مهمترين وظيفه مشاوران و مددکاران اجتماعي پيشگيري از آسيب هاي اجتماعي است
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۲۷۱۵۸۹
خبرگزاري آريا- معاون اجتماعي فرماندهي انتظامي استان با بيان اينکه مهمترين وظيفه مشاوران و مددکاران اجتماعي پيشگيري از آسيب هاي اجتماعي است ، گفت:مددکاران اجتماعي بايد اقدامات پيشگيرانه خود را بر روي خانواده ها و تمامي اعضاي اين نهاد مهم اجتماعي متمرکز کنند.
به گزارش خبرگزاري آريا به نقل از پايگاه خبري پليس، "سرهنگ عليرضا باقري" در نشست با مشاوران و مددکاران اجتماعي کلانتري هاي سطح استان ضمن تسليت ايام شهادت بي بي دوعالم حضرت فاطمه زهرا(س) به جلوه ها و الگوهاي رفتاري آن حضرت اشاره کرد و گفت: زندگي مولاي متقيان حضرت علي(ع) و فاطمه زهرا(س) بايد به عنوان الگو ، اسوه و سيره عملي در قلمرو جغرافيايي و زندگي اجتماعي ما نمايان شود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
معاون اجتماعي فرماندهي انتظامي مازندران، با اشاره به تربيت فرزنداني صالح توسط آن دو بزرگوار در شرايط سخت آن دوران، افزود: در واقع چنين جايگاهي بايد به عنوان اسوه و چراغ راه قرار گيرد.
سرهنگ باقري در ادامه به آسيب ها و مشکلات در جامعه امروزي اشاره و تصريح کرد: اغلب اين آسيب ها برگرفته از الگوهاي فرهنگي غربي است ، کشورهايي که در صدد القاء فرهنگ هاي منحرف در کشورهاي اسلامي هستند .
وي با اشاره به اين که، ورود اين فرهنگ ها و الگوهاي رفتاري موجب دور شدن جامعه از فرهنگ ناب اسلامي و آموزه هاي ديني مي شود، خاطر نشان کرد: هرچه قدر جامعه از فرهنگ اسلامي و سيره عملي امام علي (ع) و حضرت فاطمه زهرا(س) دور شود جامعه به آسيب هاي اجتماعي نزديک تر خواهد شد .
سرهنگ باقري، اعتياد، طلاق، حاشيه نشيني ، مفاسد اخلاقي و اجتماعي که مقام معظم رهبري از آنها به عنوان معضلات اجتماعي ياد کردند را از عمده مشکلات جامعه برشمرد و اظهار داشت: اين معضلات اجتماعي در ابتدا از نهاد خانواده شکل مي گيرد و اگر خانواده ها در اين راستا به وظايف خود عمل نکنند خود نيز دچار اين آسيب ها و بحران ها خواهند شد .
معاون اجتماعي فرماندهي انتظامي استان مازندران از مهمترين وظايف مشاوران و مددکاران اجتماعي کلانتري ها را پيشگيري از آسيب هاي اجتماعي برشمرد و گفت: مددکاران اجتماعي بايد اقدامات پيشگيرانه خود را بر روي خانواده ها و تمامي اعضاي اين نهاد مهم اجتماعي متمرکز کنند.
وي در بخش ديگري از سخنان خود با تاکيد بر سوق دادن روند اقدامات پيشگيرانه اجتماعي به ساير نهادهاي اجتماعي ، تصريح کرد: بايد تمام يا بخشي از اقدامات پيشگيرانه رشد مدار از مهد کودک ها و کودکستان ها شروع شود هرچند در برخي از کشورهاي توسعه يافته اين اقدام را براي قبل از تولد طراحي و اجرا کرده اند .
باقري با تاکيد بر بهره برداري بهينه از سازمان هاي مردم نهاد در پيشگيري اجتماعي،اظهار داشت: بايد از ظرفيت هاي اجتماعي ايجاد شده در جامعه در جهت ارتقاء دانش تخصصي مردم که سرمايه هاي اجتماعي پليس و جامعه هستند، استفاده شود.
معاون اجتماعي فرماندهي انتظامي مازندران در خاتمه از ارتباط خوب نيروي انتظامي با جامعه فرهنگي و نخبگان استان خبرداد و اظهار داشت: بايد از ظرفيت هاي علمي نخبگان فرهنگي و اجتماعي در کليه شهرستان هاي استان در ارتقاء توانمندي هاي جامعه و رسيدن به جامعه اي مطلوب استفاده کرد.
منبع: خبرگزاری آریا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۲۷۱۵۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
«سیزیف» به مردم ایران چه می آموزد؟ / ورود ایرانیان به دالان باریک آزادی / مهمترین پروژه توسعه ایران توانمندسازی جامعه
گروه اندیشه: در یادداشتی که امیر ناظمی در کانال خود منتشر کرده، که خود برگرفته از کتاب تازه منتشرشده «ضربه سخت انتشارات شرق» است، مردم ایران را از سرنوشت شوم سیزیف برحذر می دارد که سیزیف استعاره ای است از تکرار کشنده و تلاشی نافرجام. ناظمی که خود از زمره نو نهادگرایان محسوب می شود، در یادداشت زیر معتقد است که تنها با حکومت قوی و جامعه قوی است که می توان از مدار ملال آور تکرار، رهایی جست، و بدون جامعه قوی، امکان عبور از مدار توسعه نیافتگی و ورود به دالان باریک آزادی محال می شود. این یادداشت در زیر از نظرتان می گذرد.
ما و تکرار بیهوده تاریخ:
ناظمی در مطلب خود یادآور می شود که «سیزیف راز خدایان را فاش کرده و به همین دلیل، محکوم شده بود تا سنگی بزرگ را بر بالای قلهای ببرد. اما سنگ هر بار از بالای قله به پایین میغلتید و سیزیف دوباره آن را به بالا میبرد، اما سنگ دوباره به پایین میغلتید و دوباره و دوباره و دوباره...»
از نظر ناظمی «سیزیف استعارهای است از تکرارِ کشندهی تلاشی نافرجام.» او در ادامه به نگاه آلبر کامو برای رهایی سیزیف از بن بست اشاره می کند می نویسند: « او محکوم به تکرار چرخهای پایانناپذیر و بیحاصل بود. با وجود اینکه تاریخ، رویدادهای شکلدهنده به امروز ماست، ناآگاهی ما از آن میتواند تاریخ را به الگوهایی تکرارپذیر از تلاشهای نافرجام تبدیل کند؛ الگوهایی تکرارپذیر که تا زمانی که اسیر آنها باشیم، توان خروج از چرخههای تکراریشان را نداریم و گویی در اسطورهی سیزیف زندگی میکنیم. آلبر کامو پیروزی او را در آگاهی میداند، به همان شیوهای که رهایی از چرخههای تکرارپذیر تاریخ فقط با خودآگاهی جمعی است که پایان مییابد؛ در غیر این صورت، ما نیز محکوم میشویم به تکرار چرخهای پایانناپذیر و بیحاصل.»
پاندولی میان استبداد و هرجومرج:
این پژوهشگر حوزه عمومی سپس با اشاره به نحوه تعامل جامعه و دولت در ایران اشاره کرده می نویسد: «وقتی حکومتها فشارها را از حد گذرانده و از آستانهی تحمل جامعه (یا همان حدِ نهایی قدرت حکومت) عبور میکنند، یک ضربهی سخت دریافت میکنند. ضربهی سخت است که حکومتها را از ادامه دادن به قدرت بازمیدارد. در حقیقت ضربهی سخت به حکومت است که منجر به تغییر حکمرانان در ایران میشود. به دنبال این ضربهی سخت است که جامعهی ایرانی به دنبال سهم خود از قدرت حرکت میکند، اما به دلیل آنکه ظرفیتهای نهادی لازم برای حکمرانی و مدیریت این قدرت را ندارد به سرعت در دام یک هرجومرج دستوپا میزند.این هرج و مرج نیز به سرعت منجر به مقاومت حکومت شده و به این ترتیب، جامعه از آستانهی تحمل حکومت رد میشود و حکومت (فارغ از آنکه در دست چه کسی باشد)، در واکنشی طبیعی، به دنبال بازپسگیری قدرت انحصاری خود برمیآید. بنابراین ضربهی سختِ بعدی از دل این رد شدن از آستانهی تحمل حکومت رنگ میگیرد.»
او در ادامه می نویسند: «ضربههای سخت پیدرپی و گیجیهای بامداد خمارِ پس از آنها الگوی تکرارشوندهی تاریخ ایران در ۲۵۰ سال اخیر بوده است. جامعهی ایرانی با هر ضربهی سخت بخشی از توانمندیهای خود را از دست داده و پس از هر ضربهی سخت مجبور شده است زمان و انرژیاش را صرف بازسازی توانمندیِ ازدسترفته کند. محکومیت تکرار بیهودهی گذشته فقط با یک خودآگاهی جمعی میتواند پایان یابد؛ جایی که خودآگاهی جمعی به ما یاد میدهد از دالان باریک به سرعت به بیرون پرتاب نشویم و بتوانیم با کنترل خود، توازن میان قدرت حکومت و قدرت جامعه را حفظ کنیم و در دالان باریک به حرکت ادامه دهیم.»
الگوی این رفتار تکرارشونده در نمودار زیر به نمایش درآمده است.
جامعه آونگی
ناظمی ادامه «حرکتهای زیگزاگی در میانهی دو دیوارهی صخرهای» را «تکرار اصلی در تاریخ ایران می داند و به ویژگی ایجاد شده در آن یعنی ویژگی آونگی اشاره می کند: «دورههای متعددی از هرجومرج و استبداد ایران را تبدیل به جامعهای آونگی (پاندولوار) کرده است. این تکرارها فرصت حرکت آرام در میان دالان باریک را از ما ربودهاند و با ضربههای متناوب سخت، ما را در میانهی دو دیواره گروگان گرفتهاند. در این الگوی تکراری، حکومتها آنچنان به سرعت به سمت بیشترین حد قدرت حکومت حرکت میکنند و از تمامی سازوکارهای استبدادی برای تمرکز قدرت بهره میبرند که سرنوشت محتوم ایران ضربههای سختِ مکرر میشود.»
شاید حکومت مغ های زرتشتی در زمان ساسانیان الگوی نظری ناظمی باشد که می نویسد: « حکومتهای شیفتهی استبداد، بیتوجه به آستانهی تحمل جامعه، چنان بر جامعه سخت میگیرند که عصیان جامعه در قالب انقلابها و درگیریهای نظامی و گاهی نیز توسل به قدرتهای خارجی تنها راه بازگشت قدرت به جامعه دانسته میشود. حکومتهای استبدادی به صورت همزمان ظرفیتهای حکمرانی جامعه را نیز کاهش میدهند؛ ظرفیتهایی که میتوانند نظام حکمرانی را از طریق مشارکتورزی جامعه توانمندتر کنند.به این ترتیب، حکومت استبدادی هم توانمندی حکومت و هم توانمندی جامعه را همزمان کاهش میدهد؛ در نتیجه، از یک سو، با یک ضربهی سخت، حکومت تغییرات شدید میکند و ثبات جامعه تضعیف میشود و از سوی دیگر، زمانی که جامعهی ایرانی پس از آن ضربهی سخت به حکومت، قدرت جامعه را بازپس میگیرد، فاقد توانمندی لازم برای حکمرانی میشود و به سرعت به سوی هرجومرج میرود.»
تحلیل و تجویز راهبردی
در آخر ناظمی سه راهبرد اصلی برای برون از این وضعیت که به پایداری دولت و جامعه منتهی می شود، به شرح زیر ارائه می دهد:
۱-مهمترین پروژه توسعه در ایران ایجاد ظرفیتهای نهادی برای توانمندسازی جامعه است.
۲-هر سازوکاری که بتواند جامعه را توانمند کند، بر هر پروژهای که قدرت دولت را افزایش دهد اولویت دارد.
۳-تلاش برای کاهش قدرت حکومت، تا مادامی که همراه با ایجاد ظرفیتهایی برای توانمندسازی جامعه نباشد، در بهترین حالت منجر به هرجومرج میشود و چیزی جز تکرار یک تاریخ بیهوده نیست.
*پژوهشگر سیاستگذاری عمومی و معاون سابق وزیر ارتباطات
بیشتر بخوانید:
که شب می گذرد! نوروز به مثابه نهاد توسعه
سایهروشن یک شاه یا یک ملت؟
درسی که باید از جنبشهای زنان آموخت (به مناسبت ۸مارس)
انتخابات در جامعه فحشزده
مهندسان عاشقپیشه و مهندسان قاتلپیشه
216216
برای دسترسی سریع به تازهترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902758