ و مکش آب با حجم بالا در پروژه انتقال آب درياي خزر بر تنوع و تعداد جوامع آبزي اين دريا آسيب جدي وارد مي کند و زنجيره غذايي آنها را نيز به خطر مي اندازد ، زيرا برداشت آب از دريا با مکش به داخل لوله هاي انتقال آب سبب برخورد موجودات آبزي از جمله ماهي‌ها ، فيتوپلانکتون ها، زئوپلانکتون ها، و بنتوزها مي شود که از مواد غذايي اصلي آبزيان پهنه آبي خزر هستند .
عضو هيات علمي گروه محيط زيست دانشگاه مازندران گفت : همچنين پيش تصفيه آب و شيرين سازي در مبداء هم تهديد ديگر براي تنوع گونه‌هاي آبزي اعم از گياهي و جانوري و بخصوص گونه هاي در معرض خطر انقراض درياي خزر مانند ماهيان خاوياري و فوک خزري و ماهي آزاد خزري محسوب مي شود.
** افزايش شوري و کاهش سطح ، خطرات حتمي
کاردل با تاکيد بر اين که جداسازي نمک از آب درياچه محصور خزر شوري اين دريا را افزايش مي دهد ، افزود : موجودات جانوري درياي خزر در مقدار مشخصي از شوري آب قادر به ادامه حيات هستند و تحمل تغييرات بالاي شوري را ندارند و از بين خواهند رفت.
وي گفت : برداشت آب از خزر و انتقال آن براي مصارف خانگي و کشاورزي کاهش تدريجي عمق و مساحت آب را در پي خواهد داشت که اين موضوع هم خود بحران جدي براي زيست عادي آبزياني اين دريا ايجاد خواهد کرد .
اين استاد دانشگاه افزود : از آنجائي که خزر يک درياچه نيمه بسته محسوب مي شود و رودخانه هاي تغذيه کننده اصلي آن هستند ، کاهش تدريجي عمق و مساحت آب اين دريا در پي کاهش هرساله بارندگي بخصوص در مناطق جنوبي اين پهنه آبي ، زنگ خطر حيات اين درياچه را به صدا درآورده است .
** ضرورت قياس درست براي عاقبت انديشي
کاردل با بيان اينکه مقايسه انتقال آب درياي خزر به فلات مرکزي ايران با ساير اکوسيستم هاي آبي ديگر سخت است ، گفت : هر دريا و محيط آبي داراي خصوصيات فيزيکي ، شيميايي و بيولوژيکي خاص خودش است و ارزيابي اثرات زيست محيطي مختص خودش را مي طلبد.
انتقال آب درياي خزر به کوير مرکزي که بيش از 2 دهه قدمت دارد در دولت دهم تا مرحله اجرا پيش رفت ولي با روي کار آمدن دولت يازدهم متوقف شد . اجراي اين طرح از دي ماه امسال با اعلام موافقت سازمان محيط زيست بار ديگر مطرح شد که تاکنون واکنش هاي زيادي را در پي داشته است.
در تازه ترين مورد بيش از 500 تن از استادان و محققان دانشگاههاي کشور با امضاي نامه اي ، نسبت به پيامدهاي منفي اجراي اين طرح هشدار دادند و خواستار پيامد سنجي و اطلاع رساني شفاف در اين باره به افکار عمومي شدند.
** سير کاهشي تنوع زيستي و صيد در خزر
درياي خزر که به آن درياي مازندران هم مي گويند ، بزرگ ترين درياچه بسته جهان است .
طبيعت بسته خزر اگر چه آن را تبديل به منزلگاه جانوران و گياهان منحصر به ‌فرد کرده ‌است ، اما در عين حال موجب شده تا در مقابل عوامل انساني و طبيعي بسيار آسيب‌پذير باشد .
اين دريا به گفته محققان زيستگاه بيش از 850 گونه جانوري و بيش از 500 گونه گياهي است . در درياي خزر در کنار جانور بزرگ‌ جثه‌اي مانند فيل ‌ماهي که وزن آن گاهي به بيشتر از يک تن مي رسد ، ماهي‌هاي کمياب و گران ‌قيمتي چون ماهي‌هاي غضروفي خاوياري يا تاس‌ماهي‌ها زندگي مي کنند.
يکي از گونه هاي باارزش و در معرض خطر جدي درياي خزر فوک خزري است که بر اساس بررسي پژوهشگران ايراني و خارجي ، جمعيت آن از ابتداي قرن بيستم تاکنون 90 درصد کاهش يافت و در حال حاضر برنامه هاي متنوعي براي نجات اين گونه از خطر از سوي نهادهاي بين المللي در دست اجراست .
انواع ماهيان خاوياري و ماهيان استخواني اين دريا مانند سفيد و کفال نيز در دو دهه اخير به کمترين ميزان خود رسيده است که در مقايسه با دهه 70 و 80 کاهش حدود 90 درصدي را نشان مي دهد.
درياي خزر محل زيست هفت نوع از 27 گونه‌ ماهي‌ خاوياري‌ است که 6 گونه آن در بخش ايراني يا جنوبي اين دريا زيست مي کنند و دستکم 90 درصد از خاويار جهان نيز تا پيش از بحراني شدن وضعيت ذخاير ماهيان خاورياي درياي خزر از اين دريا تامين مي شد.
صيد ماهيان خاوياري در درياي خزر در دهه 80 ميلادي حدود 27 هزار تن بود که سه هزار تن خاويار از آنها برداشت مي شد ، ولي کاهش ذخاير سبب شد تا صيد اين گونه از درياي خزر براي مدت 10 سال ممنوع شود.
7335/1654
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۲۷۰۱۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس بیان کرد؛ نمره ضعیف کشور در برخی شاخص های محیط زیستی

سمیه رفیعی گفت: وضعیت شاخص عملکرد محیط زیست کشور نشان دهنده افت ۶۶ رتبه‌ای از رتبه ۶۷ به ۱۳۳ از سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۲ است. بررسی مقایسه‌ای شاخص‌های کشور نشان می‌دهد که ایران در بسیاری از شاخص‌های جدید تعریف شده همچون شاخص قرارگرفتن در معرض دی اکسید نیتروژن، قرارگرفتن در معرض دی اکسید گوگرد، قرارگرفتن در معرض مونو اکسید کربن و شاخص انتشار گازهای گلخانه‌ای پیش‌بینی شده تا سال ۲۰۵۰ رتبه و نمره بسیار ضعیفی کسب کرده است.

رفیعی بیان کرد:بر اساس گزارش بانک جهانی میزان کل تولید پسماند عادی در جهان در سال ۲۰۱۶ برابر با ۰۲/۲ میلیارد تن بوده که پیش بینی می شود تا ۲۰۵۰ به ۴۰/۳ میلیارد تن برسد. از این میزان پسماند عادی، نزدیک به ۲۱ میلیون تن هر سال در ایران تولید می شود.هر پسماندی که تولید شود دیگر از بین نمی رود؛ فقط بسته به نوع مدیریت می‌تواند به صورت تبدیل به مواد دیگر، انرژی و یا در بدترین حالت در زمین دفن شود. بر اساس گزارش بانک جهانی در سطح دنیا ۶/۶۹ درصد پسماندها دفن و بقیه به مواد دیگر و یا انرژی تبدیل می‌شوند.

او تصریح کرد:گزارش‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور نشان می‌دهد که نرخ تفکیک پسماندها در مبدأ در کشور نزدیک به ۱۰ درصد است، این بدان معناست که در صورت عدم بهره‌مندی از مشارکت مردمی عملاً امکان استقرار اقتصاد چرخشی در کشور و دستیابی به مزایای آن غیرممکن خواهد بود. براساس یک برآورد صورت گرفته توسط اتحادیه صنایع بازیافت ایران، ارزش هشت قلم پسماند بازیافتی شهری در ایران ۳.۵ میلیارد دلار برآورد شده است. علاوه بر این ارزش‌افزوده از تکمیل زنجیره بازیافت پسماندهای صنعتی و کشاورزی در ایران ۱۰ میلیارد دلار برآورد شده است که به معنای اشتغال پایدار ۱.۲۶۰.۰۰۰ نفری است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

دیگر خبرها

  • آغاز برداشت ماهی قزل آلا از مزارع پرورش ماهی در محیط دریا در گلستان
  • برداشت ماهی قزل آلا از مزارع پرورش ماهی در محیط دریا در گلستان
  • استفاده از اقتصاد دریا از فاصله ۱۳۰۰ کلیومتری!
  • دریای خزر عقب‌نشینی کرد
  • حذف کیسه‌های پلاستیکی در ایران | آب دریای خزر باز هم عقب‌نشینی کرد
  • مشاهده ۴ راس مرال در جنگل های هیرکانی گیلان
  • توضیحات سلاجقه درباره موضوع حذف کیسه‌های پلاستیکی
  • ثبت تصویر ۴ راس مرال در جنگل‌های هیرکانی گیلان + فیلم
  • رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس بیان کرد؛ نمره ضعیف کشور در برخی شاخص های محیط زیستی
  • بهره برداری از ۱۱ جایگاه سوخت تا پایان تابستان امسال